Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kårepåsporet

#856
e-Golf / Sv: hurtiglading 2017 e-Golf
søndag 12. mars 2017, klokken 11:34
Hmmmmm, kjedelig tråd dette, med tanke på å utnytte e-Golf sin rekkevidde nær maksimalt. En kan mao glemme å kjøre lengre etapper enn 80% av reell rekkevidde ved 100% oppladet batteri.
Hva bli reel rekkevidde for e-Golf vintersdag? 200 km? I så fall kan en regne med maks 160 km?
Det blir vanskeligere og vanskeligere dette.

Skulle ønske vår Ioniq ikke ga oss så trøblete start, da ville jeg beholdt den....
#857
e-Golf / Sv: Pris og levering av nye e-golf
søndag 12. mars 2017, klokken 11:14
Har tilbud på følgende:

Met lakk
Standard interiør
Tonede vinduer fra B-søylen
Ryggekamera
Keyless (er vel ingen som kjøper bil i 2017 uten???)
Ambientbelysning, selgers forslag, ikke viktig.
Active info display (synes analoge instrumenter er stusselig etter Kia Soul og Ioniq)
Sikkerhetspakke
Dynamiske LED-lys
Bakgasjeromsmatte
Lastekantbeskyttelse
16" Conti u/pigg
Totalt 330.000

Noen tanker/synspunkter på dette?
Noe må ha utstyr som her er utelatt?

Noen som ikke ville valgt e-Golf igjen?
#858
e-Golf / Forbruk på vinteren og ved hvilken temperatur
søndag 12. mars 2017, klokken 09:59
Vurderer nye e-Golf og lurer i den sammenhengen hva forbruket ligger på og ved hvilken temperatur.
Forskjell på vestlandet og østlandet... :-)

Fint om noen vil dele sin erfaring, om dere velger Wt per kilometer eller kWt/100km er forsåvidt det samme, gjerne også estimert rekkevidde.

Er rekkeviddeindikatoren konservativ og til å stole på? Har forstått at Leaf sin er litt jojo? Soul sin er veldig bra, er etter min erfaring garantert å klare oppgitt rekkevidde hvis kjørestil ikke endres drastisk.
#859
Hyundai Ioniq / Sv: service priser
søndag 12. mars 2017, klokken 09:12
Sitat fra: IvarU på lørdag 11. mars 2017, klokken 16:04
Fikk akkurat epost fra forhandler. Ser de tar en pris på service og en ekstra for bremseservice. I forhold til de prisene jeg har sett i dette innlegget, var ikke dette dyrt?

Første service koster kr 2186,- + bremseservice kr 1990,-
Andre service koster kr 3740,- + bremseservice kr 1990,-
Tredje service koster kr 3648,- + bremseservice kr 1990,-
En pakke komplett ved kjøp av bil vil koste kr 11990,-

Dette er sikkert gode priser dette, for forhandleren....:

Har fått pris på service for nye e-Golf:

Dette gjelder for fem år og 15000 årlig, totalt 75000 km.

For rens serviceavtale er prisen 2250 per år, 11250 for fem år.

Hvis en ønsker service og vedlikeholdsavtale, som feks inkludere bytte av klosser og skiver og jeg antar andre ting som ikke går under reklamasjon, så er prisern 3000 per år, 15000 for hele perioden.
Dette kan betales månedlig på e-faktura/autogiro.

Mao så er det billigere med fem års service for e-Golf enn for tre år for Ioniq.
Tre års service og vedlikeholdsavtale inkludert deler for e-Golf. 9000 kr mot 11990 kr for Ioniq, uten deler.....
#860
Jeg har sett på det som for meg kan være aktuelt av elbiler for oss.
Nissan Leaf er Nissan Leaf....hadde rekkevidden vært 200 km eller lenger vintersdag kunne jeg vurdert den, men under tvil....hvorfor? Den tiltaler ikke oss. Selv om den muligens er den tryggeste av alle.

Renault Zoe har veldig god rekkevidde, ihvertfall på papiret, har kun prøvekjørt den korte turer, men jeg opplever Zoe som den desidert kjipeste elbilen både i 2014 når vi prøvde den første gang og når vi prøvde den nå på fredag. Når den i tillegg ikke har hurtiglading og må ha TN fordelingsnett, ja da blir det for mange tomler ned.

Vi hadde Kia Soul, var kjempefornøyd, vår var feilfri, og hadde god rekkevidde, rekkevidden var sterkt medvirkende til at vi var så fornøyd som vi var! Denne valgte vi å bytte inn i Hyundai Ioniq. Desverre.
Min Ioniq historie begynner en dag i november, tar en tur innom Kvia på Sandnes. Jeg ville bare ta en titt på Ioniq. Tok en kjapp prøvetur, men var egentlig ikke klar for å bytte ut min Kia Soul som jeg utelukkende hadde god erfaring med.

Ettter et par uker bestilte vi prøvekjøring, skulle ha bilen fra lørdag til mandag, skulle teste rekkevidde. Jeg henter bilen og spør da om ladekabel er i bilen, jo, den er i vesken der pekte selger. Flott.
Vi kjører hjem og jeg skal plugge i bilen på lading (Hyundai må selvsagt ikke bruke samme ladeplugg som datterselskapet Kia....jeg har jo 32 A lader hjemme.).
Når jeg tar vesken, ja da er denne tom! Det er ingen ladekabel i vesken....
Vel, da jeg bor 20 km og en ferjetur unna, samt dette er lørdags ettermiddag og alt er stengt, så blir det å ringe. De får levert kabel på ferja som jeg henter et par timer senere....

Vi tenker oss litt om, og etter en tid tar jeg kontakt igjen, da er det lang ventetid.
Men plutselig ringer selger meg og sier at han har fått en avbestilling! Jeg kan få bil kjapt. Dette var gode nyheter, mens vi prater plinger de i innboksen til selger, nei, sorry, du får ikke bilen allikevel, det var en foran deg i køen.....mer skulle følge....

Det dukker opp en ny avbestilling, dette var 30.november og jeg skulle få bil i romjulen. Ok, ville hatt den før jul, men skitt la gå, vi tar den. Så blir det første uken i januar. Hører ikke noe. Jeg ringer etterhvert, blir vel møtt med noe som at «har vi ringt deg?» Eeeh, nei.... «vi ringer deg når bilen er klar». Åja.....
Det blir andre uken i januar, hører ikke noe, tredje-fjerde osv. Jeg får bilen onsdag 1.februar.

Noe av det første jeg gjør er å legge på voks på bilen. Da oppdager jeg først noen metallpartikler i lakken, bilen er hvit det er godt synlig når en studerer lakken. Jeg gir beskjed til selger om dette og at de må fjernes med feks Korrosol, iron-x eller lignende stoffer, men at ny bil bør være klargjort.
Jeg får time 15.februar til dette....noe som skulle vise seg å være første merkedag i vår families korte sameksistens med denne Ioniq.

Bilen ser ut til å fungere bra, og det gjør den i hele to uker. 14.februar er vi på skirenn, vi har 80 km og en ferje hjem og skal sette oss i bilen kl 1845. Der er bilen så og si død. Flatt 12 voltsbatteri. Vi er på fjellet i Ryfylke, ser for meg at det tar for lang tid å få hjelp, og minstejenta skal på skolen neste dag....vel, vi hadde flaks, første person jeg spør har faktisk starthjelper (hadde parkert inn mot snøfonna så det var umulig å komme til med startkabler)
Fikk startet bilen og kjørt hjem, dagen etterpå skulle bilen uansett til forhandler....

Selger ringer meg når bilen er klar. Jeg spør hva som var årsaken. «De har ladet batteriet og fant ingen feil» Da blir jeg rett og slett forbanna. Batteriet blir flatt uten grunn og de lader batteriet og finner ingen feil! Hva er greia? Jeg kjenner ikke til årsaken med alle elbiler som har hatt problem med 12 voltsbatteri, men å lade batteri og levere bilen ut igjen??? Skal jeg være den utsendte prøvekaninen til Hyundai? Jeg sier det er en drittbil (noe jeg desverre skulle få så alt for rett i etterhvert.....) da sier selger: «vil du heller ha Kiaen tilbake?» Hvorpå jeg svarer, ja kanskje det, den fungerte ihvertfall, og jeg kunne stole på den!
I tillegg var ikke metallpartikler fra lakk fjernet, mulig de hadde vasket-avfettet og polert bilen, ikke vet jeg, men det var fortsatt metallpartikler i lakken.

Det går som det må gå, dritten stoppe igjen. Fredag 24. februar starter jeg hjemmefra, stopper ett sted. Kjører videre etter 15-20 minutt. Stopper neste sted, handler, kommer ut etter 10-15 minutt. Død bil. Vi skal på vinterferie. Ringer Kvia. Får nummer til Hyundai assistanse. Ringer de, får ikke svar. Tar meg en runde på parkeringsplassen og spør om noen har startkabler. Jo, der hadde jeg flaks denne gangen også. Starter bilen, kjører hjem og reiser på vinterferie.

Vi avtaler at jeg skal levere bilen inn på verksted torsdag 2.mars. Det blir snakket om batteri da, og jeg sier at den ideelle løsningen for meg var å bytte batteri, få låne starthjelper og teste dette ut. Nei, det godtar ikke Hyundai, batteri må testes, må ha originalt batteri osv osv osv.... Det er nesten slik at jeg angrer på at jeg ikke gjorde en grundigere feilsøking selv!
Bilen blir stående til mandag 6.mars. De har også byttet radio, i tillegg til noe software greier osv .

Henter bilen, stoler selvsagt ikke på den, lar den derfor stå over natten uten lading og tirsdag 7.mars er spenningen stor: starter den i dag? Puuuuh! Den startet.

Når jeg så kjører ser jeg noe rart på skjermen, hva skjer med Navi? Nei, Navi funker ikke....

Jeg ringer verksted, får ikke svar (Navi som ikke funker er forsåvidt en bagatell, bare så irriterende at kvalitetssystem er et ukjent begrep hos forhandler. Utføre reparasjon/arbeider uten å sjekke om det fungerer etterpå er etter min oppfatning på grensen til useriøst).
Sender melding til selger og får epostadresse til verksted. Sender epost, Får ikke svar. Torsdag 9.mars, ringer jeg så verksted, får levert bilen inn.
Først forsøker verksted samme ettermiddag å ringe kona, sender melding til henne osv. Dette på tross av at ved forrige verkstedbesøk ble kontaktinfo gjennomgått.....det er åpenbart ikke bare på verksted det er utfordringer.....
Fredag 10.mars er dagen da jeg håper dette blir siste kontakt med Kvia for min del, da blir bilen hentet på verksted.

I mellomtiden blir jeg kontaktet av en person som lurer på hvor mye jeg har betalt for bilen osv, han venter på bil og må vente lenge. Han er interessert i å overta min bil. Flott. For denne bilen har jeg absolutt null positive assosiasjoner til. Rett og slett rævva.

Neste uke overtar ny eier bilen, det ser ut til at den nå er ok, og det håper jeg virkelig. Men jeg er egentlig bare lei av alt som har med Hyundai og Kvia å gjøre.
Skal aldri si aldri, mulig jeg kjøper Hyundai igjen, men det blir ikke hos Kvia, dette har bare vært klønete. De har muligens gjort så godt de kan, hvis de har det, så har de jaggu store utfordringer. Hvis ikke, ja da er det bare å skygge unna.....

Dette var min sjette nye bil siden 2002, på de fem foregående, som forøvrig var 4 VW og en Kia Soul elbil (feilfri!) , så har jeg opplevd to feil som bilene måtte til verksted for å utbedre, reklamasjon, den ene var styreenhet til kontakt for tilhenger og den andre var åpner/wire for å åpne panser.
Dette ble utbedret uten noe mer heft. Skulle ønske jeg kunne ha sagt det samme om Ioniq.
Ioniq er kanskje dagens beste elbil, men det hjelper ikke når forhandler gjør sitt ytterste for å kløne til det meste.
Alle disse småtingene er så sin sak, men når en ikke kan stole på om bilen faktisk funker? Hvis en bare kjører i byen/nærområde/sentrale strøk, ja da er det ikke så ille om en skulle være uheldig og ikke få start. Jeg hadde flaks når den ikke ville starte og fikk hjelp. Lurer på hvor mange timer jeg ville måttet vente hvis jeg skulle fått hjelp av Hyundai Service.....

Men jeg synes VW er kjedelig, sykt mange av de osv, men nå ser det ut til at vi går for VW i stedet, alternativt Kia. Heller en kjedelig bil som jeg kan stole på og som gir meg glede i hverdagen i stedet for frustrasjon og irritasjon.....
#861
Jeg synes gamer73 har mange interessante tanker om fargekombinasjoner osv.

Har hatt min dose av sort bil. En sort Tiquan, kjøpte en kampanjebil og den var sort og så fin ut i butikken, hadde egentlig lyst på hvit. Aldri mer.

Sølv er vel aldri direkte stygt, men fy så kjedelig (samme med sort).

Men det er en ting jeg reagerer på med dere som har barn:

Jeg har to barn på 12 og 15 år. De har vokst opp i biler uten skinnseter, vår siste bil hadde skinn, men da var barna uansett store. Setene har selvsagt sett ut som nye når vi har byttet bil hvert andre til fjerde år.
Men vi har brukt bittelitt energi på å oppdra barna våre.
Det er forøvrig ikke tilfeldig at jeg ALDRI parkerer ved siden av biler med barneseter, for når en ser på svært mange biler med barneseter så virker det som om eierne av disse er hjernedøde, alternativt gir f i bil og bilhold.
Lar dere barna søle og bæsje helt fritt i bilene deres siden skinn er påkrevd?
Når barna satt i barnesete hadde vi underlag i setet som var laget for formålet, det hadde god friksjon mot sete og barnesete, NAF solgte disse i sin tid. Dette kan anbefales. Det blir alltid noe sand og skitt fra sko osv. Det samme for å beskytte forseteryggen.
#862
e-Golf / Sv: Syntetisk "motorlyd" i e-Golf
lørdag 11. mars 2017, klokken 10:14
Har frem til 1/2 kjørt Kia Soul EV fra oktober 14, den lyden var muligens ikke så påtrengende, men når en kjører inne på en parkeringsplass så går det sakte, og jeg er ihvertfall veldig fokusert. Om det går en fotgjenger å tumler i egne tanker midt i veien, ja da er det bare å vente til vedkommende har flyttet seg.

Nye Ioniq har en plagsom lyd som en også hører inne i bilen, irriterende! Den kan slås av, men det må gjøres hver eneste gang en starter bilen. Vil absolutt fraråde å bruke penger på syntetisk lyd, jeg skulle gjerne brukt penger på å fjerne skiten!  :)
Det var ikke det som gjorde at jeg nå selger bilen igjen, det var en hel pakke med uheldige omstendigheter.
Men nå er jeg i tenkeboksen mtp nye e-Golf.

Sitat fra: gr på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:30
Sitat fra: Hyperstress på fredag 28. februar 2014, klokken 21:20
Det er ikke noe krav pr idag, og elbiler er ikke SÅ mye mer stille enn en støysvak bensin.
Har ikke lyd i min e-Golf, men er ikke enig i at den ikke er "SÅ mye mer stille enn en støysvak bensin". Jeg har mange ganger opplevd at folk kvekker til når jeg begynner å bevege på e-Golfen. Akkurat i fart lager det som regel en del lyd fra dekk mot asfalt/grus, men inne på parkeringsplasser så skvetter folk til. Man legger merke til når en fossilbil starter. Det samme fenomenet har jeg sett når jeg har kjørt hybridbiler som starter elektrisk.
#863
Kia Soul EV / Sv: Noen erfaringer med billige vinterdekk?
torsdag 09. mars 2017, klokken 18:29
Jeg har alltid satset på merkevare. Første piggfrie i -99 var Continental (Conti1?) og jeg var så fornøyd med disse at jeg insisterte på at jeg skulle bare  ha Conti.
Helt til jeg fikk Michelin testvinner på tilbud i -07, de var jo like gode jo....
Når jeg så kjøpte ny bil i -10 så ble den levert med Gislaved. Kjempegode dekk det også.
Når vi kjøpte elbil skulle vi ha to biler, suv ble byttet med elbil og liten bensin bruktbil. Denne ble levert med jalla piggfrie dekk. Jaggu funker ikke disse også helt ok. Sikkert helt rævva i dekktest, men hvis en bruker det en har mellom øra (hvis det ikke er gjennomtrekk da....) så er det absolutt viktigst.

Til trådstarter, her er link til siste dekktest, se hvilke egenskaper du vektlegger og se om du finner rimelige dekk som passer deg.
En skal ikke kødde med sikkerhet, men det går an å bruke hue!

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2016/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA