Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Forstmann

Sider: 1 2 3 [4]
46
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 00:35 »
Dette lyder kjent. Adaptiv cruisekontroll er nærmest ubrukelig på min 2017 tmx mellom Kolomoen og Brumunddal. Har ikke kjørt mye videre nordover, men min bror med 2020 tm3 har ikke vært veldig fornøyd på de nye veiene i Gudbrandsdalen heller.

Opplever både fantombremsinger og plutselige nedsettelser av hastighet ned til 40. Mulig jeg har selektivt minne, men synes det er mer tull nå enn da jeg fikk autopilot for første gang høsten 2015.

47
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
« på: Fredag 02. April 2021, klokken 22:50 »
Det er ikke mva (NoVa) på elbiler i Østerrike:

https://www.oeamtc.at/thema/steuern-abgaben/nova-normverbrauchsabgabe-18177294

Derimot kan man trekke fra incentiver fra staten (5000 euro). Det er slik jeg forstår prisingen i Østerrike.


Nova er ikke det samme som mva (ust). Det norske mva-fritaket er såpass spesielt at det måtte godkjennes av ESA. Nova er bilavgifter, elbiler og mange hybridbiler er fritatt fra disse pga lave utslipp. Insentiver fra staten gis til privatpersoner som kjøper elbil der prisen på basismodell ikke overstiger 50 000 Euro. I 2020 var dette på 3000 Euro. (motor.at)

https://motor.at/service/elektroauto-und-hybrid-was-sie-nicht-kosten/400942838

Regner med at det blir på samme måte som tilskudd til varmepumper og solceller her hjemme, og ikke nødvendigvis innbakt i forhandlerpris, men dette blir bare spekulasjoner. Så kommer som noen har nevnt toll med i bildet, med mindre de kommer med så mye løse deler som kan monteres på fabrikken i Tsjekkia at den kan godkjennes som «Made in Europe»

48
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
« på: Fredag 02. April 2021, klokken 17:43 »
En «ribbet» awd long range ioniq 5 koster ca 440 000kr uten moms i Østerrike. For ca 499 000 får man alt utstyr unntatt solcelletak, 20´felger og de dyreste spesiallakkene. Hadde vært ryddig om HMN hadde gått ut med prisene, så kunne man gjort et valg med mer informasjon. Nå vet selger mer enn kjøper.

49
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
« på: Fredag 02. April 2021, klokken 13:27 »
Jeg synes det ser ut som kundefordelen/rabatten består av følgende:

1. Rask levering
2. Solcelletak
3. 20´ felger
4. Matt/metallic/pearl-lakk
5. Ionity-avtale i to år

Dersom dette ikke er noe en ønsker å betale ekstra for, eller rett og slett ikke ønsker i det hele tatt kan man like gjerne vente litt. Da blir det mulig å se nærmere på bilen, samt se hva som skjer hos konkurrentene. Tror ikke det er mulig å ta veldig mye høyere pris i Norge, det blir sterk konkurranse fra VAG og Tesla, og det er mulig å kjøpe i utlandet dersom pris uten avgifter er mye dyrere enn i EU.

50
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5, priser
« på: Torsdag 01. April 2021, klokken 22:40 »
Husk merverdiavgift! Vil anta at Østerrikske priser inkluderer 20% moms. Dersom de gjør det, og en setter Euro til 10 kr blir prisen på en fullt utstyrt i5 med Gravity gold lakk 525 333kr.

I trådene under i5 er det flere som har uttrykt seg skeptiske til solcelletaket, 20´felger og matt lakk. Dersom en konfigurerer en top-line long range awd i vanlig metallic-lakk (feks grønn eller blå), med varmepumpe og Vehicle to load, men utelater solcelletaket og de store felgene blir prisen 500 167kr. Atlas white er enda noen tusenlapper billigere.

Dersom noen får storkunderabatter, Agrol eller lignende blir det enda litt å spare.

Dette betyr at om grunnprisen er lik i Norge og Østerrike, og solcelletak, matt lakk og store felger ikke er ønsket, er det lite å hente på introtilbudet bortsett fra rask levering. På den annen side får man dette på kjøpet dersom man vil. Ionity-medlemskapet i to år er kanskje mest interessant for dem som skal på langtur i Europa, og det er det ikke sikkert blir mulig til sommeren, da får man bare brukt det i en sommersesong.

Dersom prisene i Østerrike er ekskl. moms blir selvfølgelig regnestykket et annet. Også dersom en sterkere Euro legges til grunn. Det er også mulig å tenke seg at Norske forhandlere kan ta litt ekstra når alt er avgiftsfritt og uansett blir billigere enn i resten av verden.

51
Model X / Sv: Upgrade til FSD via Tesla App til 25000
« på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 14:16 »
Fikk nettopp oppgradert min fra 2.5 til 3.0 når bilen var inne på grunn av problemer med oppdatering av programvare pluss div småfiks. Fikk fjernet den gule kanten rundt skjermen også. Utført på Skøyen.

52
Siste nytt fra elbil.no / Sv: Initiativ for bærekraftig bilvask
« på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 14:09 »
Det er viktig å få bort useriøse aktører som bryter hms- og miljøregler, samt kan være dekke for andre virksomheter. Dette er en trussel mot arbeidstakere, sårbare personer og næringsdrivende som vil drive skikkelig. Er det veldig billig håndvask bør det ringe en bjelle.

For de som tjener penger på å tilby vask eller lokaler for vask er det også forståelig at man ikke ønsker at folk skal vaske bilen selv hjemme, men hvor skadelig kan det være hvis bilen ikke drypper olje, og man bruker "miljøvennlige" vaskemidler evt. bare spyler bilen med vann for å få bort salt, støv og søle?

Kan da ikke være stort verre enn å ha bilen parkert utendørs i styrtregn?

53
Model X / Sv: Kjetting
« på: Mandag 18. Desember 2017, klokken 20:04 »
Thule/König K-Summit xxl k67 ser ut til å være riktig størrelse til 19’ eller 20’ originaldimensjon for mx. (265/50-19 eller 275/45-20) Kjetting skal brukes på bakhjulene i følge instruksjonsboka.

https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B009NPLFDY/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1513622435&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=k67&dpPl=1&dpID=41HjaPAWR6L&ref=plSrch

https://bilxtra.no/kjetting-suv-thule-ks-xxl-k67

Har brukt tilsvarende (k45) til model s med 19’ vinterhjul, og det har reddet meg ut av noen vanskelige situasjoner.

54
Elbiler i media / Sv: We need your help: European survey on long distance electric driving
« på: Torsdag 26. November 2015, klokken 21:03 »
Har nettopp svart på undersøkelsen, men stusset veldig på et av spørsmålene.

I spørsmålet om hvilken type bil man kunne tenke seg er to av alternativene som følger:
Elbil med 500km reell rekkevidde, pris per lading 25 EURO
Hydrogenbil med 500 km reell rekkevidde, pris per fylling 15 EURO

Det er mulig dette skal dreie seg om kommersiell hurtiglading, men en elbil med 500km rekkevidde vil sjelden trenge dette. Nå var hydrogenbilen 10 000 Euro dyrere, men allikevel tror jeg mange vi gå for hydrogenbilen som i eksempelet er rask og fylle og langt billigere i drift enn elbilen. Resultat fra tysk undersøkelse: respondentene er fornøyd med elbilene sine, men ønsker seg egentlig hydrogenbil........

Sider: 1 2 3 [4]