Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - e-Stig

#16
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: Er dette et bra tilbud?
torsdag 25. august 2022, klokken 16:42
Sitat fra: smaug01 på mandag 22. august 2022, klokken 07:13Jeg hadde heller kjøpt den billigste av disse trillingene, nemlig Skoda. Da får man mest mulig MEB plattform bil for pengene. Ser ingen grunn til å betale "audi" penger for en Skoda.

Den billigste av trillingene er ID.4. Skoda er dessverre ikke billigst lenger.
#17
ID.3 / Sv: Leveringstid 2022
tirsdag 26. juli 2022, klokken 13:33
Sitat fra: Lilleverden på lørdag 11. juni 2022, klokken 02:24
De har valgt å prioritere levering på ID 4/5 ifølge rapporter. men de jobber med å få på plass flere produksjons plasser for 2023. Jeg venter til de lanserer facelifted versjon som ryktene sier kommer for 2023. Nytt interiør (seter og dørpaneler) opplyst touch områder under skjermen.  endringer på baklyktene og mindre endringer i front er ryktene.

Hei, låner denne tråden. Vi trenger litt mer rekkevidde og jeg konfigurerte nettopp en ID.3 for å finne ut dagens pris. Ifølge prislisten som kom 7. juli kommer 2023-modellene av ID.3 i to varianter. Den med største batteriet er sertifisert som 4-seter. Kopiert fra prislisten:

Pro Limited 58 kWh 204 hk kr 376 300
Pro S Limited 4-seter 77 kWh 204 hk kr 398 100

Fant veldig lite om ekstrautstyr i konfiguratoren. Er det sånn at det meste er inkludert på ID.3? Litt negativt at bilen kommer som 4-seter når reklamen for et par år siden skrøt av at den var like stor som en Passat innvendig?  :)
#18
ID.5 / Sv: Storkunde
lørdag 16. juli 2022, klokken 12:40
Sitat fra: MinID på fredag 24. juni 2022, klokken 07:52
Sitat fra: bobakka på onsdag 22. juni 2022, klokken 18:29
Har fått tilbud på ID.5, men uten rabatt - verken personlig eller storkunde.

Noen tips for å kunne få ned prisen?

Hør med flere forhandlere. Kanskje også de som er litt mer frittstående enn Møller. Har alltid fått god rabatt. Og har ikke noe storkunde avtale å vise til. Men jeg har forhørt med flere forhandlere. Det er også konkurranse blant de, så det gir håp om at noen ønsker å gi mer rabatt enn andre.

Samme her; har alltid fått bra rabatt. I tillegg til å "få med" vinterdekk, har vi fått god rabatt på ekstrautstyr. Hvis hukommelsen ikke svikter så har vi fått 40-60.000 kroner i rabatt på bilene vi har kjøpt hos Møller-forhandler. Kritiske røster vil kanskje si det er dumt å velge mye utstyr for å få bedre rabatt, men for oss som er glad i godt utstyrte biler er det vinn-vinn.
#19
e-Golf / Sv: Tidsinntilling av ladestart?
onsdag 06. juli 2022, klokken 09:24
Hei, håper jeg kan låne denne tråden, siden det bare var noen få innlegg her fra i vinter.

Vi har to e-Golf'er og jeg mener de er geniale i forhold til de nye reglene for nettleie ettersom man kan stille ladefarten ned til 5A eller 10A. Hvis man både stiller ned ladefarten og bruker avreisetidspunkt aktivt så er man garantert å ikke få "piker" på strømforbruket. Å stille ned ladefarten forutsetter naturligvis at man har nok tid til å fylle opp tanken, men tiden får man opp umiddelbart i displayet i bilen. Skal man ikke ut før neste morgen så er det gjerne ikke noe problem at det tar 10-12 timer å lade.

Jeg er ikke elektriker, men er det slik at man drar 2,3kW i timen med 10A og 1,15kW i timen med 5A?
#20
Ariya / Sv: Har bestilt meg en Ariya - har du?
torsdag 16. juni 2022, klokken 22:57
Sitat fra: El-inor på torsdag 16. juni 2022, klokken 21:59
Da er det bare tre måneder til vi "førstebestillere" kan forvente å motta vår Ariya. Alle som har bestilt 2WD, trolig enda tidligere. Det blir spennende å se om Nissan, i motsetning til VW, overholder sine lovnader når det gjelder leveringstermin.

Med over en halv million produserte Leaf vil det overraske om Nissan går på de klassiske smellene som de fleste andre har gjort. Det må i så fall skyldes ytre omstendigheter, på samme måte som VW og de andre har hatt problemer i forbindelse med krigen.

Kan godt tenke meg å prøve en Ariya, selv om jeg syns den ligger litt høyt i pris. Følger stort sett med på forum og FB på alle interessante elbilmodeller og det blir spennende å lese hva de første eierne skriver om Ariya etter hvert.
#21
ID.5 / Sv: Bestille ID.5
tirsdag 31. mai 2022, klokken 16:52
Sitat fra: Barcelona på onsdag 25. mai 2022, klokken 15:55
Sitat fra: e-Stig på onsdag 25. mai 2022, klokken 11:27
Sitat fra: Barcelona på onsdag 25. mai 2022, klokken 07:40
Sitat fra: Barcelona på mandag 28. mars 2022, klokken 19:21
Har bestilt en sort, rimelig godt specket, i.d 5 gtx. Forventer levering i nov-des hvis heldig. Men blir vel tidligst mars - 23 😅😅
Fikk ny info i forrige uke, og får bil allerede i uke 28 i år 😊
Det var raskt! Noen spesiell grunn til at det gikk så fort?
Iflg en selger hos Skoda så er det visst en del ID.5 GTX som er ferdigprodusert på forhånd. Har en del ekstrapakker, men ikke de med lengst levering. Brant meg på dette når jeg kjøpte e-golf i 2018.

Regner med Volkswagen er i full gang med produksjonen, men har skjønt det slik at veldig mye utstyr er usikker leveringstid på. Naboen hadde en svart ID.5 GTX i helgen. Nydelig bil som sannsynligvis skiller seg litt ut i mengden.
#22
ID.5 / Sv: Bestille ID.5
onsdag 25. mai 2022, klokken 11:27
Sitat fra: Barcelona på onsdag 25. mai 2022, klokken 07:40
Sitat fra: Barcelona på mandag 28. mars 2022, klokken 19:21
Har bestilt en sort, rimelig godt specket, i.d 5 gtx.
Forventer levering i nov-des hvis heldig. Men blir vel tidligst mars - 23 😅😅
Fikk ny info i forrige uke, og får bil allerede i uke 28 i år 😊

Det var raskt! Noen spesiell grunn til at det gikk så fort? Har du kuttet ut noe utstyr som det er lang ventetid på?
#23
ID.5 / Sv: ID.5 og ID.5 GTX er i Norge
mandag 02. mai 2022, klokken 11:07
Sitat fra: jan-c på fredag 29. april 2022, klokken 23:02
Sitat fra: Barcelona på torsdag 28. april 2022, klokken 09:16Dette blir spennende hvis det stemmer :-)
Ser ut som du har rett :) Sitat fra vw.no: "Lanseringen av den nye ID.5 GTX nærmer seg. Fra 12. mai er vårt nyeste medlem i ID.-familien tilgjengelig for prøvekjøring hos din nærmeste Volkswagen-forhandler".

Denne må prøves - og ikke minst ses nøyere på. Går ut fra at den oppleves forholdsvis likt ID.4 GTX. Den hadde vi på lån rett etter påske. Hadde den i to dager og fikk prøvd den i ulike situasjoner. For meg var det overraskende at den føltes ut som en stor bil. Ikke helt optimalt for kona, som ofte parkerer i bysentrum og er vant til e-Golf.
#24
ID.5 / Sv: Bestille ID.5
torsdag 17. mars 2022, klokken 16:16
Sitat fra: jan-c på torsdag 10. mars 2022, klokken 22:29
Har lest det meste i første emnet, men kan ikke se at noen vurderer å bestille/skrive kontrakt. Er det noen?

Ja, vi syns ID.5 ser finere ut enn ID.4 og skal bytte den nyeste e-Golfen til ID.5 GTX. Cirka 1 meter fra kontorvinduet mitt har det stått en ID.4 i noen uker. Selv om designet har vokst i mine øyne, syns jeg fremdeles den er lik "alle andre" små SUV'er. Ut fra bilder er ID.5 favoritten fremdeles.
#25
BMW i4 / Sv: Tester av BMW i4
torsdag 17. februar 2022, klokken 12:14
Sitat fra: Trond.m på mandag 14. februar 2022, klokken 21:24Er enig i at det burde finnes en rimeligere i4 AWD enn M50. Ved introduksjonen var det ikke «plass» til det fordi M50 var så lavt priset, men nå har den jo økt 70.000 kr.

Vi er egentlig ute etter en sedan, men ser nå at prisen er høyere enn ryktene sier. Får håpe prisøkningen ble gjort for å gjøre plass til rimeligere AWD som flere nevner her. Tror uansett det blir vanskelig å prise den slik at den når nye markeder.

Det er et dilemma at alle elbiler risikerer å bli sammenlignet og testet mot "alle andre" elbiler. Prisforskjellen på i4 og Polestar 2 er minst 150.000 kroner, etter at prisen på P2 har blitt satt ned flere ganger.
#26
ID.4 / Sv: Rekkeviddetest vinter ID.4 mot ID.4 gtx
torsdag 03. februar 2022, klokken 21:35
Sitat fra: JG på torsdag 03. februar 2022, klokken 16:30
Her brukes ikke mye strøm  8)

Fikk lagt til en viktig spilleliste for strømming i Spotify, da! 100 Hits of the 80's.
#27
ID.5 / Sv: ID.5
fredag 28. januar 2022, klokken 08:03
Sitat fra: e-Stig på onsdag 26. januar 2022, klokken 17:45
Sitat fra: OlaM på søndag 23. januar 2022, klokken 08:57
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 21:39
Sitat fra: Trond.m på søndag 16. januar 2022, klokken 19:16
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 17:23
Etter min mening er det mange småSUV'er som er mye likere hverandre  - på tvers av bilmerker - enn det ID.4 og ID.5 er. De av oss som ønsker seg en tøffere bil enn "alle" andre velger har like stort behov for å diskutere design og detaljer som alle mainstream-kundene som kjøper crossovere.
Nå er det vel ikke utseendet som er avgjørende.
Jo, det er vel nettopp utseende som er avgjørende for den som velger ID.5.
Det er ikke utseendet som er avgjørende for det bilene har til felles i en inndeling av diskusjonsforum.

Vil tro de fleste ser etter informasjon om bilmodellen(e) de vurderer. Dermed er det lurt å dele forumet inn etter modell. Sikkert ikke alle som vet at det bare er designet som skiller XC40/C40 og ID4/ID5. Det ville vært rart å utelate enkelte modeller.

Sitat fra: OlaM på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:48
Sitat fra: e-Stig på onsdag 26. januar 2022, klokken 17:45ID4/ID5
Godt navneforslag.

Den som vil slå sammen flere modeller under samme delforum har nok en dårlig sak. Så lenge Volkswagen har kalt den ID.5 skal den naturligvis ha eget delforum, ettersom alle andre har det. Volkswagen har etter min mening en ryddig inndeling her på elbilforum. Noen av de andre bilmerkene har til og med delforum for "avsporing" (programvare, lading, bestilling, etc.).

Nå så vi nettopp i NAFs vintertest at ID.4 pro og ID.4 GTX oppførte seg ganske forskjellig ute på veien så det er nok smart å ikke blande inn enda flere modeller på delforumet for ID.4.
#28
ID.5 / Sv: ID.5
onsdag 26. januar 2022, klokken 17:45
Sitat fra: OlaM på søndag 23. januar 2022, klokken 08:57
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 21:39
Sitat fra: Trond.m på søndag 16. januar 2022, klokken 19:16
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 17:23
Etter min mening er det mange småSUV'er som er mye likere hverandre  - på tvers av bilmerker - enn det ID.4 og ID.5 er. De av oss som ønsker seg en tøffere bil enn "alle" andre velger har like stort behov for å diskutere design og detaljer som alle mainstream-kundene som kjøper crossovere.
Nå er det vel ikke utseendet som er avgjørende.
Jo, det er vel nettopp utseende som er avgjørende for den som velger ID.5.
Det er ikke utseendet som er avgjørende for det bilene har til felles i en inndeling av diskusjonsforum.

Vil tro de fleste ser etter informasjon om bilmodellen(e) de vurderer. Dermed er det lurt å dele forumet inn etter modell. Sikkert ikke alle som vet at det bare er designet som skiller XC40/C40 og ID4/ID5. Det ville vært rart å utelate enkelte modeller.
#29
ID.5 / Sv: ID.5
søndag 16. januar 2022, klokken 21:39
Sitat fra: Trond.m på søndag 16. januar 2022, klokken 19:16
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 17:23
Etter min mening er det mange småSUV'er som er mye likere hverandre  - på tvers av bilmerker - enn det ID.4 og ID.5 er. De av oss som ønsker seg en tøffere bil enn "alle" andre velger har like stort behov for å diskutere design og detaljer som alle mainstream-kundene som kjøper crossovere.
Nå er det vel ikke utseendet som er avgjørende.

Jo, det er vel nettopp utseende som er avgjørende for den som velger ID.5. Den er tross alt litt dyrere og sikter seg inn mot et annet marked enn ID.4. Da mener du også at Volvo XC40 og C40 burde vært slått sammen, ettersom de er teknisk identiske? For meg gir det mest mening å forholde seg til navnet som bilprodusenten har gitt bilen. Den som ønsker mest mulig informasjon leser naturligvis både om ID.4 og ID.5 her på forumet.
#30
ID.5 / Sv: ID.5
søndag 16. januar 2022, klokken 17:23
Sitat fra: Vaduz på onsdag 12. januar 2022, klokken 19:16
Er vel litt overkill med eget forum for sportback versjonen av en annen bil, ingen andre som har det, og da er det ikke så mye å diskutere da bilene er 95% like.

Tja, både Audi og Volvo har egne forum for sportback-utgaver. Bilprodusentene prøver å dekke markedet så bredt som mulig og da trenger de sporty versjoner av modellene. Syns egentlig det VW og Volvo gjør med å kalle modellene ID.5 og C40 er enklere å skjønne enn "SB" som Audi kaller dem. Ser Skoda bruker coupè-begrepet på Enyaq. Vi som er gamle har dette designet i ryggmargen fra 70 og 80-tallet.

At biler er "95% like" er ingen grunn til at noen design ikke skal få bli med i diskusjonen. Etter min mening er det mange småSUV'er som er mye likere hverandre  - på tvers av bilmerker - enn det ID.4 og ID.5 er. De av oss som ønsker seg en tøffere bil enn "alle" andre velger har like stort behov for å diskutere design og detaljer som alle mainstream-kundene som kjøper crossovere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA