Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lfc4ever

#76
Enig i at Soul er den tregeste av elbilene, men fremdeles kjapere en fossilbiler 0-50.
Minusene med Soul: treg, lite aerodynamisk design, mangler appstyring av varme og baggasjerom plass.
Plusser: kvalitetsinntrykk i kupe, høy sittestilling, beste bakseteplass, god rekkevide og pris.
#77
Bredde: E-golf og Soul 1.8 og Leaf= 1.77
Høyde: E-golf 1.45, Leaf 1.5 og Soul 1.6
Soul har også en lite aerodynamisk design som gjør at denne har størst kupe.
Lite betydning om en er 4 i bilen. Men med 1 barnestol+1 barn og en voksen ble det for trangt i baksete på Leafen. Gikk fint i Soul og ok i Zoe.
Når det gjelder føreplass er det lite som skiller alle 4 bilene. I Soul sitter en høyere enn i de andre bilene og noen vil like dette bedre.
#78
Ser ut som vi havner ned på en E-golf.
#79
Kjøpe elbil? / Sv: Erfaring etter prøvekjøring av Zoe, Leaf og Soul
lørdag 17. oktober 2015, klokken 20:42
Mest sannsynlig Soul, har lagt ut Octavia for salg. Så får vi se om vi får en ok pris for den.
Kommer nok til å prøve e-golf også før evt kjøp av ny bil. Ser også litt på brukt Soul, det er jo råd å spare noen tusen på det.
#80
Kjøpe elbil? / Sv: Erfaring etter prøvekjøring av Zoe, Leaf og Soul
søndag 11. oktober 2015, klokken 16:44
Sitat fra: Kim Morten på søndag 11. oktober 2015, klokken 15:45
Prisene i modifikatoren på vw sin hjemmeside kan du ikke ta for god fisk. De er uansett uten vinterhjul også. Vår kom på 264 k inkludert det vi "trengte" av utstyr og vinterhjul. På nettet kommer den på litt over 280 k - uten vinterhjul. Hvis du snakker med litt forskjellige forhandlere, så vil du kunne oppnå en bedre pris, selv om de ikke liker "å konkurrere med seg selv.."

Takk f godt tips  :)
#81
Kjøpe elbil? / Sv: Erfaring etter prøvekjøring av Zoe, Leaf og Soul
søndag 11. oktober 2015, klokken 11:06

SitatOlavEmil: Som du sikkert allereie veit, kan du neppe ta ein Kiaseljar sitt ord på kva ein konkurrent vil koste, akkurat som du ikkje kan ta ein VW-seljar sitt ord på kva ein fullspekka Zoe kostar ;) .

Det er nok sant men når jeg ser på prislisten til egolf ser det ut til å stemme med rundt rundt 300 levert i Bergen

Sitat fra: OlavEmil på søndag 11. oktober 2015, klokken 10:10
Om prisen er viktig, og rekkjevidda til c-zero nesten har vore god nok om vinteren, kan du heilt sikkert klare deg fint med Soul Classic. Det einaste varmepumpa er god for, er å tyne eit par kilometer ekstra rekkjevidde dei dagane du må køyre varmeapparatet kontinuerleg. Bilen blir like varm med eller utan varmepumpe. Dermed kostar Soul 30 000,- mindre, og er kanskje meir spiseleg i konkurranse med Zoe?

Ja er en mulighet, men vil nok svekke prisen ved et evt. senere salg  og så var det lang leveringstid på denne modellen, høst 2016. 
En mulighet er jo også å kjøpe brukt, ser det ligger på finn en til 235 000.
#82
Kjøpe elbil? / Sv: Erfaring etter prøvekjøring av Zoe, Leaf og Soul
søndag 11. oktober 2015, klokken 10:05
Takk for god innspill :)
Dersom dårlig innbytte pris blir det å legge ut Octavia på finn. Når det gjelder pris på Zoe vil den ligger på ca 195 00 kontra en bedre spekket Soul på 265 000. Så her er det en vesentlig prisforskjell men og en vesentlig kvalitetsforskjell.
Når det gjelder E-golf hadde selger av Soul fått oppgitt av en volkswagen selger at en tilsvarende spekket e-golf ville havne på rundt 300 000. Når det er sagt er det jo strengt tatt ikke alt ekstra utstyr som en kanskje trenger. Dog har E-golf også en kortere rekkevidde en Soul.
For min del er mine erfaringer med volkswagen gjennom en eldre golf stasjonsvogn og min nåværende Octavia(2009) ikke særlig bra i forhold til kvalitet da verksteds utgiftene på disse har vært langt høyere enn jeg hadde forventet. Så dette trekker også ned i forhold til E-golf for min del.

Noe jeg ikke fant ut av prislisten på E-golf, er vinterhjul inkludert i standard pris?

Dersom det ikke blir kjøp av Zoe blir kjøpt av ny bil utsatt, sa da blir det nok prøvekjøring av E-golf også. Design og Norges mest kjøpte modell vil nok gjøre at avskrivningen på denne bilen muligens blir bedre en for Soul og Zoe.

Når det gjelder bagasje plass er det viktigste for oss at vi kan ha takboks på taket. Da kun bagasjeplass i alle disse bilene nok blir for liten dersom en skal på tur, men alle fungerer i det daglige.
Zoe har en ok bagasjeplass men dersom en skal ha tak stativ må en kjøpe et som ikke er "godkjent" av Renault. Så dette sammen med ikke mulig for hurtiglading på tur er det som trekker mest ned. I forhold til generell kvalitet til Zoe, er den ok dersom en ser på prisen. Men skulle gjerne også sett at det kunne vært ekstra utstyr med bedre seter i Zoe og skinn interiør som er veldig greit å ha med 3 unger i bilen.

Jeg har jo en c-zero som har et veldig enkelt interiør dog fungerer dette også i det daglige og denne brukes som nr 1 bil, selv om Octavia har bedre seter og et høyrere kvalitet på interiører(skal ikke så mye til ;))
#83
Kjøpe elbil? / Sv: Erfaring etter prøvekjøring av Zoe, Leaf og Soul
lørdag 10. oktober 2015, klokken 21:29
Ja leste innlegget ditt og andres. Derfor satte jeg et spørmål tegn rundt oppgitt NEDC rekkevidde og praktisk på Zoe, dog tror jeg forsatt at Zoe har noe bedre rekkevidde enn "gamle" leaf, dog ikke så mye(2-3 mil). Det at nye leaf har litt større rekkevidde en Soul stemmer vel med også NEDC rekkevidde 210 vs 250. Men kjekt å se at det er bedre måle metoder for rekkevidde en NEDC. Har vel inntrykk at Renault har brukt kriteriene for NEDC for å skryte på seg litt ekstra rekkevidde teoretisk kontra faktisk reel rekkevidde. 
Dessverre har nye leaf forsatt får lite plass i baksete for oss samt at prisen blir vel noe høyere en Soul.
Dersom  baksete plass ikke er så viktig føler jeg at det er mer smak og behag om hva som er det beste kjøpet mellom Leaf og Soul. Leaf er den mest gjennomprøvde bilen og kan styre oppvarming via app, mens Soul er noe større bil og er noe rimeligere. Du sitter også noe høyre i Soul, mer SUV følelse. Design er også ganske ulik. Ellers virker kvaliteten ganske god også på Soul dersom en leser forum sidene for denne bilen.
Så nye leaf vs Soul er vel mer snakk om smak og behag.
#84
Kjøpe elbil? / Sv: Erfaring etter prøvekjøring av Zoe, Leaf og Soul
lørdag 10. oktober 2015, klokken 20:56

Jepp er klar over begrensningen som ligger i Zoe i forhold til strømnett. Dog har jeg 400V hjemme så det skulle gå greit og semi hurtig lading på tur er kun et minus i forhold til ferie tur og da har vi litt ekstra tid...i forhold til nødlading/besøk så løser den planlagte zaptec laderen dette dog med en ganske kostbar pris...men ikke sikkert vi i praksis har behov for denne. Fordelen til Zoe er at du kan kjøpe billig versjonen og evt investere senere i hurtiglading hjemme eller behov for lading i stikkkontakt. 

Men pr nå heller jeg mot en Soul selv om vi må utsette kjøp noe da totalt sette jeg ser denne som det beste kjøpet.
#85
03.03.2016 Oppdatering:
Etter en diger reparasjon til 25 000 dukket opp etter inngåelse av kontrakt på E-golf og lite velvilje hos Møller til å kommer til en ordning. Fikk vi til slutt opphevet kjøpskontrakt gratis, dog ikke uten kamp. Hjalp å vise til en tråd her inne med samme problemstilling.

Plannen var da å avvente Bolt, Iqonic og TM3. Iqonic fikk ikke noe større batteri en Leaf og Soel, samt pris på TM3 og Bolt fort havner 400 000 eller mer.....så har sett litt på biler på bruktmarkedet for å finne en rimeligere løsning.

Til slutt ble det en brukt Renault Zoe:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71546168&ref=favorites&favoriteListId=6723542

og inntil videre vil vi beholde Octavian. Dette ble uansett en rimeligere løsning en E-golfen og innbytte i Octavian.
Kjekt at der hvor vi kommer til å ta litt lengre turer er det mulighet for hurtiglading 43 AC.

Vi har hatt en c-zero nå i snart 4 år og har blitt glad i elbil  :)
I tillegg har vi hatt en Skoda Octavia som vi nå vurderer å bytte ut i en ny elbil. Denne ny bilen må ha plass til alle oss 5 og så må den kunne brukes på ferie om sommeren. I det daglige har faktisk rekkevidden til c-zero vært ok for oss, dog litt lite på vinteren. Så rekkevidde er ikke kritisk for oss, men hadde vært med god rekkevidde. Pris er viktig for oss da vi ikke ønsker å bruke mye penger på bil, så Tesla er uaktuell.

Oppdatering etter prøve kjøring av E-Golf:

Min vurdering etter prøve kjøring av Zoe, Soul, Leaf og E-golf:

Design utvendig: 1 E-golf 2 Zoe, 3 Soul, 4 Leaf

Kvalitetsinntrykk innvendig: 1 Soul(Skinn), 2 E-golf(skinn) 2 Leaf, 4 Zoe

Førerplass: 1 Soul 2 E-Golf 2 Leaf, 4 Zoe

Baksete plass: 1 Soul, 2 E-golf 3 Zoe(-noe lav takhøyde), 4 Leaf: ikke god nok for oss, så her blir Leaf uaktuell for oss, men god komfort for 2.

Value for money: 1 Zoe (rimeligste versjon + vrakpant kampanje), 2 Soul 2 Nissan Leaf 2 E-golf(skinn seter) dyrest med holder seg bedre i pris?

Rekkevidde: 1 Soul, 2 E-golf 2 Zoe(størst forskjell på NEDC rekkevidde og reel rekkevidde?), 2 Leaf. Basert på info på nett(elbilforum, grønnbil)

Bagasje kapasitet: 1 E-golf(kan ha takboks) 2 Soul(kan ha takboks) 2 Leaf(kan ha takboks) 3 Zoe(best bagasjeplass men mangler godkjent takstativ for bruk av takboks, kommer?)

Lading:
1) Soul, mulig med semi hurtig lading hjemme  og hurtig lading på stasjoner
2) Leaf, mulig med semi hurtig lading hjemme men koster ekstra, hurtig lading på stasjoner
2) E-golf, hurtiglading
4) Zoe, mulig hurtig lading hjemme, stort minus kun semi hurtig lading ute og dyrt med ladekabel som kan lade i vanlig stikkontakt.

Veldig jevnt mellom Soul(exlusive) og E-golf(skinn seter)..... ! Pris E-golf trekker ned mens Souls utvendig design og bagasjekapasitet trekker ned. Kvalitets inntrykk innvendig er fordel Soul

Zoe har et enklere interiør en Soul, E-golf og Leaf, men fin design utvendig og god plass i forhold til størrelsen. God nok plass for vår familie på 5. Den er også den billigste av de 3. Minus for dyr kabel(15000) for lading i vanlig stikkontakt og ikke mulighet for hurtig lading på tur. Edit: Ingen feedback fra selger av Zoe på et endelig tilbud så da ut gikk denne.
Som bil nr 2 kan Zoe være et meget godt valg, men manglende hurtiglading gjør at den fungerer dårlig som bil nr 1.

Leaf gir en godt kvalitetsinntrykk men har får dårlig plass i baksete og for min del liker jeg ikke designet.

Prøvde å selge Octavian på finn uten hell. Prøvd E-golf i ettertid.

Tok kontakt med Volkswagen for å se om de kunne komme med et tilbud på innbytte ved kjøp av E-golf. Første anslått verdi på innbytte var positivt, venter i spenning på endelig taksering i dag......



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA