Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - arnejorg1

#61
Zoe / Problemer med 10 amp lading
tirsdag 23. juni 2015, klokken 02:55
Jeg har nå hatt bilen i ca 2 uker, og jeg har ladet med 10 amp. kabelen som fulgte med bilen i påvente av å få montert hjemmelader. Men nå har den begynt og nekte å ta til seg lading. Den kommer flere ganger med "charging impossible". Det var nytteløst å lade fra en vanlig 16 amp kurs hos min onkel her om dagen, og hjemme gikk det heller ikke før senere utpå kvelden da jeg forsøkte igjen. Og nå i kveld har jeg ikke lyktes med å få den til å lade. Jeg har snakket med selgeren som påstår at den ikke kan lade fra alle stikkontakter, men jeg synes det er merkelig. Tror ikke det har noe med det og gjøre. Han mener også at bilen er laget for 400v og den er nok det, men rart at det plutselig er nå problemet har oppstådd. Jeg hurtigladet for øvrig på Statoil i dag å da stanset den på 74% og samme meldingen kom. Da jeg ladet på kiwi gikk det bra.

Noen som har hvert borti samme problemet? Den må jo kunne lade med kabelen som følger med
#62
Da er det bare å bytte ut den fossildrevne postbilen de har på øya hvor jeg vokste opp. Her er det kanskje 2-3 mil med postkjøringsvei tilsammen. Man trenger ikke engang hurtiglading på bilen. Her er det å hente posten på ferga om morgenen og distribuere den i samme slengen. Om ettermiddagen leverer man posten som skal avsted på ferga igjen. Meget ideelt for elbil både vinter og sommer.
#63
Elbiler i media / Sv: Bygger elbiler for barn
lørdag 20. juni 2015, klokken 23:35
hmm. disse må jo koste en del og produsere. Morsomt dette, men jeg ville gitt barna 5 km/t ekstra ;)
#64
Elbiler i media / Sv: Rekordhøye bensinpriser
lørdag 20. juni 2015, klokken 23:12
Sitat fra: K S på fredag 12. juni 2015, klokken 20:55
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 20:46
Sitat fra: OlavEmil på søndag 07. juni 2015, klokken 20:13
Det at "ladbare" hybridar med 4 - 5 mil elrekkjevidde er blitt det nye store, er jo eit superargument for å halde avgiftene på bensinen høg. Her er det nok mange som skal utnytte dei avgiftsfordelane dei kan, men som likevel kjem til å ha eit bensinforbruk på rundt halvliteren på mila jamnt over. Med ein slik bil er det jo openbart at bensinprisen er det einaste som stimulerer til bruk av eldrift når bilen først er kjøpt.
Ingen vits i enda dyrere bensin for å tvinge nordmenn over til elbil, det hjelper jo lite når alle andre land i verden kjører bare på bensin og diesel. Man må se gevinsten av det man påtvinger folk, symbolpolitikk er det mest idiotiske som finnes.

Klart det er vits i høyere bensinpris:
Hadde prisen vært så høy at Ola Dunk merka det på pungen hadde det gjerne blitt slutt på unødvendig tomgangskjøring, som både forpester lufte og ikke minst støyforurensingen. I tillegg har vi all unødvendig kjøring, samt at folk driter i forbruk mtp kjørestil.
Ja til økte avgifter på drivstoff (selv om det vil koste skjorta for min egen del!)

Vi elbilister kan vel også ha behov for å kjøre bensin eller diesel noen ganger, ingen vits i og sette opp avgifter for at det skal være mye dyrere de gangene man faktisk må kjøre. Fortsett heller og holde på elbilfordelene, vi har ett bra tempo slik det er i dag sammelignet med utlandet. Nå er det på tide at den store verden også tar litt ansvar. Prioriter å få opp ladestasjoner og bedre batteri, så vil folk gå over til elbil.
#65
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
søndag 14. juni 2015, klokken 15:44
Sitat fra: MrBacardi på søndag 14. juni 2015, klokken 09:38
Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i juni (pr. 13. juni):

AntallRegistrerte   Merke   Modell
52   Bmw   I3
1   Citroen   Berl El L1
1   Citroen   Berl-la El
38   Citroen   C-zero
77   Kia   Soul
2   Mercedes-benz   B-class Electric
70   Mercedes-benz   Electric Drive
23   Mitsubishi   Mitsubishi I-miev
26   Nissan   Leaf
16   Nissan   Nissan E-nv200
120   Nissan   Nissan Leaf
18   Peugeot   Ion
6   Peugeot   Partner
13   Renault   Kangoo Z.e.
61   Renault   Zoe
8   Smart   Electric Drive
191   Tesla Motors   Model S
1   Toyota   Rav4 Ev
342   Volkswagen   Golf
88   Volkswagen   Up!

(MERK: disse tallene har altså ingenting med salgstall å gjøre, dette er kun el-biler som har blitt registrert med skilter så langt nå i juni)

Har du ikke gjentatt noen merker her?

Ser at både leaf og mercedes står oppført 2 ganger.
e-golfen har som jeg ventet solgt mest. Jeg tippet den kom til å slå Leaf ganske fort
#66
Elbiler i media / Sv: Batteribusser i Geiranger
fredag 12. juni 2015, klokken 18:14
Joda. de kommer nok. Og BYD bussene fra Kina var vel også ferdige for flere år siden, fint at noen endelig begynner og teste dem ut i Norge. Det er det flere selskaper som også kan gjøre. Skal myndighetene og selskapene få folk til å reise kollektivt av miljøhensyn, er det vel på tide at man tar i mot de tilbudene som markedene byr på. Og på den måten vise at de virkelig tar miljøproblemet på alvor.
#67
Elbiler i media / Sv: Rekordhøye bensinpriser
fredag 12. juni 2015, klokken 17:43
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 17:19
Her er det mange dumme forslag fordi man tror at verden er som Norge. Så lenge Norge er i særklasse på elbiler må man åpne øynene og se utover grensene. Utvalget el-biler er elendig, bare ett bilmerke kan kjøre langt osv.. Det betyr at vi fortsatt er svært avhengig av fossile biler i Norge, så dere må vente en del år før dere hater fossilbilen... Tenk heller litt på egen bil i stedet for å være så opptatt av å straffe andre.
Ikke glem at de største egoistene kjører elbil, det ser man jo på diskusjonen om kollektivfeltet........

Du har nok rett i mye her. Vi er ett lite land i verdenssammenheng og kan ikke ta alt ansvaret alene. Utvalget av elbiler er fortsatt meget lite sammenlignet med alle alternativene du har når du kjøper fossilbil, og god rekkevidde er det fortsatt som du sier bare ett merke som klarer. Det går allikevel i ett greit tempo i Norge pga. avgiftfordelene, men vi må respektere at en god del ikke vil ha elbil, pga utvalget og rekkevidden. Folk vil ha samme rekkevidden som fossilbilen og til en akseptabel pris.
Så er vi tilbake til det med miljøansvar som Norge ikke kan ta alene. Hadde andre land hatt de samme fordelene som Norge har på ett tidligere tidspunkt, hadde markedet hvert mye større og bilprodusentene ville ha kommet mye lengre i utviklingen av elbilen.

Konklusjonen blir at man ikke skal straffe norske bilister med høye bensinpriser fordi ikke utviklingen på verdensbasis går fort nok. Man får uansett ikke folk til å kjøre mindre fordi bensinprisen øker.
#68
Elbiler i media / Sv: Rekordhøye bensinpriser
søndag 07. juni 2015, klokken 15:32
Sitat fra: K S på lørdag 06. juni 2015, klokken 18:05
Drivstoff er alt for billig!

Hvis drivstoffet hadde vært dyrt hadde folk kutta tomgangskjøringen og kjørt økonomisk. Eller tar jeg feil? Kanskje bilistene bare er dumme og liker å syte?
#69
Elbiler i media / Sv: Her dummer han seg ut igjen
lørdag 06. juni 2015, klokken 00:19
Jeg fatter ikke at en sivilingeniør kan komme med slike usanne og kunnskapsløse påstander. Skulle likt å sett regnestykket hans. Denne mannen må jo regne feil så det synger.
#70
Elbiler i media / Sv: Rekordhøye bensinpriser
fredag 05. juni 2015, klokken 23:59
Sitat fra: BensinV8 på fredag 05. juni 2015, klokken 00:46
Synes bensinen er billig jeg. Kjører 25.000km årlig og madammen kjører ca 15.000km. Fyller gladelig bensin på alle bilene. Er ikke _så_ mye dyrere.

Der ser man. Som flere nevner i denne tråden. Økte drivstoffpriser fører ikke til at folk kjører mindre, og  dermed ingen miljøeffekt. Slik du formulerer deg her, regner jeg med at du ikke bryr deg om bensinprisen legges på med en krone eller 2. Du vil ha akkurat samme årlig kjørelengde uansett. Tar jeg feil?
#71
Zoe / Sv: Lade hjemme 22kw
torsdag 04. juni 2015, klokken 17:14
"Har du kjørt i grøfta" Står det på den linken ;)
#72
Elbiler i media / Sv: Spetalen satser på hydrogen
torsdag 04. juni 2015, klokken 16:51
Skal vurdere hydrogenbil dersom
1. Prisen på hydrogen blir lav
2. Dersom prisen på bilen blir lavere og ikke koster 500k
3. Og ikke minst det viktigste, noen steder hvor man faktisk kan fylle hydrogen.
#73
Var det ikke slik at 1 av 10 nybiler som selges er en elbil? Da kan jo ikke dette stemme. Når bare 3% ønsker seg elbil, hvorfor kjøper 10%?

Dette var tall fra 2013, jeg regner med at det ikke er noe mindre nå
http://bil.adressa.no/bil/Ny-elbil-rekord-56661.html#.VXBfl8_tlEA
#74
Elbiler i media / Sv: Rekordhøye bensinpriser
torsdag 04. juni 2015, klokken 16:16
selvsagt hyggelig å kjøre elbil når prisene er så høye. Men ville nok hvert irritert dersom jeg kjørte bensinbil. Det er jo noe som ikke stemmer når oljeprisen faller og prisen øker.
#75
Kia Soul EV / Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV
søndag 31. mai 2015, klokken 01:58
Jeg holder for tiden på å vurdere ny elbil. Jeg har kommet frem til at parallellimportører som Carpoint ikke er billigere på soul, så da tenker jeg at jeg kjøper hos forhandler. Men så er det det da, jeg vil ha bil nå og ikke til neste år. Da er brukt alternativet, men heller ikke dem er så mye billigere enn en nybil. Så da kan det muligens bli Zoe istedefor, de har faktisk biler på lager. Må vurdere det, jeg har mest lyst på soul.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA