Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - handyman72

#31
Sitat fra: stefse på fredag 14. oktober 2016, klokken 17:23
Jepp, når bompengene kommer tror jeg det blir endel som sier "det var gøy sålenge det varte", og går tilbake til vanlig bil som er fri for ladekø, problemer med ladetilgang, begrenset rekkevidde og generell misunnelse.
Og passe misfornøyd går tilbake til å betale avgiftene til staten som de alltid har gjort.

Må dessverre si meg helt enig her :(

Nå kommer jo også årsavgiften for fullt:
http://www.nettavisen.no/na24/ker-avgiften-for-elbiler--kutter-for-diesel-og-bensin/3423272989.html

Jeg har i dag en I-Miev som jeg tenkte å oppgradere til en elbil med lengre rekkevidde. Med de nye signalene som nå sendes ut fra myndighetene, bytter jeg den heller ut i en bensinbil med den friheten det gir i forhold til elbil. Så ja....det var gøy så lenge det varte :'(
#32
Elbiler i media / Er det noe fornuftig å kjøpe elbil nå?
lørdag 15. oktober 2016, klokken 01:27
http://www.nettavisen.no/na24/ker-avgiften-for-elbiler--kutter-for-diesel-og-bensin/3423272989.html

Betyr dette at myndighetene heller vil at vi skal prioritere å kjøpe fossilt igjen?
#33
Om du poster under "Ladeplasser og ladekabler" tror jeg flere vil se og kanskje svare. Her er det stort sett de med interesse for trillingene som leser :)
#34
Kjøpe elbil? / Sv: Kampanje på trillingene
onsdag 14. september 2016, klokken 10:22

[/quote]Vil påstå at det utifra forventet verdifall på slike er GALSKAP å kjøpe en ny slik i dag...

Jeg er selv i markedet etter en brukt trilling, men synes de ligger alt for høyt i pris. 5-6 år gamle biler ligger ute for 80-90000,-, og når man for litt siden fikk en kliss ny for 130 000,- med fulle garantier - da sitter det langt inne å betale 40000,- mindre for en godt brukt bil der du garanti og reklamasjonsmessig er "on your own"...
[/quote]

Er det ikke litt selvmotsigende å si det er galskap å kjøpe ny pga verdifall, og samtidig henvise til at de holder seg godt i pris i bruktmarkedet? ;)

Har en I-Miev selv og det er en fantastisk bil til sitt bruk. Man kan kanskje tenke at nå kommer det nye biler med lengre rekkevidde og at trillingene seiler akterut.
Det er faktisk sånn at mange vurderer el-bil men har ikke lyst eller mulighet til å betale 3-,4-,500 000,- for en bil.
I sitt prissegment har ikke trillingene noen konkurrenter og er et utmerket alternativ spesielt for førstegangskjøpere som vegrer seg for å investere i el-bil markedet. Lav inngangsbillett og derved mindre risiko for tap av store penger. Kjøper du en bil til 500 000,- og har 50% verditap på 5 år så har du tapt 250 000,-. Kjøper du en bil til 150 000,- og har verditap på 50% på 5 år så har du tapt 75 000,-. Prosentvis samme verditap, men i kroner og øre er det 175 000,- i større tap. Dette er svært mye penger for veldig mange.
Vi må huske at klasseskillet i Norge blir bare større og større. Det kommer til å bli ennå tydeligere fremover når vi ser effekten av de som ikke kommer seg inn på boligmarkedet og kan være med på den økonomiske festen det er i dag. Med krav til egenkapital og sikkerhet samtidig som prisene på boliger bare stiger, vil denne gruppen som holdes utenfor bare vokse i tiden fremover. Skulle gjerne dratt dette lenger, men det er jo tross alt et forum for el-biler ;)
Er helt enig at bruktprisene på trillinger kan oppleves som høy. Men det er nå sånn at det ikke er selger som avgjør hva prisen blir, det er det markedet er villig til å betale som avgjør salgsprisen.
Hvis vi skal nå klimamålene og øke andelen av el-biler må vi få med alle og ikke bare den finansielle eliten. Med tanke på gruppen som nevnt over som ikke er like kjøpesterke bare øker, tror jeg trillingene vil ha sitt marked en god stund til fremover.
Nå er det sånn at om det enten er Jørgen hattemaker eller kong Salomo som skal kjøpe el-bil, så er motivet som oftest å spare penger på bilbruken fremfor hensynet til miljø. For mange sikkert begge deler.
Om vi fortsatt skal ha en positiv utvikling i salget av el-biler, er vi helt avhengig av at de økonomiske fordelene beholdes. Dette er jo helt opp til myndighetene, og dessverre vil vi nok oppleve at hensynet til økonomi vil trumfe hensynet til miljø :-\

Om bruksmønsteret passer til 12-13 mil pr dag om sommeren og 6-7 mil om vinteren er det ikke tvil....kjøp en trilling! :D
#35
Sitat fra: random4k på fredag 09. september 2016, klokken 10:41
Jeg er nå på utkikk etter brukt elbil, og helst i-miev siden jeg har hørt mye godt om den. Tror bruktbilpriser er avhengige av lokasjon. For min del så bor jeg i Trøndelag, og kan ikke helt se på bruktbiler i andre fylker (type østlandet, oslo, rogaland) for det vil koste en del å få fraktet bilene opp til Trøndelag.

Nå ligger det en i-miev ute til 99 +omreg, og den har fått litt over 60.000km. For meg er det appellerende å betale den prisen, pga tilgjengelighet og fordi bilen har en svært god historikk. Bilen er pleid god og har det riktige ekstrautstyret. Jeg har sterk tro på alt jeg har lest at bilen vil vare lenge, og at den vil tjene meg så frem til at jeg pleier den riktig. Hva er deres mening?

Autotransport i Drammen frakter biler billig på strekningen Drammen-Trondheim og motsatt. Selger leverer bil og nøkler på terminalen her, og du henter bilen og nøkler på stasjonen i Trondheim. Frakten foregår på tog. Mener jeg fikk pris på rundt 2000,- for en I-Miev Trondheim-Drammen.

Bør være en enkel sak for deg å se på biler i Drammen-Asker-Oslo området hvor tettheten av elbiler og utvalget kanskje er størst :)
#36
Volkswagen VW / Sv: VW NYE MODELLER / NYE VERSJONER
mandag 29. august 2016, klokken 23:02
#37
Sitat fra: Milzit på onsdag 17. august 2016, klokken 21:39
Jeg fikk tilbud på 2 stk Trinity Eco 4.5" og 2 stk 5.5" til 655 + mva på Mitt Dekkhotell, tror jeg går for disse.
Total 7800 ink mva inkludert arbeid og 4 stk Conti Viking Contact 6

Hviken dimensjon har dekkene i det tilbudet?
#38
Da har jeg åpnet kontakten på veggen og tatt en inspeksjon. Det var ikke antydning til noe fargeendring på grunn av varmgang der i alle fall :)
#39
Sitat fra: emagic på torsdag 18. august 2016, klokken 20:53
Jeg har brent av schukoen på min 16A ladekabel to ganger på 5,5 år.  Begge gangene var årsaken dårlig kontakt i kontakten i veggen, ikke inni støpselet.

Om du føler deg konfortabel med det så vil jeg anbefale å skru av dekselet på kontakten på veggen for å se hvordan den ser ut inni.  Er det svimerker inni den ber du en elektriker sjekke! Mne, skal du først bestille elektriker hjem så bør det være for å sette opp en "hjemmeladestasjon".  Bedre å bruke noen kroner enn å svi av huset mens du sover...


emagic

Hva slags hjemmeladestasjon er da aktuell?
#40
Sitat fra: bosonic på torsdag 18. august 2016, klokken 18:22
@handyman72
Dersom du føler deg kompetent; slå av sikring, forsikre deg at det ikke er spenning på kontakten, (bruk måleinstrument, arbeidslys el. l.)  Skru av deksel og sjekk at klemskruene til ledningene er "passelig" tilskrudd. Observer om ledningsisolasjon eller plastdeler er misfarget. Bruk nesen og kjenn etter om det lukter brent. Se nøye inn i metallkontaktene at de ikke er brente. Dersom dette er ok kan du friskmelde kontakten på veggen.
All energioverføring vil naturligvis gi varme.
Med et varmekamera eller IR varmemåler kan man se forskjeller på eksempelvis kabler og kontakter og da helt spesifikk se om det er et svakt punkt som gir mer varme. Elektriske komponenter slites av bruk og blir dårligere med høy alder, og må som alt annet vedlikeholdes og skiftes ut når nødvendig.

Som gammel maler/tapetserer har jeg skrudd av nok av sånne deksler, og som oftest med strømmen på :o
Skal skru opp og ta en titt jeg :D
#41
Sitat fra: Ballemann på torsdag 18. august 2016, klokken 12:08
Vil anbefale å montere CEE (blå industrikontakt) først som sist. Du kan lage en overgang på ladekladden din slik at du ikke trenger ny ledning.
Ring en elektriker, antar at prisen blir mellom 2-3000,-

Blir kanskje denne løsningen jeg går for. Men ved å bruke overgang, er det ikke da fortsatt risiko for varmgang i schuko-kontakten?
#42
Ladekladden er på 10A, og den henger på veggen så det ikke er noen belastning i forhold til tyngde. Ladebokser er for fast montering og må monteres av elektriker?
#43
Kladden til ladekabel henger på veggen, så det er ingen belastning i forhold til tyngde på kontakt/stikk. Ved bytte til CEE, monteres ny CEE kontakt på veggen og så brukes en overgang til ladekabelen?
#44
Har en 2013 i-MiEV som jeg kjøpte i desember i fjor. Har ikke behov og har aldri ladet den på hurtiglader. Den lades kun når jeg er hjemme, fra en vanlig kontakt i garasjen på en 16 A kurs.

Har ikke tenkt på det tidligere, men nå har jeg vært nede ved et par anledninger for å sjekke kontakten. Den er tydelig varmere enn omgivelsene. Liker selvfølgelig ikke det, og ønsker derfor råd om hva som kan gjøres. Må det legges helt ny kurs fra sikringskap, eller kan jeg bare koble til en boks ved kontakten som et vern mot varmgang?
#45
Det oppleves som varmere enn hva som kan forventes både på stikk og kontakt. Jeg dro ut stikket og kjente på de to metallpinnene, de var så varme at jeg nesten ikke kunne ta på dem :(
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA