Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Piero

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bytte av olje på drive unit
fredag 22. desember 2023, klokken 00:21
Sitat fra: TheMaltake på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:44Enig her. Bytte av olje har per dags dato ingen ting for seg. Eneste gangene man må ha ny olje. Er ved lekkasje fra simringene fra drive akslingene. Om man vil bytte. Bare husk å sjekk opp med tesla hva for noen type olje det skal være. Som regel er det ATF bak men på model 3 og Y er det en annen type. Forand er det forskjellig olje utifra dele nr på motoren forand :) husk. Ikke dra til pluggen for hardt. Aluminiumen kan sprekke. Og da får du lekkasje. Og da er ny drive unit neste.
Godt tips det å ikke dra til for mye! :-) Slik det ser ut nå blir det nok likevel at jeg leverer bilen på Elbilmek. De skal ha 4000,- og har masse erfaring på området.
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bytte av olje på drive unit
fredag 22. desember 2023, klokken 00:16
Sitat fra: THE på tirsdag 19. desember 2023, klokken 13:24Hvor ofte skal olje på DU byttes? Spurte Tesla en gang, men fikk beskjed om at dette ikke var et servicepunkt lenger. Burde sikkert fått byttet olje på min.
Husker det ikke sikkert, men tror intervallet var 170k km før Tesla fjernet anbefalingen. Jeg snakket med en Service advisor i Tesla for et par dager siden og da var tilbakemeldingen at det ikke var nødvendig på min MX fra 16. Mitt syn er likevel at det ikke er en ulempe å bytte olje.
#3
Model X 2014 - 2022 / Bytte av olje på drive unit
tirsdag 19. desember 2023, klokken 13:00
Hei,
Er det noen her som har byttet olje på drive unit og som kan dele sin erfaring? Slik jeg tolker prosedyren på Tesla sine servicesider ser det ut å være en grei operasjon. Jeg vet hvilken type olje og mengde - men skulle gjerne hatt en bedre forståelse for tidsbruk og annet som kanskje ikke fremkommer like tydelig av prosedyren.

På forhånd takk!
#4
Utstyr for Scan My Tesla til Model S/X og 3/Y kan kjøpes her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207367303

Alltid på lager. Sender daglig via Helthjem. Kan også hentes i Sandefjord.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vehicle Coolant is Low..
torsdag 06. januar 2022, klokken 23:17
Sitat fra: THE på onsdag 22. desember 2021, klokken 09:24
Er det noen som har fått dekket reparasjon av kjølevæskelekkasje på reklamasjon? Evt. Er det noen som har en ide om hvor mye det koster å fikse hos Tesla? Hvis det ikke er en reklamasjonsjobb tenker jeg å prøve å få et annet verksted til å ta jobben.
Jeg fikk det dekket på reklamasjon. Det var ikke bare bare - og jeg husker jeg brukte nærmere en dag med krangling på mail og telefon. Til slutt ble jeg oppringt av noen som hadde en annen mening i saken. Pris for utbedring av 3 eller 4 veis ventil skulle vært cirka 10k mener jeg å huske.

Hvordan gikk det for deg?
#6
Skjedde meg for et par dager siden - og skjer nok de aller fleste MX før eller senere.
Alternativt kan du bare dra innom og kjøpe den delen du trenger å bytte ut. Jeg orket ikke å reklamere da delen bare koster cirkus 200-250,-.
#7
Jeg tilbyr OBD adapterkabel og bluetooth dongle av høy kvalitet til alle Teslabiler.

Se Finn-annonse her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207367303
#8
Ok, takk for svar. Snakket med Bosch Bilexperten og de kunne bytte ut ventilen til cirkus 1500,- totalt. Men siden ventilen er en kjent svakhet, og som er ment å vare lenger enn 2 år ved normal bruk, går jeg for reklamasjon - til tross for at bilen rundet 108km.
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vehicle Coolant is Low..
fredag 16. april 2021, klokken 12:03
Sitat fra: Kim- på fredag 16. april 2021, klokken 10:54
hadde bare levert bilen inn uten å godkjenne noe
Det er også planen min, og jeg håper ikke det blir drama og diskusjoner ut av det. Som oftest spørs jo dette på hvem man møter i skranken.
#10
Hei! Noen som vet hvor 3-veisventilen sitter? Har selv en liten lekkasje som kommer rett under venstre forhjul. Det er en X, men vil tro den sitter omtrent samme sted.

P. S Feilmeldingen om lav kjølevæske forsvinner når jeg fyller opp, og kommer tilbake etter cirka 3-4 uker.
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vehicle Coolant is Low..
fredag 16. april 2021, klokken 10:41
Takk for flere kommentarer her, så de først i dag.

Siden sist ser jeg nå at garasjegulvet fylles opp med små blå flekker. Hva jeg kan se så kommer dråpene kun rett under venstre forhjul. Etter at jeg fylte godt med kjølevæske for cirka en måned siden har jeg nå fått den samme feilmeldingen på nytt.

Skal inn til SC Porsgrunn på mandag og har i forkant fått et service estimat (som det blir sagt at jeg må godkjenne) på nærmere 10k - og det uten at det står hva som er årsaken eller hva som skal utføres. I min bok er dette høyst sannsynlig en ren reklamasjon da et "kjølesystem" er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år ved vanlig bruk. Således vil jeg helst ikke signere på noe før jeg får vite hva lekkasjen skyldes.

Har dere vært inne med bilen, og fikk dere i tilfelle en pris for utbedringen?
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vehicle Coolant is Low..
tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:50
Enig - etter min første post har jeg forstått at kjølevæske ikke bare blir borte av seg selv, så det er viktig å finne årsaken. Kortsiktig løsning ble å fylle på med G48 i samme farge. Langsiktig løsning er å beholde timen hos Tesla for å finne ut hvorfor så mye er blitt borte.

Det rare er at nivået faktisk er et godt stykke under MIN-merket - samtidig som det er knusktørt på garasjegulvet. Så det blir spennende å høre hvordan det er blitt borte.
#13
Model X 2014 - 2022 / Vehicle Coolant is Low..
mandag 22. mars 2021, klokken 18:50
Hei! Noen som har opplevd feilmeldingen "Vehicle Coolant is Low" og løst det på egen hånd?

Telefonsupporten henviste meg til å bestille time. Det har jeg gjort - men må vente nesten 4 uker. Leker derfor litt med tanken om at jeg kan fikse dette selv. Har så langt fjernet det øverste dekselet under frontvinduet og ser på venstre side at beholderen er relativt tom. Kanskje går den akkurat opp til MIN. Se lånt bilde her: http://www.fixyourtesla.com/x/GUID-FC30C1C5-3FB3-4DDC-A7DA-0082266A03CB-online.jpg

Skal jo ikke være noe hokus-pokus dette her. Under bilen er det dessuten helt tørt, så ingen indikasjon på lekkasje.

På forhånd takk for innspill og kommentarer!
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Sensorfeil på dører?
torsdag 20. august 2020, klokken 22:52
Koskesk, gratulerer med ny bil! Jeg har selv 90D fra des 2016, og problemet du beskriver med FWD kan kanskje være det samme som jeg slitt med. Jeg opplevde feilmeldingen "Obstacle detected" i over 1 år før Drammen kom med en endelig fiks nå i juni. Etter det har jeg ikke fått feilmeldingen en eneste gang!

Samtlige FWD-sensorer er blitt byttet flere ganger uten hell, og hver gang har verkstedet konkludert med "All good, works as designed". Litt frustrerende, men når vårsolen kom i år kunne jeg endelig fastslå at det var solen (varmen) som var synderen. Dette prøvde jeg å få frem og også demonstrere men var ikke like lett å fremprovosere i overskyet vær. For å gjøre en lang historie kort, så fikk de endelig prøvd noe nytt sist gang. Løsningen var "re-flashed ultrasonic ECU to latest revision. Tested door up to 60+ degrees. All good, works as designed". Så hvis du har samme problem med dine FWD, vis gjerne til denne løsningen.

Håper dette er til hjelp! :-)
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Garantiutløpstest
onsdag 05. august 2020, klokken 21:29
Hvis utvidet garanti hadde gitt akkurat samme garanti som frem til 100k km/5 år synes jeg det hadde vært en god deal for å få et mer forutsigbart bilhold i nye 60k km/3 år.

Men, på den annen side så er det jo mye kostbart på en bil som uansett dekkes av reklamasjonsretten. Et aktuelt eksempel må jo være MCU som man må kunne forvente holder i minst 5 år. Denne håper jeg Tesla er ryddig på når den tid kommer, og at jeg kan unngå krangling.

Utover batteri og drive unit (som vi uansett har lenger garanti på) ser jeg ikke andre store potensielle utgiftsposter i samme størrelsesorden som luftfjæringen - og muligens også FWD. Mulig jeg er naiv her, men det er mitt inntrykk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA