Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lynet

#3166
Et lite momstips: Den tyske momsen er 16%, og den kan man få refundert ved utførsel.
Og hvis man handler varer for under 6000 NOK er de tollfrie :)
Da blir prisen pr stk 2400 NOK.

Og er man en familie på 5 kan man da ta med 10 stk, dvs to turer til Tyskland og man har en batteripakke til under 50 000 inkl. reise :)

Løp og kjøp :)
#3167
Motor sin dekktest fra 2004 http://www.motor.no/pdf/44_49_MO0204_DEKKTEST.pdf viser at Nokia Q piggfritt slår alle sommerdekkene!!!
Så hvorfor kjøre på sommerdekk? Noe dårligere veggrep er ikke noe problem på Lynet, da jeg stort sett kjører i 50 :)

Luftmotstandsendringen i kaldt vær utgjør meget lite, og den kompenseres nok med lavere rullemotstand i frossen veg og hardere (kaldere) dekk hvis vegen er bar. Men i snø og snøslaps ruller det tungt.....


#3168
Men å få dekkfabrikkene til å oppgi rullemotstanden er ikke enkelt, har prøvd men med meget dårlig resultat.

En annet problem i denne saken er at fossilbiler blir typegodkjent med en dekktype. Hvis man setter på dekk med 20% høyere rullemotstand vil også forbruket øke. CO2 utslippet vil da også øke, noe som gjør at man bør ta seg en tur på tollbua og betale inn ekstra CO2-avgift  ;D
De kan forøvrig stille seg i den samme lange køen for de som chiptrimmer bilene sine  8)
#3169
At erstatningstoffene er verre enn bly høres noe rart ut. Det viktigste funksjonen til blyet var oktanheving, og det er i ettertid blitt brukt både metan og metanol istedet.
Men for smøring av ventilseter er det nok diverse lurium som brukes........

Oppsuging av bensindamp har jeg enda ikke sett i Norge. Det må ikke forveksles med skvulperingen av gummi som skal hindre at bensinen skvetter tilbake på fingrene. Men tankbilene er utstyrt med oppsuging av bensindamp.
#3170
Andre Elbiler / Sv: Montere elektrisk kupevarmer i Citystromer
mandag 19. februar 2007, klokken 16:54
Defa har en løsning på dette. De har fjerkontroll der du også kan styre fossilvarmeren når du ikke er på nett :) En habil bileelektriker skal nok kunne fikse dette.
#3171
Biodiesel er mer agressiv mot gummi, derfor er det enkelte biler og dieselvarmere som ikke tåler biodiesel. Den kan være nok å skifte gummislangene, er usikker på om det er gummi i pumpa?
En annen ulempe med biodiesel er at den vokser seg ved -5  :o og tetter filteret.
Mener å ha hørt at Eberspächer ikke godkjenner biodiesel.

Har ikke brukt bio på Lynet, ganske enkelt fordi den ikke er brukbar under -5 og er noe dyrere enn avgiftsfri........

Har kjørt med ren biodiesel på min fossile Passat TDI, og det helt uten problemer. Og det er ikke biodiesel laget på raps, men den er laget av lakseavfall og ødelegger dermed ikke matjorda  :) www.estra.net

Forøvrig er det en masse vås fra bilimportører ang. biodiesel, noen tror blant annet at den inneholder jod!!!
De fleste (alle?) dieselbiler kan gå på biodiesel er min påstand.

MEN: En ting vi el-bilfrelste vet er at OLJE-bransjen og BIL-bransjen er to merkelige vesener som sier mye rart. De sa blant annet når det kom blyfri bensin at dette ble farlig............
#3172
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Børsteløs motor
tirsdag 13. februar 2007, klokken 19:27
Det er regenerering når du slipper gassen helt opp. Strømmen øker med turtallet. Hvis bremsepedalen trykkes litt inn slik at bremselysene aktiveres øker strømmen. Det er mest merkbart mellom 2-3000 o/min. Da skal det merkes klart bedre motorbrems ved aktivisering av bremselysene.

Den enkleste måten å kontrolere det på er å bruke et tangampermeter mens man kjører (få med en person som kan lese av instrumentet)

Det er også mulig å bruke vagcom eller siadis.

Bor du Trondheim kan jeg hjelpe deg.
#3173
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Børsteløs motor
mandag 12. februar 2007, klokken 09:34
Gratulerer med CityStromer Lille Bilen  :D

Jo den har regenereing, den lader med ca 70A (ca 7,5kW) i nedoverbakker, og når du bremser.
Men det gjør den ikke hvis batteriet er over 95% ladet.

Det er mulig å omprogramere hvor stor strøm man kan få ved regenering, jeg kjørte en stund med 100A, men mere strøm = mere varme og elektronikk er ikke glad i varme........
7,5kW bremseeffekt holder i ganske bratte bakker  :)
#3174
Avansert: Batterier og Lading / Virkningsgrad på batterier
søndag 11. februar 2007, klokken 10:12
Er det noen som har pålitelige opplysninger om hvordan virkningsgraden på forskjellige batterityper er?

Det jeg vet er at blybatterier er vesentlig bedre enn NiCd og NiMH, men har ikke noen tall på det.

Og hvordan er virkningsgraden på Think sitt nye Zebrabatteri?

#3175
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Børsteløs motor
søndag 11. februar 2007, klokken 10:05
VW Citystromer har en AC synkronmotor med permanentmagnet, vet du Griffel om det er den du omtaler?
Så vidt jeg vet har synkronmotorer noe høyere virkningsgrad enn asynkronmotorer?
Og i føllge pålitelige kilder er disse motorene nesten uslitelige. Ihverfall vedlikeholdsfri :-)

Men det er en merkelig ulempe som har irritert meg med min Citystromer, inverteren er programmert slik at dreiemomentkurven er meget lik en bensinmotor, lav på lavt turtall, maks mellom 2500 og 4000 for deretter å synke!!  :(
Maks turtall er også 6000, aner ikke om motoren tåler mer? Bilen har 5 gir så de må brukes ;D
#3176
Tidlige elbiler: VW Citystromer / Sv: Hvordan kjøre CityStromer
onsdag 07. februar 2007, klokken 21:43
Citystromer har IKKE børstemotor, den har en 3-fas synkronmotor uten børster.  :)
Så du ødelegger ikke motoren ved å henge på gassen, MEN det tapper fort batteriene da du må bruke elektrisk kraft for å holde bilen.
Vil nok anbefale å reduser gasspådraget til ca 5-10% ved girskifte, hvis ikke ruser motoren opp i turtall.  :o
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA