meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mr Oizo

#256
BMW iX3 / Sv: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)
onsdag 25. april 2018, klokken 19:07
På en tysk side stod det "netto batterikapasitet på mer enn 70 kwh"
Her står det at de skal ha tre størrelser, 60, 90 og 120 kwh: https://www.tv2.no/a/9815202
IX3 blir helt klart bygget på CLAR arkitekturen. Det som kan bekymre litt er at denne bilen skal bygges i Kina, vi får håpe den er bygget som en tysk bil fordi.
Prismessig vil jeg regne med rundt 600 ferdig utstyrt på veien med det meste av utstyr, 2 sett hjul og krok.
#257
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 24. april 2018, klokken 22:55
En syklist uansett fart har rett til å bruke hele bredden av sitt kjørefelt.
Man er veldig sårbar som syklist og trenger at folk tar hensyn, ikke at folk i 2.5 tonn biler kjører opp på siden og brøler ukvemsord der man peser og svetter seg fremover. At man i tillegg skal fremheve seg selv med at man er så miljøvennlig og "tenker så mange fine tanker" viser jo bare hvor egoistisk man er og uten evne til å se andre enn seg selv.
#258
DRIFTSBATTERI / Sv: Kvalitet på leafbatterier
søndag 22. april 2018, klokken 08:12
Dette er en NV fra Frankrike, import etter 1 år. 2015 / 24 kWh naturlig nok.
#259
DRIFTSBATTERI / Sv: Kvalitet på leafbatterier
søndag 22. april 2018, klokken 00:08
Sitat fra: Smiling when sailing på lørdag 21. april 2018, klokken 09:01
Den ene rapporten viser tap/km den andre tap/år.
Uansett synes jeg at resultat for gamle Leaf og så klart for Tesla er bra uansett. Leafen våres har kjørt 142000 km i ca. 6,2,år og er på SOH 90% nå. Den er fortsatt våres eneste bil og bruken har bare blitt enklere med alle hurtigladere som dukker opp.
At batteriet blir dårligere over tid er vel ingen overraskelse. Tvert imot er jeg overrasket hvor lenge det lille leaf batteriet holder ut. Jeg har begynt å tvile på om karosseriet vil holde batterilevetiden ut...
Over 90 % soh på 6 år og 140 tusen må jo være helt hinsides bra.
Min ligger i andre enden av skalaen. 2015 gått fra 90 til 85 på 6 måneder!
[ You are not allowed to view this attachment ]
#260
Tesla / Sv: Hva skjer om Tesla går konkurs?
tirsdag 17. april 2018, klokken 18:59
Sitat fra: CaZpaH på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:40
Hvis det å stanse og utbedre i 3-4 dager med det resultatet å øke produksjonstakten så er vel det en bra ting. Er vel også stanset tidligere også for å utbedre slik at effektiviteten går opp. Ikke uvanlig å gjøre dette i fabrikker...
Det er nettopp det det er...

SitatWhen I followed major automakers like VW, Ford, GM and Daimler, a one-week shutdown on high-volume model would be enough to merit a mention on a quarterly earnings call.

Nå er ikke dette en "major automaker" i den forstand. Dette er silicon valley sitt svar på bilen, og der gjør de det på sin måte, ingenting galt med det. De tyske har sikkert sine spesielle måter å  gjøre ting på, GM har sine metoder osv.
Jeg syns det høres fornuftig ut å ta linjen ut av drift for å rette problemer, få høyere kvalitet på bilene og etterhvert øke produksjonstakten. Dette gir meg mye mer tro på at Tesla vet hva de driver med, når de ser stort på det som dette. De gir avkall på noen produserte biler, men i det lange løp har det neppe så mye å si.
#261
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 16. april 2018, klokken 22:06
Ser ut som han glemte å ta med au pairen denne dagen
#262
Du må huske at ingen modell 3 er solgt her til lands enda, og fortsatt er ikke 35 tusen dollar modell 3 varianten laget. Man må se når de kommer på markedet samtidig hva som kan bli aktuelt, hver og en av de bilene har sine styrker og svakheter, og kanskje er leafen best til hverdags bruk. Mens 3 er best på langturer.
#263
Sitat fra: elektrolux på søndag 15. april 2018, klokken 21:26
Zappi er supersmart, og app er på vei.

Ta med usedvenlig hyggelig pris så er det rart ikke alle kjøper denne. ;)
Det er dumt zappien ikke kommer med T2 stikk, noen vil ha friheten til å ha løs kabel.
#264
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
lørdag 14. april 2018, klokken 18:27
AE har da vel hilltop?
#265
Det var bra det løste seg uten behov for å stille kabinettspørsmål  :+1:
#266
Normalt vil jeg tro det blir installert PFXP 5G10 mm2. Det er mulig at 5G 6 mm2 kan holde men den er helt på grensen strømføringsmessig.
5G10 er 22 millimeter tykk.
5G6 er 17 millimeter.
Avvik på +- 2 milimeter er å forvente alt etter hvilket kabelfabrikat man bruker.
#267
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
onsdag 11. april 2018, klokken 22:51
Sitat fra: Doldis1 på onsdag 11. april 2018, klokken 12:18
Mange ting tyder på at det er for sent, begynner ikke dette å ligne på Sovjetunionens siste år ? Slenger innpå den ene gamle gubben etter den andre ? Andropov, Sjernenko, Muller, Diess... Jeg tror ikke Diess er CEO i VW om 12 mnd for å si det sånn ..
Det er fælt å si det, men du har nok skummelt mye rett her. Kanskje mer enn du aner selv.
VAG styret er nok stort sett kameraderi, fra ende til annen. Å skulle forandre noe der blir nesten som å skrive om koranen.
#268
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
tirsdag 10. april 2018, klokken 23:08
Det er vel et stykke fra skifte av toppsjef til å starte med bygging av en batterifabrikk.
Bosch har regnet på dette og kommet frem til at (for dem) er det for stor risiko og liten gevinst ved å bygge en slik fabrikk. Siden råvarene er 75 % av kostnaden for produksjonen blir det litt for lite "kjøtt på benet" til at det er verdt risikoen for dem.
20 mrd € ville det kostet for en fabrikk med 200 GWh kapasitet årlig.
"Technological potential exists, but economic risks are high"
https://insideevs.com/bosch-disbands-internal-battery-cell-research-selling-solid-state-startup-seeo/
#269
Med høy fart og høy temperatur om sommeren (30-40 grader og stekende sol) skal man passe seg for å ha alt for høyt lufttrykk. Dekk kan sprenges på denne måten. Nå vet jeg ikke hvor aktuell en Leaf 40 er for denne øvelsen høy fart og høy temperatur med tanke på lav ladefart når det er varmt, men det gjelder å ikke overdrive dekktrykket, og særlig om sommeren.
#270
Elbiler i media / Sv: Tesla Model X ulykke i Mountain View
fredag 06. april 2018, klokken 17:58
Det er på mange måter vanskelig å sammenligne ulykkesfrekvens mellom Tesla uten AP og Tesla med AP.
Med AP kan man si at bilen kjører selv stort sett, men at mennesket overvåker og kan ta over når som helst. Det blir litt dobbel sikkerhet, og sier ikke nødvendigvis så mye om sikkerheten til AP systemet. Det er hvertfall avlastende for føreren at han slipper å konsentrere seg så mye i kjøringen, stadig følge veiens linjer, holde jevn avstand til bil foran osv, føreren er nok langt mer opplagt og oppmerksom etter lang tids kjøring med AP enn uten.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA