Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - e-Stig

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
16
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« på: Onsdag 20. Februar 2019, klokken 23:57 »
Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent?
No er det dessverre ikkje dynamisk lysassistent Tesla har, berre det same som du kan gjera manuelt, altså skru heilt av eller på langlysa, ingen utskygging av motgåande køyretøy :(
Lys var en av de store skuffelsene da jeg bytta fra ganske ny Mazda3 til ny S75D, de såkalte dynamiske frontlyktene er ikke akkurat dynamiske sammenlignet med bi-xenon som følger svingene med nær+fjernlys, og fjernlysassistenten er marginalt bedre på en 4 år nyere bil, og burde (siden det er LED) hatt sektor-dimming for møtende trafikk.

Tesla har mye å hente her.

Utrolig rart at det ikke blir stilt krav til gode frontlykter. Det burde bli prioritert lenge før autopiloten. Dette er vel ikke mulig å etterbestille heller? Bi-xenon som følger svingene hadde jeg på den ti år gamle Golfen. Nå har vi e-Golfen som lyser opp grøftekantene langt forbi bilen som ligger foran. Den senker frontlyktene etter hvert som møtende biler nærmer seg og sørger for at det blir "dobbelt opp med lys" når både nærlys og fjernlys er samlet. Det er bare tre timer siden jeg unngikk å treffe en hjort fordi jeg så den så tidlig.

Nå kommer mange bilprodusenter med nattsyn også. Regner med Tesla henger seg på der.

17
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 med eller uten EAP?
« på: Onsdag 20. Februar 2019, klokken 19:31 »
EAP = AP per i dag. Man får ikke AP om man ikke kjøper EAP på Model 3, kun dum cruise control og alle sikkerhetsfunksjoner.
Bedre å forholde seg til hva manualen faktisk sier, og det er følgende, uansett hva som er historikken fra tidligere:

Autopilot (AP):
• Filskifteassistent
• Kollisjonsvarselassistent
• Hastighetsassistent
• Automatisk fjernlys

Betyr dette at man må ha AP for å få automatisk fjernlysassistent? Det har jo vært en revolusjon på lysteknologien de siste årene (Matrix, LED, etc.) så dette er viktig å få med på en ny bil. De dynamiske frontlysene på e-Golf er helt fantastiske på norske veier der skogen står helt inntil veibanen. Prøvde å finne svar på hjemmesidene til Tesla men jeg fant ingen god oversikt der.

18
Model 3 / Sv: Reservasjon. Bare tull nå?
« på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 15:36 »
Men hvorfor selger VW fremdeles fossil-biler i bøtter og spann? Hvorfor er e-Golf i toppskiktet av solgte elbiler i Norge? Hvordan kan VW fremdeles vasse i penger? Er alle e-Golf-kjøpere Norge uopplyste tullinger, eller bryr de seg rett og slett ikke? Eller er det bare et knippe entusiaster igjen som fortsatt vil kjempe mot dem med alle tilgjengelige midler? Folk har både grunn til og rett til å være forbannet, men tror man må innse at det dessverre ikke hjelper. De blir ikke borte. Hukommelsen degraderes i racet på den nye teknologien. Og kanskje er det egentlig greit at de har betalt sin avlat, og nå bidrar til det som bør være et felles mål.
Eller kan det hende at folk er pragmatiske og egentlig ikke bryr seg så mye så lenge det ikke berører dem direkte selv? Jeg har en såkalt "fossil-bil", riktignok bensin, og kan vel være helt ærlig at denne "skandalen" ikke har hatt noen effekt på mitt bilhold. Servicen fra Møller er grei nok den og bilen fungerer som det skal så hva skal jeg nå klage over da?

Nå glir vel tråden helt ut på sidelinjen, men det er vel med dieselskandaler som med alt annet; så lenge vi ikke er berørt selv så bryr vi oss ikke. For meg som ikke vet så mye om de tekniske detaljene spiller det ingen rolle om dieselmotoren står i en Volkswagen eller i en Toyota. Tror ikke det vil være mulig å overbevise meg om at den ene er farligere enn den andre. Jeg er helt sikker på at 99,9% av de 350 000 ansatte hos VAG er stolt av jobben de gjør. Hver eneste dag sender de 40 000 nye biler ut på veiene. Det er flere Volkswagen enn vi kjøper på et helt år i Norge.

Det er sannsynligvis gråsoner i alle bransjer. Også elbilbransjen. Ifølge Amnesty er det 40 000 barnearbeidere i Kongo som utvinner kobolt til batteriene.

19
Model 3 / Sv: Nybegynner med autopilot i Model 3
« på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 10:39 »
Meh...autopilot er en artig feature, men jeg betaler ikke 42k for noe som er i beta.

(0.33/mil på en 2004 Touran).

Syns også det er svindyrt, men har blitt helt avhengig av adaptiv cruisekontroll så jeg kommer ikke til å kjøpe en bil uten. Tror det er lett for å aldri oppgradere hvis man ikke tar det med fra starten. Førti tusen kroner er plutselig mye penger når bilen har kommet i hus. Rart det ikke er mulig å bare kjøpe ACC ettersom alt uansett blir styrt av dataprogram.

Ellers syns jeg det er interessant at noen beskriver autopiloten som å være ute i båt midtfjords mens andre sier den går snorrett som et lokomotiv.

Jeg hadde også en 2004 Touran som jeg ofte kjørte ned mot 0.36 l/mil over en strekning på 50-60 mil.

20
Model 3 / Sv: En del tekniske spørsmål ang M3 ved kjøp
« på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 11:45 »
2. Er det verdt å svi av 41800kr på oppgradert autopilot ?  Syns det er mye penger! Hva følger med hvis du ikke velger det? Syntes det står lite forklart på tesla sine sider. Er da ikke adaptiv cruise feks? Regnsensor? Nødbrems? Ikke autopilot i det hele tatt, slik at den styrer selv? Osv...

13. Tap av batteriet over flere dager, hvordan er det her i forhold til s og x? Ser tesla har sagt 1% hver dag er vanlig. Men har lest flere steder at de kan trekke så mye som 5%. Det bekymrer seg litt med tanke på hytteturer jeg har uten mulighet for å lade. (Er riktignok bare ca 10 mil hver vei)

2. Autopilot eller EAP er en nødvendighet hvis du ønsker adaptiv cruise control. Jeg har selv ikke valgt det da jeg egentlig er glad i å kjøre bil selv. Dessuten fungerer dette kun hovedsaklig på motorvei, riksveier og snødekte veier med mangelfulle oppmerking av vei gjør denne funksjonen i praksis ubrukelig. Styr unna om du ikke er flittig bruker av motorvei (du får fortsatt med vanlig cruise-control på kjøpet, og den styres elegant med scroll-buttons).

Forward Collision og nødbrems-funksjoner er funksjonalitet som følger med uansett, du trenger ikke oppgradere til EAP for å få dette. I tillegg har man speed-assist som ifg. brukermanualen som florerer rundt omkring nå, ikke har noe med selve EAP å gjøre. Dvs. at vi skal få skiltgjenkjenning (fartsgrenser) opp på display uten EAP. Regnsensor osv er standard og har ingenting med EAP å gjøre.

13. Tror ikke Tesla er værre enn andre batterielektrifiserte biler, spesielt ikke model 3. Gjør så godt du kan med å holde batterinivå mellom 20% og 80% (kanskje 90%), så skal alt gå så bra. Hvis du vet at bilen kommer til å stå lange perioder i vinterkulde, så sørger du rett og slett for at batteriet er så fulladet som overhodet mulig!

2. Jeg har bare e-Golf å sammenligne med men den slipper ikke ut en eneste dråpe av batteriet selv om den står stille en uke. Kjenner en med Kia som har flatt batteri hver gang han kommer hjem fra Spania, men aner ikke om dette er brukerfeil eller en svakhet med bilen. Hvis det er slik at batteriet lekker så burde det være en "ferieknapp" som slår av all kommunikasjon i bilen.

13. Jeg trenger ingen autopilot, men jeg MÅ ha adaptiv cruisekontroll. Betyr speed-assist at Model 3 kan lese skilt og justere farten etter fartsgrensen? De fleste nye biler har vel skiltgjenkjenning. e-Golfen bremser automatisk litt inn mot 60-soner når adaptiv cruisekontroll er avslått, men den holder ikke fartsgrensen.

21
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 11:06 »
Litt oppfølging av rekkedidden etter at varmepumpen er fikset. Det har vært rundt null grader her siste uken og e-Golfen har nå jevnt forbruk på 16,5 kWh/100km. Det betyr rekkevidde på 19 mil. Jeg har 22 grader i kupèen og bruker litt setevarme den første milen. Kald bil på morgenkvisten og prøver å varme opp bilen på ettermiddagen (det går ikke alltid etter planen ettersom avreisen varierer fra dag til dag).

22
Model 3 / Sv: E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!
« på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 15:37 »
ACC håper jeg er det neste som blir påbudt. Det vil revolusjonere trafikkflyten og redusere påkjørsler bakfra.

Men hvordan er det mulig for Audi å ikke klare å kombinere ACC og rattvarme ::)
Trafikkflyt? Da må ACC bli vesentlig bedre enn feks på min egolf. Veldig rykkete. Sen på å reagere på biler som fletter både inn og ut. Når det gjelder påkjørsler bakfra så er det jo automatisk nødbrems som gjør forskjellen uavhengig av acc.

Skal ikke blande inn VW i denne tråden men hvis du har en ny e-Golf med rykkete ACC så er noe galt med den. Jeg kjører med cruise minst 80 prosent av strekningen til jobb og er fornøyd med oppførselen til bilen. Skrur av ACC og bruker D1-D3 inn mot to rundkjøringer og et T-kryss underveis. Har opplevd et par ganger at cruisekontrollen er unødvendig forsiktig når bilen foran kjører ut og slakker ned, men da legger jeg foten forsiktig på gasspedalen for å holde farten.

Tror de som er veldig negativ til adaptiv cruisekontroll må gi den et par sjanser til. Det skjer store forbedringer fra generasjon til generasjon. For ti år siden fikk jeg sjokk da jeg prøvde vanlig cruisekontroll første gangen, og brukte lang tid på å finne ut av det. Fem år senere satt jeg "med foten på bremsen" i tilfelle den adaptive teknologien skulle svikte. Nå har det blitt en del av kjørestilen.

Skal prøve Model 3 når den kommer på veien, og er spent på hva Tesla har fått til med både cruisekontroll og autopilot. Håper mange velger ACC i fremtiden så slipper jeg å irritere meg over å ligge bak andre som varierer farten med 20-30 km/t. Det generelle inntrykket mitt er også at vi kommer fortere frem ved å bruke adaptive cruisekontroll.

23
Model 3 / Sv: E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!
« på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 12:13 »
For å holde konstant fart og avstand. Å ligge bak en bil med yoyo-kjøring er irriterende. Jo flere som kjører med cruisekontroll jo smidigere går trafikken. Det får ikke hjelpe at Tesla er svindyre på dette. For meg er det helt utenkelig å kjøpe en bil uten den siste teknologien på plass, selv om man kanskje kan kjøpe dette i etterkant?
Jeg kjører mye mykere og jevnere manuelt bak andre biler enn det ACC klarer.

Med ACC kjører man akkurat like ujevnt som bilen foran. Med CC eller manuell kjøring kan man kjøre mye jevnere.

Uten bil foran er CC klart best da den ikke driver med "fantombremsing" for biler i andre felt eller i tunneler.
Men hvis "alle" kjører med cruisekontroll vil vi får optimale forhold for fin flyt i trafikken. Det er jo ikke til å komme fra at ACC er med på å øke sikkerheten i trafikken. Hvis alle er bakstreverske og ikke tar i bruk ny teknologi så kommer vi ikke videre. Litt overraskende å lese at Tesla-fan er så konservative. Hvis ingen kjøper ACC hvordan skal det da gå med autopilotene?
Det er ikke slik at man kræsjer uten ACC. Det er andre systemer som skal ta seg av slikt. Jeg har "collision warning" på "early" og da piper det høylytt ganske tidlig om jeg tar innpå bilen foran med stor hastighetsforskjell. Om jeg ikke bremser selv vil nødbrems aktiveres.

Får prøve å holde liv i diskusjonen om ACC. Det ser ut som det er lettere å skrive 10 sider om rattvarme enn å slå et slag for adaptiv cruisekontroll.

Jeg har kjørt uten ACC i 30 år så jeg vet at man ikke krasjer uten. Allikevel tror jeg det er et steg i riktig retning av flere årsaker. For å referere til linken nederst på side 8, der Aftenposten skrev: "Adaptiv cruisekontroll er en avgjørende komponent i fremtidens kunstig intelligente biler. Hvis bare én av 20 biler bruker funksjonen, kan køen minske og drivstofforbruket stupe."

Jeg hadde nettopp en leiebil uten cruisekontroll i et par uker, og må bare innrømme at jeg ikke var så presis på gasspedalen som jeg trodde. Det var en uvant bil med litt større motor enn jeg har før. Tok meg selv i å ligge både ti over og ti under fartsgrensen. Jeg tror kanskje teknologien kommer fortere enn vi skjønner. Hvor lett vil det være å selge en bil uten ACC til den prisen man ønsker seg om 3-4 år?

24
Model 3 / Sv: E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!
« på: ſøndag 27. Januar 2019, klokken 22:47 »
For å holde konstant fart og avstand. Å ligge bak en bil med yoyo-kjøring er irriterende. Jo flere som kjører med cruisekontroll jo smidigere går trafikken. Det får ikke hjelpe at Tesla er svindyre på dette. For meg er det helt utenkelig å kjøpe en bil uten den siste teknologien på plass, selv om man kanskje kan kjøpe dette i etterkant?
Jeg kjører mye mykere og jevnere manuelt bak andre biler enn det ACC klarer.

Med ACC kjører man akkurat like ujevnt som bilen foran. Med CC eller manuell kjøring kan man kjøre mye jevnere.

Uten bil foran er CC klart best da den ikke driver med "fantombremsing" for biler i andre felt eller i tunneler.

Men hvis "alle" kjører med cruisekontroll vil vi får optimale forhold for fin flyt i trafikken. Det er jo ikke til å komme fra at ACC er med på å øke sikkerheten i trafikken. Hvis alle er bakstreverske og ikke tar i bruk ny teknologi så kommer vi ikke videre. Litt overraskende å lese at Tesla-fan er så konservative. Hvis ingen kjøper ACC hvordan skal det da gå med autopilotene?

25
Model 3 / Sv: E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!
« på: Fredag 25. Januar 2019, klokken 15:56 »
Å kjøpe performanceutgaven av M3 til 650.000 kr når man kan få etron, I-Pace eller EQC entrymodeller til rundt samme pris blir som å stashe opp en Skoda til samme pris som en A6. Sikkert noen som gjør dette også.
Performance Model 3 koster ikke 650 0000 men 555 000
Veldig vanskelig å sammenligne priser når bilprodusentene tenker så forskjellig om ekstrautstyr, men man må i alle fall legge på førti tusen for pilotpakken til Model 3. Håper ingen kjøper en bil uten adaptiv cruisekontroll.
Hvorfor ikke? Har det på X'en men liker det ikke. Bruker den kun som vanlig CC (i den grad det går an, får jo fortsatt fantombremsinger). Kommer til å kjøpe uten på Model 3.

For å holde konstant fart og avstand. Å ligge bak en bil med yoyo-kjøring er irriterende. Jo flere som kjører med cruisekontroll jo smidigere går trafikken. Det får ikke hjelpe at Tesla er svindyre på dette. For meg er det helt utenkelig å kjøpe en bil uten den siste teknologien på plass, selv om man kanskje kan kjøpe dette i etterkant?

Edit: Kommentar til posten over; e-Golf har adaptive cruisekontroll på rattet på venstre side.

26
Model 3 / Sv: E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!
« på: Fredag 25. Januar 2019, klokken 12:04 »
Å kjøpe performanceutgaven av M3 til 650.000 kr når man kan få etron, I-Pace eller EQC entrymodeller til rundt samme pris blir som å stashe opp en Skoda til samme pris som en A6. Sikkert noen som gjør dette også.
Performance Model 3 koster ikke 650 0000 men 555 000

Veldig vanskelig å sammenligne priser når bilprodusentene tenker så forskjellig om ekstrautstyr, men man må i alle fall legge på førti tusen for pilotpakken til Model 3. Håper ingen kjøper en bil uten adaptiv cruisekontroll. Prøvde å finne ut hva prisen er for ACC på e-tron men fant det ikke ut i farten.

Vi må også huske at det ikke blir solgt sedaner i Norge, så dette er en ekstra brems for Model 3.

27
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
« på: Torsdag 24. Januar 2019, klokken 12:39 »
90 lapper for varmepumpebytte??

I så fall kanskje ikke så dumt å ha bil(er) uten varmepumpe, når garantien går ut...  :o

Nei, heldigvis (for Møller) litt under tyve tusen kroner. Varmepumpa - som består av tre deler - koster ca kr 15 000 og arbeidet kostet kr 3000. Det er omtrent samme pris som varmepumpa jeg har i stuen.

28
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
« på: Torsdag 24. Januar 2019, klokken 10:01 »
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig.
Ren nysgjerrig: hvordan fant du ut at varmepumpa døde?
Varmepumpa - eller en del som er koblet til varmepumpa - bråker noe helt forferdelig. Forrige onsdag var det noen klikkelyder fra motorrommet rett etter at jeg startet bilen. Morgenen etter var lyden så høy at den kunne høres inni bilen. Når jeg slo av varmeapparatet stoppet lyden umiddelbart.

Jeg er ganske sikker på at det er samme situasjon som er beskrevet i denne gamle tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25256.msg428374

For å følge opp varmepumpesaken; jeg fikk tilbake e-Golfen for et par dager siden. Det ser ut som Møller har skiftet hele varmepumpen. Prisen er taksert til nesten nitten tusen kroner. Nå fungerer alt perfekt i vinterkulden.

29
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
« på: Tirsdag 15. Januar 2019, klokken 12:14 »
Kona har en e-Golf 2018 fra i sommer som vi er skuffet over rekkevidden på når temperatur synker under 0 grader.
Er det noen som kan si noe om sine erfaringer med å bruke høy eller lav regenerering på langtur med småkuperte veier?

Jeg ber kona bruke høyeste regenerering på alle turer ut fra mine erfaringer med en Tesla. Men er det lurt for å optimalisere rekkevidde eller bør en la bilen få "rulle mer" med lav regenerering for å få best rekkevidde?

Må si meg enig i det Håvar skriver. Det mest effektive er seiling og en defensiv kjørestil på langtur. Ikke alltid det er så lett å planlegge langt frem når man kjører i rushtiden, men får man bestemme selv lønner det seg å slippe opp gasspedalen tidlig og seile inn mot kryss, rundkjøringer og avkjøringer. Jeg overbevist om at regenerering ikke gir tilbake det man taper ved å kjøre offensivt.

På småkjøring i tettbygd strøk med mye stopp og start syns jeg der er mer behagelig med regenerering (D1-D3) enn å bruke bremsepedalen.

30
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
« på: Torsdag 10. Januar 2019, klokken 15:03 »
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig. Har kjøpte en 12 volt varmevifte for å holde dugg unna. Den fungerer på frontruten, men ser den har begrenset effekt på siderutene. Må nok over på deilig bensinmotor og 24 grader i kupèen etter hvert.
Ren nysgjerrig: hvordan fant du ut at varmepumpa døde?

Varmepumpa - eller en del som er koblet til varmepumpa - bråker noe helt forferdelig. Forrige onsdag var det noen klikkelyder fra motorrommet rett etter at jeg startet bilen. Morgenen etter var lyden så høy at den kunne høres inni bilen. Når jeg slo av varmeapparatet stoppet lyden umiddelbart.

Vi har lading på jobben og da forvarmingen startet kom kollegaene mine løpende og sa at "bilen holder på å gå i luften". Jeg hadde ikke tenkt over at jeg måtte slå av automatisk oppvarming i appen. Jeg var en kjapp tur innom Møller. Der filmet de situasjonen og gikk for å bestille ny del.

Jeg er ganske sikker på at det er samme situasjon som er beskrevet i denne gamle tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25256.msg428374

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6