Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - erato

#121
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Priser og utstyrspakker klare
torsdag 22. desember 2016, klokken 10:33
Førerassistentpakka tror jeg vi står over. Synes det blir for mye piping og varsling, særlig i en bil som vi ikke har tenkt å bruke på langkjøring. De  ordinære sikkerhetssystemene tror jeg holder.
#122
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Leveringsdato på Ampera-E
onsdag 21. desember 2016, klokken 11:20
Sitat fra: tessy på tirsdag 20. desember 2016, klokken 15:47
Skrev kontrakt igår uten tidligere kontakt med Opel....  Håper jo att bilen kommer i slutten av 2017, men no spørs det om det blir Ampere eller Tesla model E som kommer først på tunet :-p

Håper på Ampere om ca 1år.. Og Model 3, sommeren 2018...

Tipper det blir mer info etter att alle har skrev kontrakt i Januar, av de som reserverte, då vet de hvor mangen
som annulerer kontrakten.. De sa vel på en film att de kunne produsere 300 biler på ett 8 timers skift, så med 900 biler i døgnet på fabrikken i detroit, er det jo litt kapasitet, men de prioriterer gjerne fossil...
Tipper at det er tilgangen på batterier som begrenser produksjonen.
#123
Skjønner ikke helt disse. Begge disse to modellene må da ha noen pakninger, hengsler og ledd som skal smøres som ledd i ordinær vedlikeholdssyklus?
#124
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Mest populær farge?
tirsdag 20. desember 2016, klokken 13:46
Du store alpakka! DET var en vanvittig stygg bil det. Trenger noen sterke drikkevarer for å viske bort det monsteret der fra netthinnen.
#125
Sitat fra: Hansi på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:05
Jeg hadde håpet at det var flere eiere som hadde stått frem med omtaler av sin utleverte Bolt til nå.. Er det noen grunn til bekymring, eller er det vanlig å begynne produksjon såpass sakte?
Eller er det vanlig å bruke mye tid på sosiale medier når man nettopp har fått utlevert en ny bil? Jeg tror det er dette spørsmålet du heller bør stille deg.
#126
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: boltsirkel?
mandag 19. desember 2016, klokken 09:29
Sitat fra: Hansi på søndag 18. desember 2016, klokken 23:56
Hehe, dette lurte jeg på i dag også :) vurderer om jeg skal be om å få bilen levert med vinterdekk på originalfelgene og handle nye sommerfelger med dekk
Det kan bli aktuelt for oss også siden leveranse trolig blir henimot jul 2017.
#127
Ikke har vi grunnlag for å mene noe, og ikke betyr det noe hva vi tror.
#128
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Priser og utstyrspakker klare
torsdag 15. desember 2016, klokken 10:08
Sitat fra: Amoss på torsdag 15. desember 2016, klokken 09:59
Sitat fra: kammiz på torsdag 15. desember 2016, klokken 08:45
" I was greatly disappointed in the seats when I sat in the Bolt at the SF Auto Show. The lack of lumbar support, cushion shape and asymmetrical pattern of the covers turned me off. The one I drove today had cloth seats and I found them to be much better than the show car."

vet ikke om dette er fordi stoff er bedre enn skinn, eller om setene har blitt forbedret da.
Interessant. Ser at også han klaget på korsryggstøtten, men altså fant at disse nye/stoff setene var bedre. Da er det håp for meg også :)

Har du en kilde på sitatet?
Det ser ut som om et viktig spørsmål til forhandler ved konfigurering kan bli om setene med og uten komfortpakken er de samme. Jeg frykter kanskje at forhandler ikke vet dette. Setekvaliteten er for meg langt viktigere enn skinn/ikke skinn. Kanskje på tide med et spørsmål til Opel sentralt?
#129
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Priser og utstyrspakker klare
onsdag 14. desember 2016, klokken 16:01
Leveringskostander i tillegg er jo standard på absolutt all bilannonsering, så det er jo lite å bli forbauset over. Og det inkluderer jo en god del klargjøring.

PD: Avstandsindikator er ikke det samme som ACC nei. Bilen har CC; men ikke ACC.
#130
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: 80kw hurtiglading bekreftet
lørdag 10. desember 2016, klokken 19:43
Sitat fra: Ipadjove på lørdag 10. desember 2016, klokken 19:05
Å få lade på fergene hadde vert flott. F.eks lade Ampera-e på fergen Ampere :) Noen fergekaier har hurtiglader men da risikerer man å stå over en ferge.
Jeg tror fergene har nok med å få ladet egne batterier om de ikke skal tømme de over i elbiler under overfarten.
#131
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. november 2016, klokken 11:44
Sitat fra: Gurba på onsdag 30. november 2016, klokken 10:50
Sitat fra: erato på onsdag 30. november 2016, klokken 09:40
Hovedgrunnen til at jeg vil ha stort batteri er ikke kjørelengde og rekkeviddeangst, men for å være uavhengig av kommersielle ladestasjoner.
Samme tenker jeg. Hvis jeg skal kunne forsvare å bytte en nedbetalt bil med en med lån må jeg lade hjemme og det forutsetter bra rekkevidde.
Med stort batteri får du fleksibilitet ift hvor du skal lade, og du kan kjøre inntil du eller passasjerer trenger pause. Ikke inntil bilen må ha pause.
Og ikke minst - det store batteriet gjør det langt lettere å holde seg unna bunn og topp ift. skånsom behandling av batteriet for lang levetid :)
Og færre ladesykluser må vel også være bra.
#132
Sitat fra: TM på lørdag 08. oktober 2016, klokken 15:05
Ladehastigheten vil variere med temperaturen på batteriet. Normalt tror jeg du på et så stort batteri og med aktiv kjøling kunne kjøre full fart minst til 80 %. Det vil nok gå en knapp time til 80 %, men det er nok sjelden du vil gjøre det. 150 kr for en full tank (=10 liter brnsin) er uansett til å leve med  ;)
NB ! Dette er kvalifisert gjetting...jeg vet ikke. Men det står kanskje et sted i tekniske data for Bolt ?
På 30 minutter skal eAmpera lade nok til ca 15 mil kjøring. Til 3 kr minuttet blir det 90 kr, altså omtrent dieselpris pr mil (6 kr), eller 30% under bensinkostnader for en gjennomsnittlig bensinbil. Ved lading hjemme er det vel 50 øre til 1 kr/kwh, altså 1-1,50 pr mil. Da snakker vi sparebøsse. Hovedgrunnen til at jeg vil ha stort batteri er ikke kjørelengde og rekkeviddeangst, men for å være uavhengig av kommersielle ladestasjoner.
#133
Sitat fra: Krisw på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:13
Synes denne artikkelen er interessant:

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/opel-ampera-e-elektroauto-2017-500-km-reichweite-765522.html

Bildene synes å bekrefte mørkt interiør. Av artikkelen fremkommer det også at kvalitetsinntrykket er hevet fra Paris-prototypen (som var på besøk på Youngstorget), og det lover godt! Men det ser ikke ut til at det blir digitalt ryggespeil...
Ja, verdt å merke seg: Aber der Qualitätseindruck ist seit dem Prototyp von Paris (som var den som var i Oslo) erheblich besser geworden. Die Sitze wirken trotz der gefederten Platte in der Lehne bequem, ihr Leder fühlt sich ordentlich an. Und unser Demo-Auto hatte sogar hinten Sitzheizung.
#134
Skal ha bilen som nr 2 bil med fleste kjøreturer under 30 minutter og uhyre sjelden, kanskje aldri, kjøreturer over 2-2,5 time. Som nr 2 bil er jeg heller ikke villig til å betale mer enn ca 300'.

Kunne jeg leve med 25kwh batteripakke og mer fancy utførelse innenfor samme prisramme? Jeg har tenkt en del på det nå når det dukker opp alternativer, men er skeptisk til det til tross for at jeg sjelden vil ha rekkeviddeproblemer med 25 kwh.

Problemet slik jeg ser det er behovet for å holde en slik batteripakke kontinuerlig toppet opp for å kunne ha nytte av bilen uten stadig planlegging av bruksmønster. En av fordelene med 60 kwh er fleksibiliteten mhp opplading. Med 1 – 2 ganger nattopplading i uken på 10-16 Ampere i garasjen vil vi alltid ha en bil tilgjengelig som kan brukes til det meste (og den vil brukes mye til jobbkjøring, turer til hytta (1 t og 40 min) og lignende) – og uten at vi er avhengig av opplading der vi skal for å komme oss hjem igjen. Dette vil trolig også ha betydning for levetiden på batteriet.

Så ja, dette vil fungere selv om man alltid ville kunne ønske seg noe mer fancy-schmansy rent interiørmessig. Men så lenge prio 1 er rekkevidde og total kostnadsramme er dette mer enn greit nok. Men noe voldsomt sterke følelser vekker ikke bilen (det ville kanskje ikke noen andre biler i denne klassen gjøre heller) – selv om den hadde ganske sneisent eksteriør innenfor de lett klumpete rammene som bilkategorien (kompaktbil) medfører. Og jeg regner med en ganske positiv kjøreopplevelse når vi endelig får kjørt bilen.

Å gjøre noen endringer i bestillingen er derfor uaktuelt, jeg tror konkurrenter i prisklasse/rekkeviddesegmentet enda ligger en del frem i tid. Å bytte komforten ved 60 kwh batteripakke med et mindre plastpreget interiør er i hvert fall ikke aktuelt. 


#135
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: INVITASJON TIL FØRVISNING AV AMPERA-E
fredag 25. november 2016, klokken 10:01
Var også og kikket på bilen (som jeg har bestilt). Finish på interiøret var ikke all verden nei, men jeg tror dere glemmer at dette er en prototyp. Å diskutere følelse i knapper osv tror jeg blir helt feil, regner med at dette er ting som Opel jobber intensivt med, og regner med at når vi får se en produksjonsklar bil, vil kvalitet ligne mer på det vi ser i basismodeller av Astra og lignende. Unntaket er nok setene som nok er en spesialversjon.

Jeg satt for øvrig OK i det (110 kg/186) og synes ikke det var smalere enn for eksempel setene i min 2012 Focus. At det så litt nedsittet ut tror jeg ikke man skal legge mye vekt på. I løpet av de 30 minuttene jeg var der, var det like mange innstigninger i førersetet som jeg vil ha i min bil på en måned. Og dette eksemplaret har vært på en rekke messer. Hvordan det fungerer på langkjøring, vet man ikke før man har prøvd en langtur.

Den vil for øvrig bli min nr 2 bil og sjeldent kjørt lenger enn 2 timer. Men jeg vil ha lang rekkevidde for å være uavhengig av lading, hurtiglading og rekkeviddeplanlegging. Regner med å holde den oppladet i garasjen. Fleksibilitet i lading er kanskje viktigere enn lang rekkevidde for meg - skjønt muligheten til å kjøre 20 mil tur/retur til hytta i vinterkulde, uten opplading før returen, er en fin bonus.

PS: Synes midtkonsollen var plagsomt høy dersom man skal bruke girspaken. Men så lenge man ikke skal gire, og det skal man vel stort sett ikke, så fungerte den godt som armlene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA