Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pallesnekkern

#16
Model 3 / Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
fredag 12. april 2019, klokken 13:13
Pluss-pakken er ihvertfall en veldig god deal i forhold til Standard range.  Der får man mye for pengene.

AWD er verd halve prisforskjellen. Jeg vil påstå at for de fleste så er rekkeviddeøkningen og ytelsesforbedringen stor nok til å forsvare resten av prisforskjellen.  Men begge er gode kjøp nå.
#17
Model 3 / Sv: Hentet bil på Varemessa 28.03.19
fredag 29. mars 2019, klokken 10:31
Tesla har jo laget litt merarbeid for seg selv ved å gi dårlig informasjon.  Feks dette med forsikring. Jeg hadde ordnet alt men fordi jeg ikke visste at man bør aktivere forsikringen ett par dager før utlevering, ble det litt fram og tilbake.  Grunnen til at jeg ikke visste dette er jo at ALLE andre bilkjøp jeg har gjort, så fikser forhandler alt (forhandlerforsikringer er ofte en god deal), men Tesla har jo ikke noe sånt.

#18
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq og ladekø i høysesonger
onsdag 27. mars 2019, klokken 12:18
Det er nesten umulig å spå. Antall elbiler på veien siden siste påske har økt kraftig, så erfaringer fra i fjor trenger ikke å være så relevante.

Det vil være ekstremt avhengig av hvilken dag og tidspunkt du velger. Du kan potensielt havne i trøbbel her.  Det er bare Tesla som bygger ut ladestasjoner i et brukbart tempo. Det er mye mer ladekø i dag enn for 1 år siden.

Tips vil være å kjøre til steder med mange ladere. Da er det mer rotasjon i køen. Tangen og Vinstra er gode steder å stoppe, og du kan komme fram med bare disse to stoppene, men det krever at du kjører pent (holder fartsgrensen) og lader til bortimot 100%.  Du bør nok ha 1 til 2 korte stopp i tillegg.
#19
Model 3 / Sv: EAP ap
torsdag 14. mars 2019, klokken 15:42
Ting har gått fort i svingene her, så jeg har forståelse for at dette tar noe tid. Og da mener jeg maks et par uker. Tar det lenger tid, så er ikke det greit. Er tross alt en tjeneste som koster 25 lapper.

Hva er siste software versjon ?
Har noen fått aktivert standard autopilot enda?
#20
Model 3 / Sv: Erfaring med mobil som nøkkel
torsdag 14. mars 2019, klokken 15:33
Funker helt fint med Sony Z5.

Jeg kunne imidlertid ikke åpne trunk uten å åpne dør først. Usikker på om det skal være sånn. 
Sliter også med at bluetooth suger MYE strøm, men jeg vet ikke helt enda om det er tesla-appen eller noe annet som er synderen.
#21
De fant vel ut at nesten ingen vil ha FSD når autopilot light ble tilgjengelig til en lavere pris.
#22
Hvis du feks skal ut å kjøre kl 0700. Sett forvarming av kupeen til å starte 06.30.  Hvis bilen da er plugget i (vanlig stikkontakt) og bilen er fulladet innen kl 04.00, vil forvarming av batteriet starte.  Denne varmer batteriet til 10 grader.  Skal du få full hastighet på en hurtiglader kreves 18 grader.  Da må du kjøre i motorveihastighet for varme batteriet nok.

Edit : Sett avreisetidspunkt til 07.00. Kupevarmen vil starte opp ca kl 06.30 automatisk.
#23
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
mandag 11. mars 2019, klokken 14:17
Jeg har den siste tiden hatt problemer med å koble til bilen når den står hjemme, mens det fungerer helt fin når den står på jobben. 

Kan det være at kommunikasjonen er avhengig av feks 3G nettet som bygges ned i disse dager?

#24
Det er dessverre en del dekkstøy selv med 18" aero og R3.  En god del mer enn octavia'n jeg byttet inn.

Bilen er greit støyisolert, men nå har det seg sånn at vi har kjøpt en bil som gjør 0-100 på under 5 sekunder. Da blir det snaut med 205 dekk. Hovedgrunnen til støy ligger ikke i om du kjører 20" eller 18", men det faktum at bilen har 235 dekk.  Jeg merket ikke mye forskjell på min LR og den jeg prøvekjørte for et par uker siden (performance).  Sett på 235 dekk på en golf eller en 3 serie, og den støyer omtrent like mye.
#25
Model 3 / Sv: Bilen finner ikke Wifi
lørdag 09. mars 2019, klokken 20:23
Jeg klarte til slutt å få en strek ved å parkere bilen i en spesiell vinkel rett utenfor huset. men jeg kan ikke parkere her.  Alle andre enheter har alle streker i dette området. Snur jeg bilen ser den ikke nettet en gang.  Mottakeren i model 3 må være montert på en plass hvor signalet blir blokkert. Feildesign.
#26
Model 3 / Bilen finner ikke Wifi
lørdag 09. mars 2019, klokken 10:28
Hei

Model 3 finner ikke mitt wifi-nett, selv om den står kun få meter fra nærmeste basestasjon (google mesh).  Telefonen min har full dekning når jeg sitter i bilen.

Funker det hos dere?
Trenger bilen wifi for å laste oppdateringer?
#27
Model 3 / Sv: Å velge mellom AP og FSD..
fredag 08. mars 2019, klokken 09:34
Valgte å fjerne FSD.  Det er for mye snø og dårlige veier og litt for lite motorvei i Norge til å forsvare kostnaden.  Ja, det er mye kult, men alt er litt for Beta-preget.  Tipper prisen går ned om en stund og at det ikke er noe å tape på å droppe det nå.

Synes også varslet om å røre på rattet når bilen er i autostyring kom veldig tidlig. Hvis dette er den nye standarden, så er det litt skuffende og sier egentlig litt om hvor lenge det er til "full self driving" virkelig blir en realitet.

Henter bil om en time  :+1:
#28
Model 3 / Sv: TM3 LR på SuC V3
torsdag 07. mars 2019, klokken 11:04
Ikke få alt for høye forventninger til ladehastighet folkens. Fra 50% og oppover begrenses ladehastigheten av spenningen under lading.  Her vil trolig ikke hastigheten bli høyere enn i dag, med mindre Tesla velger å øke spenningen i cellene under lading (reduserer levetiden). 

Hastighetsøkningen kommer trolig kun ved meget lav SOC.
#29
Sedaner er i en nedadgående trend, men markedet er fortsatt stort i USA, særlig i lavere prisklasser.  I USA og europa vil det nok være ca 50% model3 og 50% modelY.  I Norge vil det nok selges 3 Y'er for hver 3'er tenker jeg.  Ytelse og rekkevidde vil gjøre at salget av 3'ern ikke stopper helt opp.
#30
Model 3 / Sv: Kjøreopplevelse Performance
tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:53
Var ikke antydning på sporing når jeg prøvekjørte i 40 minutter. Var kanskje ikke på de verste veiene men.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA