Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Orbit

#2806
Audi e-tron / Sv: Hvorfor velge/betale ekstra for sort taktrekk?
onsdag 06. februar 2019, klokken 20:32
Nei, har prøvd det samme. Hvis du ha lyst taktrekk må du i stedet bygge opp fra Advaced Plus, og miste mye av kundefordelen :(
#2807
Elbilen i Samfunnet / Sv: Parkeringsbot tross Park Mini
onsdag 06. februar 2019, klokken 18:45
Park Mini oppfører seg nok slik fordi det egentlig er et dansk produkt, og der er reglene at klokken skal stilles frem til neste hele kvarter, også ved bruk av manuell skive.

I Norge er reglene at skive/ur skal stilles på ankomsttidspunktet.
Sitat fra: https://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-260/§24Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at motorvognen er parkert, stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt motorvognen ble parkert. Gjelder det ikke tidsbegrenset parkering på det tidspunktet motorvognen ble parkert, stilles viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt det igjen innføres tidsbegrenset parkering.
#2808
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 06. februar 2019, klokken 18:31
Får fint batterivarme selv på 8A (har prøvd), kanskje også under (har ikke prøvd). Det er derfor BMW anbefaler at forvarming startes minst tre timer før, for også ha nok energi til dette selv på lav strømstyrke. Det er også fint mulig å gå fra -10 til +10 i batteriet på under en time forvarmring (har prøvd, 11kW lader, men tror batterivarmeren uansett ikke kan ta mer enn 1-2kW)

Lavere strømstyrke påvirker hvor mye av kupévarmen som hentes fra batteret, så med 10A eller mindre er batteret noen ganger på 98-99% når du har forvarmet bilen på en kald dag, selv med tilkoblet lading.
#2809
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
onsdag 06. februar 2019, klokken 18:01
Det har jo blitt sagt mye om VW/Audi sin vilje til å være reell elbilleverandør, og ikke bare compliance. Kanskje de nå leverer høyere volum av demobiler til Norge, enn det andre (som også har lange leveringskøer å forsyne) klarer å levere ut til kunder lenge etter leveranser har startet. Men gir det litt mer tid før jeg sier noe bastant..... og hva volumet på kundebiler blir :-X
#2810
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
onsdag 06. februar 2019, klokken 13:34
Da er e-tron inne på topp 5 på elbiler registrert så langt i måneden! (jada....tynt datagrunnlag med bare en uke, men likevel.) Det er demo- og utstillingsbiler i tett tilsig nå. Prøvekjøring starter 11/2 hos min forhandler, men allerede fullbooket til 20/2.
[ You are not allowed to view this attachment ]
#2811
Audi e-tron / Sv: Ladetid på 16A kurs på helgetur
tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:47
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:09
Hvor står det? Jeg skjønner poenget ift varme sikringer, men kursen skal jo tåle full belastning og vel så det.
80% trodde jeg var en tommelfingerregel fra gamledager.
Det står ikke noe sted på siden til DSB. Det ser ut som flere og flere norske importører har skrudd med til 8A. Mener å huske noe om Ampera-e eiere som uforvarende tok med ladekabel ved verkstedbesøk, og uanmeldt fikk byttet denne ut med en nedgradert versjon. Det skal angivelig finnes en anbefaling om dette. Usikker om denne fremdeles gjelder:

Sitat fra: Griffel på fredag 29. april 2016, klokken 16:26
Siden DSB anbefaler å begrense lading fra vanlig Schuko stikkontakt til 8A er det fint at Nissan følger opp denne anbefalingen med sin standard ladekabel med kladd.

Fra heftet "Lading av elektriske biler" et sammarbeid mellom DSB, NEK, Elbilforeningen og NELFO:
Sitat
Ladestrømmen er begrenset av bilens elektronikk. Strømmen er vanligvis satt til ett sted mellom 8 og 13 A. Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

SitatNEK har opprettet et eget forum for elektriske biler, hvor deltagere sitter på tvers av normkomiteer, gruppen har også deltagere fra organisasjoner og myndigheter, under er en uttalelse fra gruppen:
29. august 2012 trakk EV forum følgende konklusjon:
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."
#2812
Audi e-tron / Sv: Ladetid på 16A kurs på helgetur
tirsdag 05. februar 2019, klokken 18:52
De fleste bilmerker har gått ned til 8A på det de leverer med nye biler, da DSB sitt oppsett krever max 10A sikring med Schuko (+jordfeilvern type B), og at en ikke ønsker å stå mange timer med belastning tilsvarende sikringens utløserstrøm. Siden det er 8A i prislisten som du har observert, så er nok slik også hos Audi nå.
#2813
Audi e-tron / Sv: Hjelp til valg av farge Audi E-tron
tirsdag 05. februar 2019, klokken 18:46
Tror alle fargene unntatt siambeige og antiguablå er kurant å få sett på andre biler. Så en Q7 i kosmosblå, men det er ikke så mange av dem.

Florettsølv er nok det de fleste vil forbinde med "sølv metallic". Tyfongrå er noe mørkere, mens manhattangrå er nok det siste kneppet i gråskalaen (mørk grå) før alle vil kalle bilen din "svart".
#2814
Audi e-tron / Sv: e-tron felger og dekk - dimensjoner etc
tirsdag 05. februar 2019, klokken 14:36
19" og 20" har samme dekkbredde (255) på e-tron, så det er "bare" høyden på dekksiden, vekt av komplett hjul, og aerodynamikk som endrer seg ved å bytte felgstørrelse. Audi sin egen kalkulator sier 20" spiser ca 3% av rekkevidden i forhold til 19", litt mindre (2%) på en skikkelig kald dag hvor varmeapparatet spiser en stor andel av energien (gitt en kjører med full varme på); litt mer (4%) ved 15-20 grader, dvs når ventilasjonen stort sett kan forsyne kupén med luft direkte utenfra. Det siste tallet er vel den beste indikasjonen på hvor mye felgene i seg selv utgjør.

Med 21" blir rekkeviddetapet det doble, dvs ca 8%, i de situasjonene en trenger lite varme/AC.
#2815
Audi e-tron / Sv: Hjelp til valg av farge Audi E-tron
tirsdag 05. februar 2019, klokken 12:55
Demobilene i Norge så langt er en miks av tyfongrå, hvit, antiguablå og mythossvart. Er du heldig kan du få sett tyfongrå på en bil hos forhandler neste uke.
#2816
Du får også motstander som kontrolleres digitalt, f.eks over I2C. Det er nok mer egnet for en slik jobb.
#2817
Audi e-tron / Sv: e-tron felger og dekk - dimensjoner etc
mandag 04. februar 2019, klokken 23:07
Pro 20" er vel bare utseende, og litt stivere sidebevegelser ("sportslig", pga lavere sidevegger på dekket) dersom en liker det. Konkret i dette tilfellet også et begredelig utvalg orginalfelger i 19" (kun én......)
#2818
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
mandag 04. februar 2019, klokken 16:22
Herfra ja: https://www.elbil24.no/tester/ingen-lader-raskere-enn-audi-e-tron/70719639

Ser på video at estimert tid for 100% synker 10 min mot slutten, tipper det er når batteriet er blitt skikkelig driftsvarmt. Så er det bare lete etter et MMI/ODB-hack for å lese ut batteriparametre som temperatur  8)


https://www.youtube.com/watch?v=V1QIJk7jxow
#2819
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
mandag 04. februar 2019, klokken 15:57
Startet med batteri som ikke er fullvarmet? Fastned har jo målt 130kW allerede ved 15% SOC.

#2820
Audi e-tron / Sv: Ladetid på 16A kurs på helgetur
mandag 04. februar 2019, klokken 14:10
Lader du på vanlig stikkontakt (dvs 10A pga EVSE som følger bilen, selv om kursen er 16A) må du regne med at de siste 3-6 timene av ladetiden går med kun til å varme opp bilen/batteri før avreise. (3 timer ved nullføre, 6+ timer ved -20, ennå lenger i sprengkulde). Har du tilgang til 11kW ladestasjon, vil du kunne varme opp batteri og bil på en time, selv i -20.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA