Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - minim

#16
Kjøpe elbil? / Sv: Strekke budsjett mot "moderne" rekkevidde eller ikke
fredag 29. september 2023, klokken 10:36
Jeg er fort der med lån om det bikker over 160-170k, men det blir nå ikke et veldig stort lån.

Jeg bytter normalt bil innen 2år uansett. Det var utenfor normalen med 5år på teslaen :p

Har ikke lest så mye om den annet enn at jeg så at den hadde samme sensor problem som q7 etron som jeg måtte bytte alle sensorene på. Men har ikke de fleste nye elbiler varmepumpe?

Leaf er egentlig ikke vurdert engang og enig i det du påpeker der.
#17
Kjøpe elbil? / Sv: Strekke budsjett mot "moderne" rekkevidde eller ikke
fredag 29. september 2023, klokken 08:58
Vil vel tro at første gen egolf nå er veldig tungsolgt? Jeg er kjent med rekkevidde begrensning og har hatt tesla 2015 i 5 år tidligere. Den ble egentlig byttet med en diesel pga alt maset med lading på langtur, men nå har jeg uansett en annen dieselbil vi kan bruke på langtur så det går fint.

Meste parten av vår kjøring er 22km pendling om dagen så en første gen egolf hadde holdt strengt tatt, men det blir litt mindre bekymringer med å legge på litt ekstra å få doblet rekkevidden. Var bare spørsmål om jeg sku legge på enda litt å få "dagens" standard så det er mer lettsolgt om noen år. Evnt har mindre verditap.
#18
Kjøpe elbil? / Strekke budsjett mot "moderne" rekkevidde eller ikke
torsdag 28. september 2023, klokken 23:42
Jeg vurderer ny bruktbil om dagen, men så egentlig på diesel biler til 100-150k. Nå har jeg uansett en annen dieselbil til langturer og ser at man kan få opp i 220-230 km rekkevidde innenfor mitt budsjett med elbil også.

Hadde egentlig landet på at jeg kunne fire på 4x4 kravet mitt å se på i3 og egolf. i3 utgikk pga upraktiske dører med to små unger så da stod jeg igjen med egolf. Med litt mer leting på finn så ender man alltid med å se på litt dyrere biler igjen og jeg ser jo fort at rekkevidden nesten kan dobles med å legge på 50-70k mer til feks ID3.. Bør jeg legge bort tanken om egolf til 150-170k nå som det nesten er å regne som kort rekkevidde?

Hadde egentlig håpet å slippe finansiering på ny bil, men om den til 150-170k blir verdiløs innen kort tid pga kort rekkevidde i forhold til moderne biler så er kanskje verditapet større enn lånekostnader også? Hva tenker folket?
#19
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
onsdag 24. mai 2023, klokken 23:27
Sitat fra: Sveinung Rogstad på lørdag 29. januar 2022, klokken 21:49
Sitat fra: HAnilsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:49Hadde sensorene kommunisert på en CAN-BUS eller lignende, hadde jeg delvis fortstått det. Men de er kun noen "dumme" thermistorer.

En video jeg fant her viser at han bytter en klimasensor på en golf. Riktignok en fossil-golf, men bruker sikkert lignende deler. Her bytter han kun en sensor og programmerer det inn i systemet.


https://www.youtube.com/watch?v=oezrEvFqS1w

Det er mye likheter mellom can og lin bus.  LIN bus ble tatt i bruk bla for og bruke færre ledninger og er optimalt for kortere strekk.

De gamle sensorene har forskjellig delenummer og adresse er derfor ferdig "kodet" finne du en brukt sensor på ebay med samme delenummer kan du bytte uten koding. Men den vil sannsynligvis ikke vare så lenge den heller.

De nye utbedrede sensorene (revisjon E som de har kommet til) er autoadresserbare.

3 sensoren står på en lin bus og 2 sensorer på neste lin bus. De står altså i serie etter hverandre.  Når sensorene er byttet og ikke kodet inn vil de når de spennings settes legge en pull down motstand til jord. Når koding starter måler da databoksen spennings potensiale på signalet og vet da hvilken sensor «signalet» har kommet til. Når denne er adressert åpner pull down motstanden og spenningen går viderre til neste sensor der også pull down motstanden er aktivert. Slik fortsetter det til alle sensorene har fått sin adresse.

Dette er også grunne til at en ikke kan blande (gamle) ferdig adresserte sensorer med (nye) auto adresserbare sensorer

Måtte lete lenge etter hvordan LIN bus adressering fungerer og fant til slutt dette i LIN BUS patentet.





Det var en strålende forklaring av LIN bus adresseringen, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan den vet hvor de ulike sensorene står. Er det så stor forskjell i ledningsmotstand? Har de en motstand i connector i ledningsnett som er kjent? Jeg har en Q7 Etron med samme sensorer hvor sensor nr2 har feilet. Det ser ut som jeg har gamle sensorer så da må jeg bytte alle 3, men under adressering hvordan får jeg bekreftet at sensorene kommer på riktig sted?

Ser også at du skriver Hex-V2. Trengs dette når jeg får kommet inn på modulen med HEX-USB+CAN adapteret og scannet feilkoder? Jeg tenkte å bruke trade-in programmet til ross-tech å få oppgradert, men har ikke fått gjort det enda siden jeg har hatt behov for adapteret mitt og det tar noe tid å sende det til USA for trade-in..

#20
Andre elektriske doninger / Sv: Boosted board
torsdag 27. april 2017, klokken 23:17
Tenkte jeg skulle bumpe denne igjen. I dag var jeg i Oslo og tenkte jeg skulle teste Inboard M1 som har forhandler her. Møtte han som selger dem for en demo og du verden så gøy! Jeg endte opp med et brett + batteri. Det geniale er jo at man kan enkelt bytte batteriet ut på 10-15sec når man er ute å kjører så rekkevidden kan dobbles/tripples osv enkelt ved å ha noen liggende i en sekk. De er strategiske 97Wh så de går som fly håndbaggasje også håper jeg.

Jeg startet med å ta bussen fra Fornebu til Frognerparken. Der fikk jeg en demo og var egentlig umiddelbart solgt. Ble med en tur til lageret deres på Røa og fikk med meg et brett. Fikk bare ladet det halvveis opp der i mens vi ordnet formalitetene samt at jeg hadde et ekstra batteri med 20% ish på (fabrikk lading). Det første batteriet som var ladet halvveis opp klarte seg til lysaker og det siste klarte resten av veien. Da sparket jeg i noen av de bratteste bakkene for å ikke tømme batteriet raskt siden jeg var klar over at jeg hadde for lite. Ladet også med regen nedover. Turen var på ca. 8km og var bare nydelig i ettermiddagssolen.

Blir mange fine turer med dette når goværet er på plass!

Minuset med Inboard er at motorene er ihjulene så utvekslingen er ikke like bra som på boosted. Det gjør at jeg med mine 90kg ikke kommer opp de bratteste bakkene når batteriet ikke er toppladet. Ikke noen dealbreaker for min del siden det er mange fordeler med å ha motorene i hjulene ellers.
#21
Tesla / Sv: Nye serviceplaner - dette begynner å bli dyrt!
fredag 17. mars 2017, klokken 19:03
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. februar 2017, klokken 10:06
Opprinnelig var absolutt alt inkludert. Nå inkluderes det som koster penger en gang til?
Og bør man beregne en hjulstillingsjustering hvert eneste år på biler av denne typen? Spør da jeg ikke er sikker selv...

Nei hjulstillingskontroll/justering årlig er helt spinnvilt. Tesla ville til og med at jeg skulle betale for justering og det ble nødvendig på en bil som ikke var et år gammel en gang. Det tyder heller på at de har oppdaget en konstruksjonsfeil på bilen som gjør at den ikke klarer å holde på hjulstillingen sin og at dette skal vi som kunder betale for.

Ja man kan sikkert slå den ut av stille om man er svært uheldig å treffer store hull i veien, kjører på fortauskanter osv, men normalt sett skal den tåle norsk bruk.
#22
Model S 2013 - 2022 / Sv: Foliering av chromelister
fredag 17. mars 2017, klokken 18:57
Er det vanskelig å demontere listene for plastidipping?
#23
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring Tesla
onsdag 22. februar 2017, klokken 16:49
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 22. februar 2017, klokken 10:52
Sitat fra: Kai. på onsdag 22. februar 2017, klokken 10:04
- Mekanisk eller elektronisk skade på motor og gir
- Batteri på elbil og hybrid


Dette har ingen Tesla-eier bruk for kanskje med unntak av noen få s60 som har overskredet 200.000km

Alle andre tilfeller er dekket av Tesla med 8 års garanti og ubegrenset km...


De fleste elbiler har også 7 års garanti på batteri, motor er jeg mer usikker på.

Er jo desto enklere for selskapene å forsikre dette når det uansett dekkes av garantien :D
#24
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
mandag 20. februar 2017, klokken 21:13
Leste igjennom kommentarene på en facebook gruppe og kom over denne:
"Bogdan Toader Sturlica; Let's admit he was trying to recharge his batteries with the braking"

Kunne ikke annet enn å flire og tenkte med et på den stereotypiske elbilisten som gjør alt for å få ladet litt :D (ref. han som parkerte inne i en barnehage blant lekene for å få lånt schukoen på veggen i Oslo nylig).
#25
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring Tesla
mandag 20. februar 2017, klokken 06:36
Det er helt umulig å sammenligne slikt. Bare hvor du bor vil variere premien med mye! Har samme parametre som deg over hos gjensidige og betaler 5500kr for en 85D 2016.
#26
Model S 2013 - 2022 / Sv: Slik blir nye mobil-Tesla-app'en
mandag 13. februar 2017, klokken 15:41
Sitat fra: pers1 på lørdag 11. februar 2017, klokken 09:59
Ja kun en utseende oppdatering, veldig synd. Håper dette bare av del 1.
App 3.0 er pr.d.d. Milevis unna appen jeg har til e-Golfen.

:O 103km, du må få den på lading! :D
#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: Beste vindusviskere
tirsdag 20. desember 2016, klokken 19:15
På tide med en oppdatering fra meg her. Kastet Biltema viskerene ettersom de bråket/hoppet fælt på ruten og monterte de som var anbefalt over her i fra Lucas. Alle problemer borte og de fungerer bedre enn de originale som sto på til og med :) Skal bestille meg et sett til å ha liggende siden det var nesten to ukers leveringstid.
#28
Pkt1. Gratis lading er ikke noe de har mulighet til å ta seg betalt for. Dette har de allerede gjort ved kjøp.

Pkt2 mandag-fredag kanskje, men hva med alle andre utflukter til hytte,familie,venner, barns aktiviteter osv. Det er i dag kun Tesla som dekker mitt behov totalt sett. Til-fra jobb kunne jeg sikkert klart med en egolf eller noe på AA batteri, men det er ikke kun der folk bruker bilen.

Pkt3. Totalt uenig. Til flere som kjøper Tesla og bytter etter et halvt år og tar stort verditap til flere får råd til å kjøpe Tesla og til flere elbiler får vi på veiene. Det høres jo ut som du regner at de skroter bilen etter 1-3år.
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: Total bremsesvikt
søndag 11. desember 2016, klokken 19:33
Tesla har ikke en manuell utløser funksjon da? Det er ofte vanlig, men da hjelper det gjerne kun om det er håndbrekk motor som har sviktet. Om kalipper har satt seg så hjelper det ikke å løsne wire som strammer heller :/
#30
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
lørdag 10. desember 2016, klokken 10:34
Sitat fra: GOS på lørdag 10. desember 2016, klokken 08:42
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 10. desember 2016, klokken 01:13
Tviler på det!

De som tjener mye betaler ofte lite skatt. Som regel er argumentet at de skaper arbeidsplasser ol.

Jeg mener du er på tur med ditt utsagn.

Får vel til ditt forsvar da definere "å tjene mye" til å være på Stein Erik Hagens nivå.....

Men tror ikke det var det nivået som var ment når noen snakket om a de som tjener mye har sikkert også betalt 1 million i skatt.

De fleste som tjener mye, la oss si over 1 1/2 -2 million i året betaler sin porsjon skatt, og betaler nok typisk mellom 40-55% i skatt av sin brutto inntekt, avhengig av gjeldsnivå. Som høyinntekts lønnsmottaker så tror jeg det er umulig å komme i en posisjon hvor du klarer å unngå stort skattetrykk. (Har selv betalt 40-55% av inntekt i skatt de siste 15 årene eller noe slikt, og kan ikke se at en kunne ha klart å endre det)
Selv flesteparten av de som er virkelig rike betaler veldig mye skatt, men du finner unntak, men disse er da ikke normale lønnsmottakere.

Hagen har nok bidratt mer årlig enn Ola nordmann gjør igjennom et helt liv. Om han betaler det personlig eller via selskapene spiller vel liten rolle. Han har nok ganske mange i arbeid også som må være enda viktigere. Er vel heller misunnelsen som er stor her.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA