Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - xyzzy

#421
Kia Niro EV / Sv: Niro kommer uten APP? En real kalddusj...
onsdag 03. oktober 2018, klokken 09:41
Sitat fra: tornaldo på onsdag 03. oktober 2018, klokken 09:38
Ser vel ingen grunn til å stoppe tråden, men at man i større  grad holder seg til saken. Jevnt over i mange tråder skjærer man laaangt ut fra det tråden faktisk skulle handle om.

Å ha en app til diverse fjernstyring og div info om bilens status er åpenbart noe veldig mange er interessert i, og som faktisk er et viktig kriterie for å velge denne bilen kontra andre. Mange går allerede på flere kompromiss ved å velge denne bilen, meg selv inkludert. Det er for mange et godt steg tilbake fra dagens fossilbil når det gjelder utstyrsnivå og egenskaper, f.eks mangel på 4x4, og da kan fort noe så «enkelt» som en app være det som avgjør.

Det er vel også viktig å påpeke at det er ikke bare app i seg selv som er viktig - men også at Hyundai/Kona fjerner begrensningen som ligger i at bilen må være tilkoblet strøm for å kjøre prekondisjonering.
#422
Sitat fra: Zuexi på onsdag 03. oktober 2018, klokken 09:24
I følge TU artikkelen virker det som om de skal vinterteste bilen med tilhenger for å se om rekkevidden "holder mål" før de vil si om tilhengerfeste blir en realitet eller ikke. Rart, ettersom Svenske medier har sagt at den vil komme med det, men at det ikke er klart til de første bilene. Skal dette testes denne vinteren vet man ingenting sikkert før neste år..

Også merkelig siden dette er et valg kunden selv kan ta.  Mange av tilhengerkundene vil sikkert være fornøyd med muligheten til å kunne bruke tilhenger noen ganger i året lokalt, de tar ikke med tilhengeren på langtur.
#423
Kia Niro EV / Sv: Niro kommer uten APP? En real kalddusj...
onsdag 03. oktober 2018, klokken 08:25
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 03. oktober 2018, klokken 07:59
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 23:30
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 23:02
Kjære deg! Jeg synes bare det er et paradoks at det står og faller på om en bil har mulighet for å styre forvarming med mobil eller ei.
Hvis jeg kunne fått velge hadde jeg sannsynligvis valgt Skoda Octavia med tilsvarende drivlinje som e-Niro.
Men per nå så er e-Niro det beste alternativet, totalt sett, for meg. Hadde jeg hatt behov og annet bruksmønster så kunne Tesla X vært et alternativ.

Og jeg synes det er rart at du synes det er er rart... Vi har to elbiler med app i dag og bruker funksjonen svært mye. Ikke bare til varming, men f.eks også til å se hvor mye bilen har ladet seg opp på hurtiglader. Nå skal den ene elbilen byttes ut. Hvorfor skal vi da velge en bil uten app, når denne funksjonen er viktig for oss og det finnes gode alternativer for oss som har app?

Ok, du forstår ikke paradokset.
#424
Kia Niro EV / Sv: Visning Paris
tirsdag 02. oktober 2018, klokken 12:39
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 11:10
Meget positivt at det kommer appstøtte, selv om det jo egentlig er en selvfølge i disse tider.

Hengerfeste er bonus for meg, og langtfra noen dealbreaker i hvert fall. Ellers var det vel som forventet dette.

Sa de mer om app-støtte? Jeg ser ikke noe om det i pressemeldingen, men det er som du sier sannelig på tide om de kommer med dette nå.
#425
Kia Niro EV / Sv: Niro kommer uten APP? En real kalddusj...
mandag 01. oktober 2018, klokken 13:45
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 30. september 2018, klokken 15:51
Så Kia og Hyundai er dårligst på sikkerhet?
Kan du dokumentere dette, og hva som er sammenligningsgrunnlag?
Det er jo ganske bra de andre da når feks Niro og Kona har fem stjerner?

Jeg skriver ikke at Kia og Hyundai er dårligst på sikkerhet. Jeg skriver at Kia/Hyundai er dårligst på online-funksjonalitet - herunder eCall - som skal sørge for at alvorlige ulykker meldes til 112 automatisk, med informasjon redningstjenesten trenger for å respondere raskt på ulykken. På dette punktet ligger Hyundai/Kia bak sikkerhetsmessig.

Ellers er det bra - jeg har en Ioniq selv, og har vært fornøyd med den. App har vært det såre punktet siden jeg fikk den - allerede da var det litt bak tiden å ikke ha med app, og det er 2 år siden.
#426
i-Pace / Sv: Prisstigning fra 1 okt
søndag 30. september 2018, klokken 18:15
Jeg skulle ønske at flere elbilleverandører satte opp prisene. Heller det, akseptabel ventetid og signal tilbake til produsentene "dette tjener vi penger på" enn litt lavere priser og 2 års ventetid - og superprofitt til de som stilte seg først i køen og kunne flippe bilene til en mer reell verdi.
#427
Hyundai KONA / Sv: Kona: Medieomtale, tester, o.l.
søndag 30. september 2018, klokken 13:21
Sitat fra: andy99 på torsdag 27. september 2018, klokken 14:47
Bilmagasinet har testet og fått en bra rekkevidde (525 kilometer).
De har tydeligvis også fått en bil med memory på setene :o :P

"Setene har både varme og kjøling, samtidig som minne-funksjonen alltid gir husets to førere favoritt-innstillingene med et enkelt tastetrykk."

https://bilmagasinet.no/er-dette-rekkevidde-rekord-for-hyundai-kona/

Fra artikkelen: "Setene har både varme og kjøling, men jeg savner minne-funksjonen som alltid gir husets to førere favoritt-innstillingene med et enkelt tastetrykk, slik som i vår Ioniq."

Kanskje de har rettet noe?
#428
Kia Niro EV / Sv: Niro kommer uten APP? En real kalddusj...
søndag 30. september 2018, klokken 12:54
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 30. september 2018, klokken 10:53
Sitat fra: xyzzy på søndag 30. september 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 29. september 2018, klokken 23:03
Sitat fra: setlerd på lørdag 29. september 2018, klokken 22:08
Er det ikke slik at nye biler som skal selges i EU må ha en slik SOS knapp? Den må jo være GSM styrt. Så lurer bare på om håp om app kommer med en slik funksjon?

Når jeg kjøpte min første elbil i -14 snakket om at dette skulle bli implementert i -17, nå skriver vi snart -19 så......

Kravet finnes, men det gjelder nye modeller, ikke nye biler.  Så Hyundai/Kia ser ut til å se om de klarer å bli aller sist blant alle bilprodusenter her - innen elbiler har de klart det allerede, men kanskje de klarer å bli sist blant fossilbilene også?
Ser en bort fra App så ligger vel faktisk både Kia og Hyundai langt fremme. Når Soul kom i 2014 var den kanskje den beste (Tesla ikke medregnet). Ioniq var også helt i toppen, og nå har en Niro og Kona som er helt i toppen når det gjelder rekkevidde, manglende App er i den sammenheng en detalj. For meg er det viktigere å komme frem til neste lader og kunne lade hurtig underballe omstendigheter enn å kunne ha en App på telefonen.....

For all del - jeg sier ikke at "Kona/Niro/Ioniq er blant de verste elbilene på markedet: Hold dere unna!". Men dette er en stor mangel for meg - sikkerhet er én ting som er dårligere fordi Kia/Hyundai er dårligst på dette. For meg er det også viktig å kunne styre oppvarming av bilen, og at oppvarmingen kan bruke batteri.

Den perfekte elbil er langt unna å finnes - alle biler har sine ulemper, og blant elbiler blir det ekstra tydelig siden utvalget tross alt er begrenset.
#429
Kia Niro EV / Sv: Niro kommer uten APP? En real kalddusj...
søndag 30. september 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 29. september 2018, klokken 23:03
Sitat fra: setlerd på lørdag 29. september 2018, klokken 22:08
Er det ikke slik at nye biler som skal selges i EU må ha en slik SOS knapp? Den må jo være GSM styrt. Så lurer bare på om håp om app kommer med en slik funksjon?

Når jeg kjøpte min første elbil i -14 snakket om at dette skulle bli implementert i -17, nå skriver vi snart -19 så......

Kravet finnes, men det gjelder nye modeller, ikke nye biler.  Så Hyundai/Kia ser ut til å se om de klarer å bli aller sist blant alle bilprodusenter her - innen elbiler har de klart det allerede, men kanskje de klarer å bli sist blant fossilbilene også?
#430
i-Pace / Sv: Multi function charging cable
fredag 28. september 2018, klokken 16:54
Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 10:15
Sitat fra: xyzzy på fredag 28. september 2018, klokken 09:44
Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 08:38
Ladekladden som følger med: eiere melder nå om Max 10 A...
Andre som har andre erfaringer? Det er lovet adapter til IEC også.

På Schuko skal du ikke trekke mer enn 10 A (2300 W), så det er vel som forventet?
Nei, overhodet ikke som forventet og potensiell stor skuffelse. se over: Det er lovet adapter til IEC også Og da skal kan man kunne trekke enten 16A eller 32A - avhengig av adapteret. 10A er for bybiler.

Gjelder 10A-regelen utenfor Norge?

Men da vil vel det være en annen ladekladd? Schuko-kladden alle trenger skal vel ikke kunne trekke mer enn 10A for å være godkjent.
#431
i-Pace / Sv: Multi function charging cable
fredag 28. september 2018, klokken 09:44
Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 08:38
Ladekladden som følger med: eiere melder nå om Max 10 A...
Andre som har andre erfaringer? Det er lovet adapter til IEC også.

På Schuko skal du ikke trekke mer enn 10 A (2300 W), så det er vel som forventet?
#432
i-Pace / Sv: iPace rekkevidde - day to day drive vs long range travel?
torsdag 27. september 2018, klokken 12:47
Sitat fra: bmw2002 på torsdag 27. september 2018, klokken 10:46
Personlig så sliter jeg med å få så høyt energiforbruk på min i-Pace.

F.eks så kjørte jeg til jobb i dag:
- Ikke forvarmet bil i kanskje 2-3 grader (startet kl 05:56)
- Kjørte 42 km på 32 min, det meste 110 og 100 sone, men noen km 60 sone og 30 sone på slutten trekker ned.
- Gjennomsnittsfart 83 km/t
- Energiforbruk 2,2kWh/10km
- Kjørte i Normal (ikke ECO), 21 grader i bilen + varmeseter

(Hadde nesten nøyaktig samme forbruk hjem også i går)

Omtrent hvor mye bruker du i 110 når bilen er varm? Og hvordan er støyen i den hastigheten?
#433
Kia Niro EV / Sv: Niro kommer uten APP? En real kalddusj...
torsdag 27. september 2018, klokken 12:21
Sitat fra: zbk på torsdag 27. september 2018, klokken 10:59
I og med at Kia ikke promoterer dette og alle andre Kia/Huyndai kommer uten app er dette en rimelig slutning å trekke...

I tillegg til at det jo bare er en elektrisk variant av en eksisterende modell, som ikke har app.

Selvfølgelig er det skuffende at Hyundai/Kia, som vel eneste leverandør nå, ikke har app i Europa - men det er en forventet skuffelse.
#434
Sitat fra: engolf på tirsdag 25. september 2018, klokken 18:40
https://www.dinside.no/motor/byradet-vil-innfore-avgift-pa-kommunale-ladepunkter/70249687
Detta kom väl inte oväntat, då det redan är snack om att införa bompengar för elbilar i huvudstaden.
Nu kommer elbilfördelarna försvinna en efter en lika fort som de kom:(((

Det har vel aldri vært tvil om dette var introduksjonstilbud - fordelene som kollektivfelt, gratis lading og parkering, gratis bompenger kan jo bare fungere så lenge det er et mindre antall elbiler.

Fordelene vil bestå i den form at f.eks. bompenger vil koste minst dobbelt så mye som for elbiler slik at den relative konkurransekraften skal bestå og at skatter vil økes på foossilbiler slik at de vil være mer enn for elbiler når den tid kommer.

#435
Tesla / Sv: Tesla vs. konkurrenter
tirsdag 25. september 2018, klokken 08:59
Sitat fra: steekmo på mandag 24. september 2018, klokken 14:42
Litt interessant statistikk.

Ca 27.000 Teslaer på norske veier, fordelt på 556 SuC'er.

Fortum skriver på sine sider 85.000 brukere, fordelt på 500 hurtigladere.

Trekker vi ifra antallet med Tesla fra Fortum sin statistikk så er det fortsatt dobbelt så mange biler per hurtiglader, på en nesten halvert effekt.

Kan vel legge den ballen dø om hvem som har best nettverk enn så lenge.

Resonnementet ditt blir noe misvisende - Tesla er i større grad enn andre elbiler #1 biler, og med sin lenger rekkevidde vil ta flere langturer og lades oftere. Jo mindre de andre bilene er, jo oftere er de pendlerbiler som ikke hurtiglades.

Når det er sagt - Tesla kan jo foreløpig lade overalt de andre kan lade. I tillegg har de tilgang til et godt utbygget Supercharger-nett nasjonalt og internasjonalt som er godt integrert i bilen, med høyere hastighet og mindre trøbbel (brikker, apper, etc). At Tesla har bedre lademuligheter er vel derfor udiskutabelt per i dag, spørsmålet er vel heller hvor mye bedre det er. Supercharger-nettverket er et av de beste argumentene for å velge Tesla, slik jeg ser det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA