meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dampmaskin

#1
BMW kaller tilbake til sammen over 70 000 elbiler pga. at bilen kan miste motorkraften.

  • i4: 35 414 stykker
  • iX: 25 280 stykker
  • i7: 5 484 stykker
  • i5: 4 674 stykker

Feilen har å gjøre med at bilen tror at det er en feil i høyvoltsanlegget, og gir en melding på skjermen noen sekunder før kraften til motoren(e) kuttes helt. Bremser og servo blir ikke påvirket, men fortsetter å fungere som normalt.

Det er anslått at rundt 1 av 1000 biler er påvirket. Feilen kommer til å bli utbedret med verkstedbesøk eller OTA-oppgradering.

Kilde: https://www.caranddriver.com/news/a65256474/bmw-ix-i4-i5-i7-evs-drive-power-recall/

Jeg har ikke hørt om dette problemet før, men nå er det kanskje ikke så voldsomt mange tusen av disse bilene på norske veier heller. Hvis problemet bare dukker opp i en promille av bilene, blir det vel bare en håndfull med uheldige eiere i landet.
#2
BMW i4 / Sv: Navigasjon er ikke til å stole på
lørdag 07. juni 2025, klokken 00:25
Sitat fra: Hårek på onsdag 28. mai 2025, klokken 16:24Det er mye å ta tak i hos HERE.
Da jeg kjørte Jaguar I-Pace, som såvidt jeg vet bruker HERE og ingenting annet, var navigasjonen ofte verre enn ubrukelig. Ikke klarte jeg å få dem til å rette på noe av feilene heller, verken gjennom apper eller henvendelser. Og det skrotet betalte jeg i dyre dommer for.

BMW sin navigasjon føles mye bedre. Jeg anslår at den bare gjør 10% av feilene som Jaguaren gjorde. Så min gjetning var at BMW på en eller annen måte blander flere kartkilder. Hvis det "bare" er innsendt data fra BMWene på veien som de forsterker dataene fra HERE med, så er det litt imponerende.

HERE må enten ha noen utrolig gode APIer eller noen utrolig gode priser, siden de klarer å lure det søplete datagrunnlaget sitt på så mange bilprodusenter. Eller kanskje det bare er Norge de er dårlige på, og at kartene deres for kontinentet er vesentlig bedre?
#3
BMW i4 / Hvorfor er DU inaktiv i denne gruppa?
søndag 23. februar 2025, klokken 09:49
Hei. Jeg skal overta en brukt M50 snart, og gledet meg til å lese meg opp om aller siste nytt her på forumet. Men det er jo rene kirkegården her inne. Så ble jeg nysgjerrig på hvorfor.

Er alle bare for opptatt av å kjøre på svingete veier mens de gliser fra øre til øre, eller har alle simpelthen blitt frustrert og kvittet seg med bilene sine.

Er bilen en braksuksess eller var den en flopp?

Jeg kunne selvsagt vendt meg til media for svaret, men siden disse er notorisk fokuserte på kun de aller nyeste modellene (det er jo nesten som om det var markedsføring de holdt på med, og ikke ekte journalisme), så tenkte jeg at forumet kanskje var en mer pålitelig kilde til brukbar informasjon.
#4
i-Pace / Sv: Kjøpsråd I-pace 2019-2020
søndag 09. februar 2025, klokken 23:36
Sitat fra: ole-p@combitel.no på fredag 24. januar 2025, klokken 09:29Biler som har vært inne for utbedring av H484 bytter de hele batteripakken eller kun enkeltceller?
Ved H484 så byttes i teorien hele batteripakken, samt batterikontrollmodul.

I praksis, etter min erfaring, står bilen og råtner hos forhandler mens ingenting byttes.
#5
i-Pace / Sv: Hvordan lure/tvinge ladingen til å fungere som den skal
mandag 30. desember 2024, klokken 03:12
Ting kompliseres av at bilen står hos forhandler med en aktiv tilbakekalling. Jeg har litt vanskelig for å tro at noen tredjepart vil la seg friste av det.

Det eneste tilbudet jeg har fått fra forhandler, er at jeg kan betale et mellomlegg for å bytte min FE inn i en nyere bil som jeg antar vil ha lavere utstyrsnivå.

Jeg fikk i den forbindelse vite at innbytteprisen som jeg ville få for bilen min var "mye mer enn det bilen er verdt". Den konkrete innbytteprisen viste seg å være identisk med den som jeg noen måneder tidligere hadde kjøpt bilen for, fra samme forhandler. Enhver får vel tolke akkurat den som de vil.
#6
i-Pace / Sv: Hvordan lure/tvinge ladingen til å fungere som den skal
lørdag 28. desember 2024, klokken 12:28
Dørhendelen åpner låsen.

Hver for seg er nok disse tingene overkommelige, men de hoper seg opp og utgjør til sammen et bilhold som begynner å oppleves mer negativt enn positivt. Dalende tillit til forhandler (en sak som jeg ennå ikke har bestemt meg for hvordan eller om jeg i det hele tatt skal forholde meg til) er også en betydelig faktor her.

Akkurat nå føler jeg på en trang til å komme meg ut av hele situasjonen, med de midlene og metodene jeg eventuelt har tilgjengelig. Fantaserer om å kjøpe meg en 10 år gammel Leaf eller noe til å putre rundt i nabolaget, og ta alle langturene mine framover med fly. Vi får se hvordan jeg føler det over nyttår.
#7
i-Pace / Hvordan lure/tvinge ladingen til å fungere som den skal
lørdag 28. desember 2024, klokken 00:00
I dag kastet jeg bort en time av mitt liv på å prøve å initiere en hurtiglade-sesjon, i kulda, langt hjemmefra, og langt fra der jeg kjørte fra. Og som seg hør og bør når man prøver å hurtiglade, med nesten tomt batteri.

Jeg prøvde å få tre forskjellige ladenettverk og enda flere individuelle ladere til å funke med en I-Pace som er i evig trassalder. Denne bilen (lånebil fra 2021-2022 et sted) lader villig ca. halvparten av gangene jeg prøver å bruke en hurtiglader. Den andre halvparten av tiden slår den seg fullstendig vrang og er et helvete å ha med å gjøre.

Jeg er fristet til å si at den i så måte er enda verre enn min egen bil (2019), men det er det vanskelig å si med noe tyngde, da jeg kun hadde denne i noen få måneder før den ble tilbakekalt, og det siste halvåret har stått og råtnet hos forhandler fordi JLR ikke evner å fremskaffe verken en ny og mindre eksplosjonsfarlig batteripakke, eller noe som kan minne om et tidsestimat.

Men tilbake til dagens lade-helvete. Da jeg var på nippet til å tilkalle tauing, lærte Viking Redningstjeneste meg et nytt (for meg) triks over telefon.

  • Trekk ut ladekontakten.
  • Sett deg i førersetet.
  • Skru av bilen.
  • Lås bilen med låseknappen på innsiden av døren.
  • Vent 10 sekunder.
  • Gå ut av bilen igjen.
  • Vent ett minutt.
  • Putt i ladekontakten og prøv igjen.

Verken JLR eller forhandler har noen gang vist interesse for å hjelpe meg som eier av en I-Pace til å komme gjennom en hurtigladerseanse med den mentale helsa i behold, og selv om jeg har lest om flere sanger og danser som visstnok skal kunne lokke ladekretsen i bilen til å fungere bedre, kan jeg heller ikke huske å ha lest om akkurat dette trikset på nett. Men denne gangen reddet Viking for meg det lille som var igjen av både dagen og vettet. Det funket. Tusen takk, Viking

Nå gjenstår det bare å finne en måte bli kvitt bilen min på, mens jeg ennå kan si at jeg ikke ubetinget hater alt som heter I-Pace. Jeg merker at den døren så smått har begynt å lukke seg nå. Jeg ser dessverre ikke noe utover å flykte fra hele eierskapet, som ser ut til å ville eller kunne stoppe den døra før den slamrer helt igjen. Jeg håper det er noe jeg misser her, men det får gå som det går.

Uansett. Ville bare dele trikset med andre som kan ha nytte av det. Vurderer selv å printe ut punktlista, laminere den, og klistre den på innsiden av frontruta.
#8
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
tirsdag 26. november 2024, klokken 20:46
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 25. november 2024, klokken 17:21Det snakkes om at man kan få byttet inn bilen i en tilsvarende brukt uten feil på batteri - har du fått noe slik tilbud ? Hva sier verkstedet om saken ?

Har to ganger fått muntlig tilbud om å bytte inn 2019-modellen min, men ikke i noe eldre enn 2022 tror jeg det var. Og det betyr at jeg må ut med i hvert fall 100-150 tusen i mellomlegg, for en bil som trolig ikke er like velutstyrt.

Siden jeg relativt nylig hadde kjøpt bilen da den ble innkalt igjen, hadde jeg ikke den slags penger liggende og slenge, og det var uansett den bilen jeg allerede hadde som jeg hadde sett meg ut.

I dag ville jeg vurderingen kanskje blitt noe annerledes, men jeg tror likevel konklusjonen hadde blitt "don't throw good money after bad".

I verste fall får jeg hyre advokat og prøve å få annullert kjøpet. Da vil nok i så fall mitt forhold til Jaguar være over for dette livet.
#9
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
mandag 25. november 2024, klokken 08:59
Nærmer seg fem måneder nå da. For å være helt ærlig føler jeg meg ikke lenger 100% sikker på at jeg noen gang kommer til å se den bilen igjen.
#10
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
torsdag 03. oktober 2024, klokken 16:22
I dag fikk jeg brev om H441. Jaguar jobber tydeligvis ikke bare i sitt eget tempo, men også i sin egen rekkefølge.  Greit nok at jeg har fått lånebil, men den mangler helt essensiell funksjonalitet som adaptive cruise control. Til og med folkevogna som jeg hadde før (Golf GTE), hadde ACC som standard. Jeg har kjørt rundt i dette I-Pace-formede objektet i drøye tre måneder uten å mukke, men nå begynner jeg å kjenne at tålmodigheten går i limp mode.
#11
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
fredag 05. juli 2024, klokken 14:39
For meg funket Jaguar-appen stort sett greit mesteparten av tiden, fram til den siste API-oppdateringen som sperret for tredjeparts-apper. Det virket som API-oppdateringen til en viss grad også sperret ute Jaguar sin egen app, for etter det fungerte appen unntaksvis halvveis, og mesteparten av tiden ikke i det hele tatt.

Jeg håper det blir bedre når jeg etter hvert får bilen tilbake med nytt batteri og (forhåpentligvis) oppdatert programvare.

Oppdatering, april 2025: Fikk aldri bilen igjen. Den ble stående på forhandlerens parkeringsplass og samle opp mugg i interiøret samt elektriske feil, helt til jeg i februar 2025 ikke så noe annet valg enn å få dem til å kjøpe den tilbake. Det ble en dårlig handel både for meg og for JLR/forhandler. Ansvaret for dette plasserer jeg helt og holdent hos sistnevnte. Kjenner at jeg fortsatt blir provosert når jeg tenker tilbake på det.

RIP Photon Red FE. Bilen i seg selv var knallgod og vil bli savnet. Bare synd at støttesystemet rundt var helt latterlig dysfunksjonelt.
#12
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:55
Ja, da jeg droppet av bilen på 60 000 km-service for et par timer siden, sa forhandleren (i Bergen) at de skulle installere ny programvare, og at jeg da antakelig vil få både feilmeldingen på skjermen, og ladebegrensning på 72%.

De ringte meg nettopp, og det som faktisk skal skje er at jeg får lånebil fra i dag, i stedet for å få min egen bil tilbake. Så batteriet mitt var kanskje verre enn man hadde trodd? Kan ikke klage på servicen, i hvert fall.

I morgen skal forhandleren visstnok ha et større møte med JLR, hvor de skal få mer informasjon om hva de konkret skal gjøre med H484-tilfellene. Deretter skal de begynne å ringe rundt til berørte kunder.
#13
i-Pace / Sv: Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
mandag 01. juli 2024, klokken 16:21
Såvidt jeg forstår det innebærer H484 i motsetning til H441 bytting av hele batteriet (eller i hvert fall samtlige moduler i batteriet).

Jeg har ikke fått noen melding i bilen, og heller ingen begrensning på SoC, så den ser det ut til at jeg må passe på manuelt. Jeg mistenker at min bil ikke har full støtte for OTA. Når jeg prøver å oppdatere infotainment-systemet, som jeg mener er på nyeste versjon, får jeg beskjed om nettopp at jeg er på nyeste versjon.

Men når jeg prøver å sjekke den oppdateringen som er nedenfor i samme meny, "car systems?", husker ikke akkurat hva den heter, så får jeg en annen melding. Bare noe om at den ikke kan oppdatere. Jeg stusset litt på forskjellen i formulering, men hvis bilen min er så gammel at den ikke kom med full OTA-støtte så gir det jo mening.

WattCat pleide å vise ganske god helsestatus på batteriet før Jaguar stengte den ute, men greit nok, den hadde vel ikke spesielt detaljerte data. Jeg har også ABRP som er koblet på OBD2-porten via Bluetooth, og den viser også noe batteridata. Heller ikke her er det noe som ser feil ut. Kanskje Jaguar har noe mystisk og magisk telemetri som de holder veldig hemmelig, hvis de nå har kommet fram til at batteriet mitt er sykt. Alternativt går de bare etter sporingsdata i produksjonskjeden og obduksjoner av moduler fra nært beslektede batterier.

Har du forresten noen tips til motor/gir/batteri-forsikring som det går an å ta på en bil hvor 5-årsgarantien har gått ut? Jeg har fortsatt bruktbilgaranti som går ut om en måned eller tre, hvis det har noe å si.
#14
i-Pace / Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484
søndag 30. juni 2024, klokken 22:31
Som relativt fersk og stort sett (når det ikke er snakk om software) entusiastisk eier av en First Edition, kom jeg nylig hjem til et brev fra Jaguar. Noen utdrag:

"Økt risiko for termisk overbelastning. [...] informasjon nylig mottatt fra LG Energy Solution, en avdeling av LG Chem"

"De berørte bilene vil få et nytt, komplett fremdriftsbatteri montert. [...] Mulighet for varmeutvikling og i verste fall brann, dersom batteripakken lades til over 85%."

"Ta kontakt [...] for å avtale tid for utbedring."

Videre forteller brevet at det er trygt å bruke bilen forutsatt at man ikke lader innendørs eller parkerer inntil bygninger etter ladning. Og så er det en regel i tillegg, og denne er litt saftig:

Ikke lad til over 75%.

Nå som JLR har sabotert for eksterne apper må man altså sitte og følge med på den offisielle Jaguar-appen før man løper ut og napper ut kabelen manuelt. (Med mindre man har en lader som er smart nok.)

Videre står det noe om at andre biler også har problemer, og at Jaguar har bestilt et nytt parti batterier som vil bli distribuert til forhandlere og verksteder "innen kort tid". Jeg blir bedt om å kontakte forhandler eller autorisert serviceverksted så snart som mulig og oppgi koden H484, "uavhengig av hvilke kampanjer, oppdateringer eller reparasjoner som tidligere har blitt utført", og så skal de evaluere hva som må gjøres.

Nå ser jeg at H484 har blitt diskutert på utenlandske fora siden mars, men jeg fant ingenting her på Elbilforum om denne tilbakekallingen.

Jeg kjøpte bruktbilen min fra forhandler i februar, så jeg er usikker på om jeg har fått brevet skikkelig forsinket fordi det har gått en runde med forrige eier eller noe sånt, eller om det bare er Norges tur nå.

Er det noen flere her som har fått dette brevet, hvor lenge er det i så fall siden, og hva vet eller tror dere om ventetiden for å få utført batteribyttet?

Det er veldig kjekt å få splitter nytt batteri gratis altså, men litt kjipt hvis det trekker ut i tid og vi må stresse med å være "manuell BMS" hver gang bilen skal lades.
#15
i-Pace / Sv: WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace
søndag 30. juni 2024, klokken 22:03
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 23. juni 2024, klokken 17:27Ja, det har vært topp å ha og kunne utnytte de mulighetene det har gitt, men vi har ingen grunn til å KREVE noe her.
Til og med at Jaguars egen app skulle fungere skikkelig ser ut til å være for mye forlangt.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA