Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Initium

Sider: [1] 2 3 ... 15
1
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
« på: torsdag 07. mars 2019, klokken 11:36 »
TM3 vil sette voldsomt press på I3, og andre også. Hadde " lett " byttet om det lot seg gjøre å lande på beina pengemessig, hvilket jeg tviler på at vi klarer.

2
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
« på: tirsdag 05. mars 2019, klokken 09:24 »
Noe som vil være med å syte over prisfallet på I3 ?

Hva er vår 2017 ( april ) Fully charged, protonic blue 94Ah med ca 35000km på klokka verdt nå ?

3
BMW i3 / Sv: Priser service i3
« på: mandag 12. november 2018, klokken 19:40 »
Vi kjøpte 5år/100K km avtale idag.
Det ble vel 6200kr totalt tror jeg. Har kjørt over 20 000km på et år nå, makeløs bil egentlig...

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?
« på: lørdag 08. september 2018, klokken 10:11 »
Nå drar du vel i gang en helt annen diskusjon? Uansett hvor dyktig man måtte være så vil både bygging og drift av infrastruktur koste store beløp så spørsmålet består; hvem skal betale hva i hvilken grad og hvorfor?

Nei, behovet for inntekt og forvaltning av samme inntekten er definitivt to sider av samme sak.

Jeg lapper klærne mine, spiser maten min, klarer meg med et sett pent brukte ski, og kan unne meg ufattelig mengder ferie og fritid på en helt vanlig lønn

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Snart bompengar också för elbilar, vad tycker Du om det?
« på: fredag 07. september 2018, klokken 08:18 »
Hvem skal i stedet betale regningen siden brukerne skal slippe unna?

Tja, oppskriften på løsning av alle problemer har alltid vært MER PENGER her i landet, jeg er ikke så sikker på at det stemmer lengre.
https://www.aftenposten.no/norge/i/wlwlo/Ni-hovedfunn-i-Riksrevisjonens-gransking-av-Stortingets-byggeprosjekt

Sjekk status på Ruters nye billettsystem ( 600milloner ), Autopass II ( 2 milliarder ) nytt nødnett, nytt NAV IT system, offentlig innkjøp av busser, trikker og andre varer,  kaoset rundt tildeling av søplekjøringskontrakter i Oslo osv osv så ser du at det ikke NØDVENDIGVIS er 100% korrelasjon mellom penger samlet inn, og velferd til de svake, som er venstresidens argument for å hente 50% av all verdiskapning inn til statskassen i form av skatter og avgifter

6
BMW i3 / Sv: LED fjernlys
« på: torsdag 23. august 2018, klokken 00:13 »
Da blir det 37,5 baren. Takker !

7
BMW i3 / Sv: LED fjernlys
« på: onsdag 22. august 2018, klokken 10:44 »
jeg går for den " vanlige " Hella 470 ledbaren, og ikke den " 2-i-1 løsningen.

Den vanlige kommer i ref-tall 25 eller 37,5. Hva blir mest riktig ?
Jeg tenkte egentlig gå for 25, siden vår I3 uansett ikke er noen racerbil som PRIMÆRT brukes på lange skogs-strekk, men likevel er det greit tenke over....

Synspunkter ?

8
BMW i3 / Sv: LED fjernlys
« på: lørdag 11. august 2018, klokken 11:26 »
mye av bildene her er ikke lengre tilgjengelige:
noen som vil vise bilder av sine montasjer ?

Vår I3 får en ledbar nå i høst, og vi har landet på enten Hella, Rigid eller Baja Design som leverandør. Hva modeller og størrelser har folket valgt til sine biler ?
Hella 470 er jo "godkjent " montert, men den er dyr, over 6000kr såvidt jeg kan se, det syns jeg kanskje var litt VEL drøyt igjen....

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Redusert bilgodtgjørelse for elbiler fra 22.06.2018
« på: fredag 06. juli 2018, klokken 10:49 »
Enhver som kjører for statens satser alene er vel definert som en idiot, og det er jo tradisjon for å lure idioter...

Spøkefullt sagt, men hvordan det henger sammen at man ønsker et fleksibelt arbeidsliv og det faktum at arbeidsgiver skal dekke bare en liten del av kostnadene, har jeg aldri forstått....

Jeg hadde aldri i livet signert en avtale der jeg skulle holde bil for arbeidsgiver, og godtgjøres kun med statens satser...... Så glad i å tape penger er jeg ikke......

10
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: lørdag 02. juni 2018, klokken 00:24 »
kona brukte seg på Bavaria, og da fikk vi time 2 dager etterpå. Hvem sier det ikke hjelper å bli sinna ?

Leverte greiene idag, og da lå det to tbanebilletter å ventet. Kundebehandleren utbrøt - åhh, det er DEG ja.... :D

Var visst noe surr med en føler, og ikke var det bra heller, for systemet skal også kjøle batteriet når det er kaldt.
Så nå kjører vi en GRÅ låne I3, med stoffseter, liten navi, liten stereo og generelt ganske ribbet. Men kul den også, ikke minst de blå stripene i setetrekket var gøyale....

Syns dog de kunne fjernet adresselappene på felgene før utlevering da...

11
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: lørdag 19. mai 2018, klokken 08:10 »
på vår har AC konka ut, helt eller delvis. Blåser iaf ikke kaldt.
Kona småmuggen for at ingen har tid se på det før uti juni, jeg fant nøkla til Touareg`en, og skrudde AC på fullt i den i stedet... :D

12
Zoe / Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« på: mandag 23. april 2018, klokken 07:52 »
bilen skal gå hovedsakelig i Oslo.
Ut fra hva jeg kjenner til saken, har selger prata kunden ( singel jente i 30 årene ) trill rundt. Jeg blir sur av sånt, ikke fordi en Zoe med 40kw batteri ikke kan gjøre en kjempegod jobb til en fin pris, men måten ladinga er framstillt på, er rett og slett ikke sannferdig.

Sånt reagerer jeg på.

13
Zoe / Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« på: onsdag 18. april 2018, klokken 08:32 »
Låner tråden litt, da en venn av kona akkurat har bestillt Zoe:
stemmer det at Zoe IKKE kan hurtiglades, altså med 50KW ladepunkt som vår egen I3

Og jada, jeg vet at I3 ikke tar imot mer enn rundt 45KW vanligvis, men jeg oppfatter det dithen at Zoe klarer max 22KW, som er halvparten av I3 og i praksis ikke i nærheten av noe som kan kalles hurtiglading. Vel har Zoe lengst rekkevidde i klassen, men noen ganger er man jo på langtur...

14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Side3 - eGolf har bedre rekkevidde enn nye Leaf
« på: mandag 16. april 2018, klokken 10:56 »
Man velger bil etter behov. Det gjelder også fossilbiler. Ikke alle har bruk for en bil "..med 2 barn i baksetet, ski eller sykler på taket, bagasje til 4 personer 2 overnattinger, en bag med mat, ". Kjøremønster betyr mye, og mange velger rimeligere elbiler som bil nr. 2.

Ja, all statiststikk viser at du har rett. Familier med elbil kjører mer enn andre, og de kjører også oftere på korte turer, og vraker bde buss, sykkel og beina som alternative løsninger. Total bilbruk går OPP, siden kostnadene man ser selv er lave. Og det er jo god miljø og klimapolitikk, ikke sant ?

15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Side3 - eGolf har bedre rekkevidde enn nye Leaf
« på: mandag 16. april 2018, klokken 10:46 »
Slik jeg ser det er det 2 elefanter i rommet her!!
3.
Den siste er at uansett hvor entusiastiske eierne er, er elektrisk bil FORTSATT ikke et reelt, direkte sammenlignbart alternativ til fossibil. Til det må det lades alt, alt for mye, for langsomt og for dyrt om man skal lengre avstander.

Med et hederlig  unntak av Tesla sine modeller.

Misforstå meg rett, jeg er den stolte medeier av en I3, og elsker den bilen som mine egne barn. Den erstatter dog IKKE en " skikkelig " bil på langtur, med 2 barn i baksetet, ski eller sykler på taket, bagasje til 4 personer 2 overnattinger, en bag med mat, og resten av greiene man bare " må " ha med seg på tur...
Det er det heller ingen andre elbiler i " vettug " prisklasse som gjør. Og nei, hverken E-golf eller Ionic er noen " stor " bil, de er ganske små sammenlignet med en vanlig mellomklasse stasjonsvogn. Spesielt bagasje og lastemessig, som er en veldig viktig del av livet til mange nordmenn.

Sider: [1] 2 3 ... 15