Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - olavxxx

#41
Lading av Tesla / TwC - noe jeg bør vite?
søndag 01. juli 2018, klokken 09:00
Hei, har kjøpt enebolig med garasje og lurte på om jeg skulle ha 2 x TwC. Mener å ha lest før at de kan seriekobles?

Jeg vet at 400V gir mer effekt enn 230V, samt at jeg bør ha 7.5m kabel. Noe annet jeg bør vite?

Hva kan forventes av installasjonskost? Er trekkrør til garasje, relativt nytt sikringskap. Så må vel ha b-vern og kanskje 30m kabel(?) + sikring + jobben.
#42
TMX Hjul, dekk og felg. / Er dette en grei hjulpakke til X75D?
lørdag 01. juli 2017, klokken 22:48
Hei, snublet over denne:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=87343893

Vet noen hvordan slike greier virker, at de kan selge deg hjul uten moms? Kan jeg kjøpe det av de etter jeg har bestilt en Tesla, så fremt jeg ikke har betalt den enda?

Dekkene ser jeg fikk god skryt hos NAF.
#43
Hei, bestilte en x75d i dag med:
* 5 seter
* sort skinn/karbon dash/sort tak
* hengerfeste
* midnight silver metallic
* oppgradert autopilot
* 19" vinterhjul med dekk

Hva tenker dere om listen? Burde jeg si fra meg 19" felgene og kjøpe noen på privatmarkedet? Man får jo vesentlig billigere enn 25.000 ser jeg.

Lurer også på om jeg burde tatt Hi-Fi pakken, eller om det er grei lyd i standardanlegget. Ser folk skriver at HiFi-anlegget ikke gir så mye ekstra?

Jeg har heller ei den premium pakken, selgeren mente at den nå var litt uthult i forhold til prisen (siden man nå har mer utstyr som basis).

De ringer meg vel opp i morgen for å spikre litt mer tror jeg, men jeg betalte depositum i dag.
Var litt i stuss om jeg skulle ombestemme meg og gå for S75D, men jeg tror jeg landet på at X75D er en "kulere bil" selv om den går litt tregere og har litt dårligere rekkevidde. Uten å ha testet en P før, må jeg si at X imponerte veldig i alle fall!
#44
Tesla / Kampanjerente-tesla uten lademulighet hjemme - galskap?
onsdag 28. juni 2017, klokken 23:43
Hva synes dere om å kjøpe en tesla x75d til kampanjerenten nå - uten at man kan lade hjemme?

Det som taler for er:
* Kjører ganske lite bil (ca 12.000 i året), i teorien trenger man da ikke lade så mye.. Men samtidig blir jeg jo da avhengig av superladere.

Det som taler i mot:
* Sparer ingen penger på å bytte fra bensin til elbil (regnestykke: 17.000 i bensin og ca 6000 i bompenger (samt 10.000 i parkering))
* Avhengig av å lade "andre steder" enn hjemme, men skal sies at det bygges ladestasjoner i bydelen her for tiden.
* Jeg er usikker på hvor mye strøm tesla model x75d taper per natt om vinteren? (hvis vi må lade hver uke, tror jeg ikke at jeg gidder "jobben").

En S75D kan jo også være mulig, men X frister mer siden jeg egentlig er mest en fan av stasjonsvogn.
Alternativt kan det være at jeg må nok en gang skrinlegge min iver etter elbil, frem til jeg kan lade der jeg bor. Det neste året nå blir det antageligvis kjørt vesentlig mindre bil enn før :P

Bytte til elbil (x75d) vil nok øke bilutgiften med ca 30.000kr i året, men da går man jo fra en 2005 sedan med 152.000km til en helt ny Tesla med autopilot osv.. Så det har jo en verdi i seg selv, komfort, sikkerhet, miljø, mindre kupestøy osv...

Noen tanker fra folket? Jeg vet jo det er litt galskap og inni meg er det en liten stemme som roper at jeg bør vente til vi bor et sted med fast lademulighet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA