Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - tromsø

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
31
Model X / Sv: E-Tron slår Model X i test av "Rekkevidde, forbruk og ladehastighet"
« på: fredag 18. oktober 2019, klokken 08:13 »
Audi har jo gjort "sjakktrekket" og kalle 80% fullt batteri for 100%. Så Audi og LG, lurer litt seg selv og kundene..Men finner du rette laderen til Audi, så lader den ok.
Men man må ha en del ladere, for å kalle det et nettverk. :police:

Halvt korrekt. E-tron 55 har 83.6kWh netto og 95 brutto, det vil si en buffer på 12%, ikke 20% som du skriver. Det kombinert med god kjøling gir høy ladeeffekt. Ikke lurer de kundene heller, dette er jo som sagt et smart trekk og ikke noen hemmelig info.

32
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:40 »
Overasket at ble dyrere enn polestar men igjen folk kjenner til Volvo men ikke polestar + at karoseri varianten er mer det folk vil ha for tiden, blir og laget i Belgia hvor lønnsnivået er vesentlig mer enn kina gjør ting dyrere og.
Blir nok storselger uansett, billigere enn etron,eqc og jaguar

Fra 490 000 NOK, ja det var mer enn jeg trudde!
Skjønner ikke helt hvordan den da skal konkurrere med for eksempel e-tron 50, fra 499 kNOK, mye større og brukbar bil men med litt kortere rekkevidde.

33
Model 3 / Sv: OTA reduksjon av rekkevidde
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:25 »
Alle sammen burde legge inn spørsmål til Tesla om dette via vår Tesla konto. La dem svømme i det.

Helt enig!

34
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:09 »
Greit, da skal man altså ikke være misfornøyd hvis man får prismatiske celler i bilen.

35
Model 3 / OTA reduksjon av rekkevidde
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:41 »

36
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:55 »
Kan noen forklare hovedforskjeller mellom prismatiske og pouchceller (unntatt fysisk form)?
Er bare måten de er pakket på (pose fasong eller en firkantet kloss med faste vegger). Kjemien kan være den samme. Pouch cellene pakkes på langs i modulen. De prismatiske pakkes på tvers. Har sett bilder av etron 55 batteriet med begge formfaktorer, men de av nyest dato har brukt pouch celler.

Hmm, var ikke klar over at 55 og 50 bruker forskjellige batteriformer. Som sagt, kjemien kan jo være den samme men etter noe googling så blir jeg ikke klar over hvilken form som er best.. kanskje ikke spiller noen rolle da?

37
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:34 »
Kan noen forklare hovedforskjeller mellom prismatiske og pouchceller (unntatt fysisk form)?

38
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:19 »
I følge kilder her på forumet skal jo 50 med brutto 71kWh få 65kWh netto kapasitet, det vil si en buffer på 6kWh <=> 8,5%

E-tron 55 har 95kWh brutto og 83,6kWh netto, det vil si en buffer på 11,4kWh <=> 12%

Dette betyr noen positive ting og noen negative. Pakken på 50 er 25% mindre men med mindre buffer og lavere vekt bør rekkevidden bli vesentlig mindre redusert enn 25%. Det negative er vel fremst at 50 med sin mindre buffer sannsynligvis vil oppleve større batteridegradering enn 55.

Andre kommentarer?

39
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:15 »
-Da man fjerner 25% av batteripakken i etron 50 burde jo bagasjeromsgulvet kunne senkes og øke i volum! Noen som hørt noe om den muligheten?
Det er ikke batterier under bagasjerommet, bare motor og bakhjulsoppheng. Den ekstra etasjen bakerst på batteriet ligger under baksetet. Den inneholder 5 av totalt 36 moduler på 95 kWh, så det kan være mulig å lage 71 kWh batteriet uten denne. Men det vil gi et lite tilgjengelig rom (under bakseteputen), så tror du kan se bort fra at dette blir noen realitet.

Da er det tegninger ute på organisering av 50-pakken. De har tatt bort to batterimoduler hhv foran og bak i hovedkassen, samt eliminert "hattehylla" helt med dens fem moduler. Altså total 27 moduler, mot 36 på 55-modellen. Der er også nytt topplokk på batteriet, så det blir faktisk et (utilgjengelig?) hulrom under baksetet. Modulplasseringen på e50 gir bedre muligheter for jevn kjøling, noe som nok også gjør at de tåler den litt høyere belastningen de får ift C-rating ved kjøring/lading.

Takk for interessant info. Nei, det blir vel ingen bedre kupé- eller bagasjeromsutnyttelse men lavere tyngdepunkt og mulig bedre kjøling ja.

40
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:07 »
Noen som vet om e-tron 50 støtter 3-fase lading fra 230V IT nett? Hva er maks effekt her med Easee lader?

Etron 50 skal akkurat som 55 kunne ta 11kW AC.

41
Audi e-tron / Sv: Hvilken hjemmelader?
« på: mandag 14. oktober 2019, klokken 15:38 »
Vi går også for samme løsning, Tibber og Easee samt lastbalansering. Men vi vil kun bruke 3.6kW, nok for oss og med tanke på at allerede i 2021 skal jo noen form av effekttariff introduseres så da er det lurt å ikke peise på med altfor mye (hvis man ikke trenger).

42
Model 3 / Sv: Tesla vs Mangler på lakk ved overlevering
« på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 20:02 »
Enig men du glemmer at denne testen er lik for alle biler Bjørn tester så den relative forskjellen i bagasjevolumet er korrekt.

Nok med OT

43
Model 3 / Sv: Tesla vs Mangler på lakk ved overlevering
« på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 19:34 »
Se Tesla Bjørns banana box test av id3 idag.
Har vesentlig større plass en e golf..

45
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
« på: onsdag 09. oktober 2019, klokken 20:44 »
Min bil hadde fått produksjon satt til uke 42 men sjekket nå i mitt bilhold og det står "produseres"!

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8