Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sylwester

#1726
Hvis du bruker firmabilen til å kjøre fra/til arbeid blir det vel fordelsbeskatning. "Fordel ved privat bruk av firmabil fastsettes til 30 prosent av bilens listepris som ny inntil kr 293 200 og 20 prosent av overskytende listepris." og for elbil står det lengre ned "blir det ved utregningen tatt utgangspunkt i bare 50 prosent av bilens listepris som ny."

Dvs. at du vil måtte skatte for 55-120 tusen mer enn nåværende inntekt i kun fordelsbeskatning. Denne forsvinner hvis du parkerer bilen på kontoret og kjører noe annet hjem.
#1727
e-Golf / Sv: Er det mulig å se hvor mange ampere bilen lader med?
søndag 03. juli 2016, klokken 14:15
Går an å måle det med hvilket som helst multimeter, men det finnes sånn som måler uten å bryte kretsen:

http://www.clasohlson.com/no/UT203-tangamperemeter-/36-4718

#1728
Sitat fra: leafnor på lørdag 02. juli 2016, klokken 06:44
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 02. juli 2016, klokken 00:28
Man kan vurdere å vippe av den ene batteripolen, før man månedsparkerer, og da trenger man verktøy i bilen.

Om vinteren har jeg erfart i 3 av 3 tilfeller, at 12V-batteriet blir tomt etter 1 mnd parkering med 2011- og 2012-modeller. 12V-spenningen blir bare så låg at bilen blir helt spøkefull, og man trenger startkabler eller helst batterilader for å få systemet i gang igjen.

Derimot så ser man av og til når bilen står parkert lenge, at det kommer blåblink i perioder, som tyder på at 12V mates, men det skjer muligens kun når bilen er tilkopla AC eller det kan være avhengig av sw-versjon.

I tordensesongen vil jeg ikke parkere med tilkopling.

Solcellespoileren skal kunne mate 12V, men jeg anbefaler ikke å parkere i sommersola.
Under jobbmed å montere ekstralys, hadde jeg bilen avslått, men lys koblet direkte mot batteri. Bilen avslått, mens ekstralysene lyste og jeg drev å justerte inn lystrålene.
Ekstralysene trakk 110W, og jeg holdt på en stund. Så da at midterste lampe blinket (LAdeindikatorene), og lyset ble sterkere fra ekstralys. Bilen ladet altså 12V batteriet.
Bilen avslått og ingen ladekabel tilkoblet. Det tyder på at min bil i alle fall kjenner av tilstand på 12V og lader.
Men, hva med å sette på en vedlikeholdlader til 12V batteriet når det likevell er tilgang på strøm?

Da dette hendte, var bilen koblet til strøm eller ikke?
#1729
Så du mener uten tilkoblet strøm og med 12-voltsbatteriet koblet ut. Vil bilen miste alt av oppsett slik at jeg må registrer carwings, adressebok og radiostasjoner når jeg kommer hjem igjen?
#1730
Jeg har jo ikke prøvd det ennå, men lest litt rundt her. Når du sier 80% så har du hatt den parkert med strøm på og daglig timer til 80%? Hvor lenge? Jeg skal være borte i 4 uker.
#1731
Hei

Jeg tenkte opprinnelig at jeg kunne la bilen stå parkert med strømmen tilkoblet og at jeg kunne holde kontakt via appen mens jeg var på ferie og på vei hjem instruert bilen å lade seg full. Derimot så ser det ut til at jeg da vil miste kontakten med bilen fra appen ca. halveis igjennom, 12-voltsbatteriet vil utlade seg og bilen vil uansett ikke lade seg automatisk selv om den er koblet til strøm uten f.eks. å sette timer. I det hele tatt syns jeg at jeg ser at det er bedre å langtidsparkere bilen uten tilkobling til strøm. Må jeg da uansett bekymre meg for 12-voltsbatteriet eller lades det ut kun når den er koblet til?

Er det noe forskjell på de forskjellige modellene med tanke på langtidsparkering?



#1732
Sitat fra: Valdemar på mandag 27. juni 2016, klokken 09:29
...

Har 30kWh utgave, derfor går det enda saktere regner jeg med. Natt til søndag ladet jeg fra rundt midnatt (SOC 47%) og da fikk jeg melding fra EV appen om 100% kl. 09.30. Da var alle 3 lamper på dashbordet slått av. 9 timer for ca 14kW, dvs. jeg får 1.6 kW/t i snittet.

Hvis du får til samme trege lading på et annet punkt ville jeg reklamert da det er langt under 8A. Mulig du burde sjekke kladden på en annen plass og eventuelt sjekke ladehastigheten på mode3 først slik at du har bedre oversikt.
#1733
Sitat fra: Valdemar på mandag 27. juni 2016, klokken 08:41
Sitat fra: sylwester på søndag 26. juni 2016, klokken 22:49
Sitat fra: Valdemar på fredag 24. juni 2016, klokken 22:17
Hei, litt off topic men det er første lading av Leaf med kladd og trenger bare kommentar fra dere som er mye bedre på dette. Har egen kurs 16A, lader med Leaf sin kladd 10A på Schuko og så sier Connect Appen at det skal ta 7,5 timer  til å lade til 100%. Har hurtiglader 6,6kW men forstod at det spiller ingen rolle så lenge jeg er på "støvsuger kontakt". Høres dette OK, altså 7,5 t til 100%?

7,5t er et estimat for 3,3kW (16A), men kladden lader ikke mer enn 10A og vil trenge 12 timer..  7,5*16/10=12.

Jeg tror ikke det er riktig siden du nesten har 3/4 fullt batteri allerede. Mulig det var riktig før du lada. Du lader 2kW per time så hvis det er 24kWh-batteri gjetter jeg 2,5t til full.

Har 30kWh utgave, derfor går det enda saktere regner jeg med. Natt til søndag ladet jeg fra rundt midnatt (SOC 47%) og da fikk jeg melding fra EV appen om 100% kl. 09.30. Da var alle 3 lamper på dashbordet slått av. 9 timer for ca 14kW, dvs. jeg får 1.6 kW/t i snittet.
Mye tyder da på at du er en av de som har fått 8A-kladd. Det er en egen tråd om dette og jeg tror det er feil fra Nissan og at du kan få byttet den til 10A.

Sent fra min A0001 via Tapatalk

#1734
Her muligens:
http://www.tu.no/artikler/industri-danske-myndigheter-advarer-mot-a-lade-elbilen-fra-stikkontakt-hjemme/223845

"
Hun sier problemet er at elinstallasjoner i bolig kun er dimensjonert til å være maksimalt belastet i maks tre timer, og at risikoen for brann øker dersom stikkontaktene belastes mer enn dette.
"

Uthevelsen er min. Både Norge og Danmark følger de samme europeiske regelverket. I praksis betyr det at selv om du har 16A sikring ut til garasjen betyr ikke den tåler det over tid og at du uansett bør ha en elektriker til å se over før du kan bruke den og sove i rommet ved siden av. Når du først har en elektriker kan du like så godt installere en CEE-kontakt.
#1735
Sitat fra: Valdemar på fredag 24. juni 2016, klokken 22:17
Hei, litt off topic men det er første lading av Leaf med kladd og trenger bare kommentar fra dere som er mye bedre på dette. Har egen kurs 16A, lader med Leaf sin kladd 10A på Schuko og så sier Connect Appen at det skal ta 7,5 timer  til å lade til 100%. Har hurtiglader 6,6kW men forstod at det spiller ingen rolle så lenge jeg er på "støvsuger kontakt". Høres dette OK, altså 7,5 t til 100%?

7,5t er et estimat for 3,3kW (16A), men kladden lader ikke mer enn 10A og vil trenge 12 timer..  7,5*16/10=12.

Jeg tror ikke det er riktig siden du nesten har 3/4 fullt batteri allerede. Mulig det var riktig før du lada. Du lader 2kW per time så hvis det er 24kWh-batteri gjetter jeg 2,5t til full.
#1736
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 25. juni 2016, klokken 18:24
...
Fordelen er at veibanen ikke må graves opp og bygges inn med kostbar induksjon, luftledninger er et mindre inngrep i trafikkbildet. Slitasje av veibane overgår vel slitasje av luftledning,
hører lite om at luftledningen til sporveien i Oslo og NSB ramler ned hele tiden, selv om det sikkert skjer.
Uansett kan de gjerne utvikle begge batteriforlenger-teknologiene foreløpig, konkuranse kan sikkert drive utviklingstakten raskere i mål.

Direkte fysisk kontakt gir kjappest lading og er billigere å implementere så hvis slitasjen ikke er så stor vil det nok fungere bra, men jeg er litt misunnelig at vi andre må stoppe for å lade :-(

Induksjon er ikke like effektivt og det bør være bra nok til å kunne bytte overflaten og være relativt rimelig slik at den kan erstattes ved telehiv.

Da jeg så en solselleladeløsning for en stund siden og tenkte at slitasje ville ødelegge dette kjappt. Jeg vil tro det er værre en kun induksjon.
#1737
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
søndag 26. juni 2016, klokken 19:41
Registrerer disse stasjonene hvem som lader idag?

Jeg tenker det å rulle ut et betalingssystem vil måtte registrere alle som har gratis lading i tillegg til de som må betale. Det er ikke sikkert det er lønnsomt i begynnelsen før det er nok TM3 så det kan hende TM3-eiere vil ha en periode med gratis lading.

"very cheap" er såpass vagt at prisen kan være alt fra litt over kostpris til konkurransedyktig mot fortum evt til og med høyere siden det er betalingsvilje for å lade kjappere.
#1738
Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juni 2016, klokken 18:08
Hvis du kikker på pluggen på type2 kabelen så har den eit lite hull heilt framme. Når kontakten låser så senker den en liten bolt ned i hullet

Sweet. Så da kunne den i praksis hatt låsing siden det er en del av standarden. Så sant kun pistolen blir ødelagt hvis man trekker hardt nok så er det ikke noen grunn til å ikke bruke den, men jeg tror muligens kommunen heller vil la noen stjele kabel enn å ødelegge ladestasjonen.

Sitat fra: TB på søndag 26. juni 2016, klokken 17:48
Type 2 kontakt har støtte for låsing.
Type 1 kontakt, som blir brukt på Japnske / Asiatiske bilar har type 1 har ikkje låsing.

Type-1 er uansett på bilsiden og litt off topic, men jeg bruker en hengelås på begge mine type-1-pistoler så det er manuell låsemulighet.

#1739
Sitat fra: pudderjagar på søndag 26. juni 2016, klokken 13:43
Da problemet går an å løse på ein enklare måte.

Stolpen eller ladaren kan ha ein autolåsefunksjon av type2 kabelen. Denne låsen vært aktivert av at du setter type2 kabelen i bilen. Når du avslutterladinga i bilen og tek ut kabelen så låser stolpen opp kabelen. Dermed kan ingen trekke ut kabelen eller stikke av med den.

Når en kobler ut bilen så ser man på ladestopen at den merker det, men type2-kontakter har ingen låsefunksjon.
#1740
Sitat fra: Hansi på søndag 26. juli 2015, klokken 10:30
Fins noe lignende på antall volt på batteriet? Det er ikke alltid jeg kobler til på samme tidspunkt, da blir det knotete å programmere tidspunkt hver gang. Det står også maks 1800W.

Det finns andre som tåler 16A som f.eks. http://m.clasohlson.com/no/Koblingsur-IP44/32-7114

Hvis du f.eks. har at den er på fra 00:00-06:00 og ser at du kun trenger 3 timer lading så stiller du klokka til 03:00 før du kobler den opp. Å stille klokka på de der er bare å vri hjulet maks en runde og mye enklere enn å stille disse små knappene for hvert kvarter på skiven.

Muligens en snillere variant er å starte den senere slik at du avslutter ladingen ved å koble ut kontakten fra bilen. Hvis du vet at den trenger 3 timer å lade og skal være der i 8 så stiller du den 24-8+3 time før 0, altså 19:00. Skulle planene endre seg og du ikke drar så lader den til 100% lenge før koblingsuret slår seg av.


For de helt vanlige dagene hvor du vet hvor  mye du kjører og skal lade kan du kjøpe en slik en: http://m.clasohlson.com/no/Digitalt-koblingsur-med-stort-display/36-4867

Den holder klokka selv om den ikke er koblet til så du der kan du stille klokka korrekt og på basis av vanlig kjørelengde kan du stille inn når du skal starte for å få den tilbake til 80%.

Altså på en helt vanlig dag kobler du inn den og andre dager så kommer du i sync med den andre som du må bruke 30 sekunder på å telle litt og stille inn.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA