Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 22. mai 2018, klokken 22:12Sitat fra: Pingle på tirsdag 22. mai 2018, klokken 19:57
30. August får vi se om det betyr at "den ble ikke så ille, tross alt" som pessimist-benken vil ha det til, om de satser på at det uansett er et knakende godt produkt, eller om bilen er lagd som compliance vehicle.
Hvis noen fremdeles tror at dette dreier seg om compliance vehicle, pr-stunt eller noen annet lurt, så vil jeg hevde de enten bor under en stein, eller lever i fornektelse. Alternativt er de så til de grader intelligente at de klarer å avsløre en marketingdrevet gigabløff fra en av verdens ledende bilprodusenter. Vent, hvorfor skulle en av verdens ledende bilprodusenter begi seg inn på en marketingdrevet gigabløff? Åja, det er jeg ikke intelligent nok til å forstå, sånn var det.
De som tror Audi ikke mener blodig alvor må gjerne forklare hvorfor ledelsen brukte store deler av årets aksjonærmøte på å snakke om merkets elektriske fremtid. Fordi de ønsker å ta livet av sin egen karriere og miste all sin troverdighet i full offentlighet? :-)
https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/year-of-new-departures-audi-informs-its-shareholders-about-the-companys-transformation-10218
Jeg har selv beholdt reservasjonen, og har ikke lagt inn "plan B" for EQC eller noe annet, selv om vi har god tid. Jeg er flasket opp med Audi.
Likevel:
- Når det gjelder hva man informerer sine aksjeeiere om: Dieselskandalen til VAG har nettopp tatt en runde til i Audi, så de har ikke noe annet valg enn å prøve å bli litt mindre brune. Skal de bygge opp noe troverdighet, må de ha noe annet. Både e-tron som er "litt bedre enn pessimistene frykter", compliance vehicle og en svært god elbil vil kunne pynte på omdømmet til Audi. En på alle måter ledende elbil (kvalitet og pris innen segmentet) er selvfølgelig den beste strategien, men bare hvis de er i stand til å levere nettopp det, og akseptere at de, som alle andre elbilprodusenter, må selge med tap.
- Om dette blir compliance vehicle avhenger ikke bare om bilen blir direkte dårlig, men om man gjør det som en del på e-tron-forum har håpet på: Selger en svært skrapet bil fra 80k euro (kanskje med leasing av batterikapasitet, lykter, infotainment mv), og en "passe godt" utrustet bil til minst 50% mer, og knapt konkurransedyktig med Tesla i pris. Det sikrer eksklusivitet.
Når jeg prøver Audi-konfiguratorer pleier prisen å bli minst 50% over start, gjerne langt mer, for å få "bil som ikke ser ut som leiebil i syden", men også for å få det jeg forbinder med en bil i dette segmentet, utvendig som innvendig. 50% opp betyr rundt 1 mill NOK, avhengig av eurokurs.
De av oss som har penger og ikke vil være fornøyd med kjøreegenskapene til Tesla (blant annet undertegnede) kjøper da Audi, de andre ikke.
OK, det er ikke ren compliance, gir en "eksklusiv bil", men det holder produksjonsvolumet nede, og dermed tapene, siden elbiler generelt selges med tap. Hvitvasking av ryktet oppnår de uansett.
- Om dette er en god bil (for meg) avhenger av rekkevidde/forbruk, som igjen avhenger veldig om "mer enn 400 km" betyr langt mer (som også lekkasje mtp ladehastighet tyder på; 35 km per time ved lading på 7,2 KW), eller så vidt over. Og selvfølgelig muligheten for å få en bil med hva jeg forventer i dette segmentet (HUD, Matrix-lys, aktivt understell mm), til en pris som ikke er skyhøyt over disse berømte 640k.
- Jeg håper at dette er et knakende (eller: Knirkefritt) godt produkt, som Audi klarer å selge i bøtter og spann, og satser på at de leverer godt når de kommer, altså at bilen selger ut fra egne karakteristika, og at de ikke trenger å lekke noen lekkerbiskener for å holde interessen oppe. Og håpet er for min del sterkt nok til at jeg ikke har reservert andre, selv om pengene er der.
- Og jeg håper at Audi forstår at det er lettere å selge deres bensin/dieselbiler med god fortjeneste (det er tross alt slik tysk bilindustri tjener penger), om de har et "storselgende flaggskip" som er knallgodt, og oser av førsteklasses byggekvalitet, kjøreegenskaper og teknikk (uten dermed å bli en "ipad på hjul"), og ikke lenger oser av eksos.