Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pingle

#346
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
onsdag 23. mai 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:12
Sitat fra: Pingle på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:57
30. August får vi se om det betyr at "den ble ikke så ille, tross alt" som pessimist-benken vil ha det til, om de satser på at det uansett er et knakende godt produkt, eller om bilen er lagd som compliance vehicle.

Hvis noen fremdeles tror at dette dreier seg om compliance vehicle, pr-stunt eller noen annet lurt, så vil jeg hevde de enten bor under en stein, eller lever i fornektelse. Alternativt er de så til de grader intelligente at de klarer å avsløre en marketingdrevet gigabløff fra en av verdens ledende bilprodusenter. Vent, hvorfor skulle en av verdens ledende bilprodusenter begi seg inn på en marketingdrevet gigabløff? Åja, det er jeg ikke intelligent nok til å forstå, sånn var det.  :P

De som tror Audi ikke mener blodig alvor må gjerne forklare hvorfor ledelsen brukte store deler av årets aksjonærmøte på å snakke om merkets elektriske fremtid. Fordi de ønsker å ta livet av sin egen karriere og miste all sin troverdighet i full offentlighet? :-)

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/year-of-new-departures-audi-informs-its-shareholders-about-the-companys-transformation-10218

Jeg har selv beholdt reservasjonen, og har ikke lagt inn "plan B" for EQC eller noe annet, selv om vi har god tid. Jeg er flasket opp med Audi.
Likevel:
- Når det gjelder hva man informerer sine aksjeeiere om: Dieselskandalen til VAG har nettopp tatt en runde til i Audi, så de har ikke noe annet valg enn å prøve å bli litt mindre brune. Skal de bygge opp noe troverdighet, må de ha noe annet. Både e-tron som er "litt bedre enn pessimistene frykter", compliance vehicle og en svært god elbil vil kunne pynte på omdømmet til Audi. En på alle måter ledende elbil (kvalitet og pris innen segmentet) er selvfølgelig den beste strategien, men bare hvis de er i stand til å levere nettopp det, og akseptere at de, som alle andre elbilprodusenter, må selge med tap.
- Om dette blir compliance vehicle avhenger ikke bare om bilen blir direkte dårlig, men om man gjør det som en del på e-tron-forum har håpet på: Selger en svært skrapet bil fra 80k euro (kanskje med leasing av batterikapasitet, lykter, infotainment mv), og en "passe godt" utrustet bil til minst 50% mer, og knapt konkurransedyktig med Tesla i pris. Det sikrer eksklusivitet.
Når jeg prøver Audi-konfiguratorer pleier prisen å bli minst 50% over start, gjerne langt mer, for å få "bil som ikke ser ut som leiebil i syden", men også for å få det jeg forbinder med en bil i dette segmentet, utvendig som innvendig. 50% opp betyr rundt 1 mill NOK, avhengig av eurokurs. 
De av oss som har penger og ikke vil være fornøyd med kjøreegenskapene til Tesla (blant annet undertegnede) kjøper da Audi, de andre ikke.
OK, det er ikke ren compliance, gir en "eksklusiv bil", men det holder produksjonsvolumet nede, og dermed tapene, siden elbiler generelt selges med tap. Hvitvasking av ryktet oppnår de uansett.
- Om dette er en god bil (for meg) avhenger av rekkevidde/forbruk, som igjen avhenger veldig om "mer enn 400 km" betyr langt mer (som også lekkasje mtp ladehastighet tyder på; 35 km per time ved lading på 7,2 KW), eller så vidt over. Og selvfølgelig muligheten for å få en bil med hva jeg forventer i dette segmentet (HUD, Matrix-lys, aktivt understell mm), til en pris som ikke er skyhøyt over disse berømte 640k.
- Jeg håper at dette er et knakende (eller: Knirkefritt) godt produkt, som Audi klarer å selge i bøtter og spann, og satser på at de leverer godt når de kommer, altså at bilen selger ut fra egne karakteristika, og at de ikke trenger å lekke noen lekkerbiskener for å holde interessen oppe. Og håpet er for min del sterkt nok til at jeg ikke har reservert andre, selv om pengene er der.
- Og jeg håper at Audi forstår at det er lettere å selge deres bensin/dieselbiler med god fortjeneste (det er tross alt slik tysk bilindustri tjener penger), om de har et "storselgende flaggskip" som er knallgodt, og oser av førsteklasses byggekvalitet, kjøreegenskaper og teknikk (uten dermed å bli en "ipad på hjul"), og ikke lenger oser av eksos.
#347
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:57
Sitat fra: Flobben på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:09
De har sagt flere ganger offentlig at de jevnlig skal komme med informasjon.
Hvis de tenker å vente til den offisielle lansering av bilen ville det vært regelrett misinformasjonog klart skuffende.
For min del tenker jeg at jeg skal ha Audi, tesla er ikke interessant og Jaguar står heller ikke på listen over biler jeg kunne tenke meg. Så hvis den blir noelunde pen og har utstyr på nivå med nye a6 så blir det handel.
Av minimum må den ha 360kamera, HUD, matrix-lys, så bør f.eks. Softclose på alle dører, aktivt understell slik som q7 har, ambiente belysning inni være tilgjengelig, pluss alt annet man forventer av en premium suv.

Det vil overraske meg hvis de ikke leverer alt dette- mot klekkelig betaling.

Der Jag har lekket gradvis frem til dato, og levert bilen de lovet, med ok utstyr til grei pris (og noe unødvendig for de av  oss som tåler å se at hjulene har gummi), er jeg enig i at audi har valg østers-strategi.
30. August får vi se om det betyr at "den ble ikke så ille, tross alt" som pessimist-benken vil ha det til, om de satser på at det uansett er et knakende godt produkt, eller om bilen er lagd som compliance vehicle.
#348
Sitat fra: hemi på tirsdag 15. mai 2018, klokken 18:15
sykler på tak og krok får du på nissan leaf.. blir ikke veldig SUV av det :p
4wd var litt for selvsagt til at jeg tok det med - siden det var Tesla S75D som ble sammenlignet med ipace.
Det hadde ikke Evalia/leaf sist jeg sjekket, i likhet med lov til å særlig vekt på hengerfeste (75 kg på krok med 5 seter, og 0 kg ved 7 seter.), samt rekkevidde.
Jeg har dieselbrenner, og bytter den ikke ut før jeg får en like funksjonell bil som den jeg har i dag.

For all del, ingen i familien er lei seg om Leaf/Evalia kommer med plass, rekkevidde, 4wd, god nok motor til å trekke 750+ kg på henger, i tillegg til takstativ, men de ryker på minst tre punkter så langt, og Audi ligger kanskje best an så langt for min del (selv om de prøver å ta ned forventningene mine).
#349
Sitat fra: hemi på tirsdag 15. mai 2018, klokken 13:46
drar man over 3 tonn  henger kan du få kalle det SUV
Trekker du mer enn 3 tonn på kroken har du med deg noe som neppe har med sportsaktivitet å gjøre ;)

Tror de fleste nordmenn (og de fleste her inne) bryr seg mindre om trebokstavsforkortelser enn om praktisk bruk: Kajakker/skiboks på taket, sykler (og henger med haveavfall) på hengerfestet.

De med campingvogn får vel heller kjøre TMX, fossilt, eller vente på Audi.
#350
Sitat fra: Tesla på tirsdag 15. mai 2018, klokken 00:27
Med konfigurering 100% like 75D, så får jeg alltid pris 100K høyere enn 75D, godt over for iPace, "lik" spec for spec.
Hva koster TMS 75D med tilhengerfeste og takstativ?
#351
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
mandag 14. mai 2018, klokken 08:31
Sitat fra: Supermario på onsdag 09. mai 2018, klokken 18:27
Cd blir da brukbart sammenlignbart for energieffektivitet PÅ TVERS AV bilstørrelser. Små biler har gjennomgående lavere total luftmotstand. Uten at det sier at designere av småbiler er flinker med luftmotstand enn de som tegner store biler.
Denne sannheten bør nok suppleres noe.
Cd er et godt mål på hvor aerodynamisk man har klart å lage bilen. Problemet er hvis man kan blåse bilen opp litt på  sidene, ev på toppen, for å få en betydelig penere Cd, og Cd x A blir konstant, ev økt.
Siden vi sammenligner TMS, TMX, ipace og etron her, er dette litt forskjellige biler, men i alle fall undertegnede kunne ha landet på hvilken som helst av dem, gitt nok rom innvendig, 4wd og krok/takplass - samt rekkevidde.
Sistnevnte avgjøres mye av Cd x A.
#352
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
onsdag 09. mai 2018, klokken 13:09
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 09. mai 2018, klokken 11:19
Sitat fra: Pingle på onsdag 09. mai 2018, klokken 10:48
Det er rimelig at areal må bli arealet av det minste hullet en bil kan gå gjennom, speil eller ikke speil.

Sitat fra: PionerThink på onsdag 09. mai 2018, klokken 10:06
Ref bildene på disse sidene https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36740.195, så er det ikke veldig mye som skiller mellom e-tron og Q7 på størrelse.

Nå er det vel i den tråden litt tvil om bredde på e-tron, men høyden stemmer vel omtrent med ipace på bildene som Orbit har lagt ut.
Eneste tall jeg fant ad ipace var (hxb) 1557x2139 mm, og TMS 1445x1964 mm (med speil innfelt; 2184 mm ellers).

I-Pace uten speil er 1890mm. Man må ta bakkeklaring med i betraktning. Den er nok større på I-Pace enn TMS, slik at høydeforskjellen(høydekomponenten i overflateutrekningen) er mindre enn forskjellen i total høyde.

OK det betyr nok reelt litt mindre bredde, selv om bredden med innfelte speil er mindre. Fant full-lastet bakkeklaring 142 mm for ipace (jaguar hjemmeside), og 144 mm for TMS (wikipedia).
Full-lastet kan dog bety at total høyde er tom innkjøringshøyde.
Uansett: "firkantberegnet" blir vel forskjellen i areal neppe mer enn 3%, forutsatt like avrundede hjørner, mens luftmotstandskoeffisienten kan være litt viktigere.

Venter i spenning på litt fastere data for reelt forbruk/kjørelengde for TMS, ipace og etron, men er redd at jeg begynner å nærme meg et håp om at rekkevidden ikke er veldig forskjellig mellom ipace og etron (og TMS med tilsvarende batterier).
#353
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
onsdag 09. mai 2018, klokken 10:48
Det er rimelig at areal må bli arealet av det minste hullet en bil kan gå gjennom, speil eller ikke speil.

Sitat fra: PionerThink på onsdag 09. mai 2018, klokken 10:06
Ref bildene på disse sidene https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36740.195, så er det ikke veldig mye som skiller mellom e-tron og Q7 på størrelse.

Nå er det vel i den tråden litt tvil om bredde på e-tron, men høyden stemmer vel omtrent med ipace på bildene som Orbit har lagt ut.
Eneste tall jeg fant ad ipace var (hxb) 1557x2139 mm, og TMS 1445x1964 mm (med speil innfelt; 2184 mm ellers). 
#354
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
mandag 07. mai 2018, klokken 21:18
Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. mai 2018, klokken 12:43
Fordi de har større frontareal samtidig som de har marginalt høyere (ihvertfall I-Pace) luftmotstandskkoeffisient.

OK, jeg er med på produktet av areal og luftmotstandskoeffisient (og kvadratet av farten).
Men hvilket areal dreier det seg om? Største areal underveis?
Skal ikke da litt høyere bil vs tilsvarende bredere bil stille likt, forutsatt lik luftmotstandskoeffisient?
#355
Får opp grained skinn, 10-veis, ikke bare luxtec, per idag.

Noen som kan forklare fordelen med bedre utgaver? Bedre slitestyrke?
#356
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
søndag 06. mai 2018, klokken 22:27
Det hjelper vel på flere taueegenskapene at bilen kan taue uten folk i hengeren, og løse hjul på siden.

Det finner vi imidlertid på flere bilder her:
https://electrek.co/2018/05/04/audi-all-electric-e-tron-quattro-suvs-towing-capability-pulling-trailer/

Dog uten at veien ser alt for offisiell ut.
#357
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
fredag 04. mai 2018, klokken 17:02
Sitat fra: S.S på torsdag 03. mai 2018, klokken 00:03
Både Audien og Jaguaren kommer til å ha ca samme forbruk som Tesla S, er iallefall min teori.  Kanskje bedre på vinteren pga bedre styring på batterivarme.
Kanskje Audi får marginalt høyere forbruk pga større bil, men det kompenseres med større batteri.
Jeg ser ikke noen grunn til uro over rekkevidden. Ha is i magen. Tror ikke noen blir skuffet, selv om jeg har bestilt Jag selv.  Dette blir bra!

Skulle likt at det var så vel.
Nå kjenner jeg ikke til nedc vs wltp, men om det er representativt at over 500 nedc for etron ble til over 400, kan det nesten stemme for ipace sin del. Og så er det å håpe at møllers "kan lade 7,2 kwt/t, eller 35 km per time" betyr wltp og ikke nedc.
I såfall kommer også etron opp på lik rekkevidde som ipace.
#358
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
onsdag 02. mai 2018, klokken 18:15
Det er ikke hjemmelading, men bortelading som har gjort meg betenkt.
I kombinasjon med "over 400 km", som peker i retning av såvidt over 4 km per kwh. Som gjest får man da 12t x 4 km/kw x 2,3 kw/t, altså ca 110 km på en natt.

Mer forbruk er dog ikke så tvilsomt med 35 km ved 7,2 kw/t, altså knapt 5 km/kw.

Så denne gangen en positiv lekkasje fra Møller.
#359
Henry Fords "They come in all colours as long as it's black" (fritt etter hukommelsen) passer ganske greit mtp automatisering. All individuell tilpasning er noe herk, og man kan da selge en identisk bil til alle.

Da gir det mening med en størrelse på batteriet, en type lys, en type motor, og egentlig også identisk interiør og eksteriør.
Forskjellig farve på bilene, og forskjellige seter bør dog gå greit (selv om det er litt mer krevende).
Problemet er at noen ikke ønsker å kjøpe for kort rekkevidde, annenrangs lys, "pinglete" motor mv.

Jeg er enig med Knut Aulie i at det er meningsløst for Audi at bilkjøper skal få mer enn det betales for, men en form for kredittkjøp (betale etter hvert for noe man MÅ ha), er en mulighet, dvs "leie" økt batterikapasitet når man trenger det mv.
Avgiftssystem er en nøkkel der.
I Norge har vi momsfritak for bilen, men ikke etterlevering eller tjenester. Skal Audi få betalt, kan bilkjøper "umulig" (avhengig av effektiviseringsgevinst) tjene på det. I Tyskland kan subsidier gjøre at både Audi og kjøper kan tjene på det, siden de har moms på bilene.

Å ta betalt for softwareoppgradering, når den gir mulighet for selvkjørende biler eller noe sånt (ev hardware-oppdatering, om man trenger det), gir en helt annen mulighet for Audi og bilkjøper, siden det er fremtidsperspektiv som sikres.
Dog ville jeg blitt litt muggen hvis jeg må betale for at både sw og hw skiftes hvert annet år for å unngå at bilen min går for sakte/krasjer (som en annen datamaskin).
#360
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
tirsdag 01. mai 2018, klokken 12:55
Sitat fra: Vegar Beider på mandag 30. april 2018, klokken 23:46
Ok, så det du griner over er at de sørger for å lage en god deal med mye utstyr for de som evner å betale mer enn andre? Ja, bilen blir da dyrere, men den gir også mer valuta for pengene for oss som er villige til å betale for det. Samtidig tjener produsenten mer penger, siden de har bedre margin på ekstrautstyret, selv når de lager en god pakkepris.

Det nok en innbringende strategi å lansere kun store, ferdige pakker, der man må betale for alt, enten man vil ha eller ikke ha det.
Vet ikke med de andre, men på Ipace-forum er det noen som har regnet seg frem til at hele pakken koster det samme "kjøpt løst" (spesifisert opp fra billigste) som "full pakke".
Plutselig ble billigste modell tilgjengelig, og man kunne enkelt plukke ut det man ønsker seg, og kjøpe det. Nå er jeg vant til å se Audipriser på tilleggsutstyr, så jeg synes ikke det var sjokkerende priser på mye av utstyret til Ipace, og en del plukket det som var billig.
Konfiguratoren ble plutselig endret etter at det bredte om seg, med en del ting som ikke ble tilgjengelig for siste modell, men det gir hold i at de som handler først, får de dårligste avtalene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA