Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PalEngh

#31
e-Golf / Ladet med 50 kW til 88% og 165 km...??
søndag 21. april 2019, klokken 16:42
Kan noen hjelpe å forstå dette.
Jeg er på langtur (630 km). Starter turen med fullt batteri, og bilen viser 260 km rekkevidde. Stopper for andre hurtiglading på 21% og lader til 88% i følge hurtiglader. Det tok 32 minutter, så det kan stemme med 88 prosent strøm.
Dog viser bilen kun 165 km rekkevidde.
Neste ladestopp teller nå kjapt over 225 km i skrivende stund og laderen fra Fortum viser 74%
#32
Lade hjemme / Sv: Installere ladestasjon
tirsdag 16. april 2019, klokken 17:15
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 16. april 2019, klokken 00:31
Å installere en Easee for 13.990,- , er det ikke bare CirkleK som kan.
En nabo fikk installert sin Easee for 3.000,- pluss ladestasjon via Elbilforeningen. Totalt 9.000,- 
Installasjonsprosessen avhenger av tilgjengelighet og avstand fra sikringsskap.
Selv ligger jeg an til å trekke frem ny 400V tilførsel til garasjen, trolig 4x6 kvadrat. Da sikrer jeg å kunne utnytte fremtidige muligheter så godt som råd er når behovet endrer seg med tiden.


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#33
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 14. april 2019, klokken 14:24
Når myndighetene forbyr salg av andre biler, da må man kunne stille mye strengere krav til lading enn når elbil er frivillig som i dag.
Enig.
Hvor lang tid trenger utbyggerne på å etablere god nok laderdekning?
Og når tenker lovgiverne at forbudet skal ikraftsettes


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#34
Sitat fra: xyzzy på søndag 14. april 2019, klokken 14:04
Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:35
Sitat fra: KjellG på lørdag 13. april 2019, klokken 00:04

Det er kø alle steder, ved boarding, billettluker, veier, busser, toaletter, kassakø, butikken, sykehuset, sykehjemmet.
Nei det er ikke kø alle steder, jeg opplever aldri kø på bensinstasjonen ;D
Da jeg ladet Ioniqen på Ionity ved Cirkle K/Strömstad
Ingen ladestasjon på Cikle K i Strömstad, vel?
Er det ved Skee, langs E6 du mener?




Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#35
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 10. april 2019, klokken 21:27
Dersom du lastdeler så får jo begge litt effekt. Kor mykje kjem jo an på kurs. Den eine fasen til openDelta trekker vel 1.73 x strøm i dei 2 andre fasane. Easee har nok tenkt på dette.
Easee har laget lasbalansering mellom maksimalt tre ladeautomater. Disse seriekobles med tilførsel i automat nummer en, og deretter kabel over til automat nummer to, og ev. nummer tre.
Dette er beskrevet i monteringsveiledningen.
http://www.easee.no/wp-content/uploads/2019/03/Quick-Guide-v2.00-Digital-NO.pdf
#36
e-Golf / Sv: Bremser automatisk ved redusert fartsgrense
tirsdag 09. april 2019, klokken 19:37
Sitat fra: zementh på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:10
Tipper du har på eco-kjøretips. Jeg opplevde det samme inn mot rundkjøringer, før jeg slo det av. Er nok sånn at den også virker på fartsgrenser.
Høres logisk ut.
Overraskende at Møller Bil ikke kunne forklare det.
Sjekker det ut i alle fall, og poster tilbake.



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#37
e-Golf / Bremser automatisk ved redusert fartsgrense
tirsdag 09. april 2019, klokken 13:31
Min 2018 e-Golf starter nedbremsing før 60-sone helt automatisk. Det samme skjer fra 60 til 40.
Når bilen passerer skiltet, opphører nedbremsingen
Noen andre som har opplevd dette?
Er det mulig å slå det av?

https://youtu.be/IVldSq_o1Cc



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#38
Turer i Norge. / Lade på langkjøring (630 km)
mandag 08. april 2019, klokken 09:49
Når jeg planlegger kjøring Fredrikstad-Ørsta, som er 630 km i påska kommer jeg unna med 3-4 ladestopp á 30 minutter om jeg lader til 80%.
Jeg vil anta at de fleste kun lader til 80% med hurtiglader, eller tar jeg feil? Da blir det mest ladetid for de fleste.
Og så vil jeg tro at det er mest trøkk på kjente stoppesteder, eks. Bolleland på E6 ved Espa langs Mjøsa.
Tilsvarende er det kanskje trøkk på ladestasjonen i Hemsedal, eller?
OG hva pleier dere gjøre på langtur; kjøre til batteriet er ca. 10% og så lade til 80%
Hva er erfaringene og ryggmargsrefleksen deres her?

2018 eGolf
Kråkerøy
#39
Jeg har et newbie-spørsmål.
Når jeg nå planlegger kjøring Fredrikstad-Ørsta, som er 630 km i påska kommer jeg unna med 3-4 ladestopp á 30 minutter om jeg lader til 80%.
Jeg vil anta at de fleste kun lader til 80% med hurtiglader, eller tar jeg feil? Da blir det mest ladetid for de fleste.
Og så vil jeg tro at det er mest trøkk på kjente stoppesteder, eks. Bolleland på E6 ved Espa langs Mjøsa.
Hva er erfaringene og ryggmargsrefleksen deres her?

2018 eGolf
Kråkerøy
#40
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 er lansert
mandag 25. mars 2019, klokken 19:13
Sitat fra: Chimp på mandag 25. mars 2019, klokken 15:40
Det fikk du rett i  :+1:

Når det gjelder polestar ser jeg på instagram at de har kommentert at bilen bygges mostly i steel.
Det liker jeg dårlig. Jeg skulle sett at den var i aluminium og holdt vekten nede, dere ser de lette koreanerne er svært energieffektive. Og hvis xc40 bygges på samme måte blir den jo ikkeno bedre, mye verre faktisk grunnet høyere bakkeklaring og høyere bil. Jaja, håper det blir en knallbil allikevel...
Jeg er glad for at Volvo/PS tar sikkerheten på alvor. Jeg er også glad for at de har forsket på og rekonstruert bilulykker i 40 år.
Det er trolig derfor de velger stål og forsterker med Bohr-stål for at vi skal kunne kjøre verdens sikreste biler.
#41
Sitat fra: cra på mandag 25. mars 2019, klokken 09:13
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 25. mars 2019, klokken 00:30
Sitat fra: PalEngh på søndag 24. mars 2019, klokken 20:04
Og, newbie-spørsmål. Er fergene (Fjord1, Norled, Tide og andre) gratis -også for alle personer i bilen?
Nei - men be om billett for elbil så slipper du rimeligere unna.

Og med mindre dette er en strekning du bare svært sporadisk skal reise så er det lønt å legge ut noen kroner for fergekort. Da får du halv pris av halv pris. Men det krever altså en forskuttering på 3.400 kr.
Takk for tips om fergekort.
Selvom vi har familie der, blir det mye å forskuttere 3.400,- for 3-4 turer i året.



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
#42
Ny beregning ble bedre


Her er avstanden 149, 132, 143, 81 og 125 km mellom ladepunktene som foreslås.

Det virker mer sannsynlig. Men mitt hovedspørsmål var hvorvidt fartsgrense og topologi tas med i beregningsgrunnlaget.

Og, newbie-spørsmål. Er fergene (Fjord1, Norled, Tide og andre) gratis -også for alle personer i bilen?

#43
Hei!

Når jeg beregner rute for langkjøring i ElbilAppen kommer det forslag om ladestasjoner basert på mine preferanser.
Men hvordan beregnes avstanden mellom de foreslåtte ladepunktene?
Hensyntas f.eks. veivalg i forhold til fartsgrense og topologi?
Jeg har testet med en rute fra Kråkerøy til Ørsta. En strekning på 620 km. Jeg stusser litt over at det foreslås lading allerede etter 100 km, i Sandvika eller Oslo. Jeg starter jo med fulle batterier og 250 km rekkevidde.

Noen som kan hjelpe meg å forstå logikken her?


Pål

2018 eGolf
#44
Lading i Europa / Ladekostnader i Paris
mandag 18. mars 2019, klokken 07:48
Sitat fra: SveinJ på lørdag 16. mars 2019, klokken 18:24
Oppdaget denne i dag....
Lønner seg med ladebrikke.
Les mer her: http://belib.paris/portal/#/

@elbilforeningen: Kan dere forhandle om at vi kan benytte og få registrert brikka til elbilforeningen? Dét virker mest fornuftig.

Ellers må vi kjøpe brikke fra Paris til 15 Euro.
#45
e-Golf / Sv: Så ble det en e-Golf, men lade hjemme?
torsdag 14. mars 2019, klokken 07:13
Sitat fra: Amatøren på onsdag 13. mars 2019, klokken 21:54
Takk for utfyllende svar.

Det var kapasiteten på on board charger jeg var på jakt etter.



Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA