Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marius Kotsbak

#376
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Sommerferie 2020
lørdag 25. april 2020, klokken 11:32
Destinasjonslading er mye enklere og billigere å bygge ut. Mer av dette kan gjøre hurtiglading mer eller mindre overflødig for elbiler med mellomstore og store batterier, iallefall om sommeren. Det er også en potensiell inntektskilde for hoteller og restauranter.
#377
Nissan / Sv: Passivt kjølte batterier
fredag 24. april 2020, klokken 12:48
Biler synker drastisk i verdi, ca. 20% første år, deretter ca. 15%, 14, 13, 12, 11, 10, 10% de neste årene. Elbiler har ligget endel mindre enn dette i verdifall, men begynner nå å følge dette. Små detaljer som dette tror jeg neppe vil påvirke verdifallet vesentlig. Det viktigste parameteret for verdifall (i kr. pr år) er rett og slett nyprisen. Om bilen som ny ble priset kunstig høyt pga. mangel på leveranser så kan det være at fallet vil være litt høyere, men selv Leaf 62 kWh ligger omtrent innen 20% fortsatt.
#378
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Erfaringer med 62 kw
fredag 24. april 2020, klokken 12:18
Er rimelig godt fornøyd med den, bortsett fra setene. Til de prisene de ligger på nå så er den mer attraktiv. Om man ikke trenger så mye plass så ville jeg nok vurdert Kona 2020-modell istedet (som nå har fått app).

Og så må man jo regne med skremselsen om prisoppgang kan være falsk eller at kronekursen om ikke lang tid normaliserer seg og prisene igjen går ned.
#379
KEM power og Shell virker lovende (noe ala systemet til Teslas superchargers). Mer dynamisk fordeling av effekten mellom uttakene. Gode muligheter for at de, i motsetning til Circle K, får opp 100kW på Chademo på 400V, står i spec. at utstyret støtter det (250A, ikke bare 125A).
#380
Hmm, det virker umiddelbart ut som et sted for destinasjonslading og ikke hurtiglading, men det kommer kanskje type 2-uttak for det også. Hurtiglading kan gi mening for et kort besøk i kafe eller hurtiglading av elbil med stort batteri med 50kW under et normalt besøk på museet.
#381
Hurtiglading i Trøndelag / Sv: Hurtiglader Berkåk
fredag 17. april 2020, klokken 09:09
Auda, borte fra ladekartet ja. Kanskje den ikke lønte seg om den ble brukt mest på utfartsdagene og ikke så mye ellers (pga. de ugunstige effekttariffene).

Heldigvis har jeg fått meg elbil med større batteri nå, så Dombås er mer passende stopp enn Berkåk.
#382
Stemmer det. Litt rart at de ikke har latt noen av dem være lynladere. Skulle tro de ville satse på enten lokale eller andre som bare stopper på vei forbi Trondheim og vil lade opp fort nok til en liten pølse-/burgerstopp.
#383
Nå skal visst Grønn Kontakt ha satt opp hurtigladere der også. Vi får se når man ikke blir pålagt karantene etter harryhandelen.
#384
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Lynlading på Leaf 62kWh
torsdag 02. april 2020, klokken 19:00
Foreløpig er det E.On. på Dombås som er eneste jeg vet har/skal få støtte for mer enn 50 kW på Chademo i nærmeste fremtid. Fortum og Grønn Kontakt har sagt det skal komme, men det lar vente på seg.

Heldigvis merker jeg med 62kWh at det ofte holder  å lade hjemme og på destinasjon og evt. en kort lading under pause underveis.
#385
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Få leaf til å starte i b modus
torsdag 02. april 2020, klokken 18:28
Kjente på en bremseskive etter en tur med e-pedal. Iskald den, så kan ikke blitt mye brukt.

Ser også at forbruket ligger på det jeg forventer på vinteren med mye varming og kulde ute. Ca. 20 kWh/100km og 30 mils rekkevidde.
#386
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: B modus E-pedal eller vanlig Drive
torsdag 02. april 2020, klokken 18:24
Man sparer ikke noe på dette. Det er for komfort. Man regenererer med bremsa også. Bruk e-pedal i bykjøring og D på langkjøring. Evt. B om det er mye nedoverbakker for å unngå å måtte bremse så mye (hjelper også i nedoverbakker med limit-CC).
#387
Sitat fra: Sølve på tirsdag 24. mars 2020, klokken 00:18
Ny hurtigladestasjon med 150 kw CCS lynlader, 50 kw CCS hurtiglader og 21 stk 22 kW type 2 uttak på Møller Bil Nesttun.

Adresse: Sandalsvegen 1, 5221 Nesttun
Bergen kommune

Betaling skjer i appen Cloudcharge.

Dette er ikke E.ON sin og Møller bil forklarer også at det bare er CCS. Vennligst flytt til egnet emnetråd!
#388
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Få leaf til å starte i b modus
onsdag 18. mars 2020, klokken 17:27
Her var det mye synsing. Man kan ikke se i LeafSpy om bremsene aktiveres.

Ifølge offisiell dokumentasjon så aktiveres ikke bremsene før helt til slutt for å få stoppet bilen, med mindre det er glatt og bremsene trengs for å bremse trygt:

https://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/e_Pedal.html

Du får sammenlikne forbruket med B og epedal og se om du ser noe forskjell i praksis.
#389
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Varmeapparat når bilen er parkert
torsdag 12. mars 2020, klokken 08:41
Jeg la merke til at når man bare skrur på "tenningen" (to trykk på startknappen) så vil ikke automodus skru på varme. Men man kan trykke på heat manuelt. Kanskje samme om man sliter med varme under lading.
#390
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Få leaf til å starte i b modus
torsdag 12. mars 2020, klokken 08:39
Har du noe dokumentasjon eller tester for å underbygge dette? Hmm, jeg lurer faktisk på om du ser det i effektmåleren. Så lenge du holder deg innen blå dottene på negativt (regenerering) i den så tror jeg ikke bremsene er involvert. Går du over må de hjelpe til (tidligere ved høy/lav SOC/kulde)

Evt. ser du noe økt forbruk? Den aktiverer mye kraftigere regenerering enn ved B-modus før bremsene kobles inn.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA