Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - e-Stig

#151
ID.3 / Sv: Reservasjon I.D.
mandag 14. oktober 2019, klokken 22:45
Enig i det flere skriver; hvis prisen blir over fire hundre tusen så er det veldig mang som hopper av. Skjønner at Volkswagen prøver å lure flest mulig kunder opp på Max-utgaven ved å lokke med ryggekamera, men jeg tror det er en feilvurdering. Skal de selge flest mulig biler må ryggekamera inn som standard eller i det minste på Plus-utgaven.

Vi har hatt ryggekamera i 10 år og det har kostet 2-3000 kroner i tillegg på nybil. Verdt hver eneste krone.
#152
ID.3 / Sv: Reservasjon I.D.
mandag 30. september 2019, klokken 16:33
Sitat fra: TM på mandag 30. september 2019, klokken 15:07
Ja @e-Stig. Hva mener du ?   ;)

Jeg synes fortsatt interiøret ser billig ut. Hadde ikke ventet så mye (hard)plast og tekstiler som ser så syntetiske ut. Men det er et rykte om at den endelige produksjonsutgaven er litt bedre. Kanskje det også er fordi det er nytt og annerledes. Kvaliteten er nok god selv om det ser litt «billig» ut.

:-) Ser spørsmålet mitt forsvant! Jeg lurte på om du hadde vært i Frankfurt og sett ID.3. De beste beskrivelsene får man ofte fra "mannen i gata". Biljournalister snakker som om vi skal kjøre rally men de fleste bruker elbilen til pendling og er mer opptatt av komfort.
#153
ID.3 / Sv: Reservasjon I.D.
mandag 30. september 2019, klokken 12:49
Sitat fra: TM på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:36
Sitat fra: gak på mandag 16. september 2019, klokken 23:03
Jeg har ikke kansselert ennå, men har bestilt etron. ID3 er ingen billig bil, men den ser billig ut så da ble det noe annet:)
I forhold til e-tron vil nok det meste se billig ut. Skal se på bilen i Frankfurt i morgen. Der tipper jeg de har utstilt en bil med et med høyere utstyrsnivå enn basismodellen.
#154
ID.3 / Sv: 1st eller ikke 1st?
mandag 16. september 2019, klokken 10:10
Sitat fra: Eltempogigante på søndag 15. september 2019, klokken 21:46
Sitat fra: TM på søndag 15. september 2019, klokken 20:09
Det ser ut som om det stemmer. Det er vanskelig å få pakkene til å passe for alle. Alternativet er å hoppe over 1st edition og vente til du kan konfigurere bilen selv. Det er vel ikke mange som vil savne trådløs lading, men de burde kanskje tatt  det med i plus pakken.
Jeg hadde egentlig bestemt med for 1st basisversjonen, men da jeg skjønte at jeg må opp et hakk for å få ryggekamera - og det er det eneste jeg trenger i tillegg til basismodellen, er det ikke så aktuelt å betale 50 K bare for ryggekameraet ;)
Trådløs lading er kanskje bare de aller ivrigste som har tenkt på, men det er rart hvis ikke statistikkene til Volkswagen viser at de fleste velger ryggekamera. Vi har hatt ryggekamera på Golf (og e-Golf) i 10 år og ville aldri vurdert å kjøpe en bil uten. Det innebygde kameraet til Volkswagen trenger null vedlikehold ettersom det er innebygd, og har i tillegg bedre skjermkvalitet enn konkurrentene.
#155
Model 3 / Sv: Nytt ratt for TM3?
lørdag 14. september 2019, klokken 20:41
Dette er ikke noe problem på Model 3 der sjåføren sitter så høyt at møtende sjåfører ser ham fra navlen og opp. Det hadde vært smartere å bruke kreativiteten på å legge inn flere knapper på rattet, slik konkurrentene gjør.
#156
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
fredag 30. august 2019, klokken 23:44
Sitat fra: eivhelle på fredag 30. august 2019, klokken 14:21
Sitat fra: OlafGTE på fredag 30. august 2019, klokken 12:28
Helst skulle jeg sluppet default-regenereringen som slår inn i golfen også i D-modus når en nedoverbakke er så bratt at farten øker. Å rulle fritt er det smootheste som fins.

Default regenerering i D-modus for e-golf kan du skru av. Den ligger under førerassistent menyen og heter ECO kjøretips. Fjern krysset for Aktiv så slutter bilen å blande seg inn.

Fant tilsvarende funksjon i etron da jeg prøvekjørte den i dag. Var omtrent like irriterende, men kunne heldigvis skrus til manuell slik at man bare får varsel i stedet for at bilen selv bremser.

Har egentlig ikke hatt noe imot denne funksjonen, ettersom bilen ofte er flinkere til å følge med på veien enn sjåføren, men jeg bruker bilen til pendling og kjører samme strekning 500 ganger hvert år skal jeg prøve å slå av default regenerering i en periode.

Må innrømme at jeg aldri bruker B-modus i frykt for at bremselysene skal slå seg på. Jeg bruker cruisekontrollen aktiv og slår den bare av i unnabakker når jeg seiler. Er ikke så bekymret for om farten er litt over fartsgrensen. Med cruisekontroll trenger man ikke bekymre seg for hvilken modus (D1, D2 eller D3) man skal bruke.
#157
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
fredag 30. august 2019, klokken 23:30
Sitat fra: daktari på fredag 30. august 2019, klokken 12:58
Med lengre rekkevidde på Q4 kan man forsvare høyere eller lik pris.

Spørs om Q4 kommer så sent på markedet (Q4 2020) at den må under fire hundre tusen for å selge. Nå har jo Volkswagen dumpet prisen på e-Golf under tre hundre tusen for å skvise maksimalt ut av markedet før ID.3 kommer til kr 330 000. Q5 starter på kr 499 000 (eks mva) og det er en litt større bil.
#158
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
torsdag 01. august 2019, klokken 13:07
Jeg tror Audi har hatt en plan om tre forskjellige varianter e-tron hele tiden. Dessverre hjelper ikke dette for oss som ikke trenger en stor bil. Jeg satte inn sportsedanen for reparasjon forrige uke og da stod det masse e-tron klar for avhenting utenfor den lokale Møller-butikken. For meg blir den både et nummer for stor og litt for dyr. Innser at det blir lenge til det kommer en liten sedan med elektrisk drivlinje fra Audi, så jeg har åpnet litt opp for Q4.
#159
e-Golf / Sv: Oppgradering til nye e-Golf
tirsdag 11. juni 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Gnist på søndag 09. juni 2019, klokken 17:54
Sitat fra: Eltempogigante på søndag 09. juni 2019, klokken 12:01
Tipper dere at nye e-Golf går lenger ned i pris enn 289.000 fremover mot lansering av ID?

VW har sagt at de i 2020 skal levere den aller enkleste varianten av ID.3 med 330 km WLTP rekkevidde til kunder i Tyskland for under 30.000 EUR. Regnet om til norske kroner og fratrukket 19% tysk moms så blir dette 247.000 NOK.

Til sist: Når den siste nye e-Golf er levert fra fabrikk en gang i 2020, så vil dette være en utgått bilmodell. Jeg tror dette ytterligere vil bidra til å senke bruktprisene.

Man vil fremdeles kunne kjøpe bilmodellen Golf. Bare ikke som elbil. Så sant det ikke kommer en revolusjon innen batteriteknologi som plutselig gir 100 mil rekkevidde er det ikke usannsynlig at bruktbilprisene flater ut når e-Golfen går ut av produksjon.

Hvis e-Golfen faller ned mot to hundre tusen kroner før ID.3 kommer på markedet får man utrolig mye for pengene. Da kan man gi bort bilen etter 5 år og "bare" hatt 40 000 kroner i årlig prisfall.
#160
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
fredag 24. mai 2019, klokken 12:52
Sitat fra: e-Stig på fredag 08. mars 2019, klokken 14:55
Sitat fra: kodax på fredag 08. mars 2019, klokken 14:45
jeg er ikke uenig i at Q4 hører hjemme i en egen kategori siden den blir temmelig forskjellig fra 55

Tror absolutt det er interesse for eget delforum for Q4. Uten sammenligning for øvrig har jo Leaf TO delforum. Med størrelse rett over Q3 tror jeg Q4 har et stort marked i Norge.

https://www.audi.com/en/experience-audi/models-and-technology/concept-cars/q4-e-tron-concept.html

For å gjenta meg selv; på tide med et delforum for Q4 e-tron her på elbilforum? "Alle andre" produsenter får delforum for nye modeller lenge før de kommer. Nå ligger det jo bilder på Facebook av Q4 som står hos en svensk forhandler så det er på tide vi får diskutere den her inne.
#161
Sitat fra: Kristian O på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:20
Sitat fra: Merce på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:17
Sitat fra: Løytnanten på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07
Da er jeg tilbake bak rattet på Fred Flintstone-bilen og bensinpris på snart 18 kroner. Verden går av og til absolutt ikke videre, men bakover.
Kjører du virkelig så mye at bensinprisen er så avgjørende for deg? Også tatt i betraktning den fleksibiliteten det gir deg..
Les innlegget du siterer, han kjører bensinbil.
Les innlegget du siterer, han skrive bensinprisen. :-)

Well, anyway; det er ikke alle som kan slenge hundretusener av kroner frem og tilbake. I den store sammenhengen blir både bensin- og dieselutgiftene små i sammenligning med prisen på en ny bil. I tillegg er det så dyrt å hurtiglade at det faktisk koster mer å kjøre kjøre elbil enn fossilbil.
#162
ID.3 / Sv: VW ID.3 (Neo) tråden
lørdag 11. mai 2019, klokken 13:23
Auto Express og "alle andre" skriver at den blir 4,25 meter lang. Identisk med Golf. Linken over må være gammel, det var neste ingen av tallene som stemmer med virkeligheten. Generelt blir ID.3 mer og mer lik Golf for hver måned som går. Det mest spennende er uansett hvor mye ny teknologi Volkswagen klarer å putte inn i den.
#163
ID.3 / Sv: Reservasjon I.D.
lørdag 11. mai 2019, klokken 10:37
Ettersom man vanligvis betaler minuttpris på hurtigladestasjoner vil prisen variere mye mer enn vi er vant til fra bensin og diesel. Jo raskere bilen lades jo rimeligere blir strømmen. De få gangene jeg har hurtigladet e-Golfen har prisene variert fra 4 til 8 kroner pr kWh. For meg blir alt over 5 kroner dyrere enn den gamle dieselbilen.
#164
ID.3 / Sv: Reservasjon I.D.
onsdag 08. mai 2019, klokken 23:15
Ser det er noen som går helt bananas og klager fordi VW hadde litt problemer med forhåndsbestillingene. Jeg tror alle kan slappe helt av. Det tar maksimalt to måneder å levere de første to tusen bilene. Men før den tid kommer halvparten av oss til å kansellere bestillingen av ulike grunner. Selv de som blir nummer fire tusen i køen kommer til å få bilen sin "samtidig" med de første.
#165
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
onsdag 17. april 2019, klokken 10:50
Nå ser det ut som vinteren endelig er over her på Sunnmøre. Tosifrede temperaturer og skyfri himmel dag etter dag. Forrige uke passerte e-Golfen 12000 km med pendling i klassisk vestlandsvær; kuling og regn, snø og slaps og generelt dårlige forhold for elbiler. Jeg bor helt ute på kysten og har pendlet gjennom undersjøiske tunneler og 40 km inn på fastlandet. Gjennom vinteren har temperaturene vært så vidt over null grader og ganske ofte ned mot -10 grader der jeg jobber. Jeg har aldri kompromisset på varmen i kupèen. Den står alltid på 22 grader.

Kjøredataene i Car-Net viser data for 100 kjøretimer i gangen. De første hundre timene (august til november) hadde jeg et forbruk på 15,0 kWh/100km (rekkevidde 21 mil). De neste hundre kjøretimene november til februar) var forbruket 15,9 kWh/100km (rekkevidde 19.8 mil). Fra februar har forbruket vært 15,6 kWh/100km. Det høyeste forbruket jeg har registrert på de fire milene til jobb gjennom vinteren er 18,5 kWh/100km (rekkevidde 17 mil).

Min konklusjon er først og fremst at forbruket er forholdsvis stabilt selv om temperaturene er lavere på vinteren. Med min kjørestil skal jeg alltid klare minst 18-19 mil, uansett kjøreforhold.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA