Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rollep

#1
Sitat fra: RJK på lørdag 27. april 2024, klokken 13:15På dee første Porschene med 800V-systemer, hadde ikke Porsche tatt skikkelig høyde for at man ville stoppe ved ladere med max 400V, og ladet derfor veldig tregt på disse, i forhold til hva laderne skulle klart å levere.
Det stemmer, når jeg bestilte Taycan måtte man huske på å konfigurere den med "On-board DC lader 150 kW"

Det ble etter hvert standard, slik det burde vært fra starten av.

Så dette er noe folk bør sjekke hvis de kjøper en brukt Taycan ellers kan de få en kjip overraskelse.
#2
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
tirsdag 18. juni 2024, klokken 20:55
At biler som står der skal være tilsluttet lader er helt OK, slik burde det være i Norge også.

Og det der med merkingen må man også være obs på. En hyggelig dansk jente fortalte meg at dekkene må ikke så mye som touche de hvite strekene for da vanker det bot. Det hadde hun fått erfare noen dager tidligere.
#3
Sitat fra: Jalla på lørdag 15. juni 2024, klokken 10:12
Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. juni 2024, klokken 08:54I praksis så styres verden ikke lenger av stater, men i større og større grad av store internasjonale selskaper med global produksjon.
Så det er store internasjonale selskaper som har angrepet Ukraina, og som dreper og bomber landet i fillebiter? Og som diktatoren i Kina mer eller mindre støtter. Jaja, det er mange måte å forvare egne valg på.

Har man fulgt med på politikken Kina har bedrevet siden Xi Jinping tok makten så er det liten tvil om ambisjonene de har utenfor eget land. Bare spør landene rundt Sør-Kina-havet. At Kina-Vedum sier nei til toll på biler fra Kina er selvsagt et knefall for Kina pga laksen vi sender dit. Egentlig burde det at Kina er Putins bestevenn og i praksis er med og sørger for at terroristen Putin kan holde angrepskrigen i Ukraina gående nok for å innføre toll.

Godt skrevet, helt enig :+1:
#4
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
mandag 17. juni 2024, klokken 13:25
Sitat fra: SveinJ på søndag 16. juni 2024, klokken 15:26Sjekk skilt på ladestedet, her fra Aabenraa.


Vel, det var ladeplasser for AC lading jeg tenkte på.

Ser nå at det har skjedd en del forandringer fra 1. januar så i år må man vel lese skiltene med lupe både en og to ganger før man tar sjansen på og lade på disse plassene også ;)

https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbil/alt-om-livet-med-elbil/parkering-med-elbil-plugin-hybrid?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR3SzT7ZkxXSEX9xwCyPMbzEnF97se0xHUAgDyBa8Q_o9B8TF6UfLP7IW0U_aem_ZmFrZWR1bW15MTZieXRlcw

Det der skiltet i Aabenraa har jeg for øvrig aldri lagt merke til selv om jeg var innom og ladet på Ionity 8 ganger bare det siste året. Men i fremtiden skal jeg definitivt passe på og legge frem p-skiven nå som jeg er klar over at Qpark mafiaen har lagt sin klamme hånd over området.
#5
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
mandag 10. juni 2024, klokken 13:05
Sitat fra: goggo på fredag 24. mai 2024, klokken 08:32Hehe, i Danmark er parkeringsvaktene enda mer regelryttere enn her hjemme i Norge.


Det kan jeg skrive under på. I fjor sommer fikk jeg bot på 500 DKK for å lade uten parkeringsskive i Aarhus.

Det komiske er at jeg hadde en korrekt innstilt skive, problemet var at den var plassert oppe til venstre og ikke nede til høyre slik loven i Danmark visstnok krever.

Jeg tok en del bilder av galskapen og etter jeg fant fram i labyrinten av en parkeringslov sendte jeg klage med bilagte bilder til parkeringsetaten i Aarhus kommune. Jeg hadde nemlig funnet en setning i loven som sa at utenlandske kjøretøyer kan bruke skiver og plassering som er godkjent i hjemlandet.

Etter få dager fikk jeg til svar at boten var slettet. Damen som skrev beklaget ulempene dette hadde forårsaket og håpet at jeg til tross for dette kunne tenke meg å besøke byen igjen neste gang jeg var på tur i Danmark :)

Nå har jeg fjernet min gamle skive og har heller med en løs skive når jeg kjører i utlandet, det er jo ikke bare i Danmark de kan være nok så firkantete.

https://www.clasohlson.com/no/Parkeringsskive-/p/40-7254-1

Det er ikke bare prisen på AC lading i Danmark som er et problem. Et annet irritasjonsmoment er at elbiler kan stå gratis parkert på ladeplasser i 3 timer uten å lade. Resultatet er at du gjerne navigerer deg frem til en plass der f.eks. 7 av 10 ladere er ledige ifølge appen, bare for å oppdage at de 7 "ledige" plassene er i bruk som rene parkeringsplasser >:(
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prisutvikling på elbiler fremover
torsdag 18. april 2024, klokken 20:39
Sitat fra: IK på torsdag 18. april 2024, klokken 11:40
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 16. april 2024, klokken 21:00I Tyskland finnes det ingen som helt grunn til å kjøpe elbil. Bilene er dyrere i innkjøp. Ladepriser begynner å bli hinsides. Når kostnaden på langtur blir 18 - 19 kr pr mil (og tildels betydelig høyere) så frister det selvsagt ikke. I tillegg krangle med lading og ladere som ikke virker.
Har bileier solpaneler og hjemmelading og kjører bare "rundt huset" så er det adskillig bedre. Unten solpaneler på taket, så ligger en i beste fall på rundt 3.75 kr kilowatten.
Forutsetter det slik så dør elbilene ut i Europa, før det er kommet riktig i gang.

Den som lever får se👋


Ikke glem at brukte elbilbiler har voldsom verditap nede i europa.


Det har de i Norge også.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prisutvikling på elbiler fremover
tirsdag 16. april 2024, klokken 12:09
Sitat fra: IK på torsdag 04. april 2024, klokken 10:54Frisker opp temaet.

Billige elbiler fra Tyskland

https://www.tv2.no/broom/brukt-elbil-prisene-kollapser-i-europa/16498622/

Kollaps i nybilsalget

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-kollaps-bilsalget-er-nar-halvert/s/5-95-1735826

Dårlige tider for BoS

"Bilsalget: Kollaps for Bertel O. Steen hittil i år
MARS-REGISTRERINGENE: Ikke siden 2009 har det vært registrert færre nye personbiler i mars måned enn i år. Det ser dramatisk ut for Bertel O. Steen etter første kvartal."

Kan man spå lavere priser på både nye og brukte elbiler fremover?
Ikke rart at elbilsalget kollapser i Europa og i andre land. Folk har selvsagt fått med seg det vanvittige verditapet på elbiler. Legger man så til dårlig infrastruktur, høye ladepriser pluss andre ulemper med elbiler er det ikke rart at folk har blitt skeptiske til å kjøpe nye elbiler.

Her i Norge kan vi nok holde det gående sånn noenlunde, i hvert fall et par år. Mye takket være 5 års nybilgaranti og under forutsetning av at man ikke strammer ytterligere inn på elbil insentivene.
#8
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 16. april 2024, klokken 09:09
Sitat fra: Rollep på mandag 15. april 2024, klokken 18:18Kinas støtte til Putin gjør at de er allerede vår fiende.

Bortsett fra når de lover å kjøpe fisk...
Nå er det vel en viss forskjell på å kjøpe fisk i forhold til å kjøpe strategisk viktig infrastruktur.

Vi trenger ikke flere skandaler typ russerhyttene med perfekt utsikt over Bardufoss flystasjon.

https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/bardufoss-hytte-russere
#9
Kinas støtte til Putin gjør at de er allerede vår fiende.
#10
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:45Er jo som forventet, er ikke noe som heter gratis lunsj for evig.
Kan jo alltids bytte til hydrogen, den har vel fortsatt gratis bomring 😝
Men ja latterlig at elbil skal betale mer årsavgift enn forurensende fosil biler men er som forventa når man har valgt inn en bygdetulling i regjeringen som og kjører rundt i en stor fosil pickup.
Jeg hadde ikke forventet meg at fordelene ville vare evig.

Det som irriterer meg mest er det evinnelige gnålet om nullvekstmålet. Hva i all verden gjør det hvis vi har en liten økning i bilbruken så lenge stadig flere går over til bruk av nullutslippsbiler.

Det blir litt som "vi vil at alle skal gå over til elbil, men dere skal helst ikke bruke de" ::)
#11
Den rødgrønne tulleregjeringen fortsetter sitt arbeide med å avskrekke folk fra og velge elbil.

De har innført vektavgift og toppmoms. Årsavgiften har økt til 3175 kr og er nå 401 kr mer enn for fossilbiler. Tidligere hadde jeg 50% rabatt i bomringen på Jæren, nå er den redusert til 30%. Neste omdreining på avgiftskruen ser ut å bli 0% rabatt.

https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-varsler-store-elbil-endringer-bompengesjokk/s/5-95-1721684

Før var det gratis å kjøre elbiler gjennom bomstasjoner. Så ble det bestemt at elbilister i alle fall ikke skulle betale mer enn 50 prosent av vanlig takst i bomstasjoner.

I fjor ble den fordelen igjen kraftig svekket: Nå er det lov å gi elbiler så lite som 30 prosent i rabatt.

Og nå mer enn antyder regjeringen at elbilister må belage seg på å betale mer i bompenger – spesielt i byene.
#12
BMW / Sv: BMW Charging
torsdag 29. februar 2024, klokken 12:35
Sitat fra: Orbit på onsdag 28. februar 2024, klokken 21:20BMW Charging har i dag varslet prisendring fra 1/4. Ionity Plus-avtalen er som før (2,50 kr/kWh + 39 kr/mnd), mens det dyreste abonnementet for "alle" andre operatører (Active, til 19 kr/mnd) setter ned kWh-prisen fra 5,29 til 3,99. I tilegg kommer 6,99 kr per ladeøkt (som også var der tidligere for lading utenom Ionity). Så lenge de fleste operatører ennå ligger rundt 5-6 kr/kWh, er Active gunstig allerede fra første lading i måneden!

I utlandet går Active-avtalen i litt forskjellige retninger. I Norden settes prisene ned (på linje med Norge), i sentral-Europa står det stille, men de går litt opp i sør-Europa.

Meget bra :+1:
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
onsdag 28. februar 2024, klokken 12:00
Da var det slutt på de gode tidene med Porsche Charging Service også.

Nytt opplegg som alle nåværende abonnenter presses over på blir:

Månedspris 300 kr.
AC 5,49 kr/kWt
DC 6,49 kr/kWt
Ionity 4,39 kr/kWt

Selv under gratisperioden er jo dette en dårlig deal og når den er over blir det jo latterlig dårlig.

#14
Macan / Sv: Porsche Macan
tirsdag 06. februar 2024, klokken 19:55
Sitat fra: Egil S på lørdag 27. januar 2024, klokken 13:01Bygget også enn Turbo da jeg syntes den var tøffere i front og hekk, men den kom på 1,650.000, hadde håpet de kom med en GTS versjon av Macan, det hadde nok vært interessant.
Hvis Porsche fortsetter slik de alltid har gjort så kommer GTS versjonen om 2 år ;)
#15
Sitat fra: MrBacardi på fredag 02. februar 2024, klokken 18:17Nå som faceliften er rett rundt hjørnet, med forbedringer på blant annet rekkevidde, så vil vel det si at det bør bli muligheter for kupp i bruktmarkedet på den første generasjonen?
Tiden for kupp i bruktmarkedet er nok over. De som var nødt til og selge grunnet økonomi har allerede solgt. Antall biler som ligger ute til salg er halvert på kort tid.

Nybilsalget av Taycan har vært veldig lavt etter renten gikk opp og regjeringen innførte moms og vektavgift. Salget kommer neppe og ta seg opp ved introdusering av en facelift som sannsynligvis kommer å bli enda dyrere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA