Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Storg

#106
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser hos Circle K
torsdag 17. september 2020, klokken 11:51
Sitat fra: Kamuflars på torsdag 17. september 2020, klokken 09:37
Sitat fra: Orbit på onsdag 16. september 2020, klokken 22:41
Hører utaskjærs fra at en ikke får lastet ned Circle-K sin app fra Østerrike etc. Er dette en bevisst sperre fra CK? (Når det en gang blir åpent for å reise til Norge igjen......)

Kan det ha noe å gjøre med at Circle K er i flere land, med hver sine lokale apper, slik at app store bare viser apper som er tilgjengelig i det landet du er registrert i?
De som utvikler appene, bestemmer hvilke markeder som kan laste ned appen. Så hvis du ikke får lastet ned den Norske Circkle K appen, er det et valg de har gjort.
#107
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
mandag 14. september 2020, klokken 13:06
Sitat fra: Storg på mandag 14. september 2020, klokken 12:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. september 2020, klokken 08:27
Sitat fra: Arha på søndag 13. september 2020, klokken 11:04
Ligger an til et spennende løp mellom Model 3 og ID3.  Sistnevnte et hestehode foran nå, 495 mot 470.
Så vidt jeg har forstått vil ID3 stoppe på 700 (var 700 biler oppi båten)...mens Teslaene vet jeg ikke hvor mange det kommer av....men 2 siste ukene før kvartalsslutt pleier å være bra....hvis de ikke har jobbet raskere denne gangen...
Men du forutsetter at det bare kommer en båt. Jeg vet ikke, men det kommer oftere båter gra kontinentet med biler til Norge.  Enn det kommer båter fra Freemont til Europa.
Og akkuratt nå ligger det et bilskip hos møller logistikk.  Så meget mulig det kommer noen id.3 der.
#108
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
mandag 14. september 2020, klokken 12:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. september 2020, klokken 08:27
Sitat fra: Arha på søndag 13. september 2020, klokken 11:04
Ligger an til et spennende løp mellom Model 3 og ID3.  Sistnevnte et hestehode foran nå, 495 mot 470.
Så vidt jeg har forstått vil ID3 stoppe på 700 (var 700 biler oppi båten)...mens Teslaene vet jeg ikke hvor mange det kommer av....men 2 siste ukene før kvartalsslutt pleier å være bra....hvis de ikke har jobbet raskere denne gangen...
Men du forutsetter at det bare kommer en båt. Jeg vet ikke, men det kommer oftere båter gra kontinentet med biler til Norge.  Enn det kommer båter fra Freemont til Europa.
#109
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
fredag 11. september 2020, klokken 19:35
Sitat fra: RJK på fredag 11. september 2020, klokken 14:48
Hadde gjerne sett at Ionity selv stod for en abonnementsordning for "oss andre", gjerne med noe i området til MB sin prisstruktur. Ville jo trodd de selv hadde sett hensikten med å få bedre utnyttelse av kapasitet.

Ionity håper nok at noen andre gjør dette. De ønsker i utganspunktet å kun levere infrastruktur. Men nå som fortum har delt infrastruktur og salg/marked kan det jo være at noe skjer. Bør være noen som vil lage en pakke av ionitu og fortum sitt nett.
#110
ID.4 / ID.4 Testkjørt uten kamuflasje.
søndag 06. september 2020, klokken 12:56
Likte det jeg så. https://youtu.be/cfdmohiNhLg
#111
Synes denne videoen var intresant, spesielt hvor mye data MobileEye har samlet inn og over hvor lang tid.

https://youtu.be/1Ew5OtibrXE
#113
Sitat fra: emphezis på fredag 14. august 2020, klokken 13:18
De fleste "dumme" systemer vil vel i dag oppfattes som bedre enn Tesla. Poenget er vel at Tesla har en helt annen tilnærming til selvkjøring enn de andre. Selv de enkleste ting skal læres gjennom kunstig intelligens (AI) hos Tesla, mens andre satser mye mer på kunnskap bilen allerede har gjennom kart og oppmerking på veiene. Hva skjer når kartet ikke stemmer eller veien er uten oppmerking?

Tesla sitt system vil med tiden være mye mer robust og takle de fleste situasjoner, men det vil ta lang tid og frem til det skjer vil konkurrentene oppfattes som bedre.
Anbefaler å se denne filmen fra Mobileye som leverer techen i VW. Her kjører de med samme tec som tesla og uten Lidar.

https://youtu.be/kJD5R_yQ9aw
#114
Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. juli 2020, klokken 16:28
Sitat fra: Storg på onsdag 29. juli 2020, klokken 14:49
Koster jo litt å bygge kapasitet for høysesongen, spesielt når man resten av året sikkert har overkapasitet.
Fire ladere per lokasjon er ikke overkapasitet. Fredag /  Søndag er det allerede kø på mange av disse. Virker som om det stort sett er bkk og CircleK som gidder å bygge ut mere enn fire ladere pr lokasjon. Har sett noen få andre og, fra gkk og kople.
Man skal ta godt betalt for lading for å betale for infrastrukturen som trengs 6 timer 2 ganger i uka. Og betalingsvilligheten virker å være svak.
#115
Koster jo litt å bygge kapasitet for høysesongen, spesielt når man resten av året sikkert har overkapasitet.
#116
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 09. juli 2020, klokken 14:04
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:00
Sitat fra: Storg på torsdag 09. juli 2020, klokken 12:38
Med denne metoden bruker du et fond, for å forfordele et annet. Ikke bra, og unødvendig. Et indeksfond bryr seg jo ikke om prisen på aksjen, bare at de følger indeksen.

Du bør slå opp "forfordele", det betyr det motsatte av det du tror ;)

Du forsto hva jeg mente, og det betyr jo å gjøre urett mot en part. Og det vil den beskrevne løsninge gjøre.
#117
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 09. juli 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Cobos på torsdag 09. juli 2020, klokken 12:32
Sitat fra: Storg på onsdag 08. juli 2020, klokken 21:20
Sitat fra: Cobos på mandag 06. juli 2020, klokken 18:51
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.
Dette vil være ulovlig og svindel av de som eier andeler i det aktivefondet. Så slik kan de ikke gjøre.  Mulig de har lov til å kjøpe på egen bok, men da tar de jo risiko. Noe de selvfølgelig skal ha betalt for.

Det geniale med indeksfond er at man bare må følge indeks. Så man blir ikke straffet for å kjøpe den dagen selskapet går inn i indeksen.
Mulig jeg er helt på ville veier, men trodde dette scenariot var lovlig:
Aktiv fond A kjøper seg inn idag i Tesla på rundt $1400. Kjøper 250 000 aksjer over en periode på en uke eller så, men ikke veldig aggressivt så prisen presses ikke hardt opp.
22 july kommer Q2 resultatene og de viser profitt. Inkludering i S&P 500 virker meget sannsynlig.
Aksjerkursen stiger godt oppover.
Aug eller Sept sier S&P at TSLA skal inn om 5 dager, aksjekursen stiger hardt siden det er trangt i døra. La oss si at aksjekursen nå er på $1800. Dagen før TSLA inkluderes i S&P så er den på $2000.
Aktiv fond A selger da sine 250 000 aksjer til Indeks Fond B for $2000 i ettermarkedet.

Sluttresultat Aktiv Fond A har bokført en god profitt på noen måneder. Indeks fond B slipper å skvise prisen videre til $2100 eller så for å skaffe de nødvendige aksjene. Alle er fornøyd.

Da tar jo nødvendigvis Aktiv fond A en risiko, men det er jo derfor man betaler mer for å få andeler i Aktiv Fond A, det er smarte meglere der som ser muligheter (eller det sier salgsbrosjyren ihvertfall :).

Med denne metoden bruker du et fond, for å forfordele et annet. Ikke bra, og unødvendig. Et indeksfond bryr seg jo ikke om prisen på aksjen, bare at de følger indeksen.
#118
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 08. juli 2020, klokken 21:20
Sitat fra: Cobos på mandag 06. juli 2020, klokken 18:51
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.
Dette vil være ulovlig og svindel av de som eier andeler i det aktivefondet. Så slik kan de ikke gjøre.  Mulig de har lov til å kjøpe på egen bok, men da tar de jo risiko. Noe de selvfølgelig skal ha betalt for.

Det geniale med indeksfond er at man bare må følge indeks. Så man blir ikke straffet for å kjøpe den dagen selskapet går inn i indeksen.
#119
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
torsdag 25. juni 2020, klokken 16:49
Gumpen påstår de solgte 34 første dagen i Kristiansand. Da høres 200 litt lite ut nasjonalt.

Kilde, betalingsmur: https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/qLGn0w/solgte-32-vw-id3-foerste-dagen
#120
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 28. januar 2020, klokken 21:58
Nå har jo indeksen bare gått opp de siste 10 år. Hjelper ikke å følge indeks hvis det kommer en voldsom korreksjon. Da må du være med ned, mens Sissner har lov til å flytte pengene i cash eller short osv.

Men index er ikke feil. Poenget er at det finnes forskjellige fond for forskjellige behov.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA