Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elektro12

#1
Sitat fra: Vaduz på torsdag 06. juni 2024, klokken 14:43
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:54Trådstarter har fått handlet bil - og ingen tvil om at EV9 går langt, men det er også kjekt å ha brukt 750 000 på bil.

Flott med tips og engasjement, men jeg kommer til å ha det helt fint med fossil.

- Ukesvis uten å lade/fylle
- Ikke like god akselerasjon, men langt mindre dekkslitasje og nye dekk koster langt mindre
- Kan slappe mer av med vask og bruk når en ripe på en bil til 150 tusen ikke er så surt som på en til 500-900 tusen.
- I tillegg er fossile biler i vinden og den vil nok ha minimalt med verditap over 2-3 år når inflasjonen er som den er.
- Bensinkostnaden er for ingenting å regne i forhold kapitalkost og verditap. Tipper en EV9 faller 250 tusen som et lodd de første årene.

Har kun byttet mine dekk på alder (fem år) på en model s, ble aldri problemer med slitasje selv med 90k km kjørt. Over 3mm på sommerdekk og 5mm vinter.

Verditap forsvinner stort sett etter 6-7 år, men erstattes av reparasjoner, slik at kostnaden ved bilhold ofte er ganske likt. Noe billigere er det med eldre bil selvfølgelig, men går jo også glipp av veldig mye teknologi, komfort og sikkerhet.

Har sett på en del fossile familiebiler, og 4wd sharan/smax etc må du ut med 350-400k for 4-5 år gamle biler med 100k på telleren. Synes det blir dyrt egentlig, særlig med dieselprisene siste årene.

Men alle gjør vi våre valg, og det virker som om du har funnet en perfekt bil for deres bruk!



Helt enig med det du skriver. Jeg så på fossile biler oppover i årsmodell og pris, men det var helt uaktuelt økonomisk. Over 230-250 tusen er elbil no-brainer pengemessig.

Nå vet jeg ikke hvilken Avensis dere over har hatt, men de nyere enn 2016 er noe helt annet enn før 2015. Mye ny tech, bedre skrudd sammen osv...

Nok om det - ha en god sommer - el eller dinosaursaft på tanken.
#2
Trådstarter har fått handlet bil - og ingen tvil om at EV9 går langt, men det er også kjekt å ha brukt 750 000 på bil.

Flott med tips og engasjement, men jeg kommer til å ha det helt fint med fossil.

- Ukesvis uten å lade/fylle
- Ikke like god akselerasjon, men langt mindre dekkslitasje og nye dekk koster langt mindre
- Kan slappe mer av med vask og bruk når en ripe på en bil til 150 tusen ikke er så surt som på en til 500-900 tusen.
- I tillegg er fossile biler i vinden og den vil nok ha minimalt med verditap over 2-3 år når inflasjonen er som den er.
- Bensinkostnaden er for ingenting å regne i forhold kapitalkost og verditap. Tipper en EV9 faller 250 tusen som et lodd de første årene.
#3
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. juni 2024, klokken 11:17Skjønner valget i dagens kost- og rentebilde. Kan du sette 2-300k i rentefond kan du nok fint ha 10% avkastning, noe som gir litt overskudd til både drivstoff og reparasjoner. Antar forsikring også er relativt rimelig, og en kan ta en del service selv.

Tidsbruk på lading avhenger av hvor ofte en kjører langtur som krever lading. Jeg ville jo ikke byttet ut el med fossil for å spare tid, for da får jeg en fordel et par dager i året mot ulempe tidsmessig hele resten av året.
Men - det er selvfølgelig en konklusjon basert på at vi bare hurtiglader et par ganger i året. Ved hengerkjøring til hytta, dagstur for ettersyn på hytta eller kanskje en langtur på sommeren hvor det lades i begge ender men værforhold kan tilsi at det er behov for lading (ikke vært det de siste årene).

I starten ville hverdag med fossilbil vært utrolig kjip, men med uker/måneder blir en vant til ulempene og så kan en heller glede seg over at langturen på sommeren er 100% fleksibel mtp rute, pauser osv.
Avensis tipper jeg blir et relativt enkelt og problemfritt bilhold.

Vi har planer om en lengre tur i Europa også og jeg gidder ikke bruke så mye tid på å søke etter ladestasjoner undervies. Samt at det er mye lettere på fotballtrening/skogsturer/festivaler/+++ der folk samles med mange biler og styr å parkere en halvgammel bil enn å måtte parkere en ny elbil til 550 000 ved siden av en Opel fra 2002 i en italiensk bakgate. Men det er meg. Og bil er for meg en praktisk greie, ikke spennende. Penger vil jeg heller bruke på noe gøy.

For oss er dette dog bil nr. 2. Vi har en nyere elbil med plass til alle på middels lange turer som går ca 450 wltp. Det kan være greit å ha med seg.

Skjønner ikke helt hva som er så kjipt. Med automatgir og keyless så er det jo som en litt mindre sprek elbil rent praktisk å kjøre. For meg er forvarming på vinteren det som kommer til å bli verst.

Takk igjen for hjelpen!
#4
Tesla - Ikke dørhåndtak, ikke parksensor, ikke regnsensor. Skjønner ikke helt fascinasjonen.

Pauser må man ha underveis, men mye heller i en park ved et vann enn på BK langs motorveien.
#5
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 05. juni 2024, klokken 07:24
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 05. juni 2024, klokken 06:06Trådstarter tilbake: Det blir en fossil som vi kan ha i 3-4 år. Skal bli en nytelse å slippe å tenke på lading når man skal kose seg på ferie. Man kan fylle mye bensin for 350+ lapper til 5% rente.

Takk for god hjelp!

Kondolerer.  ;)  Hva landet du på? Ser dilemmaet med at man ofte må se etter ny elbil for å få det man vil ha, og ta opp lån med dagens rente for å kjøpe. Må bare beregne inn lavere drift, vedlikeholdskostnader og spre ut investeringen over flere år. En brukt og relativt problemfri fossilbil gir jo økonomisk frihet og mindre frustrasjon. Men å fylle tanken med bensin til 25 kr/l må gjøre litt vondt det også *.  :-X

* finnes rimeligere steder å fylle men dette er priser jeg har sett jevnlig på lokal bensinstasjon

:)

Avensis stasjonsvogn - lav km. nye dekk, ny eu, ny service, 2 års garanti, tett på strøken, keyless, auto fjernlys masse plass. Registerkjede som ikke skal byttes, ingen turbo eller annet. Girkassene går evig. 160 tusen. Trekker du fra kostnaden selger har på 2 sett hjul, EU og service så koster bilen 140 og vil nok holde verdien ganske bra i 3-4 år. Brukt fossil er ganske i vinden.

Sett 350 tusen på sparekonto med 5,2% rente så kan du fylle 1.5 tanker i måneden bare på den besparelsen. Jeg kunne betalt ut flere nye elbiler hvis jeg ville så lån er ikke en faktor. Vi er mye på tur i skog og fjell og da er det også kjekt å slippe å komme frem til stedet man skal gå fra med 14% strøm på batteriet.

Jeg har kjørt elbiler med 500 km+ wltp på langtur flere ganger så jeg vet hva det betyr i praksis. Hver gang du har kjørt et langt strekk og kommer til en by må du tenke "hvor skal jeg få ladet" i stedet for å parkere og nyte livet. Alternativt må du stoppe før du kommer frem og sitte 40 minutter og høre ungene tigge etter pommes frites. Deilig å slippe å vaske og vedlikeholde en nyere bil også.

PHEV var oppe til vurdering, men på så store biler måtte jeg betalt 250-300 tusen og da er elbil mye bedre valg. Servicene på PHEV er også langt høyere - noe som gjør at besparelsen går til service når du lader.
#6
Trådstarter tilbake: Det blir en fossil som vi kan ha i 3-4 år. Skal bli en nytelse å slippe å tenke på lading når man skal kose seg på ferie. Man kan fylle mye bensin for 350+ lapper til 5% rente.

Takk for god hjelp!
#7
Takk for innspillene.

Jeg vurderer som sagt å kjøpe en brukt fossil stasjonsvogn fra 2016 - den fikk full pott i NCAP og var meget sikker den gangen, men synes det er vanskelig å vurdere hvor mye dårligere den er i kollisjon sammenliknet med en ny bil.

Jeg trives bedre med en bruksbil enn noe som må voktes veldig tett hele veien, men må ut med ca 170 lapper for en 2016 modell som er passert 100 000 km så litt vanskelig å "regne hjem" når man får en ID4 GTX meget lite brukt for 400 lapper.
#8
Årsaken til at jeg ser på Tesla er mest fordi inntrykket er at lading og slikt er lettere og går mye raskere enn ID.4 og Enyaq - men det stemmer kanskje ikke?
#9
Ja, jeg heller litt mot den komboen med GTX. Den er gått nesten 40 000 så dekkene må vel skiftes snart, men er under 2 år gammel så jeg vil tro man kan ha den i 1.5 år til den er gått 60 000 km uten å tape mer enn 100 lapper og så revurdere situasjonen?
#10
Status er at familien på 4 søker bil som selvfølgelig skal brukes hele året, men vi har hatt elbil i flere år og trives med det. Bortsett fra på lengre turer - hater å "trøkke" på McDonalds stadig vekk mens bilen lader.

Tanken har vært å finne en fossil familiebil til ca 150-200 brukt. Matematikken er ikke så gal hvis man tenker 300 lapper spart til 5-6% rente i året.

Utfordringen for meg blir tosidig:
- Jeg liker ikke å ha "ny" bil som må voktes bedre mtp. riper og skader på ymse trange parkeringsplasser rundt om.
- Jeg ønsker å ha en trygg bil den dagen man får en annen bil eller elg i fanget (Nå er det lite elg for tiden dog...)
- Vi er 4 stk. Skiluke eller nedfellbart midtsete er fint på vinteren. Vil lade minst mulig underveis.


Alternativene jeg har satt opp er:
- Fossil bil (Typisk 2017-2019 gått 90 000 km typisk) til 190-220 tusen. 5 stjerner NCAP
- Brukt ID.4 GTX til ca 400 lapper (2022 - 30 000 km)
- Ny Tesla Model Y el. ID.4/Eynaq til 500-520 tusen. Tesla frister mest pga. ladestruktur og software. Synes ikke VAG har levert her. Liker dog ikke å kjøpe TMY rett før en mulig facelift. Spesielt ikke siden TM3-oppdateringen virker å ha gitt mye bedre seter og mindre støy + bedre kvalitet. NCAP-resultatene til Tesla veier også litt tungt ift. trafikksikkerhet.

Thoughts?
#11
Jeg så Autogefuhl sin test av TM3 Highland og han så jo ut til å ha greit med plass på 1,89 i høyden. Og sier jo støy og seter er veldig mye bedre i TM3 enn i Y.

Vurderer stadig en TM3 til 383000 med krok og vinterhjul.
#12
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. mai 2024, klokken 10:21
Sitat fra: THE på tirsdag 28. mai 2024, klokken 09:03Uansett så begynner det jo å dukke opp mange gode alternativer for de som ikke trenger tilhengervekt eller stor plass. Mange interessante småbiler er på vei til en rimelig pris, så man kan få en velig bra bil til ca. 300 - 350k også.
Akkurat i den prisklassen er nye Model 3 RWD ett veldig bra kjøp IMO.

Den faller ut for min del pga. takhøyden. Jeg gidder ikke å ha en bil man ikke kan sitte oppreist i uten at håret tar i taket. Ikke trafikksikkert heller.
#13
Svaret i tråden nå er TMY LR med vinterhjul til 505 tusen?
#14
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
mandag 27. mai 2024, klokken 12:07
Testet nå, takhøyden i baksetet er for dårlig på M3. Subber i glasstaket.
#15
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
søndag 26. mai 2024, klokken 20:27
Sitat fra: Contango på søndag 26. mai 2024, klokken 19:27Har nå også prøvd den. Absolutt bedre enn vår '22, ja. Stillere og mer behagelig. Men mangelen på hendler og USS gjør det lite attraktivt å oppgradere. Og hva skal man med skjermen bak? For oss bare en ting som kan ødelegges ved et uhell eller sparkende ben. Og den kan Elon bruke penger på, men hendler og USS er det ikke penger til?

Tenker det samme om skjermen bak og sensorer, men likevel fremstår den som mye for pengene nå som en konebil+.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA