Noen som vet hvilken type girolje det trengs på Soul Ev 2018?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Caspar på søndag 28. oktober 2018, klokken 17:21
Reglene er ganske klare og de er beskrevet i Kjøretøyforeskriften. Bilen må tilfredsstille ECE100 og ISO 6469-2. Nå er det ting på gang som vil gjøre tolkningen av hva man mener med å tilfredsstille disse kravene litt enklere. Men begynn ikke på et sånt prosjekt, hvis du ikke har tid og motivasjon til å gjøre det ferdig. Regn med et budsjett på ca. 50 tusen litt avhengig av type bil du vil bygge om, og hva du tenker deg av donor. Men hvis du først bestemmer deg for å sette igang, så er det en utrolig morsom reise, og det er svært menge kompetente personer her på forumet som gjerne hjelper deg, så vær ikke redd for å spør om hjelp hvis du blir stående fast.
Sitat fra: elekTrond på fredag 26. oktober 2018, klokken 18:21Hehe :-)
- Søk, og du skal finne motstand fra oven.
- Caspar har putta Th!nk(?) drivlinje i Morris Mini Pickup.
- Hvor langt vil du ha det tauet ditt, sa du?
- Søk her og du vil finne en 2CV i tillegg til Minien.
Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. desember 2017, klokken 11:21
Jeg vil faktisk fraråde å bruke Elbilforeningens app inntil de kommer med annonserte forbedringer. Den kan lett lede deg ut på dårlige/umulige rutevalg. (De er klar over problemene, og jobber med saken....) For eksempel Oslo-Trondheim med min bil anbefales med Rv4 til Gjøvik (ladestopp), deretter 225km over Venabygdsfjellet (!!) til Alvdal (ladestopp), og deretter 190km til Trondheim. Dette er etter at jeg har satt ned rekkevidde fra default 312 km NEDC, til 190km vinterrekkevidde. Det virker som app tror du er tilbake på NEDC etter hvert ladestopp (og en klarer hverken NEDC med normal kjøring, og lader heller ikke til 100%). Høyde er tydeligvis også noe som app'en ikke tar med i beregningene. Egentlig er jeg litt forundret over at de som jobber med kvalitet på denne appen ikke har trukket den tilbake forlengst.
Personlig har denne nettsiden gitt riktigst estimater for meg, men ser ut som din Soul ikke ligger inne blandt standardvalgene (du kan komme rundt dette ved å øke rekkevidden under valget for den gamle Soul'en). Den gir også et noenlunde (litt pessimistisk) estimat på ladetid, så det går an å se om et ekstra ladestopp faktisk reduserer totaltiden. Auto-ruten er mest et utgangspunkt, men du kan justere hvor du vil lade.
Helautomatisk rute Oslo-Bergen (med sommerrekkevidde satt til 210 km) gir to ladestopp, men lite marginer. Totalt 89 minutter lading.
Ved å flytte på ladestoppene dit andre på tråden har anbefalt (og samtidig lade til 80%), får du både mye bedre marginer, og nesten halvert total ladetid.
Alternativt ruten over Haukeli, men da sparer du (angivelig) ladetid ved å bytte ladestopp på Odda (71 min lading totalt) med Røldal+Årland (46 min lading).
Sitat fra: geihan5 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 08:51Sitat fra: Pål B N på tirsdag 26. desember 2017, klokken 07:22Sitat fra: geihan5 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 01:32
Hvilken bil ventet du på? Om den er oppgitt til 300Km klarer ein (minst) 200 km på tørr sommervei. Fra Oslo til Gol med Ladestopp og til Norheimsund eller Skulestadmo, Voss med 2. Ladestopp.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kia soul 2018
Fint den klarer turen via Hardangervidda. Via Haukelid er det Ladestopp ved Seljord og Odda.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: geihan5 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 01:32
Hvilken bil ventet du på? Om den er oppgitt til 300Km klarer ein (minst) 200 km på tørr sommervei. Fra Oslo til Gol med Ladestopp og til Norheimsund eller Skulestadmo, Voss med 2. Ladestopp.
Sent from my iPhone using Tapatalk