Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - olavxxx

#21
Utdrag:
"Tesla's much-celebrated Model 3 has earned another rave review, this time from one of Germany's most accomplished magazines, Der Spiegel. Their conclusion? Tesla Model 3 is poised to strike fear into the hearts of more established automakers in the region.

A midnight gray Model 3 Performance served as the car of choice for Der Spiegel's latest review of the all-electric sports sedan. Tesla's trademark acceleration didn't miss a beat, with the publication validating Model 3's ability to perform a 0-100 km/h sprint in 3.5 seconds and register a top speed of 250 km/h (155 mph). The results place Model 3 ahead some of the industry's top high-performance sedans like the BMW M3.

Der Spiegel further lauded Tesla for maximizing the space in the Model 3's cabin, which gave the vehicle more space than other cars in its class. Features that came through over-the-air updates such as Dog Mode, which protects pets that are left inside the vehicle, were lauded by the publication. Some of the Model 3's more fun capabilities, including Easter Eggs like the now-infamous Emissions Testing Mode (also known as the Fart App) were positively received by Der Spiegel's reviewers as well."

Les mer her:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-rave-reviews-der-spiegel/
#22
Model 3 / Teslanissen var på besøk med gaver via OTA #bil2.0
tirsdag 26. mars 2019, klokken 07:42
Jeg sitter igjen med følgende gaver etter 2019.18.3:
5 prosent mer power, 3.5 sekunder var visst ikke raskt nok 0-100.
Sentry mode, bring on HAL9000!
Dynamiske bremselys (blinker ved hard bremsing)

Husk å reaktivere Navigasjon på Autopilot, Sentry mode krever minnepinne eller 2.5" SSD disk formattert til FAT32 med en mappe: TeslaCam.
#23
Hei, her er mine erfaringer:

Overlevering
Jeg visste alt fra før selvsagt, så trengte ikke noe hjelp.
Fant et par støvkorn som jeg fikk aksept for utbedring, samt jeg fant bulk i taktrekk som de skifter.
Ellers var bilen fin, lister går på linje, glasstak er fint, dørene er lakket fint osv.

Klargjøringen
Mange vil sikkert mene bilen var fin, men jeg mener den ikke var klargjort. Den var vasket på utsiden.
Jeg forventer egentlig ikke noe mer, bilen var mye bedre enn X jeg tok ut i desember 2017 skal sies!

Bilen
Nå har jeg bare testet den med 40% SoC og på sommerdekk, med kaldt batteri.
Men skal si den SPARKER HARDT! X75D jeg hadde gikk 0-100 på 5.2, men denne går SYKT mye bedre.
Man får kastet hodet bak i nakkestøtten hvis man ikke er klar over det på forhånd.

Støy
Klart jeg hører dekklyd fra 20" performance dekk, men ikke så mye dekkstøy som jeg forventet.
Nå har jeg ikke testet bilen på vinterhjul enda, jeg leser jo folk klager over 20" med R3 dekk.
Selv skal jeg ha 19" med R3 dekk, men jekken min gikk ikke under bilen, så jeg må bytte dekk i helgen.
På generelt basis er jeg "fornøyd" med støy vil jeg si, klart det er ikke helt stille, men det er mer bråk i Avensisen.
X75D var nok litt stillere, men det gjør meg ikke noe.

Kjørefølelse
Bilen er "tight", den knirker ikke, virker bra sammenskrudd.
Understellet er "bestemt"; men ikke uraffinert - så selv om dette er en banerakett som kan kjøre mot hissige racingbiler - er det ikke ukomfortabelt understell. Bilen krenger ikke, men selv med 20" kan man kjøre på fartshumper, brostein, ujevn vei osv.. Det er mye mer komfort enn en "senket bil" fra 2000-tallet for å si det sånn. Men klart at dette er ikke en sofa, det er en kjøremaskin!

Hva savner jeg fra X?
Falkevingedørene, samt jeg savner passive entry fra FOB.
Ellers har S og X en fordel med stående skjerm: man kan ha kamera + spotify oppe samtidig, evt kamera + kart.
Liggende skjerm på 3 gjør at kamera tar nesten hele høyden, men ellers er jo grensesnittet på model 3 mye bedre, mye raskere og det viser mer informasjon.. Jeg kan for eksempel se hvor mange prosent jeg er unna kablirering for å aktivere autopilot on nav osv..

Bremser
Veldig bra bremser! Regen er også veldig kraftig, siden bilen er lettere enn X.

Alt i alt
Det er en SYKT BRA BIL, det er helt latterlig hvor mye bil man får for pengene.
Jeg reflekterte litt over det, selv om noen velger en helt basis 3P og ikke velger autopilot, får de en bil til litt over 500.000kr, som går bedre enn de fleste biler man kan få skilt på i Norge...

Og selv en 3 LR er også utrolig mye bil for pengene.

Dommen
Jeg gir bilen 6 av 6 mulige. Det er ikke på grunn av at den er perfekt, men det er på grunn av at valgene som gjør den så bra, er også valgene som gjør at den er priset lavere og yter bedre. Man har altså fokus på effekt, effektivitet, vekt osv. Klart at jeg kunne likt å hatt falkevingedører og elektrisk ditt og datt, men da hadde vekten plutselig blitt mye høyere, prisen blitt høyere osv.. Så da hadde ikke "totalpakken" vært så bra som den er.
#24
Elbiler i media / Motor - Tesla (Model 3) smadrer Konkurrentene
mandag 11. mars 2019, klokken 00:25
Vennligst hold kommentarer på saklig nivå.

"Alle gode ting er 3
Omsider kan vi ønske Tesla Model 3 velkommen på norske veier. På høy tid for kundene. Altfor tidlig for konkurrentene – som dessverre må konstatere at Tesla Model 3 tar teten blant elbiler for folk flest.
"

https://www.motor.no/tester/biltester/tesla-model-3-2019/
#25
NB! Ingen trolling av anti-Tesla folk takk!

Les den lovende testen av elbil.no
https://elbil.no/test-av-tesla-model-3-performance-awd-heftig-kjoreglede/
#26
Elbiler i media / VW sjef: Tesla har en elbilfordel
tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:43
Sjeldent noen innrømmer at konkurrent har fordel, men det er jo et viktig poeng da:
En fossil produsent som begynner med elbil har sin primære inntektskilde på fossilbiler.
De ser nok på elbil som et nødvendig onde, men ønsker ikke å hule ut sin fossile portefølje.

https://www.tek.no/artikler/vw-sjef-tesla-har-en-elbil-fordel/459290
#27
Model 3 / Gårsdagens endringer - forklart enkelt!
fredag 01. mars 2019, klokken 21:32
Jeg ser mange blir litt forvirret ut av hva som skjedde i natt.
Det er kanskje naturlig å rulle litt rundt og lure på hva som skjedde, så her er en kort oppsummering for model 3:

  • Alle Tesla Model 3 fikk 5% mer peak motorkraft
  • Nytt oppgitt 0-100 tall (uten rollout) for Model 3 LR er nå 4,7 sekunder
  • Nytt oppgitt 0-100 tall (uten rollout) for Model 3 Performance er nå 3,4 sekunder
  • Ny toppfart for Model 3 Performance er nå 261 km/t.
  • Bilen ble ca 25.000 billigere før utstyr
  • Utvidet Autopilot (EAP) ble byttet ut med en Autopilot (AP) som er ca 18.000 billigere
  • Autopilot (AP) inneholder færre ting (summon, autoparkering, autopilot on nav osv er nå inne i FSD pakken)
  • FSD ble dyrere (nå over 40.000, der den før var ca 25.000).
  • FSD inneholder nå ting som virker i dag (summon, autoparkering+++) og får flere funksjoner som forventes i løpet av året (skiltlesing, stanse ved stoppskilt, den skal kunne forstå trafikklys, skal kunne komme til deg på parkeringsplassen og den skal takle bykjøring)

Hva med meg som har bil på vei?

  • Tesla sier at de som ikke bestilte Autopilot nå får Autopilot gratis
  • Tesla sier at de som ikke bestilte FSD, får FSD gratis (hvis de hadde autopilot)
  • Det er mulig å avbestille og bestille ny bil med den nye - enklere autopiloten - for å få en lavere sum, men da går man glipp av summon (kjøre bil fra mobilen), man går glipp av parkeringsassistent osv.
  • Noen har fått melding fra ansatte hos Tesla om at de kan si fra seg oppgradering til Autopilot/FSD og heller få kreditert tilsvarende beløp. Jeg kan ikke garantere at dette er standardvilkår.

Hva med meg som har bil hentet ut fra før?

  • Jeg vet ikke så mye om dere som har fått ut bil fra før, men ryktet på Interveven er at dere også vil få gratis oppgradering til FSD eller Autopilot, men her må dere nesten ta kontakt med Tesla.
  • Jeg tror det er lite sannsynlig at dere kan "nedgradere" til den nye og billigere autopiloten, siden bilen er spesifisert opp med utstyr/konfigurasjon.

Hvordan får jeg de nye tingene?

  • Dette kommer som OTA (over the air) oppdateringer, alle Tesla som selges har maskinvaren til Autopilot.
  • OTA-oppdateringen gjelder også ny ytelse til alle Tesla Model 3 utgaver.

Hva koster en 3 LR / 3P nå?

  • Tesla Model 3 Performance er nå fra 521.100 (pluss eventuelle utgifter)
  • Tesla Model 3 Long Range er nå fra 429.800 (pluss eventuelle utgifter)

NB: Listen er laget av min forståelse av saken, som er basert på nettsiden til Tesla (konfiguratoren), telefonsamtale med Tesla salgskontor, SMS fra Tesla om min egen Model 3. Men jeg kan ha misforstått ting og andre kan ha misforstått ting de har gjenfortalt, så ikke ta dette som en 100% absolutt sannhet.


---- illustrasjon over endringer i EAP/AP/FSD, delt av enjikaka  ----
[ You are not allowed to view this attachment ]
#28
God, morsom og informativ video review av Model 3 P.

https://www.youtube.com/watch?v=Pbjd4nsKD1U
#29
Her avsløres bilenes styrker og svakheter, samt de påpeker hva man kan forvente av bilene på vintertid.
Dette er jo en veldig nyttig test for folk som vurderer bilene opp mot hverandre, eller kanskje vurderer å skifte fra en av de biltypene til en annen, da vet man om man kommer seg "langt nok" for sitt behov.

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/?fbclid=IwAR2jw43670-uWwxV13Y14G03LPQTCKp_56VfIAe2szkA480XJxpSkATZkoE
#30
Elbiler i media / TEST: Audi eTron
mandag 18. februar 2019, klokken 18:24
#32
Model 3 / Model 3, 126 kW på Ionity!
fredag 08. februar 2019, klokken 18:40
https://electrek.co/2019/02/08/tesla-model-3-new-record-charge-rate-125-kw-ccs/?fbclid=IwAR3nfNQSr27bejRaIGgLWTn4ntR-dzVwC_knfLtFH7CaoA-SRkSbTCqpDUE

Med 126 kW på Ionity og veldig "flat" kurve i starten, betyr det veldig høy km/t tall.
Raskeste jeg har sett på superladervideoer er 118-120 opp til 50% SoC.

Klart at den er uansett på superlader veldig rask å lade i km/t, siden forbruket er veldig lavt og rekkevidden er lang.
Blir spennende å se om den låses ytterligere opp på kommende superlader v3.
#34
Se hvordan det går når hverdagsbilen møter hverdagsheltene på bane:
https://www.youtube.com/watch?v=q-QVKMOD_hU&fbclid=IwAR0_av2KtdP22YdpP_QKITfsXqCbvtQvvGy4hpjCzCX-GYk18bg7Lp71tT8

Mange tenker ofte på elbiler som "rett frem"-maskiner, særlig har amerikanske biler slikt rykte på seg, men jeg vil si at Model 3 Performance gjør bra for ryktet til elbiler og ikke minst amerikanske biler :)
#36
Elbiler i media / iPace vs TM3P vs Alfa Romeo
fredag 04. januar 2019, klokken 18:11
Mer rettferdig dette enn å sammenligne lille iPace med store TMX, så her er det alle har ventet på:
https://www.motortrend.com/cars/alfa-romeo/giulia/2019/tesla-model-3-vs-jaguar-i-pace-vs-alfa-romeo-giulia/
#37
Hei,
Jeg har et par koder til overs. Hvis noen mangler kode for gratis superlading ved kjøp av ny Tesla, kan jeg før utgangen av dagens kampanje tilby stasj for bruk av min kode. Man kan da få et halvt år gratis superlading + gratis stasj fra meg på kjøpet :)

Det jeg tenker jeg kan tilby er for eksempel: Tesla vegg lader (ny), denne har verdi ca 3500-4500 på finn, over 5000 hos Tesla.

Eller: Ekte karbon speildeksler (M3/s/x). Verdi ca 2300. (da kjøper jeg de fra USA, ikke aliexpress, men laget i USA)..
Eller: fine interiørmatter, verdi ca 3000-3500.
Eller: "folie kit" DIY, anti ripe på model 3 støtfanger bak (bagasjeinnlasting) + folie for dørhåndtak + diy folie kit for frontlykter + foliekit til dashboard. verdi ca 1500-2000(?).

Jeg betaler frakten :)

Send melding hvis noen synes det er interessant.

#38
Model 3 / Model 3 perf - forsikring
tirsdag 18. desember 2018, klokken 10:30
Har folk fått priser noen steder? DnB har ikke ikke awd eller perf.
#39
Model 3 / Tesla model 3, komfortabel også for høye folk
mandag 17. desember 2018, klokken 21:35
https://cleantechnica.com/2018/12/15/tesla-model-3-comfortable-for-nearly-7-foot-tall-nba-player-cleantechnica-interview/

Bra intervju, han sluttet også å kjøre sin fossile sportsbil.
Jeg har selv sittet i baksete og synes det er mer plass enn i S/X på rad 2.

Har ikke tenkt så mye over førersetet, der har jeg veldig god plass også i X.
#40
Model X 2014 - 2022 / Pris vurdering
fredag 07. desember 2018, klokken 08:37
Spørsmål om pris:
Hva tror folket en X75D 22. Des 17, 10500km går for?
Den er multicoat hvit, hvitt premium Interiør, karbon dash, sort premium tak, premiumpakke med hifi, vinter, automatiske kurvelys osv.
Nye 7s løsningen, er matter i hele bil, frunk og trunk.

20" R2 vinter, 22" onyx Sommer. Hjulene er ikke kjørt hele bilens km, siden jeg kjørte litt på org 20' sommer. Vinterhjulene er litt kantriper i.

Så er det xpel på bakdører, f800 pro 2 ch dashcam. Dash cam er montert med kabel inne i AP kanalen, med hardwiring kit loddet mot odb2 plugg som er plugget inn i bilen. (Ingen kabler i bilen er modifisert, ingen hull borret.) Kabel er stripset fast i dashrammen.

Bilen har aktivert AP, hengerfeste osv. Den har alt utenom FSD. Aldri vært dyr eller røyk i bilen, veldig fin stand. Tilsvarende konfigurert ny i dag tror jeg er 889.000 (+dashcam+200gb kort+xpel på dører+matter).

Det er siste autopilot (ap2.5), bilen har fått byttet dørsensorer og et takvindu på garanti. Synes den er meget bra mtp gap/seter (fast trekk).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA