meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - batterimannen

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Forslag elbil
torsdag 03. juli 2025, klokken 19:14
Zeekr 7X?
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Forslag elbil
torsdag 03. juli 2025, klokken 16:06
Var ikke så mye å gå etter siden det ikke var så mange krav. Heller ikke størrelse eller rekkevidde.

Jeg synes Volvo XC40/EX40 er en komfortabel bil. Har 17,5 cm bakkeklaring. Mulig med hengerfeste.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til 3 barneseter
fredag 27. juni 2025, klokken 16:55
Er litt i samme situasjon, med unger på 6 mnd, 5 år, 9 år. Vår XC40 er for liten. Vi ønsker i tillegg å kunne ha mulighet for 7 seter innimellom.

Jeg er stor fan av enpedalskjøring, så for meg er det en stor ulempe at Byd Tang og Peugeot e-5008 ikke har det. Kjører mest i Oslo og Bærum, hvor det er lyskryss og rundkjøringer hver 100 m. Jeg har prøvekjørt Kia EV9, Peugeot e-5008 og Volvo EX90. Jeg prøvesatt EQB, men den var veldig liten, spesielt i bredden på midtsetet. Kom frem til at det ikke var noe vits i å prøvekjøre den.

Peugeot e-5008 var god å kjøre. Bra kvalitetsfølelse inni. Siden den ikke er like stor som EV9 og EX90, så var den lettere å manøvrere i parkeringshus osv. Synes det fungerte bra med lite ratt og skjerm over rattet, god erstatning for HUD. Programvaren i bilen virker å være et tiår eldre enn Android som man får i Volvo. Setene og hodestøttene på andre rad var overraskende lave, men om korte folk eller barn sitter der er det greit. Hadde kanskje kjøpt den med AWD om den hadde hatt enpedalskjøring.

Kia EV9 var stooor, og virket stor med en relativt dårlig svingradius. I motsetning til e-5008 og EX90 var det god plass selv på tredje rad. Igjen så var programvare langt bak Volvo. For meg som liker enpedalskjøring så var det dårlig at den ikke fungerer når man kjører i revers. Gjør bilen enda mer vanskelig og uforutsigbar i parkeringssituasjoner.

Volvo EX90 er dyrere enn de andre. God plass innvendig, men ikke like mye som EV9. Setene var bra, men kvalitetsfølelsen på andre materialer inni var under e-5008. Var også noen rare valg Volvo har tatt, som; all setejustering i en knapp (tre undermenyer), blinklysspak går ikke i egen posisjon når man bruker den (kansellerte ikke blink etter sving/ut av rundkjøring), ingen knapper for noe som helst, alt går via skjerm. Ikke kritisk, men litt nedtur for en bil til en mill.

Nio taper utrolig mye penger i Norge. Jeg er heller ikke overbevist om batteribytter og batterileie. Derfor har jeg eksludert ES8/EL8.
https://www.motor.no/aktuelt/nio-taper-mye-penger/310327

https://www.tv2.no/broom/tapte-377000-pa-hver-bil-i-norge/17345751/

Jeg venter på Ioniq 9, som kommer for prøvekjøring rundt september? Den er større enn EV9, som blir litt i det meste laget for oss. Hvis den kansellerer enpedalskjøring i revers som EV9, så utgår den også.

Er noen av de kinesiske som kommer med store biler, men flere av dem kommer bare som 6-setere. Så de utgår.

Er litt delt mellom e-5008 og EX90. Har lyst til å prøve Ioniq 9 og Lucid Gravity (om den ikke blir svindyr) før noen beslutning.

 
#4
Hyundai / Sv: Hyundai Ioniq 9 - elektrisk SUV med 7 seter
torsdag 12. juni 2025, klokken 22:16
Den modellen som ble vist frem i dag har 6-seter. Lurer på om 7-seteren har skiluke/gjennomlastningsluke eller 40/20/40 splitt (EV9 har ikke). Er praktisk de gangene man bruker bilen som 5-seter.

Var ikke så fan av at Kia EV9 kutter enpedalskjøring når man tar den i revers, da går regenerering til middels og den går ikke til fullt stopp når man da tar foten av gasspedalen. Lurer på om det blir det samme i Ioniq 9.

Tror den blir litt stor for oss. Svingradius er ganske heftig, siden det er en stor bil, uten sving på bakaksel. Noen av de kinesiske store har fått det, i tillegg til Lucid Gravity som kommer til høsten (og den mye dyrere EQS).
#5
Andre Elbiler / Sv: Lucid Gravity
tirsdag 03. juni 2025, klokken 21:28
Tror om Gravity skal selge noe særlig, så må de komme med en Touring med 90-100 kwh batteri, til en god del lavere pris enn Grand Touring som nå er på salg i USA. De har litt høyere krav til rekkevidde der borte. Jeg vil vurdere den om man får en med mindre batteri og greit utstyr (inkl AWD og bakakselstyring) til under EX90... 

Regner med at Lucid får litt ekstra publisitet pga rekkeviddetesten med Lucid Air i morgen. Kanskje de kunne brukt det på å få litt gratis reklame for Gravity også. Ser noen tyske nettsider oppgir at de skal komme i Tyskland i september.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Nyere elbil til fem personer
mandag 02. juni 2025, klokken 22:33
Noe av problemet er å få en billig elbil (ny eller brukt), med både god plass og grei rekkevidde. Man kan få en liten brukt Hyundai Kona med bra rekkevidde, men liten plass. Eller en av de kassebilene nevnt tidligere i tråden eller Mercedes B-klasse, med dårlig rekkevidde og mye plass. Skal man både ha grei rekkevidde og god nok plass til 5 personer, så mener jeg at du må opp i budsjett. Kan hende noen her i tråden kan motbevise det, men jeg kommer ikke på hva det skulle vært...
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Nyere elbil til fem personer
søndag 01. juni 2025, klokken 22:17
En fordel med Ariya med tohjulstrekk (i tillegg til pris), er at den har større bagasjerom enn AWD-utgaven.

BYD Seal U er en rimelig relativt stor bil.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Nyere elbil til fem personer
søndag 01. juni 2025, klokken 18:06
Peugeot e-2008 er liten. Ville ikke gått for den med 3 barn.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til ny bil småbarnsfamilie
tirsdag 27. mai 2025, klokken 20:45
For 450 høvdinger så får du en ny KGM Torres EVX, med vinterdekk og hengerfeste. Den er relativt romslig. KGM er merke fra Sør-Korea.

https://kgm-auto.no/cc/torres-evx
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Bygg din drømme elbil
lørdag 24. mai 2025, klokken 09:04
Det er flere grunner til at EX90 ikke er en drømmebil. Irriterer meg over mamgel på knappper for spesielt ventilasjon, varme i sete/ratt. De har også klart å gjøre noe så idiotisk å skaffe de samme vindusheisene som ID.3 kom med.

Likte heller ikke spaken for blinklys. Var en billig plasthendel som ikke faltisk går i en annen posisjon når man drar den ned/opp. Tror at halvparten av gangene jeg blinket ut og kjørte ut av rundtkjøringer, så kansellerte den ikke blinkingen. Siden hendelen ikke er i posisjon, så får man heller ikke samme tilbakemelding på posisjon i ratt den kansellerer blink. Synes den firkanta knotten for å stille inn sete er mindre praktisk enn det vanlige oppsettet. Man har 3 undermenyer for innstilling av setet. Mye av interiøret virket også for meg billigere enn XC40.

De har ødelagt litt for seg selv med å prøve å lage mest mulig minimalistiske løsninger.

Av biler som ikke (ennå?) har kommet til Norge så synes jeg Lucid Gravity og Caddilac Vistiq ser interessante ut.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Bygg din drømme elbil
lørdag 24. mai 2025, klokken 08:48
Sitat fra: Vaduz på fredag 23. mai 2025, klokken 19:27
Sitat fra: batterimannen på fredag 23. mai 2025, klokken 15:31
Sitat fra: Vaduz på torsdag 22. mai 2025, klokken 22:48EV9 er min drømmebil, men hadde alltids tatt enda lengre rekkevidde og raskere lading, akkurat det blir jo aldri for mye av det gode. Ellers perfekt bil!

Synes svingradius var litt dårlig sammenliknet med konkurrenter. I tillegg når den er så stor, så ble litt som å kjøre en buss/lastebil  :P

Aldri opplevd det som noe problem, men så kjører jeg oftest familien rundt og det blir lite banekjøring;)
Hvilke konkurrenter sammenligner du med? Synes ikke den kjører noe dårligere enn buzz, men har ikke testet EX90 da.

Jeg prøvekjørte Peugeot e-5008, Volvo EX90 og Kia EV9. Kjørte de samme steder og parkerte på samme plass i parkeringskjeller. Plassen krever litt manøvrering frem og tilbake pga søyler og trang midtgang.

EV9 skrudde av enpedalskjøring i revers, som også bidro til at jeg følte at jeg hadde mindre kontroll, siden gassrespons henger sammen med regenerering og at den ikke lenger går automatisk til full stopp. Det sammen med størrelsen og svingradius gjorde at den føltes mye større enn EX90. Synes at EX90 hadde bedre 360 kamera og bra avstandsvarsler i farger pluss cm. 
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Bygg din drømme elbil
fredag 23. mai 2025, klokken 15:31
Sitat fra: Vaduz på torsdag 22. mai 2025, klokken 22:48EV9 er min drømmebil, men hadde alltids tatt enda lengre rekkevidde og raskere lading, akkurat det blir jo aldri for mye av det gode. Ellers perfekt bil!

Synes svingradius var litt dårlig sammenliknet med konkurrenter. I tillegg når den er så stor, så ble litt som å kjøre en buss/lastebil  :P
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Beste rimelige elbil i 2025?
onsdag 21. mai 2025, klokken 19:11
Storbyfavoritten BMW i3 120 ah, 2022 modell?
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
lørdag 10. mai 2025, klokken 13:06
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. mai 2025, klokken 13:19
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. mai 2025, klokken 13:02Polestar kjører også kampanje..


https://www.polestar.com/no/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NO%20%7C%20NO%20%7C%20Search%20%7C%20Brand%20%7C%20PS%20%7C%20Navigation%20%7C%20APM%20%7C%20pcid%20%7C%208477%20%7C%20127329%20%7C%20323301%20%7C%20930425&utm_id=21716162769&gad_source=1&gad_campaignid=21716162769

Bare ett lite problem..jeg har sittet som klistret og sjekket nettsiden deres for kampanjer siste tiden og akkurat i dag..når rentekampanjen kom..så ble prisene justert opp på bilene med kort leveringstid.

Jeg føler meg litt lurt faktisk..

Her er 2 skjermdumper av samme bil..den ene skjermdumpen tatt 08 mai..den andre 9 mai da kampanjen starter....Synes det er frekt å kalle det kampanje....og så skru opp prisen..


Men det funker. Biljournalister går rett på, og de får masse gratis publisitet

https://www.tv2.no/broom/kopierer-tesla-her-kan-du-spare-165000/17720587/
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Fabrikkny elbil
mandag 05. mai 2025, klokken 23:11
Å kjøpe Tesla fra demokratimotkjemperen Musk i dag kan mer sammenliknes med å kjøpe VW i 1938. Nå har man valget til å gjøre noe her og nå. Du får ikke reist tilbake til 1930-tallet og forhindret noe som helst, ikke engang et kjøp av en VW bil i 197 eller 1938.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA