Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tromsø

#31
Sitat fra: Contango på onsdag 14. september 2022, klokken 11:38
Takk! Overraskende lavt. Du har ikke Tronity eller OBD og etterregner turer? Irriterende nok fikk jeg aldri logget Polestar 2'en jeg hadde (men trodde jeg hadde fått logget via ABRP appen i bilen) og skrev ikke ned dataene for å etterregne på den ene langturen jeg hadde. Trodde den lå på 200-205 men antagelig var den nok ned mot 190 (på 19'). Det er ikke veldig mye lavere enn din bil.
Er også nysgjerrig på om de observerte ABRP ref cons dataene er konsistente på tvers av samme biltype eller om de varierer mye. Er det stor variasjon er det ikke bra for tilliten til ABRP.
Er forøvrig også overrasket over at forbruket ditt er mindre på sommerhjulene. Det gjør meg litt ukomfortabel mht ABRPs datakvalitet. Eller er det logisk for deg?

Dette med vinter vs sommerforbruk er ikke alltid helt lett å forutså. En ting er at vi kjører 90% av langturene på sommerdekk så der har jeg mye mer eksakte data. Men på de få vinterlangturene vi har så er vel referanseverdien egentlig 200-205Wh/km, så innen feilmargin mot sommerverdien på 195Wh/km kanskje.

Jeg har dessverre ikke Tronity eller OBD.

Sen har jeg jo 19" etron aero felger (som de færrest har) og dem bruker (som jeg skjønner det) rundt 10% mindre enn 20" etron felger.
#32
ABRP har 250 Wh/km @ 110 km/h som default referanseverdi for en etron 55 og min etron 50 har 240 Wh/km.

Jeg må dog justere ned denne verdi til 195 Wh/km på sommerdekk og 205 Wh/km på piggfrie vinterdekk for at mine turer skal bli korrekt i ABRP. Det som blir korrekt da er slutt SOC% ved måldestinasjonen. Jeg bruker 2% degradering av batteriet og taster inn det faktiske været som var på turen.

Er nysgjerrig på hva dere med andre biler bruker som referanseverdi i ABRP?
#33
Jeg er å lei på alt snakk fra Tesla Bjørn om hvor tørst etron er. Ja, den bruker ca 20% mer enn MEB biler men den har en vesentlig mer brukbar 4x4 med luftfjæring og er vesentlig mer komfortabel.

Vi har jo en e50 med 19" felger og den bruker enda en del mindre enn de med 20-21". Kjørte Tromsø-Kilpisjärvi-Luleå-Stockholm-Halmstad++ og tilbake, ble 514 mil og et snitt på 2.04 kWh/mil. Husk også at etron inkluderer forbruk når bilen er på og står stille, som feks ikke Tesla gjør.
#34
Audi e-tron / Sv: Har e-tron 55 for god rekkevidde?
lørdag 20. august 2022, klokken 17:19
Interessant spørsmålstilling elektro.

Vi har jo en e50 med 19" felger og den bruker en god del mindre enn de med 20-21". Vi er nå hjemme etter vår årlige ferietur til Sverige. Kjørte Tromsø-Kilpisjärvi-Luleå-Stockholm-Halmstad++ og tilbake, ble 514 mil og et snitt på 2.04 kWh/mil, se bilde. Husk også at etron inkluderer forbruk når bilen er på og står stille, som feks ikke Tesla gjør.

Så vi kan fint kjøre nesten 30 mil på motorvei. Og med fire i bilen så er det ikke vår e50 som er den begrensende faktoren.. Men selvfølgelig så kan bilen bli en begrensende faktor på vinteren men da kjør vi ikke langturer. Må også si tusen takk til Tesla som åpnet deres ladestasjoner! Ble mye enklere å kjøre gjennom nor-Sverige takk vare dem. Vår e50 ladet alltid på 110-125kW ved lave SOC gjennom hele sommeren så selve ladinga, 20-80%, tok typisk <20min.

Så konklusjon er at en e50 med 19" holder fint for en familie på fire!
#35
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 15. juli 2022, klokken 15:01
Sitat fra: Handyman på fredag 15. juli 2022, klokken 13:50
Sitat fra: tromsø på fredag 15. juli 2022, klokken 13:33
Vi må slutte å si at det finnes et feil sted å ha ladeporten på, det finnes mer eller mindre lure plasser. Men en ladestasjon må kunne tilrettelegge for alle!
Denne tråden gjelder jo dagens Tesla-ladere, og da er det absolutt ikke feil å påstå at noen har ladeporten på feil sted.

Du har rett når Tesla hadde et lukket SuC nettverk. Men du har feil nå når Tesla også vil tjene penger på å tilby lading for andre merker.
#36
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 15. juli 2022, klokken 13:33
Vi må slutte å si at det finnes et feil sted å ha ladeporten på, det finnes mer eller mindre lure plasser. Men en ladestasjon må kunne tilrettelegge for alle!
#37
Bestilling og levering / Sv: Når kommer Y LR fra Berlin?
onsdag 13. juli 2022, klokken 20:02
Sitat fra: Radial på onsdag 13. juli 2022, klokken 18:21
Sitat fra: tromsø på onsdag 13. juli 2022, klokken 17:43
Er det sånn at hvis en bestiller LR Y nå så kommer den fra Kina i vinter? Ikke en sjanse å få fra Berlin?

Man vet ikke, dette kan snu i mellomtiden.
Men det ryktes Svart og Hvit LR med sort interiør kan komme fra Berlin mot slutten av året, basert på tidene i konfiguratoren.

Skjønner og takk for svar. Blir nok å beholde etron nå når vi kan lade på SuC også.

Men når en kan få en mer miljøvennlig produsert og kortreist Y fra Berlin så kanskje det blir en bestilling.
#38
Bestilling og levering / Sv: Når kommer Y LR fra Berlin?
onsdag 13. juli 2022, klokken 17:43
Er det sånn at hvis en bestiller LR Y nå så kommer den fra Kina i vinter? Ikke en sjanse å få fra Berlin?
#39
Audi e-tron / Sv: Optimal SOC ved langtidslagring
onsdag 13. juli 2022, klokken 12:03
@elektro, vår e50 blir faktisk ferdig ca 30 minutter etter klokkeslettet på timeren nå i sommer.
#40
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 10. juli 2022, klokken 23:18
SuC Jönköping er fremdeles utilgjengelig både i Tesla og Charge finder appen...

Den og SuC i Åsarna er de eneste svenske SuC som ikke fungerer akkurat nå.
#41
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 10. juli 2022, klokken 19:18
Når vi skulle lade så var laderne utilgjengelige både i Tesla appen og charge finder dessverre, ble lading på Fortum isteden så ingen stress.

Av interesse, kan en Tesla lade på SuC som er utilgjengelige, da den ikke trenger en app for å starte ladinga?
#42
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 10. juli 2022, klokken 16:36
Sitat fra: automat på søndag 10. juli 2022, klokken 15:55
Sitat fra: tromsø på søndag 10. juli 2022, klokken 15:06
Er på langtur i Sverige og har tenkt å lade på Jönköping SuC men den er ikke tilgjengelig i Tesla appen eller på Charge finder. Ser ut som noe nettproblem.

Kan en fremdeles lade, selv om laderen ikke er tilgjengelig?
Du får jo ikke startet ladingen (på ikke-Tesla) hvis laderen ikke er tilgjengelig i appen.

Men Jønkøping er tilgjengelig i min app.

Det var jo ille men skjønner.

Ja, Jönköping var tilgjengelig for en halvtime  siden men nå utilgjengelig igjen, huff.
#43
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
søndag 10. juli 2022, klokken 15:06
Er på langtur i Sverige og har tenkt å lade på Jönköping SuC men den er ikke tilgjengelig i Tesla appen eller på Charge finder. Ser ut som noe nettproblem.

Kan en fremdeles lade, selv om laderen ikke er tilgjengelig?
#44
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda Enyaq IV80 ny eller nesten ny bil?
lørdag 09. juli 2022, klokken 22:22
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 09. juli 2022, klokken 12:08
Sitat fra: tromsø på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:23
Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 07. juli 2022, klokken 10:24
Med forhjulsdreven fossilbil kunne det ofte hjelpe å komme opp en bakke, ved å rygge opp.

Enyaq, og mange andre elbiler, har bakhjulsdrift og er derfor bedre enn bare forhjulsdrift.

Helt så enkelt er det ikke. Grunn til at du får bedre feste med forhjulstrekk på en fossilbil når en rygger er jo at en fossilbil har mest masse foran (motoren). Mer masse på drivende hjul når de er bakerst = bedre feste.

Elbiler har mye mer jevnt fordelt masse, da hovedtyngden ligger i batteriet som er plassert mellom hjulakslene.
Nesten så enkelt er det, jo, da elbiler veier mer enn fossilbiler.
Glemmer du at bakhjulsdrevne biler, som har motoren foran, kom letter opp bakkene enn forhjulsdrevne når de alle kjørte fremover?

Det gjorde da slett ikke vår gamle 740  :laugh:
#45
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda Enyaq IV80 ny eller nesten ny bil?
torsdag 07. juli 2022, klokken 11:23
Sitat fra: Vurderer en elbil på torsdag 07. juli 2022, klokken 10:24
Med forhjulsdreven fossilbil kunne det ofte hjelpe å komme opp en bakke, ved å rygge opp.

Enyaq, og mange andre elbiler, har bakhjulsdrift og er derfor bedre enn bare forhjulsdrift.

Helt så enkelt er det ikke. Grunn til at du får bedre feste med forhjulstrekk på en fossilbil når en rygger er jo at en fossilbil har mest masse foran (motoren). Mer masse på drivende hjul når de er bakerst = bedre feste.

Elbiler har mye mer jevnt fordelt masse, da hovedtyngden ligger i batteriet som er plassert mellom hjulakslene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA