Etter en liten langhelg hvor vi var avhengig av lading på veien har jeg to erfaringer med destinasjonslader. Det er ikke så ofte vi har dette behovet, fordi vi primært lader hjemme, hytta eller topper opp på hurtiglader.
Erfaring 1:
Ankom Grimstad med lite strøm, skulle videre til hotell med destinasjonslader, men tenkte det kunne være greit å stå på lader mens vi spiste i byen. ChargeFinder hadde ladere til oss i et P-Hus. Når vi kommer til P-huset, som er 4 etasjer var det ingen skilt som viste hvor laderne sto. Etter at vi endelig fant laderne fungerte de ikke, om det var bilen, appen, laderen eller operatøren som var feilen var som vanlig ikke tydelig ut fra feilmeldingen på laderen ("kunne ikke starte lading" ellerno lignende). Dette var ladere driftet av MER og jeg forsøkte å starte de med APP og VIPPS, med samme feil.
Erfaring 2: Ankom hotellet hvor det var 8stk ladere driftet av Kople. 5 av dem var blokkert av ikke ladbare biler. Fikk plass og lading fungerte som det skulle. Eneste ulempen var tidskomponent etter 8 timer som gjorde at jeg enten måtte utsette å sette på lading til kvelden, eller flytte bilen midt på natta for å slippe ekstra påslag på prisen.
Konklusjonen er at slik lading er langt å foretrekke på denne typen reiser, hvor man parkerer på samme sted over lang tid. Det reduserte ladebehovet mitt på hurtiglading tur / retur Oslo - Kristiansand til 10-15 minutter istedetfor 60 minutter og frigjør kapasitet på hurtigladerne.
Men, det er et stort behov for enkle tiltak som skilting, tydeligere merking og bedre tilpasset prismodell i forhold til naturlig parkeringsmønster. Og ikke minst må ting funke når man først skal bruke det.
Erfaring 1:
Ankom Grimstad med lite strøm, skulle videre til hotell med destinasjonslader, men tenkte det kunne være greit å stå på lader mens vi spiste i byen. ChargeFinder hadde ladere til oss i et P-Hus. Når vi kommer til P-huset, som er 4 etasjer var det ingen skilt som viste hvor laderne sto. Etter at vi endelig fant laderne fungerte de ikke, om det var bilen, appen, laderen eller operatøren som var feilen var som vanlig ikke tydelig ut fra feilmeldingen på laderen ("kunne ikke starte lading" ellerno lignende). Dette var ladere driftet av MER og jeg forsøkte å starte de med APP og VIPPS, med samme feil.
Erfaring 2: Ankom hotellet hvor det var 8stk ladere driftet av Kople. 5 av dem var blokkert av ikke ladbare biler. Fikk plass og lading fungerte som det skulle. Eneste ulempen var tidskomponent etter 8 timer som gjorde at jeg enten måtte utsette å sette på lading til kvelden, eller flytte bilen midt på natta for å slippe ekstra påslag på prisen.
Konklusjonen er at slik lading er langt å foretrekke på denne typen reiser, hvor man parkerer på samme sted over lang tid. Det reduserte ladebehovet mitt på hurtiglading tur / retur Oslo - Kristiansand til 10-15 minutter istedetfor 60 minutter og frigjør kapasitet på hurtigladerne.
Men, det er et stort behov for enkle tiltak som skilting, tydeligere merking og bedre tilpasset prismodell i forhold til naturlig parkeringsmønster. Og ikke minst må ting funke når man først skal bruke det.