Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - batterimannen

Sider: [1] 2 3 ... 75
1
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
« på: Onsdag 26. Januar 2022, klokken 20:15 »
Ser på fjesboka at noen hadde meldt inn til Motor, som svarte at de skulle rette det opp. Er uansett litt skuffet over rekkevidden i vintertesten. Jeg vurderte lenge Kia EV6 og ser at den gjorde det langt bedre.

2
Genesis GV60 / Sv: Genesis GV60
« på: Mandag 24. Januar 2022, klokken 07:41 »
Ja, det har vært veldig stille. Ser ut som toget for GV60 har gått for min del. Får en Enyaq 80X denne uka.

3
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til god elbil for vinter
« på: Torsdag 06. Januar 2022, klokken 00:00 »
Masse god svar.

Ioniq var den jeg hadde mest troen/håp om, litt kort på rekkevidden... men kan hende det kravet må senkes for budsjettet.

BMW i3 hadde jeg ikke vurdert en gang. Har altid syntes dørene er litt teit. Men skal ta den med i vurderingen :)

Opel Ampera ser jo sånnsett bra ut. Men hvorfor er dette en utgått modell? Er det ikke litt dumt å kjøpe en bil som allerede er ut av produksjon?

Hvis man vurderer Opel Ampera så heller kanskje kompromisset mot plass? Da er også Hyundai Kona et alternativ. Den har bedre rekkevidde både på sommer og vinter. I Motor/NAF sin rekkeviddetest var Ampera den bilen som mistet mest rekkevidde på vinteren mens Kona var den som mistet minst. Det er verdt å merke at det kan bli trangt i baksetet avhengig av hvor lang sjåfør er hvordan sittestilling man har.

4
Ocean / Sv: Ting jeg lurer på
« på: Tirsdag 14. Desember 2021, klokken 20:21 »
Med tanke på at de skriver "En smart konfigurering maksimerer interiøret med en romslig kupé, sitteplasser for fem voksne og fleksibel oppbevaring for surfebrett, campingutstyr, kjæledyrbur og enda mer. " så vil jeg tro at det blir 40:20:40 deling av bakseter? Kan funke litt som skiluke.

5
Kjøpe elbil? / Sv: IONIQ Electric kampanje... er det god?
« på: Tirsdag 14. Desember 2021, klokken 20:07 »
Takk for hjelpen! Cupra ventetid er 26 uker. Jeg skal sjekke ID3, er den bedre enn Ioniq 38kw?

Det kommer an på hva du er ute etter. Hvilke ønsker har du for rekkevidde, innvendig plass, lydisolasjon, hurtiglading og ekstrautstyr? Er det kanskje fordel med å kunne ha taklast og eller hengerfeste, eller er det helt likegyldig?

6
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på vinterføre
« på: ſøndag 12. Desember 2021, klokken 10:29 »
Ser på Facebook at mange sliter litt med Enyaq på vinterføre. Går stort sett i at den slipper i rundkjøringer og lignende. Tipper det er en konsekvens av høyere vekt enn andre biler og ulik gassrespons/moment.

Mtp. bremselengde og generelt hvordan elbiler føles på veien så er tyngden ikke ubetydelig. Det er selvsagt veldig god elektronikk som skal hjelpe deg, men når den må trø til så er du allerede på kanten av hva du har kontroll på.
Ja, når du bremser, så er det uansett 2,1 tonn. Jeg blir å skifte ut mine Nokian R3 med piggdekk

Er selv på Facebook gruppa til Enyaq. Når det kommer til rundkjøringer så er det mest fart, vekt og feste (1/2*m*v^2). Aner ikke hvor fort forventer å kjøre i en rundkjøring.

Et annet tema som går igjen er at ESP er ovrraktiv, men hittil ser det ut som at det er RWD utgavene problemet er og ikke på 80X med firehjulsdrift. En del sier at det blir bedre med høyere dekktrykk og andre melder at det ikke hjelper. Virker som at 80X har en sportmodus som gjør ESP mindre hissig, som ikke iV80, iV60 ikke har (forbehold om jeg har misforstått). Jeg er uansett glad for at jeg har bestilt 80X. Utlevering i januar, så det blir rett på vinterføre.

7
Zoe / Sv: 0/5 stjerner i Euro NCAP for Zoe 2021
« på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 14:51 »
Norsk artikkel om testen: https://www.tu.no/artikler/renault-zoe-stryker-i-kollisjonstest/515701

Spesielt at Dacia Spring får 1 stjerne. Det er jo egentlig en Renault City K-ZE. Så de to dårligste testene er begge Renault.

Hadde det vært hel-kinesisk merke så hadde det nok vært artikler på hvor dårlig kinadritt det er. Siden det er Renault så bryr folk seg ikke?

8
Skoda ENYAQ / Sv: Kjipe chips og ventesukk...
« på: Tirsdag 07. Desember 2021, klokken 15:55 »
Bilen vår er ferdig med alle chips innabords. Problemet nå er at den har stått snart 4 uker i Bremerhaven. Det er rart at det kan ta så lang tid å få den over i en båt.

9
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er bedst om vinteren?
« på: Lørdag 04. Desember 2021, klokken 22:20 »
Enyaq har i likhet med ID.4 varmefolie i fronruten (er standard i Norge på iV60, 80 og 80X). I motsetning til ID.4 har Enyaq vanlige håndtak (ID.4 har håndtak som ikke rører på seg men har en sensor). I motsetning til ID.4 har Enyaq lykterspylere. Enyaq har også spyling av ryggekamera hvor på ID.4 man må ut med spruteflaske (rart at ID.4 ikke bruker samme løsning som ID.3 med ryggekamera bak VW logoen).

Hvis du ser tester av Teslabjørn så kommer Ioniq 5 sin vindusviskerløse bakrute dårligere ut enn på EV6. De har forskjellig form bak og møkk sprutes oppover hele bakruta på Ioniq 5, men på EV6 stoppes møkk av den kanten som bremselysene går over.

10
Kjøpe elbil? / Sv: Årets elbil
« på: Mandag 29. November 2021, klokken 20:46 »
Seks av de sju finalistene i kåringen «Car of the Year»-kåringen i Europa er helelektriske modeller.

Dette er de sju finalebilene:
Cupra Born, Ford Mustang Mach-E, Ioniq 5, Kia EV6, Peugeot 308, Renault Mégane E-Tech og Skoda Enyaq.

Vinneren kåres 28. april.

11
Andre Elbiler / Sv: Rivian R1S
« på: Fredag 19. November 2021, klokken 21:41 »
Burde ikke Rivian ha sin egen merke-side i dette forumet, og ikke ligge under "andre elbiler"? De er jo tross alt verdens tredje mest verdifulle bilmerke etter Tesla og Toyota pr dags dato :)

Jeg er helt enig, men de er i hvert fall konsekvente. For andre bilmerker så sa de at de ikke laget det før bilen faktisk kunne bestilles...

Byton M-Byte var det mye blest rundt da den fikk eget underforum... hva har skjedd de siste årene med bilen. DFSK med Seres bilene skulle også ta Europa og Norge med storm.

Synes det er greit å vente til bilene kan bestilles her, eller at man har fått opp noe forhandlernettverk i landet.

12
Skoda ENYAQ / Sv: Founders edition
« på: Fredag 19. November 2021, klokken 21:36 »
Jeg bestilte en 80X for snart 2 år siden, men grunnet chip mangel er den blitt utsatt flere ganger så nå fikk jeg tilbud om en Founders Edition og skal hente den hos forhandler i neste uke. Blir nok bra, fullastet med standard utstyr inkl sports understell og alt hva fabrikken kan levere og det er jo litt kjekt å ha en av kun 1895 biler laget i hele verden (årstallet Skoda ble grunnlagt). Alle av denne modellen er med størst batteri og X drive :D

Er det ca 650 k man må betale, eller får du den til prisen av bilen du ikke fikk?

13
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
« på: Torsdag 18. November 2021, klokken 20:59 »
At Kia har 7 års garanti blir ofte trukket frem som argument her inne på forumet, men det blir i mindre grad brukt som argument for MG sine modeller (og Fiat 500e). Er det at MG ikke har nådd ut med at de har 7 års garanti?

14
MG ZS EV / Sv: MG ZS Facelift
« på: ſøndag 14. November 2021, klokken 21:53 »
Bakkeklaringen er oppgitt til 161 mm på hjemmesiden til ZS EV. Aner ikke om slikt måles uten eller med last. Uansett, kurrant bakkeklaring. Akselavstanden kunne vært større.

Ser flere nettsider skriver " The MG ZS EV 2021 gets 177 mm of ground clearance as compared to the 161 mm of the pre-facelift version.". Men ser at den norske siden oppgir 16,1 cm. Vet ikke om 17,7 ikke stemmer eller om de ikke har oppdatert på den norske siden.

15
MG ZS EV / Sv: MG ZS Facelift
« på: Lørdag 13. November 2021, klokken 20:54 »
Jeg synes støydemping var greit, med tanke på hva man betaler. Altså det kan sikkert være bedre, men jeg synes den var stillere en Subaruen Impreza fra 2014 feks. Synes den var akseptabel. Tror det er litt subjektivt hva slags støy man reagerer på.
Setet synes jeg var behagelig, jeg er ikke noe høy, men tror ikke det er noe problem for dem som har litt lengde heller.

I forhold til rundt den prisen så får man jo Cupra Born og Nissan Leaf så det finnes jo noen alternativer.
altså rundt 320 000 på vei med vinterdekk for Comfort utgaven. Personlig likte jeg MG bedre enn Leaf, men det er jo en subjektiv sak igjen.

En Born blir i likhet med ID.3 ganske fort dyr når du plusser på utstyr. Leaf behold Chademo fra 1 til 2.gen, noe som jeg ikke har fortstått meg på. De har heller ikke mulighet for taklast, noe er viktig for noen.

Definitivt. Jeg er ikke uenig i det :-). Hadde noen bare kommet med en 4 hjulstrekker rundt den prisen med en 300 km rekkevidde nå så... Marvel R blir litt dyr for frøkena.

Marvel R har bakkeklaring på 13,2 cm i AWD utgaven. Begrenset hva man får gjort med firehjulstrekker da, men hjelper selvfølgelig på iseteveier. MG ZS EV facelift har vel 17,7 cm.

Sider: [1] 2 3 ... 75