meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - CorsoDante

#31
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 28. april 2025, klokken 09:00
Sitat fra: CorsoDante på søndag 30. mars 2025, klokken 12:10
Sitat fra: turfsurf på søndag 30. mars 2025, klokken 11:49
Sitat fra: What-a-watt på søndag 30. mars 2025, klokken 10:04Vi med gammel hardware har vel for lengst innsett at vi har blitt lurt. Men kanskje vi kan få noen nye funksjoner etterhvert å hygge oss med, og ikke minst noen fiks på det som irriterer mest med dagens EAP. I det minste bør de med FSD få nyere FSD-utgave gratis hvis de kjøper en ny Tesla, men hittil har slikt krav bare blitt ignorert. Utrolig!
Har vært to runder med kampanjer hvor man kunne overføre FSD gratis ved kjøp av ny Tesla. Senest i Q4 i fjor.

Det tilbudet burde vært stående for alltid, for alle som kjøpte FSD i en bestemt periode (da det åpenbart ble oversolgt). I tillegg til NDA'en som alle skriveføre bør være i stand til å plukke inn; en tilbakebetaling som strengt tatt burde kommet automatisk, men sånn fungerer ikke bransjen stort sett.

Da var det på'an igjen. I hvert fall i USA, og da kommer det kanskje hit også.

Ikke verre enn at det er godt for noe; når Elon hopper og spretter i salaten (med hånda i været...), så må Tesla glatte over.

FSD-transfer skulle dog vært permanent for limpinnen-gjengen (som kjøpte da FSD ble oversolgt). Ikke være en salgs-gimmick.
#32
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
fredag 25. april 2025, klokken 15:49
Sitat fra: daktari på fredag 25. april 2025, klokken 15:06Disp fra regelverket i 2 år for å teste i Norge. Da runder FSD hele 11 år før kunder har sjans til å få det.
Så kommer det ikke klart frem om dette er på nivå med Ruters level-4 test i Oslo, eller fortsatt level 2.

?

Det går da selvsagt an (rent 100 % hypotetisk) å få godkjent FSD som L2 i Norge, før dispensasjonen går ut. Ikke at jeg tror molboene i det offentlige ønsker å få til noe slikt, før FN/EU tillater L2-systemer av denne sorten. Det ville krevd fremoverlenthet. Og jeg har ditto liten tro på EU i dagens tollkrig-klima.

Paragraf 17-2 er vår «artikkel 39». For den som lurte. Så kanskje får vi en offisiell FSD-video fra Sinsenkrysset eller lignende snart? 🤷
#33
Tesla SW og AP / Sv: Nødbremsing og spøkelsesbremsing
mandag 21. april 2025, klokken 07:47
Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 26. november 2024, klokken 08:52
Sitat fra: kaistian på onsdag 06. november 2024, klokken 20:42
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 06. november 2024, klokken 18:27Men at Tesla AP er i stand til å aktivt unnvike fra ulykker trodde jeg var viden kjent.

Lurer på hvor du og andre har det fra, Tesla selv sier at de ikke har det.
Bare å les i manualen til Model Y.

Eneste inngrep den har i styringen er filskifteassistent, brukes ved kjøring mellom 64 og 145 km/t på veier med tydelig filmerking og kun innenfor samme fil.

"ADVARSEL: Inngrep i styringen er minimale og er ikke beregnet på å flytte Model Y ut av kjørefilen. Ikke sett din lit til at inngrep i styringen skal forhindre sidekollisjoner."

Så jeg stoler med på Tesla som skriver at de ikke har en slik funksjon.

Da tolker vi dette diametralt forskjellig. Det er vesensforskjell på "Inngrep i styringen er minimale og ikke beregnet..." og "Det er ingen inngrep i styringen, kun bremsing".


Jeg tolker teksten / disclaimeren / ansvarsfraskrivelsen (og de utallige videoene) dit hen at bilen har et aktivt sikkerhetssystem som bidrar (gjennom styring i tillegg til bremsing) til å forhindre/redusere konsekvenser gitt en bil på kollisjonskurs, men som du ikke skal stole blindt på (DU, som sjåfør, har ansvaret). Og som har sine absolutte begrensninger. Derfor er det tryggeste å kjøre som om dette systemet ikke eksisterer.

Ellers synes jeg dette ned nødbremsing har blitt verre i det siste, tenderer til direkte plagsomt, på veier med motgående trafikk (og skillelinje).

Kjører ofte på et svingete veistrekke med to filer i motgående kjøreretninger (med veimerking, enkel skillelinje), som historisk har fremkalt en del fantombremsing (i sterkt varierende grad, avh. av SW-versjon).

Synes fantombremsing i disse dager (2025.14, men også forrige build .8) er vesentlig bedre enn det var i høst/vinter. Har begynt å bruke AP igjen når jeg har passasjerer, noe som var helt uaktuelt for ca. et halvt år siden. Mistenker også at AP foretrekker sommerhalvåret / bedre lysforhold, så usikker på hvor mye som kan tilskrives software vs. eksterne forhold, men "noe" har skjedd. Heldigvis, for nå blir det jo tiltagende og ambulerende blålys-disco i det man hviler foten på watt-pedalen, som mottiltak ::)

Skjønt, hver gang jeg tror den har blitt markant bedre (som regel i starten av en ny SW-versjon), så kliner den til med en liten "bremsesjekk" :) Vi får se... Noen andre påskesjåfører som har merket noen endring?
#34
Model Y / Sv: Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y
lørdag 19. april 2025, klokken 07:22
Sitat fra: Klykken på søndag 08. desember 2024, klokken 13:16Har bare positive erfaringer med Tesla Steinkjer, så er ikke bekymret.

https://imgur.com/a/JDFJI94

Hvordan gikk det?

Har selv fått byttet baklykter (uten dråper, men med fuktdannelse, særlig etter vask) på vår M3P, da den var tja 3 år gammel. Tesla tok det på strak arm, null stress.

Så jeg setter en hundrings på at det ordnet seg :)
#35
Tesla SW og AP / Sv: 2025.14.x
tirsdag 15. april 2025, klokken 08:17
Sitat fra: What-a-watt på mandag 14. april 2025, klokken 09:49Det er vel bare noen utvalgte Tesla-ansatte som har fått den..

Ca. 55 min unna her. Er typisk et konservativt anslag.

Noterte meg noe snacks vedr. rv camera, og hotspot. Automatisk tilkobling betyr at man kan vurdere å anvende Spotify direkte på bilen..?
#36
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 14. april 2025, klokken 20:02
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 12. april 2025, klokken 22:52Om en lever i en YouTube boble (Mark Robber) eller en Elon boble (hardcore fanboys) så har en alltid noe å kjempe mot...........

Å tro at en klikkbasert video på YouTube er feilfri og vitenskapelig gjennomført er litt tynt uansett hvilken leir en er i.
Vi husker alle FSD filmen som Tesla faket, samt alle de påfølgende om at nå er det 10X forbedring eller mere, og neste oppdatering er den endelige......

Dette har pågått siden 2016 og det er fremdeles et level 2 støttesystem.
Fansen kan ikke vente på at juli skal komme fort nok, for da kommer Cybercab med noe som Waymo har holdt på med lenge. Et geofenset system 🤷🏻

Personlig holder jeg ikke pusten og venter heller på reelle nyheter.
På min egen bil her i Norge er AP fremdeles vinglete og summon er blitt ubrukelig, så jeg noterer tilbakegang for min del.


Tror det er viktig å få med seg at flesteparten havner mellom motpolene, selv om mange fort heller i den ene eller andre retningen. Dommedag er en smule binært, mens FSD har tatt steg. Om det er nok til L3 er ikke sikkert, og heller ikke noe Tesla p.t. lover bort. At Cybercab kan gi Waymo konkurranse må være positivt for forbrukeren, men ingen av oss tror det før vi ser det.

Mht. Summon så er erfaringen min en annen; Blitt langt bedre. Først ble det markant bedre da summon ble overført fra en litt sliten HW3 til HW4, men også siste halvåret har dumb summon (iht. UNECE) på HW4 blitt bedre (for mitt bruk, primært inn og ut av garasjen, som er noe trang). Før synes jeg den var mer interessert i å rygge enn å kjøre fremover (Hallo, Juniper...), men synes den nå også er ganske ivrig fremover. Disclaimer; Heller ikke jeg har applisert vitenskapelig metode (og jeg pleier som regel å rygge den inn vha. Summon) ;)

Det absolutt største ankepunktet er at Tesla bruker GPS til å fastslå at det er maks. 6 meter mellom deg (mobilen) og bilen. Tipper det ikke blir stort bedre med mindre man har Bluetooth 6.0/UWB (og Tesla får ut fingeren) eller UNECE firer på 6m-kravene. Dessverre. Men brukes hyppig av undertegnede selv med dagens ulemper.
#37
Tesla SW og AP / Sv: 2025.14.x
søndag 13. april 2025, klokken 10:41

**Tesla 2025 Spring Update (Version 2025.14)**

**Driver Safety and Visibility:**
- *Adaptive Headlights*: High beams now automatically adjust to reduce glare for oncoming drivers.
- *Expanded Camera Coverage*: B-pillar cameras are now included in both Dashcam and Sentry Mode. Total camera views increased from 4 to 6.

**Navigation and Trip Planning:**
- *Alternative Route Selection*: Drivers can now choose from multiple route options directly within the navigation system. :+1:

**Autopilot and Driving Comfort:**
- *Comfort Drive Mode for Cybertruck*: When Autopilot is active, Cybertruck switches to Comfort Mode for a smoother ride.

**Trunk and Frunk Customization:**
- *Saved Trunk Height by Location*: Vehicles like Model 3, Model Y, new Model S/X can remember custom trunk opening heights for specific locations.  :+1:  :+1:
- *Saved Frunk Height for Cybertruck*: Similar feature added for Cybertruck's front trunk (frunk).

**Touchscreen and Media Enhancements:**
- *User Interface Improvements*: Faster and more responsive touchscreen interactions.
- *Media Player Enhancements*: Easier navigation and access to music and audio features.

Selvsagt avhengig av modell, region osv.

Ikke veldig mye å tomle for, men dette med geobasert trunk-åpning er kjærkomment (og spekulert i tidligere her inne, som en "lavthengende" og velkommen frukt, for oss som bruker dette ifm. garasje m.m.).
#38
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 10. april 2025, klokken 08:27
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 09. april 2025, klokken 18:24Brannfakkel; Jeg tipper at Tesla ikke bruker mye tid på forbedring av AP (filholder/CC), og at de bevisst har lagt igjen et betydelig gap i opplevelsen målt opp mot FSD(S), eksempelvis via den fordømte fantombremsingen. For å tjene mer penger.
Rent teknisk er AP/EAP-utviklingen avsluttet. FSD-koden brukes til alle disse funksjonene nå. FSD-ß gir bare brukeren tilgang til flere funksjoner/mindre begrensninger.

Du hevder altså at AP/EAP i stor grad er ende-til-ende (som FSD)? Link?

Sikker på at ikke dette er nærmere fasiten:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/software-stack-diff-ap-tacc-autosteer-vs-fsd.326211/

https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/comments/1fz7zgc/is_the_autopilot_and_fsd_on_totally_different/

Mange påstår at AP/EAP ikke er forbedret (signifikant) på årevis, noe det er lett å kjenne seg igjen i. Dette bryter med påstanden om at AP/EAP anvender FSD-stacken (spesielt ifm. overgangen til v12 og v13, som var en step-change).

Hadde AP/EAP vært en evenukk-versjon av FSD-stacken så ville typisk alle opplevd en vesentlig forbedring av AP de siste par årene, noe de aller færreste har gjort. Tvert imot, vil mange si (mht. fantombrems, ikke minst). Eller er påstanden at fantombrems er noe Tesla har lagt til på toppen av FSD-stacken, dersom man er så uheldig å måtte ty til AP/EAP?
#39
Tesla SW og AP / Sv: 2025.8.x
onsdag 09. april 2025, klokken 20:07
Sitat fra: Handyman på onsdag 09. april 2025, klokken 19:53Helt som forventet at man ikke er helt enig her. Nevrotisme er det siste de som kjenner meg ville beskrive meg som. Heller motsatt. For de som er opptatt av å redusere risikoer (som ikke gir noen glede tilbake), så er det som sagt et veldig enkelt og helt gratis tiltak.

 :+1:  :+1: Alltid åpen for velmenende råd, fortsett sånn!
#40
Tesla SW og AP / Sv: 2025.8.x
onsdag 09. april 2025, klokken 19:36
Sitat fra: Handyman på onsdag 09. april 2025, klokken 18:44Sikkerhetsmessig bør alle ting som er så tunge at de løser ut setesensoren ikke plasseres i setet, men i fotbrønnen.
Helt gratis råd, og helt frivillig å følge.

Janei, hva skal man si... :police: Kjenner fysikkens lover, men fyller ofte fotbrønnen først, gjør jo dét. Typisk pga. stabilitet (ikke nevrotisme). Også dropper jeg sekker i fotbrønnen hvis det er i overkant smussete (risk/reward 8) ).

Anyways; merkbar forbedring (for oss på the Wild side  ;D ).  Takk for tipset dog!
#41
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
onsdag 09. april 2025, klokken 18:38
Sitat fra: Otkristo på lørdag 05. april 2025, klokken 22:07
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 05. april 2025, klokken 20:17Neppe noen overraskelse her. Eller?
Nei, men overraskende at Tesla nå publiserer dette offisielt...👀👀

Ikke direkte overraskende fordi Tesla har en tendens til å slippe slike nyheter når det går dårlig i aksjemarkedet og/eller levering/salg. Og fordi vi har sett at de jakter implementering i Nederland/EU via artikkel 39, en slags teknologisk ventil kan man vel si.

Men det er jo en ganske interessant nyhet, første video av sitt slag, og indikerer at det skjer ting også i Europa.

Det strekket i Amsterdam var heftig kaotisk, og understreker hvorfor FSDS allerede som L2 har mye for seg. Samtidig er sikkert strekket «bloddopet» med ADAS-input, og minner meg litt om den videoen Tesla lanserte for X antall år siden, der bilen kjørte av seg selv et stykke på vest-kysten, eller hva det nå var (Tesla malte et uriktig glansbilde).

Det som er fordelaktig med artikkel 39 er at den tvinger Tesla til å oppgi testdata.

Så får vi se da, om Nederlenderne blir solgt, og om dette påvirker EU (ingen auto-matikk at en Nederlandsk godkjenning kan rulles ut i EU/EØS, dessverre, pr. samme artikkel). Jeg tipper at EU setter foten ned uansett hva Nederland kommer til, godt hjulpet av at dette er amerikansk teknologi (og amerikanerne ikke er i det samarbeidsvillige hjørnet for tiden).
#42
Sitat fra: Vaduz på lørdag 29. mars 2025, klokken 15:24Det ble snakket mye om hvordan regulering holdt tilbake FSD selv for mange år siden. Selvkjøring var allerede oppnådd, og føreren var der av juridiske årsaker etc. tror dette var rundt 2018?

Min opplevelse er at autopilot aldri har vært i nærheten av lvl 3 en gang, og ble egentlig ikke særlig mye bedre fra 2018 til 2024. Måtte alltid passe på, ekstremt treg på bytte av fil, fantombremsing (ble litt bedre), og passe på at man ikke bommet på åpningen av tunneler eller kjørte inn i bussfiler eller påkjøringsramper (ble litt bedre). 
Og dette var på motorveien, som jo burde være ekstremt enkelt i forhold til bytrafikk.


Det var en ren løgn.

Samtidig; Aldri skjønt meg på folk som vurderer FSD ut fra kapabiliteten til AP. Må være lov å holde tunga beint i munnen, selv om teknologiene har betydelig overlapp. AP er en filholder med cruise control. EAP har noen ekstra knep, som fungerer ganske bra. FSD (FSDS, L2) noe ganske annet, og har åpenbart en helt annen kapabilitet, ikke minst hva gjelder de områdene du trekker frem.

Uten at FSD behøver å være mye nærmere L3 av den grunn...

Brannfakkel; Jeg tipper at Tesla ikke bruker mye tid på forbedring av AP (filholder/CC), og at de bevisst har lagt igjen et betydelig gap i opplevelsen målt opp mot FSD(S), eksempelvis via den fordømte fantombremsingen. For å tjene mer penger.
#43
Sitat fra: daktari på mandag 31. mars 2025, klokken 16:25Er dette årsaken til at Musk smisker med Trump? Bli bende når det blir avslørt løgn, misleding av investorer og regnskapsjuks?

Stygg sak med tilgivelse av Milton, og Nikola er nå konk.

Var det ikke du som rapporterte omtrent på direkten fra rettssaken mot nettopp Musk, hvor anklagen var omtrent den samme? Da slipper man benådning.

Men ja, tipper alliansen er av strategiske så vel som ideologiske årsaker (selv om verdien på aksjene har falt i grus, mye grunnet Trumps politikk).
#44
Tesla SW og AP / Sv: 2025.8.x
onsdag 09. april 2025, klokken 18:18
Sitat fra: Radial på onsdag 09. april 2025, klokken 07:33Fikk 2025.8.6 i helga, hjalp mye på cabin radar-biten.
Nå kutter ikke skjermen i 0,2sek i det jeg lukker døra og sitter i setet 🥳😄

En enorm fordel med radaren er at man kan ha sekker, handlevarer m.m. i passasjersetet (foran, enn så lenge), uten at bilen tror det sitter en person der.

En av disse merkbare forbedringene som serveres underveis.
#45
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 30. mars 2025, klokken 12:23
Sitat fra: What-a-watt på søndag 30. mars 2025, klokken 11:55Vet det, men kampanje er til for at Tesla håper på å selge flere biler til kunder som handler på impuls. Ikke for at Tesla skal overholde opplagte løfter.

100 % enig.

Også ganske merkelig at vi som kjøpte FSD brukt, til en slikk og ingenting, da Tesla for lengst hadde redusert ambisjonene/ FSD lokalt lå milevis unna (selv som L2!), er sidestilt med de som gikk på limpinnen da luftslottet ble bygd og solgt.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA