Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Premium driver

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Audi e-tron / Sv: Import av e-tron fra Germania
« på: Fredag 03. Mai 2019, klokken 11:54 »
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Lese i tråden !
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.

Beklager på det sterkeste, det jeg mer presist lurer på er om dette stemmer- eller om det er et rykte satt ut av norske forhandlere for å unngå import. Vi har vel sett det på andre elbiler?

Det ville i alle fall være en klar ulempe, spør du meg, og potensielt også kunne påvirke annenhåndsverdien. Selv om det for en intetanende uten sammenligningsgrunnlag kanskje i praksis ikke er merkbart- og faktisk også en fordel mht. forbruk.

Det stemmer at bilene for Norge har større varmeapparat. Hva gjelder annenhåndsverdien av av to like biler med og uten ekstra varmeapparat så kan det stemme at den ene oppnår høyere pris enn den andre.

Men i utgangspunktet vil en bil kjøpt i Tyskland ha mye mindre %vis verditap enn en kjøpt ny i Norge. Kommer an på hvordan du regner: Tar du utgangspunikt i en bil som i Norge koster 830.000 (typisk en Fast track), så vil du kunne kjøpe samme spekk i Tyskland (uten ekstra varmeapparat) for ca. 730.000. Når du selger den tyske bilen igjen i Norge så vil du ikke få 100.000 mindre for den bare pga litt mindre varmeapparat. En annen måte å regne på er at budsjettet ditt er 830.000. For det får du mye mer utstyr med i prisen i Tyskland (skinn, soltak, store felger, nattsyn, el seter osv) som igjen vil sørge for at du oppnår en høyere pris i bruktmarkedet når den skal selges som langt overgår prisreduksjonen ved å ikke ha det ekstra varmeapparatet.

2
Audi e-tron / Sv: Import av e-tron fra Germania
« på: Fredag 03. Mai 2019, klokken 11:18 »
ganske mye og litt til du får for besparelsen ved å ikke kjøpe bil i Norge
I tillegg mister du muligheten for kulans.  :o

Kulans har kun en verdi når du har bilen lenger enn 5 år. Frem til da er det full fabrikkgaranti på alle deler. Du kan forøvrig alltid søke om kulans. Det du sikter til er at sannsynligheten for å få innvilget kulans er høyrere når bilen er kjøpt ny i Norge. Det har en veldig teoretisk verdi, jeg har aldri har vært i en situasjon der det har vært relevant, men all erfaring tilsier at er du utenfor garantitiden på fem år så er ikke Møller særlig gavmilde selv om bilen er kjøpt ny i Norge. Igjen, det blir en vurderingssak hvilken verdi du tillegger det man taper på dette. For min del svært liten verdi som ikke står i forhold til besparelsen.

3
Audi e-tron / Sv: Import av e-tron fra Germania
« på: Fredag 03. Mai 2019, klokken 10:07 »
Er bilen helt lik, hva med varmeapparatet?
Lese i tråden !
Det står gjentatte ganger at det er 5 kW på tyske og 5+5 kW på Norske.
Det er riktig. Det får enhver vurdere selv hvor viktig dette med varmeapparatet er. Det har alltid vært slik at biler for det tyske markedet er godkjent for opptil -25c mens land definert som "kalde" møter krav opptil -40c. Det gjelder Norge, Sverige, Finland, Canada, Sveits, Østerrike bl. a.

E-tron for det tyske markedet er gode nok for å takle kalde vinternetter i alpene på -20. Mange Audi ansatte bor mellom Ingolstadt og München, og alpene er typisk helgemål. Jeg bor i Oslo og tenker det holder for meg, bor man innerst på Finnmarksvidda blir vurderingen muligens en annen. Jeg bytter 5 kW varme mot nattsynsassistent, Valcona skinn på seter og interiørdeler, S-Sportseter, Soltak, store felger osv. Hvis du tar den tyske prislisten (der ekstrautstyr uansett er mye lavere priset enn i Norge) og trekker fra først 19% moms og så 11,5% rabatt på toppen så er det ganske mye og litt til du får for besparelsen ved å ikke kjøpe bil i Norge med to varmeapparat. Hvis du setter deg i en bil som har stått i -25 noen dager og kjører rett til en hurtiglader for å lade tomt batteri med 150kw, så sparer du kanskje noen få minutter ladetid med den norske bilen. Hvor ofte gjør jeg det? ble en enkel vurdering.

4
Audi e-tron / Sv: Import av e-tron fra Germania
« på: Torsdag 02. Mai 2019, klokken 14:47 »
11,5% var bra og jeg hadde kjøpt ny Audi der tidligere. Men 10% er det flere som har fått i Tyskland. Jeg tipper de fleste "tyske" e-tron som ligger til salg på Finn er kjøpt inn med 10-12% rabatt i forhold til tysk listepris.

En liten utfordring er at noen tyske forhandlere krever at bilen registeres på forhandleren med tyske slikter først, før de setter på eksportskilt (selv om bilen er bygget etter kundens spekk). Argumentet er at de ikke har lov å selge direkte til utlandet. Men det stemmer ikke og er strengt tatt i brudd med EØS avtalen. Når jeg kjøpte ny A5 i Tyskland fikk jeg den registrert rett på eksportskilt og kjørte den til Norge.

5
Audi e-tron / Sv: Import av e-tron fra Germania
« på: Torsdag 02. Mai 2019, klokken 09:56 »
Dette med garanti, leiebil osv er til en stor grad myte. Faktum er at alle biler som er solgt gjennom forhandler i EØS også kan gjøre garanti gjeldene hos autoriserte forhandlere i hele EØS. Så har man en Audi kjøpt ny i Tyskland som har et problem i garantitiden kan man gå til et hvilket som helt Audi verksted i Norge og få det fikset. Jeg har gjort det selv med en en Audi A5 som jeg kjøpte ny i Tyskland for endel år tilbake. Det var noe kluss med de adaptive Xenon lysene og Møller måtte bytte begge frontlampene uten at det kostet meg noe. Så får Møller verkstedet som utfører jobben dekket kostnadene sine gjennok intern fakturering mot Møller sentralt eller Audi sentralt på en eller annen måte.

Standard for Audi kjøpt ny i Tyskland er 2 år fabrikkgaranti. Standard for Audi kjøpt ny i Norge er 5år fabrikkgaranti begrenset til 100.000km. Men i Tyskland kan man kjøpe garantiforlengelse opp til 5år og 150.000km. Det som er ganske vanlig på de "tyske" e-tron som selges på finn er at de har 5år og 100.000km altså samme som i Norge. Har sett noen få som bare har 2år garanti. I teorien kan en Audi fra Tyskland ha bedre garantier enn en som er kjøpt ny fra Møller hvis man går for en med 5 år og 150.000km. Får du da en feil på en 4 år gammel bil som er gått 120.000km vil du få det dekket hos Møller i Norge, men ikke med en Audi som er kjøpt ny i Norge.

Leiebil som er del av Audis mobilitetsgaranti er begrenset til 5 dager. Har opplevd det en gang startsperren låste seg på en Audi B7 og bilen måtte taues in til Møller. Der sto den i 10 dager siden de måtte vente på deler fra Tyskland. Jeg fikk leiebil i fem og deretter valget mellom å betale de neste dagene selv selv eller levere leiebilen tilbake. Det spiller ingen rolle om bilen er kjøpt ny i Norge eller Tyskland og om man har brukt norsk eller tysk verksted, men bare om serviceplanen er fulgt og om man har brukt offisielle Audi verksted i EØS.

Det lønner seg å kjøpe Audi ny i tyskland. Jeg satte meg på venteliste for e-tron i Norge april 2017 og i Tyskland i september 2018 (det var da ventelistene åpnet i de respektive landene). Når bestilling åpnet fikk jeg 0% rabatt på på bestilling av ny e-tron i Norge. Ved bestilling i tyskland fikk jeg 11.5% rabatt på de tyske prisene. Så den e-tron jeg bestillte i Tyskland hadde en tysk listepris på EUR 113,500 inkl. tysk moms. Etter rabatt er prisen EUR 100,500 og etter fratrekk av tysk moms må jeg betale EUR 84,400 eller i underkant av NOK 820,000 ved kurs 9,7. Det er en bil som ville kostet over NOK 950,000 hos Møller (med vinterdekk 980,000). Den har selvfølgelig garantiforlengelse til 5 år og 100,000km og alt av utstyr med unntak av massasjeseter (gikk for S-Sportsseter). Den blir levert i Juni, 3-4 uker senere enn om jeg hadde bestilt i Norge.

Siden jeg hadde tidlig reservasjon i Norge bestillte jeg opp en bil i Norge også som jeg har solgt videre på Finn. Jeg kjøpte med norske 20" vinterdekk og solgte den videre på finn uten vinterdekk for omtrent samme pris som jeg betaler Møller med vinterdekk.

6
Audi e-tron / Sv: Ha det, og takk for all fisken
« på: Onsdag 13. Mars 2019, klokken 14:42 »
Meget underholdende tråd.

Starter med at de som ikke ønsker å bestille e-tron kan gi hverandre bekreftelse om alt som er galt med Audien, og når det nevnes at Tesla Model 3 har asiatisk design og mye hjulstøy så ropes det på moderator med ønske om å stenge tråden.

7
Audi e-tron / Sv: Felles lader for Porsche og Audi?
« på: Fredag 20. April 2018, klokken 20:00 »
E-tron vil få 350kw lading  om noen år -uten mulighet for oppgradering for de tidligere bilene.

http://www.donaukurier.de/nachrichten/wirtschaft/lokalewirtschaft/DKmobil-Audi-Ingolstadt-Audis-Spurwechsel;art1735,3747961

Den kommer med to motorer. Tre motorer kommer ikke fra start men i senere toppversjoner. Trådløs ladning kommer heller ikke med det første.

https://www.golem.de/news/audi-e-tron-ein-akku-doppelbett-fuer-die-jagd-auf-tesla-1804-133971.html


8
Model X 2014 - 2022 / Lastebildekk full fart inn i frontruten
« på: Torsdag 12. April 2018, klokken 09:59 »
En norskregistrert Tesla X fikk et lastebildekk i frontruten på en motorvei i sveits i går. Heldigvis gikk det bra med fører. En lastebil i motgående kjørefelt mistet to dekk.

https://electrek.co/2018/04/11/tesla-model-x-truck-wheel-windshield-no-injury/

http://m.20min.ch/schweiz/ostschweiz/story/27870815


10
Audi e-tron / Sv: Audi Annual Press Conference 2018
« på: Fredag 16. Mars 2018, klokken 12:10 »
Ok, men det er allikevel mest sannsynlig å anta en vekslingskurs som ligger nær opp til dagens kurs for å unngå lekkasje til/fra andre land i Europa. Har du sjekket vekslingsforholdet på nye A8 eller nye A7 som fikk norsk prisliste forrige uke? Det vil være en bedre pekepinn enn A6 Allroad siden A7/A8 er blitt priset i Norge nå eller relativt nylig.

11
Audi e-tron / Sv: Audi Annual Press Conference 2018
« på: Fredag 16. Mars 2018, klokken 11:29 »
A6 Allroad kom i begynnelsen av 2012 og da var NOK/EUR kursen ca. 7,5. Tror ikke du kan ta det som utgangspunkt for e-tron. Vanskelig å justere prisene mye underveis i modellsyklusen så vekslingskursen for A6 henger igjen fra start

12
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
« på: Torsdag 15. Mars 2018, klokken 19:12 »
Møller skrev i mailen de sendte ut i dag at de første kundebilene blir levert i januar 2019.

Men Bram Schot som er direktør for salg globalt sa på pressekonferansen at enkelte får bil i 2018:
https://www.tu.no/artikler/na-er-prisen-pa-audis-elbil-klar/432708

Det bekreftes også av produksjonssjef Kössler i en roundtable samtale med pressen i dag i denne artikkelen, hvor det fremgår at noen få kunder vil få bilen i år:
https://www.automobilwoche.de/article/20180315/NACHRICHTEN/180319930/1339/produktionsanlauf-im-belgischen-werk-so-bereitet-audi-bruessel-auf-den-e-tron-vor

Tipper Møller skrev januar 2019 for å være på den sikre siden og heller overraske positivt. Men det blir nok ikke mange som får bilene i år, kanskje noen hundre.

13
Audi e-tron / Sv: Pris!
« på: Torsdag 08. Mars 2018, klokken 21:08 »
Jeg er heller ikke i tvil om at Audi e-tron kommer til å være betydelig billigere enn tilsvarende Tesla, men det er blitt antydet ganske konkret at Audi med 70/75 kWh batteri kommer til å være ca 25,000 Euro billigere i Tyskland ut til kunde enn Tesla X 75D og det stemmer ganske bra med 66,000 Euro mot 91,000. Tesla får ikke fordelen på 4,000 Euro så forskjell i fabrikkpris er 21,000 inkl. moms.

Tesla X 100D koster ca. 110,000 Euro i Tyskland og prisdifferansen til Audi e-tron 95 kWh kommer til å være noe mindre enn 25,000 Euro siden sistnevnte har tre motorer. En pris på 85,000 -90,000 Euro inkl moms har blitt antydet.

14
Audi e-tron / Sv: Pris!
« på: Torsdag 08. Mars 2018, klokken 20:09 »
Så du tror på prisen men ikke på batteristørrelsen?
Ønsketenkingen her på forumet er en gjenganger der man tror på lav pris og samtidig stort batteri..

Det står jo i artikkelen at batteristørrelsen starter på 70 kWh og det er åpenbart at prisen på 66,000 Euro relaterer til denne. Denne prisen må også justeres for 4,000 Euro i tyske elbilsubsidier før den regnes om til norske kroner.

Bram Schot som er direktør for salg hos Audi bekreftet senest på Genève messen denne uken at det kommer ulike batteristørrelser, og gitt at mesteparten av Tesla salget er de minste batteristørrelsene så er det urealistisk å tro noe annet enn at det kommer et batteri som er mindre enn 95 kWh som en innstegsvariant.

15
Audi e-tron / Sv: Pris!
« på: Mandag 05. Mars 2018, klokken 19:52 »
Tesla, Jaguar har to = en på hver aksel. Mens Audi har 3 på toppvarianten og dermed en motor på hver side bak. Det gir muligheten for å akselerere hver side separat med tilsvarende kjøredynamikk. Det er unikt i bilindustrien.

Sider: [1] 2 3 ... 5