Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - espenri

#16
AC fleksilading / Sv: God destinasjonslading
onsdag 17. august 2022, klokken 13:29
Etter en liten langhelg hvor vi var avhengig av lading på veien har jeg to erfaringer med destinasjonslader. Det er ikke så ofte vi har dette behovet, fordi vi primært lader hjemme, hytta eller topper opp på hurtiglader.

Erfaring 1:
Ankom Grimstad med lite strøm, skulle videre til hotell med destinasjonslader, men tenkte det kunne være greit å stå på lader mens vi spiste i byen. ChargeFinder hadde ladere til oss i et P-Hus. Når vi kommer til P-huset, som er 4 etasjer var det ingen skilt som viste hvor laderne sto. Etter at vi endelig fant laderne fungerte de ikke, om det var bilen, appen, laderen eller operatøren som var feilen var som vanlig ikke tydelig ut fra feilmeldingen på laderen ("kunne ikke starte lading" ellerno lignende). Dette var ladere driftet av MER og jeg forsøkte å starte de med APP og VIPPS, med samme feil.

Erfaring 2: Ankom hotellet hvor det var 8stk ladere driftet av Kople. 5 av dem var blokkert av ikke ladbare biler. Fikk plass og lading fungerte som det skulle. Eneste ulempen var tidskomponent etter 8 timer som gjorde at jeg enten måtte utsette å sette på lading til kvelden, eller flytte bilen midt på natta for å slippe ekstra påslag på prisen.

Konklusjonen er at slik lading er langt å foretrekke på denne typen reiser, hvor man parkerer på samme sted over lang tid. Det reduserte ladebehovet mitt på hurtiglading tur / retur Oslo - Kristiansand til 10-15 minutter istedetfor 60 minutter og frigjør kapasitet på hurtigladerne.

Men, det er et stort behov for enkle tiltak som skilting, tydeligere merking og bedre tilpasset prismodell i forhold til naturlig parkeringsmønster. Og ikke minst må ting funke når man først skal bruke det.
#17
Kan jo svare meg selv. Det er riktig at ny sesjon nullstilte tidskomponenten. De kan jo enkelt se at det er samme konto som lader på samme lader, men det gjør de da tydeligvis ikke noe med.

Jeg stoppet og startet ladingen i appen uten å koble fra og det fungerte fint.

Problemet mitt var i utgangspunktet ikke relatert til at jeg ikke fikk ladet nok, men mer at det var upraktisk med tanke på flytting av bil når tidskomponenten slo til ved 8 timer. Jeg ankom 18, og hadde da valget mellom å lade to sesjoner, eller lade en sesjon men måtte flytte på natta...
#18
Er på lokasjon med destinasjonslader fra kople. Den har en tidskomponent som slår inn etter 8 timer. Vil denne tidskomponenten gjelde hvis man starter en ny sesjon?

Før julekoret kommer; det er kun 3 av 8 plasser som er i bruk...

Espen
#19
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X / Rema1000 lynladere
tirsdag 03. mai 2022, klokken 20:33
Sitat fra: overskyet på mandag 02. mai 2022, klokken 18:24
De fleste her er vel enige i at plug & charge er veien fremover. Problemet er bare at jeg hører ingenting om plug & charge hverken fra elbilforeningen eller NAF.

Det virker som de har gått helt i vranglås og ikke er særlig oppdaterte på teknologien som finnes.

Klart plug & charge er veien å gå. Men det er på langt nær alle modeller som støtter dette, og vi har noen 100 000 biler som kommer til å rulle på norske veier i mange år enda som ikke har eller kommer til å få slik støtte. Kort og brikke koblet til app med konto gir 3 mulige feilkilder, og erfaringen tilsier at det ikke er like enkelt å tolke feilmeldingen om hva som faktisk er galt når man ikke får til å lade.
#20
i-Pace / Sv: Ladehastighet
onsdag 27. april 2022, klokken 10:07
Sitat fra: geear på onsdag 27. april 2022, klokken 08:56
Og at man må sitte med klima avslått i kupéen under lading, og at forbruket fortsatt er helt i øvre del av skalaen ut fra størrelsen på bilen (som gir dårlig ladehastighet også i km/t, som til slutt er det som betyr noe).

Er det virkelig så rart at en pris fra et premiummerke, med premium pris, får pes for dette? Kunne ventet meg slikt fra Kina-Rollsen eller noe i den duren, men fra Jaguar bør man definitivt kunne forvente noe helt annet. Forventningene mine er iallfall at den type bil bør være helt i toppen, for å ikke skuffe.

Ladekurven er sammenlignbar med EQC, og ser man på lading VS forbruk/rekkevidde er vi heller ikke milevis unna E-Tron i praksis. Den er slett ikke best i klassen, men jeg mener fortsatt den får uforholdsmessig mye pes, både på forbruk og ladehastighet.

Sammenlignet med disse to bilene har Jaguar også bedre rekkevidde, og er vel godt plassert i mellom dem i plass.

Det skal også være bra kjølig ute om du ikke tåler å skru av klimaanlegget i 10 minutter, det er hvertfall ingen dealbreaker for min del!

Også kan jeg være enig med flere her at de burde utviklet produktet sitt mer etter lansering, men det er jo en fjern tanke for de fleste "tradisjonelle" bilprodusenter.
#21
i-Pace / Sv: Ladehastighet
mandag 25. april 2022, klokken 18:22
Jeg er litt overrasket over hvor mye pes I-Pace får for ladehastigheten sin, jeg får god fart på min FE, og jeg trenger ikke å ha kjørt den ned til 5% som noen her melder. Det virker ikke som I-Pace har noen "kunstige" grenser for når de struper lading, men at det er bestemt av temperatur på batteri + SoC. Noen biler lar deg jo ikke oppnå optimal ladekurve hvis man plugger inn over XX% f.eks.

Når det er kaldt bruker bilen derimot gjerne 10-15 minutter på å få lunk i batteriet før farten tar seg opp.
#22
Sitat fra: espenri på mandag 14. februar 2022, klokken 09:44
Ser ut som Esso utfordrer CircleK. Her på Oslo Øst har jeg observert at Recharge jobber med å sette opp ladere både på Esso Hellerud og Esso Hellerudveien. Disse ligger jo ikke mer enn 1km unna hverandre, så det er jo litt spennende om de skal bygge ut såpass tett. Noen som kjenner mer til om dette er et uttalt sammarbeid mellom Esso og Recharge?

Siterer meg selv for kontekst:

En ting som er litt spennende med installasjonen i Hellerudveien er at her erstatter de faktisk en av de tre bensinpumpene med et (eller flere) uttak, under tak.
#23
Ser ut som Esso utfordrer CircleK. Her på Oslo Øst har jeg observert at Recharge jobber med å sette opp ladere både på Esso Hellerud og Esso Hellerudveien. Disse ligger jo ikke mer enn 1km unna hverandre, så det er jo litt spennende om de skal bygge ut såpass tett. Noen som kjenner mer til om dette er et uttalt sammarbeid mellom Esso og Recharge?
#24
Kjøpe elbil? / Sv: El familiebil med plass til 2 småbarn ++
søndag 13. februar 2022, klokken 20:27
Hva gjør dere med ski når dere ikke har takboks? Jeg har relativt ofte med meg 2-3 par slalomski, 4 par langrennski og 2-3 snowboard i vinterhalvåret. Hadde vært sjanseløs uten takboks :)
#25
i-Pace / Sv: Feil på 12v batteri
torsdag 06. januar 2022, klokken 10:07
Det kan stemme sånn roughly, jeg har 15.7v i følge wattcat nå, og det er -10 ute.

Jeg har også blitt tauet pga lav spenning på 12v batteri, det begynte da med advarsel om redusert bremsekraft ellerno slikt, og etter 15-20 mils kjøring gikk bilen totalt bananas med alle typer feilmeldinger.

Hos meg ble det skiftet noe i 12v ledningsnettet, da batteriet tappet seg selv. Dette var tydeligvis en kjent feil, Motorpool brukte ikke lang tid på feilsøking eller feilretting. Etter det har jeg ikke hatt noen problemer.
#26
i-Pace / Sv: En Teslaists guide til brukt i-Pace
mandag 03. januar 2022, klokken 15:03
Hekken fungerer også ypperlig i snøvær. Skilt og bakdelen av bilen dekkes av et tykt lag snø, men allikevel er bakruta like fri for snø, så den minimale sikten man har der opprettholdes. Da er det verre med ryggekameraet...
#27
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
fredag 17. desember 2021, klokken 10:42
Jeg har sett på hvordan den er priset i sverige i forhold til ID.3 som er en viktig konkurrent. Tipper de legger seg på samme strategi i Norge, og da kan det se ut som de legger seg på ca samme pris, dvs 335 000-340 000.
#28
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
fredag 17. desember 2021, klokken 07:36
Så vidt jeg kan se så er innstegsmodellen med 60kwh batteri identisk priset med ID.3 Performance i Sverige. Det vil vel si noe slikt som 335-340k i Norge. Synes dette fremstår som en konkurransedyktig og spennende bil i dette segmentet.
#29
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er bedst om vinteren?
mandag 13. desember 2021, klokken 15:50
Kjenner egentlig ikke igjen noen av punktene nevnt negativt ovenfor her. Det er ikke en perfekt bil, men disse manglene har jeg ikke opplevd enda.
#30
i-Pace / Sv: Brukt i-Pace
fredag 10. desember 2021, klokken 23:44
Har hatt 2020 modell 320 som lånebil en helg (kjørte ca 500km). Det er merkbar forskjell, men det er fortsatt plenty krutt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA