Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - johnsalf

#91
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq EV - Bilder og film - Eksteriør
fredag 02. september 2016, klokken 14:08
Video som viser den orange fargen (dog hybridmodellen).
https://www.youtube.com/watch?v=ztv3MAHPIrg
#92
Hyundai Ioniq / Sv: Rekkevidde Ioniq
fredag 02. september 2016, klokken 14:02
Våre reelle behov og bruk av bil er forskjellige - dermed er det naturlig at vi har ulike krav til rekkevidde.
- Men jeg lurer allikevel om mange er litt for opptatt av rekkevidden.
- Ioniq har mer enn nok til daglig privat kjøring i nærområdet.
- Og på langtur i Norge rekker den til 2-3 timers kjøring. Vil ikke de fleste av oss da uansett like å ta en stopp med en liten matbit, så kan bilen lades i mens?

Selvsagt, ligger hytta (eller andre steder en ofte reiser) 250-300km unna ville jeg passet på å kjøpt bil som går så langt uten lading, men for oss andre - har det noen reell betydning om bilen går 200 eller 300km på en lading?

Hvis en ofte drar på lange bilturer/ferier med lange kjørestrekk forstår jeg også at hver km rekkevidde teller - men det gjelder da ikke hele befolkningen?
#93
Elbiler i media / Sv: Noe annet ville være helt idioti
tirsdag 30. august 2016, klokken 14:25
En kan selvsagt kverulere med alle tall og påstander. De 5 familiene jeg kjenner som har gått over til kun elbil (Mecedes 2*leaf, Golf og Kia) sier ihvertfall de greier seg utmerket. Og gode anbefalinger fra venner smitter, og fikk oss til å tenke og kjøpe elbil med litt lenger rekkevidde enn hva disse har. Så kan en selvsagt diskutere hvor stor del av befolkningen dette representerer. Det er selvsagt langt fra alle - men jeg tror det er nok til å opprettholde og øke elbil-salget gradvis i tiden forover, i takt med stadig lenger rekkevidde.
- Det viktigste for mange er den mentale delen - bevege seg fra at "bilen må kunne brukes til alt, også det jeg bare gjør 1-2 ganger i året", til "jeg kjøper elbil som passer til nesten all kjøring - så finner jeg andre løsninger de få gangene den ikke passer.".
#94
Sitat fra: eibet på tirsdag 30. august 2016, klokken 12:14
Sven Kvia Stavanger har inne demobil hvert fall hele denne uken. Prøvde den forøvrig i går. Syntes den var meget bra. Nå kjøpte jeg usett allerede i juni så gjorde ingen forskjell for meg.
Kvis Stavanger denne uken, Sandnes 1-10 sept.
#95
Elbiler i media / Sv: Noe annet ville være helt idioti
tirsdag 30. august 2016, klokken 13:05
Jeg tror at vi nå bare er inne i en midlertidig dump - elbilsalget vil øke jevnt og sikkert framover:
- Det er i den siste blitt stadig flere "normale" familier som skifter til elbil som familiens eneste bil. De er stort sett fornøyd - og ser ikke problemer med en maks kjørelengde på 150km som rekker til alt bortsett fra en tur i året. (Og da leier en bilen for pengene en sparer på bompengefritak.)
- Med de nye bilene som allerede er i salg (for ex Ioniq) har en også lenger kjørelengde - forskjellen til den nye Opelen (som kanskje kommer om et år) vil bety fint lite - borsett fra de som har hytte 260km hjemmefra.
- Argumentet "vent, dagens elbiler får dårlig annenhåndsverdi siden det snart kommer nye med lengre rekkevidde" vil i stor grad forsvinne. Hva med annenhåndsverdien av fossilbiler når drivstoffprisen stadig stiger - og det om 2-4 år vil være elbiler på markedet til samme pris og 3-400km rekkevidde?
#96
Hyundai Ioniq / Sv: Tekniske ting vi lurer på
tirsdag 30. august 2016, klokken 12:40
Sitat fra: Goggen123 på lørdag 20. august 2016, klokken 16:48
Takk - prøvde den her om dagen jeg og, men mye man skulle sjekket og kommer på i ettertid...
Vet du noe om muligheter for takstativ?

PS: ser du bestilte bil allerede i juni, ganske vågalt - hva gjorde deg overbevist så tidlig?
Ser på de første registreringene (se annen post) at det er oppgitt 0 kg for tilhengervekt, men "Ikke oppgitt" for vekt taklast. Det må bety at det er lov med takstativ (er ikke 75kg den generelle grensen?). Bilen har ingen rails/takrenner, slik at en trenger slike dumme hvor "armen" går inn i døråpningen. Har ikke funnet bilen i listene hos Thule (men kan sansynligvis bruke en av variantene som allerede finnes, de går jo til flere bilmodeller), eller universalstativ fra Biltema.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA