Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Wibla

#46
Lading av Tesla / Sv: CCS Adapter - Info fra tesla.com
lørdag 08. august 2020, klokken 22:44
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. august 2020, klokken 14:14
Litt på siden, men ser en kar betalte 2150,- for ettermontering av CCS på sin Model X. Ned fra 3550,- forrige uke.
Da begynner prisen å bli ok å betale selv for de som egentlig mener det burde vært kostnadsfritt :)

Det hørtes jo veldig billig ut?
#47
Sitat fra: alagerqv på lørdag 08. august 2020, klokken 19:54
Jeg mener at det er godt dokumentert at Tesla faller mer enn gjennomsnittet. Selv fikk jeg beskjed om at min bil hadde falt fra ca 780k til 440k på 18 mnd. av Tesla.

Nå snakker du vel om innbyttepris fra Tesla? Den har jo variert fra veldig god til ganske dårlig i løpet av de siste åra.
#48
Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. august 2020, klokken 17:47
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 08. august 2020, klokken 14:54Her var det hovedsaklig usannheter iblandet negativitet og sure oppstøt.
Merkelig ryggmarksrefleks å forsvare Tesla med påstander om løgn straks noen forteller om sine negative opplevelser med de. Dette fenomenet bør få en egen diagnose og eget navn.

Hvis det er noe av det jeg skrev du er usikker på så er det jo bare å spørre om jeg kan utdype. Eventuelt i en annen tråd eller på PM om det blir for mye off topic her.

Har fulgt med på din historie med Tesla, og selv om DU har hatt en slik opplevelse, så er det ikke slik at det gjelder for alle. Det er derfor folk reagerer når du formulerer deg i såpass generelle vendinger.

Når det er sagt, så var langtifra alt på stell med de tidlige bilene, og det er jo noe man må ta med i beregningen når man skal kjøpe en Tesla. Det var derfor jeg ikke gadd å vurdere pre-facelift S da jeg kjøpte ny bil, og hvorfor TMX er totalt uaktuelt med mindre jeg brått får behov for >5 seter.
#49
Sitat fra: DeepFu på torsdag 06. august 2020, klokken 07:44
Ikke klag. Hele Nordkalotten har fått en pall med to gamle superladere på. Og ikke mye som tyder på et mer blir å skje heller...

Om det er så fælt så kan vi sikkert poke Elon på twitter og be han om å ta de ned igjen?  :laugh:
#50
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Erfaringer med Carwise ladekabel
lørdag 08. august 2020, klokken 01:39
Et godt alternativ er å sjekke hva du kan få tak i på finn.no ;)
#51
Felles standard for lastbalansering, og aller helst så ukomplisert/lite fordyrende system for fakturering/regnskap som mulig (her kommer kurser fra egne målere inn som et ypperlig valg, der det er mulig).
#52
Lading av Tesla / Sv: Stående med 100 % - skadelig?
mandag 03. august 2020, klokken 21:18
Lad til 90% nå og ta siste 10% rett før avreise (så godt det lar seg gjøre).

Worst case må du stoppe kanskje 5 minutter på en SuC? det har jo ingenting å si.
#53
Tesla SW og AP / Sv: Dashcam med "vanlig ekstern harddisk"
mandag 03. august 2020, klokken 19:41
Jeg har en 120GB Kingston SSD i et eksternt USB3-kabinett... funker stort sett fint.
#54
Tesla SW og AP / Sv: 2020.28.x
mandag 03. august 2020, klokken 19:16

2020.28.5 ... vet ikke helt jeg, har ikke helt følelsen av at dette er fikset :P
#55
Sitat fra: sjokomelk på fredag 31. juli 2020, klokken 18:07
TWC (Tesla Wall Connector) er ikke godkjent for annet enn fast installasjon. Dvs. at du ikke kan lovlig montere på en kabelstump med CEE-plugg i enden til den, istedenfor fast installasjon.

Men jeg vet av erfaring at det fungerer helt fint. Sånn helt hypotetisk uten rot i virkeligheten (8)) kunne jeg ha hatt en dedikert 16A kurs med B-vern og CEE-kontakt til garasjen i den forrige boligen min. Og helt hypotetisk kunne jeg ha koblet til en TWC med CEE-støpsel til denne kontakten. For da kunne jeg hypotetisk ha brukt den kontakten til andre ting og verktøy hvis jeg skulle ha behov for det. :laugh:

Sånn rent hypotetisk tror jeg faktisk at jeg har sett en slik løsning brukt en plass på vestlandet...  :-X
#56
Sitat fra: overlay på fredag 24. juli 2020, klokken 08:22
Sist presterte de også å si at skader de påførte bilen ikke ville bli dekt da dette ikke står i garantivilkårene... Ble ganske paff

Da kan du spørre de om de ønsker å bli politianmeldt for hærverk.
#57
Sitat fra: Trond Svenning på fredag 24. juli 2020, klokken 12:33
Bor i et boligsameie med 4 bygg. 80 leiligheter med 80 garasjeplasser. En garasje under hvert leilighetsbygg, ca 20 garasjeplasser i hver garasje. Inntakskap (for hvert bygg - ca. 20 leiligheter)i hver garasje. TN anlegg. Inntaksikring + hovedsikring til hver leilighet i inntakskapet. Kort vei fra skapet til bilplassene, lett å trekke kabel. Ingen vegg gjennomføringer. Kjenner ikke kapasiteten på inntaket i hvert skap, men skal finne det ut.
Greit å finne ut hvor stort inntaket er, det gir føringer for veien videre.
Sitat fra: Trond Svenning på fredag 24. juli 2020, klokken 12:33
Ikke veldig mange elbiler idag (4 i vår garasje), men flere kommer jo. Har bestilt ny elbil selv.
Det kommer 100% garantert flere elbiler ;)
Sitat fra: Trond Svenning på fredag 24. juli 2020, klokken 12:33

De som har elbil i dag har lagt opp trefas 16A (TN) kabel fra egen hovedsikring og måler, ut til garasjeplass og fått satt opp ladeboks på veggen. Utført av installatører, godkjent av styret, hver har betalt alt selv. Lading går da på hver leilighets egne måler.
Absolutt beste og enkleste løsning for sameiet sin del, gitt at man ikke har utfordringer med størrelse på inntak.
Sitat fra: Trond Svenning på fredag 24. juli 2020, klokken 12:33
Spørsmål? Om kapasiteten er tilstrekkelig på hovedinntakene i de fire tavlene, er det da greit/smart å fortsette den samme praksisen med individuelle ladetilkoblinger? Eller bør vi gå for en egen ladeinfrastruktur med egen kurs?
Svaret avhenger av om inntaket er stort nok til at alle kan dra 16A (x3 faser) i tillegg til vanlig forbruk samtidig uten at inntaket blir overbelastet.

Dersom inntaket er stort nok ville jeg ikke brukt tid, energi og penger på fancy ladeløsning, men det er nok en fordel å forby større kurser enn 16A til lading.
#58
Sitat fra: Enhanced på tirsdag 30. juni 2020, klokken 14:39
Men man blir jo usikker når man leser at kommunikasjonsansvarlig hevder at du skal kunne bruke uendelig kWh bare bilen står i ro...

Det kalles tåkelegging! ;)

(Er jo egentlig helt hårreisende at de klarer å prøve å bruke det som en positiv ting med løsningen de har, man ønsker jo ikke at folk skal ha sånne vaner).
#59
Jeg fikk faktura på strømforbruk til lading hjemme nå... 0,75 kr per kWh.

Helt greit!

E: I og med at det over ikke er spesielt givende til diskusjonen, så kan jeg jo dele noen synspunkter også, spesielt om Ohmia's post over.

Det er jo en fantastisk tåkelegging som blir forsøkt her. Dette bør være lett gjennomskuelig for folk flest. Dessverre er det mye uvitenhet rundt elektroarbeider generelt og elbillading spesielt i en del borettslagsstyrer, så da blir resultatet som forventet.
#60
Tesla SW og AP / Sv: 2020.24.xx
fredag 26. juni 2020, klokken 15:26
Denne feilet under install hos meg i dag :|
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA