Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - e-Stig

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
16
e-Golf / Sv: Ny bil.? Er golf dårlig?
« på: torsdag 28. mars 2019, klokken 10:57 »
Forskjellen på en som ikke eier og en som eier elbil er rekkeviddeangsten :)

Man glemmer fort å tenke på rekkevidde når man får bilen.

Viktig poeng. Det er ofte de som IKKE har elbil som har rekkeviddeangst. Skal elbilen brukes til pendling så er man bare spent de første to dagene.

Det blir skrevet side opp og side ned om rekkevidden på de ulike elbilene. Hvis man skal kjøre nye strekninger og forskjellige avstander hver dag tror jeg det blir stress med elbil. Skal man cruise noen få mil frem og tilbake mellom hjem og jobb og kanskje ta en liten avstikker innom polet så er e-Golf den ultimate penderbilen. Av de elleve tusen kilometerne jeg har kjørt har minst syv tusen av dem vært med adaptiv cruisekontroll. Enkelte dager kjører jeg med cruisekontroll 95% av strekningen.

Kan man heller ikke lade hjemme er det også en ulempe.

Ja, har man inntil 9 mil til jobben så går det bra hvis man enten har ladestasjon hjemme eller får lade på jobben. Er avstanden større så må man ha lading i begge ender, eller stikke innom hurtiglading i ny og ne på vinteren.

17
e-Golf / Sv: Ny bil.? Er golf dårlig?
« på: onsdag 27. mars 2019, klokken 22:56 »
Vi kjøpte e-Golf i august i fjor og passerte nettopp 11 000 km. Syns e-Golfen er en fantastisk bil og har ikke angret et sekund på kjøpet. For meg var det viktig at den var godt utstyrt (adaptive cruise, dynamiske frontlykter, subwoofer, app til å fjernstyre, etc.). Jeg har egentlig blitt mer og mer imponert over bilen for hver måned.

Rekkevidden på e-Golf er 18-26 mil alt etter årstiden. På vinteren med dårlig vær og føre går bilen cirka 18 mil. Hvis man har planer om å pendle 8-9 mil frem og tilbake på jobben blir dette feil bil. Skal man kun kjøre langt en gang i blant er det bortkastet energi å bekymre seg. Da stopper man og lader underveis.


18
e-Golf / Sv: 2019 E-golf - Ladekabel - Reset?
« på: onsdag 27. mars 2019, klokken 22:41 »
Ser ut som den lyser for "jordfeil". Lenge siden du fikk sjekket anlegget?
Jeg venter på å få satt opp ordentlig lader men i ca en uke til må jeg bruke vanlig stikkontakt

Har du prøv å lade andre steder enn hjemme slik at du får sammenlignet? Det virker som dette er en ganske sjelden feil.

Jeg fikk Salto ladestasjon på plass i går. Jeg har ladet på jobben og rundt om på hurtigladere mens jeg ventet på vår og bedre vær. Utrolig deilig å plugge inn bilen i en splitter ny ladestasjon i går kveld. Nå blir det god og varm bil på morgenkvisten hver dag.

19
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: fredag 15. mars 2019, klokken 21:27 »
Så over bilen mer grundig i dag, og så at pakning mellom glasstaket ikke var bra.

Seriøst?! "Ikke var bra"? Dette går jo ikke! Så slett kvalitet som leveres av Tesla i dette tilfellet kan de ikke være bekjent av. Er det mange som henter ut sin første nybil nå for tiden, skal tro? Dette er langt over streken for hva som er greit å levere fra seg. Det er naturligvis ikke de som leverer ut bilene som har gjort dette, men de bør ærlig talt plukke ut de mest kritiske bilene og fikse dem.

Tesla setter utleveringsrekord i Norge denne måneden, men hva koster det å leve med dette ryktet?

Edit: Ser på neste side i denne tråden at noen foreslår å legge TEC7 i sporet men det jo en helt absurd ting å gjøre med en splitter ny bil!

20
Audi e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: fredag 08. mars 2019, klokken 14:55 »
jeg er ikke uenig i at Q4 hører hjemme i en egen kategori siden den blir temmelig forskjellig fra 55

Tror absolutt det er interesse for eget delforum for Q4. Uten sammenligning for øvrig har jo Leaf TO delforum. Med størrelse rett over Q3 tror jeg Q4 har et stort marked i Norge.

https://www.audi.com/en/experience-audi/models-and-technology/concept-cars/q4-e-tron-concept.html

21
Audi e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: fredag 08. mars 2019, klokken 14:09 »
e-tron Q4 hører vel forsåvidt like mye hjemme her som e-tron 55

Så lenge vi snakker om to forskjellige biler så må de naturligvis deles opp. Alle hybridene skal jo hete TFSIe, og da må man ha egne delforum for hver modell. På samme måte som Volkswagen sin I.D. er delt opp i Crozz, Buzz og Neo.

22
Audi e-tron / Sv: E-tron Q4
« på: torsdag 07. mars 2019, klokken 22:57 »
Synes I.D. Crozz ser bedre ut.
ID Crozz > Skoda Vision e > Audi Q4

Spennende tider, ja! De tre første er fra VAG og skal vel utfylle hverandre ift pris, eksklusivitet etc.
TMY er vel den eneste reelle konkurrenten foreløpig. Ikke usannsynlig at den blir tilgjengelig i 2020, rundt ett år før de andre blir tilgjengelig i 2021.

Noen spesiell grunn til at det ikke er opprettet et eget delforum for Q4?

23
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« på: torsdag 21. februar 2019, klokken 20:43 »
Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(
Lys var en av de store skuffelsene da jeg bytta fra ganske ny Mazda3 til ny S75D, de såkalte dynamiske frontlyktene er ikke akkurat dynamiske sammenlignet med bi-xenon som følger svingene med nær+fjernlys, og fjernlysassistenten er marginalt bedre på en 4 år nyere bil, og burde (siden det er LED) hatt sektor-dimming for møtende trafikk.

Tesla har mye å hente her.
Utrolig rart at det ikke blir stilt krav til gode frontlykter. Det burde bli prioritert lenge før autopiloten. Dette er vel ikke mulig å etterbestille heller? Nå har vi e-Golfen som lyser opp grøftekantene langt forbi bilen som ligger foran. Den senker frontlyktene etter hvert som møtende biler nærmer seg og sørger for at det blir "dobbelt opp med lys" når både nærlys og fjernlys er samlet.

Nå kommer mange bilprodusenter med nattsyn også. Regner med Tesla henger seg på der.
Litt tidlig å konkludere med at TM3 har dårlige lys?
Lysa som er på Model 3 er ikkje dårlige i den forstand, men synes det er veldig svakt at dei ikkje er adaptive og skyggar ut motgåande køyretøy. Burde kunne forventa det av ein "tech-bil".

Jeg tror heller ikke lysene til TM3 er dårlige. Tvert imot, Tesla byttet vel frontlykter på TM3 i 2018? Jeg mener bare at hvis frontlyktene ikke tilpasser seg trafikken bedre enn at de slår av langlysene når man møter biler så er teknologien til Tesla langt bak Volkswagen og Audi og de andre premiummerkene som klarer å legge skygger på andre biler i trafikken og lyse opp alt rundt.

Jeg har ikke hatt e-Golf i to år som Motorwatt, men jeg har kjørt 10 000 kilometer siden august og kan skrive under på at det frontlyktene gjør er veldig imponerende. Tror man må prøve dette selv for å skjønne hvor bra det fungerer.

24
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« på: onsdag 20. februar 2019, klokken 23:57 »
Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(
Lys var en av de store skuffelsene da jeg bytta fra ganske ny Mazda3 til ny S75D, de såkalte dynamiske frontlyktene er ikke akkurat dynamiske sammenlignet med bi-xenon som følger svingene med nær+fjernlys, og fjernlysassistenten er marginalt bedre på en 4 år nyere bil, og burde (siden det er LED) hatt sektor-dimming for møtende trafikk.

Tesla har mye å hente her.

Utrolig rart at det ikke blir stilt krav til gode frontlykter. Det burde bli prioritert lenge før autopiloten. Dette er vel ikke mulig å etterbestille heller? Bi-xenon som følger svingene hadde jeg på den ti år gamle Golfen. Nå har vi e-Golfen som lyser opp grøftekantene langt forbi bilen som ligger foran. Den senker frontlyktene etter hvert som møtende biler nærmer seg og sørger for at det blir "dobbelt opp med lys" når både nærlys og fjernlys er samlet. Det er bare tre timer siden jeg unngikk å treffe en hjort fordi jeg så den så tidlig.

Nå kommer mange bilprodusenter med nattsyn også. Regner med Tesla henger seg på der.

25
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« på: onsdag 20. februar 2019, klokken 19:31 »
EAP = AP per i dag. Man får ikke AP om man ikke kjøper EAP på Model 3, kun dum cruise control og alle sikkerhetsfunksjoner.
Bedre å forholde seg til hva manualen faktisk sier, og det er følgende, uansett hva som er historikken fra tidligere:

Autopilot (AP):
• Filskifteassistent
• Kollisjonsvarselassistent
• Hastighetsassistent
• Automatisk fjernlys

Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent? Det har jo vært en revolusjon på lysteknologien de siste årene (Matrix, LED, etc.) så dette er viktig å få med på en ny bil. De dynamiske frontlysene på e-Golf er helt fantastiske på norske veier der skogen står helt inntil veibanen. Prøvde å finne svar på hjemmesidene til Tesla men jeg fant ingen god oversikt der.

26
Model 3 / Sv: Reservasjon. Bare tull nå?
« på: tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:36 »
Men hvorfor selger VW fremdeles fossil-biler i bøtter og spann? Hvorfor er e-Golf i toppskiktet av solgte elbiler i Norge? Hvordan kan VW fremdeles vasse i penger? Er alle e-Golf-kjøpere Norge uopplyste tullinger, eller bryr de seg rett og slett ikke? Eller er det bare et knippe entusiaster igjen som fortsatt vil kjempe mot dem med alle tilgjengelige midler? Folk har både grunn til og rett til å være forbannet, men tror man må innse at det dessverre ikke hjelper. De blir ikke borte. Hukommelsen degraderes i racet på den nye teknologien. Og kanskje er det egentlig greit at de har betalt sin avlat, og nå bidrar til det som bør være et felles mål.
Eller kan det hende at folk er pragmatiske og egentlig ikke bryr seg så mye så lenge det ikke berører dem direkte selv? Jeg har en såkalt "fossil-bil", riktignok bensin, og kan vel være helt ærlig at denne "skandalen" ikke har hatt noen effekt på mitt bilhold. Servicen fra Møller er grei nok den og bilen fungerer som det skal så hva skal jeg nå klage over da?

Nå glir vel tråden helt ut på sidelinjen, men det er vel med dieselskandaler som med alt annet; så lenge vi ikke er berørt selv så bryr vi oss ikke. For meg som ikke vet så mye om de tekniske detaljene spiller det ingen rolle om dieselmotoren står i en Volkswagen eller i en Toyota. Tror ikke det vil være mulig å overbevise meg om at den ene er farligere enn den andre. Jeg er helt sikker på at 99,9% av de 350 000 ansatte hos VAG er stolt av jobben de gjør. Hver eneste dag sender de 40 000 nye biler ut på veiene. Det er flere Volkswagen enn vi kjøper på et helt år i Norge.

Det er sannsynligvis gråsoner i alle bransjer. Også elbilbransjen. Ifølge Amnesty er det 40 000 barnearbeidere i Kongo som utvinner kobolt til batteriene.

27
Model 3 / Sv: Nybegynner med autopilot i Model 3
« på: tirsdag 19. februar 2019, klokken 10:39 »
Meh...autopilot er en artig feature, men jeg betaler ikke 42k for noe som er i beta.

(0.33/mil på en 2004 Touran).

Syns også det er svindyrt, men har blitt helt avhengig av adaptiv cruisekontroll så jeg kommer ikke til å kjøpe en bil uten. Tror det er lett for å aldri oppgradere hvis man ikke tar det med fra starten. Førti tusen kroner er plutselig mye penger når bilen har kommet i hus. Rart det ikke er mulig å bare kjøpe ACC ettersom alt uansett blir styrt av dataprogram.

Ellers syns jeg det er interessant at noen beskriver autopiloten som å være ute i båt midtfjords mens andre sier den går snorrett som et lokomotiv.

Jeg hadde også en 2004 Touran som jeg ofte kjørte ned mot 0.36 l/mil over en strekning på 50-60 mil.

28
Model 3 / Sv: En del tekniske spørsmål ang M3 ved kjøp
« på: fredag 15. februar 2019, klokken 11:45 »
2. Er det verdt å svi av 41800kr på oppgradert autopilot ?  Syns det er mye penger! Hva følger med hvis du ikke velger det? Syntes det står lite forklart på tesla sine sider. Er da ikke adaptiv cruise feks? Regnsensor? Nødbrems? Ikke autopilot i det hele tatt, slik at den styrer selv? Osv...

13. Tap av batteriet over flere dager, hvordan er det her i forhold til s og x? Ser tesla har sagt 1% hver dag er vanlig. Men har lest flere steder at de kan trekke så mye som 5%. Det bekymrer seg litt med tanke på hytteturer jeg har uten mulighet for å lade. (Er riktignok bare ca 10 mil hver vei)

2. Autopilot eller EAP er en nødvendighet hvis du ønsker adaptiv cruise control. Jeg har selv ikke valgt det da jeg egentlig er glad i å kjøre bil selv. Dessuten fungerer dette kun hovedsaklig på motorvei, riksveier og snødekte veier med mangelfulle oppmerking av vei gjør denne funksjonen i praksis ubrukelig. Styr unna om du ikke er flittig bruker av motorvei (du får fortsatt med vanlig cruise-control på kjøpet, og den styres elegant med scroll-buttons).

Forward Collision og nødbrems-funksjoner er funksjonalitet som følger med uansett, du trenger ikke oppgradere til EAP for å få dette. I tillegg har man speed-assist som ifg. brukermanualen som florerer rundt omkring nå, ikke har noe med selve EAP å gjøre. Dvs. at vi skal få skiltgjenkjenning (fartsgrenser) opp på display uten EAP. Regnsensor osv er standard og har ingenting med EAP å gjøre.

13. Tror ikke Tesla er værre enn andre batterielektrifiserte biler, spesielt ikke model 3. Gjør så godt du kan med å holde batterinivå mellom 20% og 80% (kanskje 90%), så skal alt gå så bra. Hvis du vet at bilen kommer til å stå lange perioder i vinterkulde, så sørger du rett og slett for at batteriet er så fulladet som overhodet mulig!

2. Jeg har bare e-Golf å sammenligne med men den slipper ikke ut en eneste dråpe av batteriet selv om den står stille en uke. Kjenner en med Kia som har flatt batteri hver gang han kommer hjem fra Spania, men aner ikke om dette er brukerfeil eller en svakhet med bilen. Hvis det er slik at batteriet lekker så burde det være en "ferieknapp" som slår av all kommunikasjon i bilen.

13. Jeg trenger ingen autopilot, men jeg MÅ ha adaptiv cruisekontroll. Betyr speed-assist at Model 3 kan lese skilt og justere farten etter fartsgrensen? De fleste nye biler har vel skiltgjenkjenning. e-Golfen bremser automatisk litt inn mot 60-soner når adaptiv cruisekontroll er avslått, men den holder ikke fartsgrensen.

29
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
« på: fredag 01. februar 2019, klokken 11:06 »
Litt oppfølging av rekkedidden etter at varmepumpen er fikset. Det har vært rundt null grader her siste uken og e-Golfen har nå jevnt forbruk på 16,5 kWh/100km. Det betyr rekkevidde på 19 mil. Jeg har 22 grader i kupèen og bruker litt setevarme den første milen. Kald bil på morgenkvisten og prøver å varme opp bilen på ettermiddagen (det går ikke alltid etter planen ettersom avreisen varierer fra dag til dag).

30
Model 3 / Sv: E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!
« på: tirsdag 29. januar 2019, klokken 15:37 »
ACC håper jeg er det neste som blir påbudt. Det vil revolusjonere trafikkflyten og redusere påkjørsler bakfra.

Men hvordan er det mulig for Audi å ikke klare å kombinere ACC og rattvarme ::)
Trafikkflyt? Da må ACC bli vesentlig bedre enn feks på min egolf. Veldig rykkete. Sen på å reagere på biler som fletter både inn og ut. Når det gjelder påkjørsler bakfra så er det jo automatisk nødbrems som gjør forskjellen uavhengig av acc.

Skal ikke blande inn VW i denne tråden men hvis du har en ny e-Golf med rykkete ACC så er noe galt med den. Jeg kjører med cruise minst 80 prosent av strekningen til jobb og er fornøyd med oppførselen til bilen. Skrur av ACC og bruker D1-D3 inn mot to rundkjøringer og et T-kryss underveis. Har opplevd et par ganger at cruisekontrollen er unødvendig forsiktig når bilen foran kjører ut og slakker ned, men da legger jeg foten forsiktig på gasspedalen for å holde farten.

Tror de som er veldig negativ til adaptiv cruisekontroll må gi den et par sjanser til. Det skjer store forbedringer fra generasjon til generasjon. For ti år siden fikk jeg sjokk da jeg prøvde vanlig cruisekontroll første gangen, og brukte lang tid på å finne ut av det. Fem år senere satt jeg "med foten på bremsen" i tilfelle den adaptive teknologien skulle svikte. Nå har det blitt en del av kjørestilen.

Skal prøve Model 3 når den kommer på veien, og er spent på hva Tesla har fått til med både cruisekontroll og autopilot. Håper mange velger ACC i fremtiden så slipper jeg å irritere meg over å ligge bak andre som varierer farten med 20-30 km/t. Det generelle inntrykket mitt er også at vi kommer fortere frem ved å bruke adaptive cruisekontroll.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6