Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - JorEl

Sider: 1 [2] 3 4 ... 204
16
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: Onsdag 10. August 2022, klokken 21:12 »

17
Tesla SW og AP / Sv: Kraftigere fantombremsing
« på: Onsdag 10. August 2022, klokken 12:01 »
Sensorene har vært uforandret de siste 6-7 årene, og jeg tror (fremdeles) at den største feilkilden ligger i disse. Både i antall, plassering, og oppløsning. Nå leser jeg at HW4 vil få 13 kameraer, og ny radar, og med dette vil jeg tro at man kan vente en bedring. Men er ganske sikker på at det er utopi å tro at "gamle biler" får ta del i en slik oppgradering. For dyrt og tidskrevende.
HW4 og 13kamera + radar. Link? Edit(Nyere eller bedre enn den forrige du la ut? Takk for gammel link ;)
https://electrek.co/2022/06/08/tesla-files-use-new-radar-confused/

Tror du ikke dette kommer til  gamle FSDmodeller  :'( :'(

18
Tesla SW og AP / Sv: Kraftigere fantombremsing
« på: Onsdag 10. August 2022, klokken 10:07 »
ronnynilsen: -La oss si at du vil trene en AI til å gjenkjenne mennesker som sover. Du viser den da masse bilder av mennesker som sover (+ bilder av våkne selvsagt). I tester kan det etterpå se ut som dette har virket bra, men til slutt kan det hende du oppdager at du har trent algoritmen til å kjenne igjen puter....  :D
 :+1: 

Bare så det er helt klart, så er jeg i mot både fantombrems og kollisjoner.  ;) I tillegg er jeg i mot produkter til 10-tusenvis av kroner, som ikke virker like bra som reklamen lovet ::)
Jeg har som sagt fikset det sånn, at TACC ikke brukes, men kun AP, og resultatet er akseptabelt inntil videre..(kanskje til Tesla setter inn en fet radar)


19
Tesla SW og AP / Sv: Kraftigere fantombremsing
« på: Tirsdag 09. August 2022, klokken 22:15 »
Ved påkjørsel bakfra er det som regel bilen bak som sitter med ansvaret, uansett årsak...  Så fra Tesla sitt ståsted er det tryggest å la fantombremsingen fortsette...
Dette var en interessant innfallsvinkel. Tror du kan ha rett :+1:

Synes ellers det vil være merkelig, og skummelt, om Tesla ikke vet hva en fantombremsing kommer av. Dette bør Tesla kunne "lese av" en eller annen plass i SWsystemet sitt. "Greit nok" at Tesla ikke klarer å lage en SW-versjon uten fantombremsing..Men de må jo kunne finne ut hvor ting har gått galt i et hvert tilfelle i ettertid. Eller så famler de i blinde.. 8)

Selv kjører jeg kun med AP, siden her får jeg sjeldent fantombremsing. TACC bremser alt for ofte til at jeg gidder å utsette meg for dette trafikk-lotteriet. Etter en fantombrems, så har jeg først skyndtet meg å få oversikt over "den farlige situasjonen"..i de fleste situasjonene er det jo ingenting å være redd for. Så  det pleier å gå fra redsel til skam og flauhet. Der har jeg allerede litt tykkere hud, etter partytricksene med Smart Summon ;)

20
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Vision
« på: Tirsdag 26. Juli 2022, klokken 16:35 »
OlaM: - Førerautomasjon som skal være bedre enn mennesker, bør ikke være begrenset til de menneskelige sansene.

Enig. Lidar og radar, og gjerne enda flere hjelpemidler, synes nå jeg :)
SW/programerere/Tesla/Elon har vel et godt poeng, at det er vanskelig med prioriteringer mellom de forskjellige hjelpemidlene. Men med TeslaVision, så må det jo tolkes og prioriteres, innenfor TeslaVision-universet/paradigme likevel.
Skulle ønske, det var helt klart lurere,  ::)  å bruke 30-80% av kapasiteten til mange hjelpemidler. Og at summen av dette var mye bedre enn de "beryktede" 99.9999%
https://youtu.be/FToHabxSVYg

21
Tesla SW og AP / Sv: Fart - Skilter, AP, TACC - AP2.0
« på: Mandag 18. Juli 2022, klokken 23:03 »
TeslaTap sin side har blitt enda bedre. Scroll nedover :)
https://teslatap.com/articles/autopilot-processors-and-hardware-mcu-hw-demystified/

22
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 17. Juli 2022, klokken 11:10 »
1. Juridisk spørsmål: Hvor lenge kan Tesla kalle et produkt BETA?

2.Etisk spørsmål: Hvor lenge kan Tesla kalle et produkt BETA?

Lag gjerne bedre, mer presise spørsmål, om det hjelper debatten.  :)

23
Tesla SW og AP / Sv: 2022.20.x
« på: Lørdag 16. Juli 2022, klokken 13:59 »
Fikk 20.6 i dag, og kan forandre fargen på bilen....på en av skjermene, en eller annen plass..

24
Model S / Sv: Død key fob - hvordan aktivere den igjen?
« på: Lørdag 16. Juli 2022, klokken 13:13 »
Byttet på min for 10min siden.. ;)
Brukte CR2032  3V, stakk hodet ut døra, åpnet og lukket bilen.
Husker at jeg måtte "omprogramere" nøkkelen, når Tesla laget en "sikrere kode". (V2?)
Holdt da nøkkelen ved siden av midtkonsollen + litt inn i menyen på MCUen, sikkert under sikkerhet o.l

25
Tesla SW og AP / Sv: 2022.20.x
« på: Lørdag 09. Juli 2022, klokken 23:39 »
VikingWithWings; -Da finner jeg at alle førerprofiler er slettet, bilen tror den er i California, tom klokka er på USA tid.
Sjekket du om du hadde fått FSDbeta? :P

26
Model 3 / Sv: Acceleration boost på 2021 model 3
« på: Lørdag 09. Juli 2022, klokken 17:26 »
TeslaBjørn tester boost(i praksis) vs Performance (på papiret) :+1:  (2022)
https://youtu.be/rYILIVsvBmg?t=20

27
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 09. Juli 2022, klokken 10:34 »
hELgenen; ...dersom Tesla ikke kommer med nye modeller med annet design snart - så vil de tape markedsandeler.

Ikke veldig uenig.
Men om vi tar tar Musk og Tesla på ordet; Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy. Så er det kanskje viktigere å produsere flest mulig biler, (som naturligvis må bli solgt.)
Prisen blir da det viktigste, siden en bil til 0,5-1,5millioner , ikke akkurat "sprer budakapet".
Men om Tesla hadde fortsatt slik de gjør nå, og effektiviserer bedre enn noen andre. Faktisk gjøre hva som helst for å få ned prisen.
Tenk en TM3 til 222 000Nkr, og en Y til 299 000Nkr, så selger de til en giga-stor-kundegruppe...
Resonementet mitt er altså, pris, før alt annet.




28
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 09. Juli 2022, klokken 10:17 »
Hvordan markedet priser inn FSD i Tesla-aksjen, kan ikke være lett å finne ut, uten at man vet hvordan markedet priser inn alle de andre variablene. Mener nå jeg ??? :)

Morgan Stanley og andre institusjonelle investorer har jo gjort rede for sine kursmål, og ingen av dem har med FSD/robotaxi. Da sier det seg selv at det ikke er priset inn.

Det vil si, ikke FSD-salget i dag, men hvordan det vil se ut når Tesla gjør ferdig FSD og har robotaxier på veiene.
Jeg tenkte først og fremst på de som eier aksjer. Og de som selger aksjer. Ikke de som sitter på sidelinjen og vurderer aksjer.
Du har sikkert rett i at noe "så lite håndfast" som FSD er   X   med fremtiden = Usikkert, og ikke noe man investerer tungt i.


29
Tesla SW og AP / Sv: 2022.20.x
« på: Torsdag 07. Juli 2022, klokken 23:34 »
Jeg ser det fra linken du oppgav. Triste greier, men håper den aktuelle siden merker at vi er i .no(rge ???)

30
Tesla SW og AP / Sv: 2022.20.x
« på: Torsdag 07. Juli 2022, klokken 23:17 »
Da er jeg med i "det gode laget" igjen :)
Har ligget litt etter dere andre de siste oppdateringene.
Ikke like mye nytt som i gamle-dager, men kanskje det snart blir hardware-oppdatering på snille FSDgutter  8)

Sider: 1 [2] 3 4 ... 204