Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ionisert

#16
Skulle det ikke komme Hurtiglader i Namsos i 2017?

Hvor blir det av denne?
Noen som har noe inside info?

Hadde vært fint med lader der for flere grunner, blant annet Sykehuset Namsos og at det er et knutepunkt ut mot alle kystveiene derfra.
Finnes ikke en eneste Type2 engang...  ???
#17
Hyundai Ioniq / Sv: Forbruk med takstativ
søndag 20. mai 2018, klokken 10:28
Sitat fra: nix på søndag 20. mai 2018, klokken 08:59
Sitat fra: turfsurf på søndag 20. mai 2018, klokken 08:19
Prøv å sett på 3 terrengsykler på taket, vi hadde vel ca 50% økning i forbruk på Model S i slike hastigheter.
Interessant.
Hva blir økningen for en tilsvarende bensin/dieselbil om man har 3 sykler på taket? Går man fra f.eks. 10l/100km til 15l/100km?
Fosilbrennende biler er så ekstremt inn-effektive at det merkes nesten ikke på forbruket...  ;)
Men 10 -> 12 kanskje?
Når bilene bruker energien så effektivt som mange elbiler så utgjør slikt betydelige økninger.

Ingen i fosilbil som tenker på om de skal kjøre uten varmeaparatet på, for å spare noen kroner..
For de ser ikke hvordan det påvirker forbruket.
#19
Hyundai Ioniq / Sv: Låse døren med knappen på dørhåndtaket
mandag 30. april 2018, klokken 18:29
Ta nøkkeln ut av blien, (reservenøkkeln? dama?)  :P

Den piper lenge når bilen er påslått å nøkkeln forlater bilen. (så man ikke glemmer den påslått over natten)

Den piper lenge når man prøver å låse bilen med nøkkel inni bilen...
#20
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkeviddebetraktning
søndag 29. april 2018, klokken 11:27
Displayed SOC og BMS SOC er ikke det samme.  ;D
100% displayed = 95% BMS
24% displayed = 24% BMS (? husker hvor de krysser hverandre)
Ergo blir det feil å regne rene prosenter mot km...

Regn heller fra 28kWh vs forbruk...

Høydeforskjell har svært mye å si, så hvis det er snakk om 0,0 vs 0,2 i frobruk så er det så enkelt...
#21
Sitat fra: Ferry på lørdag 28. april 2018, klokken 00:01
Sitat fra: Ionisert på fredag 27. april 2018, klokken 16:44
Verken privatperson, eller lærling på 3.år for den saks skyld, har lov til å selv spikre kabel for fast installasjon...

Sitat
Men nok om det, trådstarter spørr om han kan gjøre dette selv, nei, ikke uten at elektrobedrift på forhånd godkjenner at kunde kan gjøre dette.

Er du uenig med deg selv her? Det er ikke lov å montere selv, men det er lov hvis elektrobedrift forhåndsgodkjenner?
Når du klipper bort det som er forutsetningen for å kunne legge kabel, så ser det slik ut ja.
Legg til denne som jeg skrev + avtale med kunden FØR så er det såvidt innenfor.
Sitatuten at det er installatør/faglig ansvarlig i ryggen.
Det skal ALLTID være en faglig ansvarlig bak enhver elektrisk installasjon. Så enkelt er det.
Når da kunden, etter instruksjon fra fagarbeider legger opp den kabeln, så er det elektrikkerfirma og faglig ansvarlig som står ansvarlig for kabeln...

Men det er noe mange gjør for å gi kunden den muligheten å spikre kabel å trekke den i røra i bakken.
For FEK §6 5. ledd åpner også for at ufaglærte kan spikre kabel når de blir DIREKTE fulgt opp av elektriker som er på stedet samtidig...

Dette står i norges lover.
SitatI bestemmelsens femte ledd åpnes det for at ufaglærte kan utføre mindre arbeid på et elektrisk anlegg. Med mindre arbeid menes

-   tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording,
-   tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording,
-   tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere,
-   tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt,
-   montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg,
-   utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.

Så for 3. gang  :P , nei, privatperson har ingen mulighet til å gjøre fast installasjon selv...

Om noe er lagt så dårlig som elektrolux skriver så er det selvfølgelig reklamasjonsrett...
Elektroforetaket skal forvisse seg om at fagarbeider de sender for å gjøre en jobb har kompetansen til å utføre jobben fagmessig...
#22
FEL og FEK/FKE skiller ikke mellom kobling og "kabling", alt inngår i disse forskriftene.

Verken privatperson, eller lærling på 3.år for den saks skyld, har lov til å selv spikre kabel for fast installasjon...
Faktisk har ikke elektriker lov til å spikre kabel eller montere utstyr, uten at det er installatør/faglig ansvarlig i ryggen. (foruten sin egen bolig hvis kvalifisert (relevant fagbrev og 3års praksis med boliginstallasjoner))

SÅ igjen, å si at privatpersoner kan spikre kabel selv er FEIL.
Forskriftsbrudd å straffbart ved norges lover...  :police:
Eltilsynsloven, FEL, FEK, FEU, FEF, IK, AML, mm. Regulerer dette rimelig strengt.

Men kom gjerne med en gyldig referanse til at å spikre kabel selv er lov, foruten
"Vi har samarbeidspartnere som gir kunden kabel for egen klamring".




Så nei, selv om det er "rart" at ikke elektiker i norge kan jobbe til samme pris som en snekker, kan man kikke i en elektrikkerbedrifts regnskap å se at, pga strengt lovverk og krav betaler like mye bare i avgifter, godkjenninger, kursing, resertifisering, førstehjelpskurs å en rekke lengre en langt pr år, bare for å få lov til å jobbe, så kanskje ikke 6-700kr+mva er all verden?

SitatOfte kan kunden med fordel legge kabel selv da han ønsker å bruke litt mer tid på å få lagt den opp på en fin måte.
Eh, nei, nei... Fru Hansen spikrer ikke kabel penere en fagarbeider, samme hvor mange dager hun bruker.
Ja det finnes unntak av elektrikere som ikke mestrer kabelspikring, men fytti F hvor stygt å ufagmessig det ser ut når noen tror de kan det bedre en fagarbeidern.  :laugh:

SitatDette kan du gjøre selv
Skifte dekselet for koblingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen

Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel

Koble til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording

Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter, apparatkontakter og montere ledningsbrytere

Koble til lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og montere ledningsbrytere

Koble til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoblet med støpsel/- stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at tilkoblingene ikke belastes fysisk

Men nok om det, trådstarter spørr om han kan gjøre dette selv, nei, ikke uten at elektrobedrift på forhånd godkjenner at kunde kan gjøre dette.
Kunde må GJERNE, grave grøft å legge rør, det er kjempebra om kunden får gjort. Der er det mye å spare.
Trådstarter må forhøre seg med flere bedrifter, eller finne et tilbud å avtale tilleggene for sin installasjon.
Vi er alle enige om at 27.000 er i overkant, høres ut som en bedrift som har nok å gjøre uten den jobben.
#23
Nei det kan du ikke gjøre, kabel fast montert på vegg er en del av den faste installasjonen å er ikke noe man har lov  til å gjøre selv, uten videre.
elbilforum, forum for feilinformasjon? Så vi får solgt mere ladebokser?
SitatHusk at ulovlig installering av elektrisk materiell kan gi avkorting/bortfall av forsikring ved brannskade. Elektrisk materell for fast installasjon skal bare monteres av registrert installasjonsvirksomhet (installatør/elektriker).

Du må vertfall som inginøren sier, avtale dette på forhånd, ingen/få elektriker som er interessert i å kjøre ut på timekost å  koble utstyret når kunden har lagt opp selv...

27.000 er selvfølgelig idiotisk mye penger for en standard ladeboks, dog er ikke EVlink billig, spør andre/flere elektrikerfirma... Få pris på andre ladebokser som GLB og Salto foreksempel...
#24
Hyundai Ioniq / Sv: Erfaringer med ettermontert fjernlys?
onsdag 25. april 2018, klokken 22:26
Tipp topp.
Aerodynamikken er ikke merkbar forandring, strømforbruk totalt ubetydelig.
Si forskjellen på forbruket kan være (UTAVDETBLÅ) 10,30 mot 10,32...

Relle kan kobles på bilens langlyspære, men 12V til selve LEDbar fra batteri/sikringsboks med sikring...
Dekk ikke til eller vær nærme radar...
Jeg monterte selv, vurderer å plukke den av på sommerhalvåret, men kjenner jeg megselv rett så blir den stående, har ingenting å si for forbruket.
#25
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum åpnet 350KW lader på Ås.
søndag 08. april 2018, klokken 22:10
Om vi sier 15 på Model S..
Tror jeg vi må si 10 på Ioniq for å snakke samme sparsommelighet?
Alt etter hastighet på ladingen over tid osv så blir ikke dette riktig å sammenligne max mot max.

Model S ~ 766km/t
Ioniq ~ 770km/t

Mer normalt/vinter
Model S 20 ~575km/t
Ioniq 14 ~ 550km/t

Model S ser ut til å ikke holde seg over 100kW mer en 0-25%(gamle) eller 42%(ny) før det faller av raskt.
Ved 50% har Model S 75kW vs ioniq 77kW...
Ved 78% har model s 44kW vs ioniq fortsatt 77kW...
Ved 90% har model s 30kW? vs ioniq 24kW...

Alt i alt over en lading fra 1-80% ser det ut som om ioniq lader raskere pr km/t...
(Gitt usikkre fakta, jeg kjenner ikke til hva tesla bruker pr 100km ved normal kjøring)
Teoretisk såklart, da CCS stort sett er 50kW...
#26
Denne siden fungerer ikke
elbilforum.no kan for øyeblikket ikke behandle denne forespørselen.
  :-1:

Skrev noe sånt som at
AC siden målte 29,85kWt
BMS målte 27,6kWh eller 27,9kWh

Ved lading fra 1-100% på 32Amp/6,6kW

Altså, 28kWh batteri, fikk levert 27,9kWh fra 1-100%.
Blir ikke mer tydelig en som så, 28 er 28.
#27
Debunking

[ You are not allowed to view this attachment ]
#28
Du må da skjønne det min gode mann at Ioniq vinner tester alaene fordi Hyundai har satt inn et 40kWh batteri som er kammuflert som 28kWh...  :+1:

Ioniq er kongen. :)
Meget god plass i bagasjerommet er det også.
#29
Hvordan skal man finne laderne som er over 50kW i fortum ladekart?
Alt jeg finner er jo merket 400V 125A CCS, også den jeg skulle tro var de i nygårdskrysset.
1000V 350A... Eller 400V 180A eller hva det nå er de liksom tillater pdd.

Finner at noen er merket 400V 120A...
#30
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Stadig nye feil - WEB
fredag 30. mars 2018, klokken 15:08
 23 Mar 2018
Simple Machines Forum has released a new patch to the 2.0.x line, bringing our latest release version to 2.0.15.
This patch adds both important security and general maintenance fixes to your for...

Virker som om SMF er aktiv i sikkerhet og vedlikehold, på tross av at forumet sier C 2016 i footer.
Så det er vel positivt ift personsikkerheten.

Når det kommer til utseende og funksjonalitet er det "litt" å gå på.
Kunne det godt vært vurdert migrering til annen platform anno 2018.
[ You are not allowed to view this attachment ]
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA