Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tromsø

#76
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55
søndag 23. januar 2022, klokken 11:15
Bare en presisering: alle biler har Virtual cockpit men bilen kan også ha Virtual cockpit +, som gir mye bedre visning på skjermen bak rattet (mener jeg og andre som har funksjonen). Går såklart å leve uten også.
#77
Kjøpe elbil? / Sv: Valgets kval, E-Tron vs EQC vs Enyaq
mandag 17. januar 2022, klokken 19:51
Har etron og har prøvd EV6, den siste er en flott bil på mange måter men bagasjerommet er en god del mindre enn på etron, frunken også. Tar man ut isoporen i etron-frunken blir den godt brukbar til bagasje.

Men skjønte det som at trådstarter ønsket 1-2 år gammel bil, da faller jo en del forslag oven vekk.
#78
Er klar over at den ikke skal gjøre noe med tilgjengelig kapasitet men den skal jo ha noe å gjøre med GOM og % visning =>
kan da påvirke våre egne tilgjengelig batterikapasitet utregninger
#79
Har noen merket noe forskjell på netto batterikapasitet etter 93N1?

Har selv kun kjørt korte turer etter oppdateringen og ikke kunne regne ut dette.
#80
Audi e-tron / Sv: Ferielading på Schuko
lørdag 15. januar 2022, klokken 23:16
Takk for alle kommentarer. Til å begynne med så må jeg si at jeg alltid inspiserer en Schuko stikk og veien videre til sikringsskapet før lading. For det andre, det er sjelden jeg har behov for mer enn 8A på Schuko men det skjer og da er det greit å kunne skru opp strømstyrken til 13 eller 16A.

For det tredje, elbiler leveres fremdeles med Schuko som har mulighet til 16A i Norge, feks EV6.

Til sist så sier dette sitatet en god del om Schuko (fra elsikkerhetslenken her tidligere): "En schuko-kontakt er spesifisert for maks 16A belastning i opptil 2 -3 timer og tester viser at varmgang i nye kontakter starter etter noen uker kontinuerlig belastning. Når kontakten slites eller korroderes øker sannsynligheten for varmgang"
#81
Audi e-tron / Sv: Ferielading på Schuko
fredag 14. januar 2022, klokken 22:12
Vår Easee er koblet til den eneste kabelen i garasjen og derfor også til lys, stikk og garasjeåpneren. Og godkjent installert av elektriker.

Eneste forskjellen er at elektrikeren satte in jordvern av type B i sikringsskapet
som også er lovpålagt med ladestasjon.
#82
Audi e-tron / Sv: Ferielading på Schuko
fredag 14. januar 2022, klokken 21:57
Korrekt men hvis en bruker den argumentasjonen så er det lite forskjell på dette oppsettet og vår Easee ladestasjon som vi har hjemme. Den er også koblet til 1-fase 16A og den kjører vi alltid på 16A.

Charge Amp Ray og Easee har i tillegg begge to innebygget jordvern.

Dog må man passe på at det stikket en kobler til også går via et sikringsskap med jordvern.
#83
Audi e-tron / Sv: Ferielading på Schuko
fredag 14. januar 2022, klokken 18:24
Sitat fra: daktari på fredag 14. januar 2022, klokken 15:47
JuiceBooster er en bra løsning. 16A på schuko ville ikke jeg turt.

Enig for hjemmelading men på tur kan det være gull verdt. Og Charge Amps lader overvåker temperaturen og minker strømstyrken ved behov  :+1:
#84
Audi e-tron / Sv: Ferielading på Schuko
fredag 14. januar 2022, klokken 12:19
Kjører en god del i Sverige på ferie og der har de andre blå/rødstikk enn i Norge så det ble en Charge Amps Ray isteden. Den er jo en god del bedre enn andre lignende produkter på marked med innebygde temperatursensorer som automatisk minker på strømstyrken hvis det blir for varmt  :+1:

I tillegg er den jo mye mindre enn Audis egen koloss, da sparer vi plass på ferieturen  :)
Takk for tips Janbanan, fikk den på outlet på Power for 2 990!
#85
Audi e-tron / Ferielading på Schuko
torsdag 13. januar 2022, klokken 21:17
Jeg er lei av å kun kunne få ut maks 8A fra Audis egen Schukolader som følger med bilen. På neste ferietur må jeg finne en løsning på i vert fall 13A eller 16A på Schuko. Finnes det noen mulighet å "hakke" Audis lader så den kan levere mer enn 8A eller må jeg investere i noe slikt:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-black?variant=12240300933223
#87
Audi e-tron / Sv: Gjenværende batterikapasitet
torsdag 25. november 2021, klokken 14:54
Sitat fra: villho på onsdag 24. november 2021, klokken 11:31
Til alle som har fulgt nettokapasiteten deres: har dere lagt merke til noen sammenheng på årstider/utetemperatur? Jeg mener, hvor mye mindre (hvis noen) du får ut av batteriet, hvis batteriet er kaldt?

Jeg har akkurat sammenstilt en tabell fra de turer jeg har notert data fra. Se bilde. Disse data viser ikke på et entydig lineært samband mellom gjenværende batterikapasitet og temperaturen.

MEN første gang jeg får en kapasitet under 62 kWh er på de siste to turene som også er de to kaldeste turene. Å andre side så er disse to turene de mest nylige => jeg har mer degradering av batteriet grunnet alder/lademengde. Sen har jeg kommentert når turen er etter en hurtiglading som jo medfor et varmere batteri og det er vel batteritemperaturen som spiller rolle, ikke utetemperaturen. Dog har jeg ingen OBD så den infoen har jeg ikke.

Regner med at jeg kan si mer når jeg har samlet på meg mer statistikk.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#88
Audi e-tron / Sv: støy
mandag 22. november 2021, klokken 15:54
Jeg har prøvd flertallet elbiler på marked og ur-etron er klart på topp tre listen over støysvake biler så blir overrasket over innlegget.
#89
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 18. november 2021, klokken 20:03
Sitat fra: flux på torsdag 18. november 2021, klokken 19:55
Lading i kaldt vær med lav ladestrøm [...] gir mer "slitasje" på batteriene.

Har du noen referanse til dette påstandet?
Dette er jo i prinsippe motsatt mot hva all litteratur om lading av batterier sier, jo langsommere jo bedre (med tanke på levetid).
#90
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 18. november 2021, klokken 16:44
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. november 2021, klokken 15:41
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 18. november 2021, klokken 14:47
Mange har ikke skjønt at nettleien nå er designet for å ta rotta på oss som kjører elbil. Lykke til, til dere som faktisk må lade 2 elbiler hver natt.
Årsaken til at mange ikke "har skjønt det" er fordi det ikke har rot i virkeligheten.
Elbilene står for en brøkdel av forbruket i en normal husstand og er en forbruker som er svært lett å flytte.

Men at det vil ramme de som lader med svært høy effekt hjemme er det ingen tvil om. En mikroskopisk del av markedet (de som lader fast med 11-22kW pga reelt behov) vil få betydelig endrede priser. De som ikke har behov for 11-22kW hjemme skjønner at laderutine må legges om og justerer seg.

Målet er mer effektiv utnyttelse av infrastruktur. Sånn sett ikke dumt å bruke pris som virkemiddel, for det er mange som har et helt ubevisst forhold til hvilken effekt de trekker fra nettet.

Og som sagt i en nær fremtid vil elbilen kunne ha motsatt funksjon, at ta ned en effekttopp i boligen din via V2G (Vehicle to Grid) funksjoner  :+1:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA