Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ingeniøren

#2506
Sitat fra: hanche på lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:07
Adaptiv cruisekontroll har sine sider, oppdaget jeg i sommer: Jeg lånte en bil som hadde det, og brukte den på E18 da en annen bil la seg inn nokså tett foran meg. Bilen bremset så hardt og plutselig at jeg var redd for å bli pårent bakfra. Jeg skrudde fort av den cruisekontrollen.
Bedre at du kjørte på bilen foran.... :)
#2507
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 11. oktober 2018, klokken 06:54
Sitat fra: TM på onsdag 10. oktober 2018, klokken 19:31
Sitat fra: Dede på onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:05
Dette er ikke lett.  Elektrike sier jeg har kun 50Amp enfase  inn i huset og anbefaler lading med max 3.7W.  Prøver da å finne ut hvor lang tid det tar å lade opp en 120 BMWi..?  Forskjell vinter og sommer?  Oppvarming av bil krever vel også en del? (Bor på vestlandet men hender det blir under -5 en sjelden gang..)
Carport er ganske kort så vil helst kjøre med fronten inn - men ser ut som ladeluken er på høyre side mens huset er til venstre - så enten må jeg rygge inn eller ha veeeldig lang ledning? Stemmer det?
Du må vel regne 11-12 timer fra 0-100, men det er jo lite relevant. Du kan regne med at du har en ladefart som tilsvarer 20-25 km pr time. Kjører du 10 mil pr. dag, så må du lade i ca 4 timer. Har selv mulighet til å montere 11 kW lader, men kommer til å beholde 16A laderen.
Ladekabelen som følger med er nok lang nok, men er så stiv og laget som spiral, så du må nok kjøpe en ny ladekabel. Da kan du kjøpe en myk 20A 1-FAS kabel, så blir den enkel å ha med å gjøre.

Enig. 16A holder plenty. Kjøp eventuelt en lader med fast 8m kabel som du kan kveile opp, f.eks Zappi, så kan du parkere hvilken vei du vil og likevel nå fram. Selv foretrekker jeg dog spiral kabel fra en lader plassert på vegg nær høyre bakpart på bilen, så slipper du å dra kabelen rundt på et skittent gulv og bli skitten på hendene.
#2508
BMW i3 / Sv: i3 120Ah er offisiell !
torsdag 11. oktober 2018, klokken 06:47
Sitat fra: Samco på onsdag 10. oktober 2018, klokken 23:24
Litt skuffende når andre merker går mot 600km rekkevidde som neste mål.
Er ikke helt overbevist mulig BMW kansje har gått på en smell med rekkevidden i 2019 mot konkurrenten.

De fleste klarer seg vel helt fint med veldig mye mindre. Folk kjører i snitt 40 km om dagen og har ladet fullt neste morgen.... Dog bor du i by'n uten lade muligheter hjemme er det fint å ha behov for å lade opp kun 1 gang i uka...
#2509
Sitat fra: S4e på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 22:43
Vil tro de færreste gjør seg til kjeltring for noen kronestykker. Regn ca 1 krone pr. kwh og tyven skal stå lenge for å stjele mye...

Da så du ikke denne:
https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tesla-eier-rapper-strm-fra-barnehage/3422817382.html
#2510
Elbiler i media / Sv: Pensjonist med påstander om elbilen
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 06:53
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 08. oktober 2018, klokken 23:59
Toget har nok gått for Per Eidsvik. Han er ca 10-20 år for sent ute med sin argumentasjon!

Vi skal ha bort alt som genererer CO2 (unntatt mennesker og dyr!), altså alle former for fossile kraftverk, fossilbiler og etter hvert alle transportmidler som går på fossile brensler. All elkraft i verden kan produseres etter hvert uten fossile brensler og all transport kan etter hvert også drives uten fossile brensler. De fleste som bestemmer i verden har fått med seg de foregående poengene. Men altså ikke Per Eidsvik!

Letter sagt enn gjort men går sikkert bra når man er politiker....(ikke det at jeg mener du er en...)
Og menneskene er forsatt ikke med i regnestykket til tross for at vi er problemet  :D
#2511
Lade hjemme / Sv: Tak / boks til å ha rundt ladestasjon
mandag 08. oktober 2018, klokken 17:16
Hva med å dra på Europris eller liknende og kjøpe en passe stor plastkasse i matt plast. Del den i 2 på langs og tre bunnen bak laderen / skru fast i veggen. Dermed har du tak og litt ned på siden. Kan eventuelt mattes ned og males i huset farge utvendig. Dagens billigste men ser kanskje ut som det og...
#2512
Elbilen i Samfunnet / Sv: Buss vs elbil
mandag 08. oktober 2018, klokken 07:04
Mao, økonomisk dustete sikkerhets politikk....

Litt som i mitt nærmiljø der vi har en vei med 50 grense og fartsdempere som tåler 35-40 km/t. Ble anlagt for noen år siden da trafikken går forbi en skole selv om det er en meget oversiktlig og grei vei. Har aldri vært noen ulykker der før men samme år som fartsdemperne/hevede forgjengeroverganger kom ble en skolejente påkjørt i fotgjengerovergangen. Årsaken er at det nå ikke holder å holde fartgrensen og følge med, man må fokusere på å dempe farten før fartsdemperen og glemmer å se om det kommer noen over....

Noen politikere som ser hvor dumt dette var  :-1:
#2513
Tror jeg ikke noe på.... ;D
#2514
BMW i3 / Sv: Myke vinterdekk - løsninger?
mandag 08. oktober 2018, klokken 06:46
Sitat fra: 02jan på søndag 07. oktober 2018, klokken 22:59
Hadde ønsket at vi kunne kjørt med 175 dekk, det ville løst mye av problemet.

Med r2 dekk forrige vinter klarte crusiscontrollen å kutte , i en oppoverbakke inne i tunell i nærmere 80 km/t , jeg lå forest og laget kø , mandag morgen inn mot Oslo. Kan tenke meg at bilene som lå bak våknet, da de kastet seg over i annnen fil.
Når esp slo inn (uten grunn) , kikk regenerering inn i full brems , siste gang jeg brukte cruise controll med bilen skodd med vinterdekk.

«Løser «problemet med 44psi trykk , har da 0 regenerering:) artig med moderne elektonisk styrt kjøretøy.

Kan du ikke det ?
#2515
Elbilen i Samfunnet / Sv: Buss vs elbil
søndag 07. oktober 2018, klokken 09:27
Jeg tar buss noen ganger og der er det beltepåbud og det har enda til vert kontroller der folk er bøtelagt. Da undres man når man ser busser der folk som står som sild i tønne - gjelder ikke samme regler for sjåfører som laster bussen full ?
#2516
BMW i3 / Sv: i3 120Ah er offisiell !
søndag 07. oktober 2018, klokken 09:09
Men er det gitt at levetiden blir like god når ting pakkes tettere sammen i batteriet ?
#2517
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ulyd i Zaptec
fredag 05. oktober 2018, klokken 10:12
Tror det er greit om ting stopper der.

En ting er at kunden kanskje er kommer med klager på litt sviktende grunnlag, han er tross alt uproff, men en forhandler bør føle seg for god til å komme med samme mynt ....
#2518
BMW i3 / Sv: Kjørekomfort i3: 19" vs 20"
fredag 05. oktober 2018, klokken 09:16
Sitat fra: sør-mann på torsdag 04. oktober 2018, klokken 19:18
Vurderer å bestille ny bil med 19" dekk med "grytelokk" felger på både sommer og vinterdekk.

For å redusere slitasje ved å rotere dekkene, siden de har like dimensjoner.


Noen andre som har gjort det samme?

Det er litt bedre komfort med bredere dekk bak...
#2519
BMW i3 / Sv: Servostyring - varierende tyngde på styring
torsdag 04. oktober 2018, klokken 09:51
Sitat fra: Klykken på onsdag 03. oktober 2018, klokken 21:17
Var forøvrig ingen problemer med neste kjøretur, så sikkert en softwarebug, dette.

Så du tok sjansen...eller var det BMW som sa den var good to go ?
#2520
BMW i3 / Sv: Navigasjon og oppdatering av kart?
mandag 01. oktober 2018, klokken 06:59
Sitat fra: Rosson på søndag 30. september 2018, klokken 18:19
Lastet ned Road Map Europe Evo 2018-3  til LCI nå   :)

Prøvde å legge den på  WD Passport(usb disk) , men Bmw downloadmanager klager på "feil medie", så får vel kjøpe en minnepenn større enn 30Gb for å få oppdateringen inn i bilen..

Bruker en 64 GB pinne som jeg formater til FAT32 med et spesial program for formatering jeg fant på nett - FAT32 FORMAT (gratis). Windows ville ikke formatere denne med FAT32 og exFAT ville ikke BMW programmet skrive til.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA