Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Henke

#31
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
fredag 17. mars 2017, klokken 08:52
Sitat fra: Orbit på fredag 17. mars 2017, klokken 08:02
@Henrich95: Ser på videoen at du bytter mellom Comfort og EcoPro+. Merker du noen forskjell på regen? På min er det tydelig forskjell, med mye kraftigere regen i Comfort. Det gir jo også mening, da overføringstapene ved hard regen er mye større enn på mer moderate nivåer.

Liten eller ingen forskjell i høy fart. Lavere fart har regen blitt bittelitt bedre med nye dekk men fortsatt ganske dårlig..

Edit: forhandler har sendt spørsmål til fabrikken så venter på svar
#32
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
torsdag 16. mars 2017, klokken 21:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. mars 2017, klokken 20:47
Kan da ikke stemme at det er så stor forskjell på ny og gammel modell, eller er det nye programvare.....

Fatter det ikke da BMW er enpedalkjøring !

For å være helt ærlig tror jeg enten at de ikke har særlig erfaring å kjøre i3, eller at de generelt ikke bryr seg så mye.
#33
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
torsdag 16. mars 2017, klokken 20:40
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. mars 2017, klokken 20:37
Men skrev du ikke at de, Bavaria, oppdaterer software og bytter dekk på bilen - det må vel sies å være på saken, eller var det noe du gjorde kanskje - dekk mener jeg  ;)

Nei, joa.. De er på saken sier vi. Men de sier fortsatt at ingenting er feil, så forbereder meg på en litt slitsom periode nå.

#34
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
torsdag 16. mars 2017, klokken 20:28
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. mars 2017, klokken 20:28
Ok, da har jeg vert i garasjen og valg "lade display". Det har jeg ikke testet før. Mye unnabakke til jobb så da skal det få teste seg...

Vanskelig å se men ser nesten ikke ut som lade/power indikatoren beveger seg noe særlig. Hos meg flyr den hele skalaen, nesten, begge veier.

Fint at BMW tilsynelatende er på saken !!

BMW Bavaria har sagt at ingenting har feil med bilen 3 ganger nå så vet ikke hvor mye de er på saken.. Men det du påpeker er riktig, Charge og Power beveger seg veldig lite, maks 2-4 barer. Den går opp når man trykker inn bremsen men KWH forandrer seg ikke. Den går nesten helt opp under 40 kmt om man har latt gassen være i noen sekunder. Takk at du hjelper til!

Sitat fra: 02jan på torsdag 16. mars 2017, klokken 19:42
Har i vinter kjørt med høyt luftrykk (ca 3.0), gikk idag ned til 2.3/2.5 for å se om det gir forskjell på regen, men det kunne jeg ikke se.

Min regen (på maks) i slak nedoverbakke, 25 (kw/t pr 100 km)i 30kmt, 40 i 40kmt, 60 i 50 kmt og 65-70 i 60 kmt.

Sinnsykt snilt av deg å hjelpe til!

#35
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
torsdag 16. mars 2017, klokken 19:50

https://youtu.be/GckCRvO8fLo

Fortsatt samme "problem?", tok med tid til å filme litt ekstra. 25-35 kwh fra 100 kmt og ned.

3 bar bak og 2.7 forran. Bridgestone Blizzak. :-\
#36
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
torsdag 16. mars 2017, klokken 18:14
Sitat fra: Toalmar på torsdag 16. mars 2017, klokken 15:54
Bytter du til Bridgestone for å teste?



Sent from my iPhone using Tapatalk

De byttet til Bridgestone, så kjører med det nå. Føler det var mer for å gjøre meg fornøyd enn å prøve å teste siden de fortsatt insisterte på at ingenting var galt.

Lar dekkene gå et par dager nå å se om bilens hjerne "tilpasser?" seg de nye dekkene, fordi akk nå virker det som problemet er fortsatt der. Noen ganger funker regen, andreganger tar den maks 2 streker. Fortsatt merkelig, men tydeligvis sier de at det er sånn bilen skal fungere.

Om det er noen i Oslo området som kan stille opp 10 minutter en dag så si ifra her! Da hadde jeg vært super takknemlig ( om det noen gang kommer til det punktet at det må sammenlignes med en annen bil ).
Sitat fra: 02jan på onsdag 15. mars 2017, klokken 21:26

I bakke og fart ( ca 7% helling  og 60kmt) med kapasitet mellom 90-10%, regenereres 30-35 og etter 2/10 sekund slår over til 60-70.

Halvslitte blizzak dekk.

60-70 kw/h?? Fordi har aldri sett mer enn 50 kw/h regen på bilen min. Kan noen andre skrive hvilken regen de får ved flat vei 70 kmt?

#37
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
torsdag 16. mars 2017, klokken 11:49
Takk for alt av svar folkens, setter virkelig pris på det.

Nå er bilen å får en oppdatering, pluss de bytter dekk til bridgestone vinterdekk så får vi se om dette hjelper!

:+1: :+1: :+1:
#38
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
tirsdag 14. mars 2017, klokken 17:03
Sitat fra: mlello på tirsdag 14. mars 2017, klokken 08:11
Når det gjelder at det har endret seg i det siste, så kanskje det har sammenheng med at det har blitt mildere?
Vet ikke hvor du bor men.

Mildere vær gir jo mykere gummi, så det kan jo spille inn?

Kan godt hende, kjørte idag tidlig med endret dekktrykk fra igår og når dekkene var kalde så regenererte den nærmest normalt, men etter 10-15 km så begynte bilen å bli som før igjen. Virker logisk
#39
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. mars 2017, klokken 21:15
Sitat fra: 02jan på mandag 13. mars 2017, klokken 21:11
Skal prøve håndbremsen for rensing av skivene . Har erfaring med at enkelte biler , med skiver bak , har innvendige  trommelbremser som aktiveres ved håndbrems. Kan mistenke at i3 ikke har trommel til håndbremsen.

* ang. Dekkteori, kan ligge noe i at gummien er for myk de første km.

Men etter 2000km? Altså bilen funket jo helt fint når den rullet ut av butikken de første 1200 km... Så rart at det plutselig skal slå ut nå.. Arg så forvirret at the moment

EDIT: endret nettopp dekktrykk til 2.1 bar forran og 2.3/4 bak. Ingen forskjell å melde. Vurderer å bare bytte til sommerdekk for å se?
#40
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. mars 2017, klokken 19:06
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. mars 2017, klokken 17:43
Tror det har noe med dekkene å gjøre. Hvis alle nyere i3 levers med Nokia dekk så er det kanskje ikke så rart om verkstedkaren sier det skal være slik, men Blizzak og Nokia oppfører seg forskjellig, bare sjekk denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30393.msg530135.html#msg530135

Det finner jeg ut om et par uker om det er det som er :D Mer positiv etter fantastisk respons på denne tråden. Veldig bra greier :+1:
#41
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. mars 2017, klokken 15:34
Sitat fra: Klykken på mandag 13. mars 2017, klokken 15:20
Jau, er nok ikke normalt da nei. Eneste gangene jeg har dårlig regen er ved "kaldt batteri" og når det er 100% SOC. Og selvsagt når det er glatt ute, men det kommer tilbake igjen når det er feste igjen.
Kjører med 2.1bar frem og 2.4 bak. Sommer har 2,5 frem og 3 bak. Har Blizzak, så er sikkert litt forskjell mellom disse da.

Har du sett på dekkene og sett om det er uregelmessigheter mellom de? Riktig rulleretning på alle, tydelige skader osv?

Sjekket nå, ingen skader og alt virker riktig..Skal gå å senke trykket enda litt til etterpå å se om det hjelper..
#42
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. mars 2017, klokken 15:16
Sitat fra: Klykken på mandag 13. mars 2017, klokken 15:15
Prøvd å nullstille TPMS (dekktrykksvarslingen)?

Jepp 2-3 ganger faktisk.
#43
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. mars 2017, klokken 15:11
Jeg byttet trykk i dekkene ned 0.3 bar forran og bak for å se om det hjalp. Det hjalp marginalt, men forstår nå at det mest sannsynelig kan være dekkene. Innerst inne syntes jeg at det er litt rart siden regenereringen fungerte strålende når bilen var helt ny for 2 uker siden, men får bytte dekk snart også se hva som skjer.

Veldig merkelig at mekanikeren ikke reagerte noe heller, at han sa det var helt normalt. Siterer han " Vi har solgt 2000 i3, jeg kjører 3 om dagen, det er ingenting galt her. Du lader batteriet ved å trykke på bremsen også og du må bruke bremsen like aktivt som vanlige biler ellers ødelegger du bilen".... idet han aksellererte opp mot 100 km/t for så å bruke bremsen for å vise meg ingenting var galt.. Han ga meg intrykket at når den pilen på dashbordet beveget seg frem og tilbake så fungerer bilen.. Det var hans måte å diagnosere bilen på. Han skrudde aldri på kw/t p 100km på dashbordet heller for å se om bilen faktisk ladet som den skulle.



Legger ut link av problemet her https://www.youtube.com/watch?v=DYdPJ2kqMok&feature=youtu.be, så får jeg håpe problemet ordner seg når sommerdekkene kommer på..

EDIT: Selger fortalte også at måten biler motorbremser er adaptiv og tilpasser seg etter kjørestil og optimaliserer seg, uten at jeg forstår dette siden jeg må bruke bremsen og tape strøm heletiden uansett..
#44
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. mars 2017, klokken 11:25
Sitat fra: Orbit på mandag 13. mars 2017, klokken 11:13
Dersom du skal sammenligne, bør du helst finne noen med samme dekk (Nokian Hakka R2). Dersom du ikke finner noen, kan jeg stille opp (bor i Oslo), men har Bridgestone Blizzak LM-500. Send meg i så fall en PM.

R2 er nok en del mykere, og kan derfor begrense hvor mye regen bilen tør legge inn. Dekkene hardner litt til med noen ukers bruk. Se også tidligere tråd hvor R2-dekkene er diskutert.

Nå blir det spennende å ta litt luft ut av dekkene for å se. Tusen takk for innspill! Veldig konstruktivt. Fullt mulig at dette er årsaken.
#45
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. mars 2017, klokken 10:48
Sitat fra: Frank J. Josefsen på mandag 13. mars 2017, klokken 10:42
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 10:13
Sitat fra: Jeronan på mandag 13. mars 2017, klokken 10:00
From which dealer did you buy the car?  I find it unbelievable a reputable mechanic would tell you your car behaves as it should, if it is as you describe.

Our BMW i3 (new model) brakes really heavily when I suddenly let go of the gaspedal and the charging meter jumps all the way to the left towards maximum charging. It doesn't matter what speed I am driving.

Only times when it did not do that or at a significant reduced level is when you go down a steep hill or when it's wet / slippery roads. Then you don't feel the regenerative braking so much and you will need to assist with brake pedal.

Almost sound like the "regenerative braking" is disabled on your car (if that is even possible to disable. I haven't found such setting yet).

PS. Here is an article with a test video of the regenerative braking to show you how strong it is:
http://insideevs.com/bmw-i3-regenerative-brakes-stopping-distance-test-video/
(there are probably even better videos out there)

Thanks for your reply and your link! I bought the car new from Bavaria Økern Oslo, and yeah the breaking is nowhere near that in the video.. I find it strange aswell.
Sitat fra: mlello på mandag 13. mars 2017, klokken 10:07
Hvilke vinterdekk har du da?

Nokian, de som fulgte med bilen. 2.7 bar forran 3.0 bak.
Jeg kjører også med de piggfrie vinterdekkene som fulgte med, men de har 2,4 bak og 2,2 framme. Har ikke sjekket hva de egentlig skal ha, men det er stor forskjell på min og din da i lufttrykk. Hva er riktig?

Er ikke sikker. Det var det som kom fra forhandleren, og er det noen andre har oppgitt som er riktig. Har hørt flere som også bruker 2.8 bak.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA