Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elektro12

#1
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 19:01Ja, jeg har registrert det, og det forundrer meg at mange folk kjøper Toyotaen, men det bekrefter vel at tøyotafolk er mest opptatt av kvalitetsrykter, og ikke hva bilen yter, all den tid den er et venstrehåndsarbeid av en elbil.
At TMY selger i bøtter og spann skjønner jeg godt, den er jo uten reell konkurranse sånn totalt sett.

Tesla Model Y og Enyaq er eneste alternativer i markedet for min del. Jeg vet Skoda sliter med motordeler på Enyaq X og derfor ligger de nok kunstig lavt på levering.
#2
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
tirsdag 02. april 2024, klokken 14:22
Sitat fra: OlaM på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:19
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:02Kjenner fossillivet frister mye når turen skal planlegges. Slippe å tenke på lading i det hele tatt.

Hver sin smak! Jeg koser meg med litt planlegging i forkant, for andre er det slitsomt. For å si det sånn, de fleste forberedelsene får jeg ikke bruk for.

Deilig med planlegging, ønsker bare å planlegge uten å ta hensyn til ladenettverk. :)
#3
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
tirsdag 02. april 2024, klokken 13:02
Sitat fra: OlaM på tirsdag 02. april 2024, klokken 12:53
Sitat fra: Elektro12 på søndag 24. mars 2024, klokken 14:27Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :)

Ja det er det! Men kan hende at ferien blir enda bedre hvis du ikke drar til de samme urbane reisemålene som man gjerne gjør med tog. Mye kjekt ute på bygda eller i småbyene som er veldig mye enklere tilgjengelig med bil enn som fly- eller togpassasjer.

Vil også si at man ikke skal undervurdere saktelading, i alle fall ta med kabelen og gjør litt forarbeid med apper osv. Det er ganske mange stasjoner rundt omkring og det er veldig greit å få ladet fullt dagen før du skal videre til nytt sted heller enn å lade godt opp rett før man ankommer eller måtte hurtiglade når man drar.

Jeg bruker Chargemap og Plugsurfing, har Plugsurfing sin brikke. De er gjerne dyrere enn eierens egen løsning, men eierens navn står i appen så man kan finne fram til det der hvis man vil.

Kjenner fossillivet frister mye når turen skal planlegges. Slippe å tenke på lading i det hele tatt.
#4
Sitat fra: 123kris på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:36Litt off topic, men når bestilte du? Selv bestilte jeg en 85x 15 des med estimert levering i uke 21. Den er enda ikke produksjonsbekreftet, skulle egentlig gått i produksjon uke 11 så den er flere uker forsinket.

November. De ligger ca 6 uker etter skjema.
#5
Jeg har en Enyaq 85x (Ikke sportline/kampanjemodell) på gunstig kjøpskontrakt som vurderes solgt for netto pga. endret behov. Hvis noen er interessert så gi lyd på PM. Levering om ca. 1 mnd.
#6
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 17:28
Sitat fra: automat på søndag 24. mars 2024, klokken 16:31
Sitat fra: Elektro12 på søndag 24. mars 2024, klokken 14:27Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :) Jeg vil tro Enyaqens gode rekkevidde i 20 grader på sommeren vil gjøre det overkommelig - ungene gidder ikke så voldsomt med timer i ett strekk uansett.

Det er ganske stor forskjell på å reise med tog vs bil. Med tog ender dagsetappene normalt i et bysentrum, også på transportetapper. Å kjøre bil inn og ut av sentrum i ukjent storby kan fort være tidkrevende. Og man bør kanskje tenke gjennom hvilke storbyer man vil kjøre inn i. Dette vil kunne påvirke valg av reiserute, steder man ønsker å stoppe, og ikke minst hotellvalg. Der man kanskje i større grad vil unngå sentrumshotell Parkering lar seg som regel løse. Spørsmålet er hva det koster.

Nettopp. Likte godt å komme rett til sentrum med ryggsekken på og bare kunne reise uten å tenke på bil, men synes interrail-bilettene var veldig dyre nå. (Som sagt 30-40 lapper for familien for 1 mnd)
#7
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 15:42
Sitat fra: vinterdekk på søndag 24. mars 2024, klokken 15:07Med Elly mener vel RJK Skoda Powerpass, som bruker Elli. https://www.skoda-auto.no/elbiler/powerpass

Da er jo det på plass.  :+1:
#8
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 14:27
Jeg har egentlig gode erfaringer med Tesla sitt nettverk og det dukker maaaange ladestasjoner opp i appen når jeg velger "lade bil som ikke er tesla".

Skal sjekke ut Elly og Ionity-passport. Har brukt Ionity før og det er nesten på høyde med Tesla i fart.

Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :) Jeg vil tro Enyaqens gode rekkevidde i 20 grader på sommeren vil gjøre det overkommelig - ungene gidder ikke så voldsomt med timer i ett strekk uansett.
#9
Lading i Europa / Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 11:54
Vi har tidligere hatt et par interrail-runder i Europa, men vurderer i år å ta elbil i stedet. (Enyaq 77 kwh med 175 kw lading). Tog-passene har blitt ganske dyre og vil fort koste 30-40 tusen, da kan man kjøre ganske mye for de samme pengene.

Vi ser for oss å ta sveits, italia, frankrike primært i de sydligere deler. Tanken er å ligge på hotell med parkering og benytte metro for å komme oss rundt i byer når de er litt større.

Hvordan er ladeinfrastrukturen nå? Det ser ut som Tesla har mange ladere åpne også i sveits/italia?
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
mandag 11. mars 2024, klokken 06:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. mars 2024, klokken 00:04Gratulerer! Tipper den er verdt 330.000 om 5 år + inflasjon. Om det er Model Y 4WD. Klasker staten på avgifter om 2 år kommer den gjerne til å falle mindre i pris.

Ser Model 3 fra 2019 ligger mellom 260.000 og 330.000, med mange på 300.000.

Jeg er ikke uenig i antakelsen. 220 er worst-case. Med lønnsoppgjør på 5-6% stipulert i år, inflasjon og alt så tror jeg ikke det er verste tidspunktet å utnytte kampanjene på. Fossilbilene i markedet fra 2018-2020 for 230-300 tusen skjønner jeg ikke noe av økonomisk. Virker som "folk" ikke skjønner at 2018 er 6 år siden. Nytt er nytt, brukt er brukt.

Jeg ble ikke så imponert av annet enn infotainment/software i Tesla. En bil i 2024 må ha radar, regnsensor og parksensor. Litt ukurant med TMY også når en facelift antakelig er imminent. Dørhåndtakene, ladeluke og rammeløse vinduer er ikke løsninger som beroliger ingeniøren i meg mtp. varighet. TMY er også 35 lapper dyrere enn Enyaqen, selv med oppgradert anlegg i Enyaq for å matche TMY litt bedre.

Det blir en Enyaq 85x litt oppspekket. Fin kampanje nå og greit å få med faceliften. Jeg tror 85-serien vil holde verdien bedre enn iV80/iV80x om 3-5 år. Å kunne kose seg med lysshowet fra Matrix-pakken på mørke vinterdager i 5 år er nesten verd prisen alene. :)

Takker for all god hjelp i tråden!
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
søndag 10. mars 2024, klokken 19:57
Trådstarter her igjen: Jeg går for elbil.

- Bedre bil
- Tryggere bil
- Med lader i garasjen er det vanskelig å slåss mot matematikken.

Ny elbil 530 tusen. Verdi om 5 år er ca. 220 tusen?

5100 pr mnd over 5 år altså. Sparer ca 1500 i drivstoff - da er vi på 3600,- for å kjøre ny bil innenfor garanti som er langt mer kollisjonssikker og som ikke trenger reparasjon. Forsikringen er også rimeligere enn den gamle.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
onsdag 06. mars 2024, klokken 14:38
Selskap?
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
onsdag 06. mars 2024, klokken 07:20
Sitat fra: egleh på tirsdag 05. mars 2024, klokken 16:14
Sitat fra: Syklist på tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:28Men det at spørsmålet stilles er et tegn på at politikerne har feilet. Det burde koste mer å drifte en gammel fossibil enn elbil, slik at vi får foruresende fossilbiler av veien. Reduksjonen av diesel- og bensinavgift var et feilgrep.
helt enig. detaljert regnestykke slik det ser ut for meg er som følger

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VP2gPYjxA0P_37GIg3vi900DqzJJnSrbuztF6cVEqRY/edit?usp=sharing

tror det skal gå an å kopiere og lime inn egne verdier. summa summarum fant jeg at elbil til 600k var ca 10 000 dyrere per år enn å beholde en 5 år gammel 5008. abbonnement noen få lapper dyrere enn det igjen. egentlig overraskende nær det å eie elbil. når det er såpass lite betyr det at usikkerheten i feks verkstedregninger og verdifall sluker forskjellen, og det går på ett og ut!

Interessant mtp. leie også egentlig.

Jeg ser på en Volvo XC40 som kan leies for 9390 pr mnd så fremstår det ganske gunstig med null i innskudd og forsikring inkludert. Bare forsikring er jo fort 12 lapper på en elbil.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 09:59
Jeg tror faktisk f.eks. Enyaq med full pakke og travelassist + radar er bedre på de sakene enn Teslaen. Meget imponert over den pakken og stoler langt mer på radar enn kamera. Sammenlikner du NCAP på Enyaq 2021 og 2022 TMY så synes jeg 94% på Enyaq ser bedre ut på f.eks. fargekodene på fører og passasjer. Enyaq er helt grønn mens TMY har gul torso på fører. Enyaq scorer bedre på frontal impact og lateral. Teslaen scorer derimot bedre på assistentsystemer så jeg kan ta feil ang. radar og kamera. :)

Men absolutt tror jeg det er verd mye penger. Så får en heller reparere noen riper og bulker underveis.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 06:45
Takk god mange gode svar!

Jeg har sjekket markedet på fossil og det kommer veldig an på hvordan man tenker ift. å se fornuften i det.

For min del vil fossile fordeler være:
- Eldre bil som jeg slipper å lade, slipper å "passe like godt på" ift. hvor jeg parkerer og hvordan jeg kjører (misforstå rett, kjører alltid pent)
- Potensielt rimeligere, men ikke sikkert.
- Kostnad på bilen jeg kunne tenke meg ender på ca 260 000 for en 6 år gammel bil med ca 55000 km på telleren.
- Mer mulighet for å ta ferieturer langt av sted uten ladestyr og stress med å passe på gliset i storbyer.

Ulemper:
- Brukt bil, mer støy, lavere innkjøp, men høyere kost underveis.
- Mindre kollisjonssikker antakelig. Spesielt fordi en fossil typisk veien 1450 kg og en elbil 2100-2200 kg. Ren fysikk?

Elbil-alternativet for meg er en TMY eller Enyaq AWD til 500-550 tusen.

Fordeler:
- Moderne bil, potensielt bedre sikkerhet, bedre teknologi, tryggere for familien
- Komfort som stillhet, ytelser, varm bil ved avgang, rimelig å benytte (har lader montert i garasjen ved parkering)
- Garanti og gunstig servicepris
- Hvis man regner restverdi på ca 40% etter 5 år så er den enda verd 230-240 tusen og har kostet like mye som fossilen å ha.

Ulemper:
- Kort rekkevidde ift. å fylle bensin og "tut og kjør i 100 mil med 2 minutter fyllestopp".
- Batteridegradering? Ukurant ute av garanti, enormt dyre enkeltdeler? (Lykter f.eks. koster fort 40-60 tusen på nye biler med matrix/laser)


Svaret er kanskje å kjøpe elbilen, senke skuldrene ift. slitasje og kostnad og YOLO? :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA