Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Erlingni

#196
Plugg-inn hybrider / Sv: Forbrukstall fra virkeligheten
fredag 31. juli 2015, klokken 09:18
Sitat fra: Sense på fredag 31. juli 2015, klokken 00:21
Den lille forskjellen mellom 0,47 og 0,56 kan ikke forsvarer de økte kostnadene med lading, den ekstra vekten på ca 300 kg i GTE versjon, som gir litt dårligere kjøreegenskaper, mindre lastekapasitet i bagasjerommet og høyere vedlikeholdskostnader.

Dårligere kjøreegenskaper er jeg ikke nødvendigvis enig i. Batteripakken gir en mye bedre vektfordeling mellom foran og bak på bilen, mindre sjanse for understyring samt at bilen føles som en større bil å kjøre (stødig og komfortabel på veien). Uavhengige biltester bekrefter disse påstandene. Når det er sagt ville jeg selvfølgelig foretrukket en lettere bil. Men det føles ikke som noe offer i det hele tatt. Nye generasjon A3 og Golf er i utgangspunktet også ca. 100kg lettere enn forrige, som gir en mervekt på ca. 200kg (to feite voksne).

Det er heller ikke nevneverdig høyere vedlikeholdskostnader. Se egen tråd om dette.

Mindre bagasjerom er jeg derimot enig i at er dumt, men det merkes også kun på langtur. Og mye av plassen er tatt fra reservehjulet.

Sitat fra: Sense på fredag 31. juli 2015, klokken 00:21
For meg må det reelle forbruket betydelig lenger ned hvis hybrid skal være interessant. Golf GTE blir litt "wannabe" aktig i mine øyer. Men den ser veldig kul ut.

Som olekvi skriver er dette selvfølgelig helt avhengig av kjøremønster og lademuligheter. Jeg kjører til daglig korte distanser med gode lademuligheter. Det betyr at i det daglige kjører jeg 99%på el. Så har jeg en langtur (300-600km) ca. tre-fire ganger årlig, der jeg bruker rundt 0.5l/mil, men hvor jeg også lader når jeg kan (i byer eller på hotell f.eks.) samt regenerering under bremsing.
Men for all del, det er veldig mange en plugg-inn hybrid ikke passer for. Høres ikke ut som det er riktig for deg med ditt kjøremønster.

#197
Jeg trodde slike clutcher i utgangspunktet var nærmest evigvarende, og at bytte i praksis kun er aktuelt på (fossil) biler med manuelt gir. Men her må jeg innrømme at jeg har lite peiling. Jeg ser også de mulige utfordringene en ny type tredje clutch kan gi og evt. barnesykdommer. Men her er man vel godt dekket innenfor de fem årene på garanti. Dessuten er det jo mye ny teknologi på el-bil generelt, med dertil potensielle barnesykdommer.

Oljeskift på min e-tron er 15k km eller 1,5 år (det som inntreffer først) ifølge CAR menyen. Er det så mye oftere enn en tilsvarende (A3 / Golf) fossilbil? Jeg hadde tidligere en A6 (2.7tdi) med 30k km/ 2 år intervall, men har hørt at VAG har gått bort i fra 30k km / longlife på nyere modeller fordi det (som kjent) ikke er bra for motoren. Personlig ville jeg uansett aldri kjørt en fossilbil lengre enn 15k km uten oljeskift.
Oljeskift på denne kontra A6'en koster omtrent halvparten :) Men i forhold til en A3 1.4tfsi vet jeg ikke...
#198
Jeg tenker at el-bil delen uansett er nærmest vedlikeholdsfri. Dvs. at vedlikeholdet blir tilsvarende en fossilbil. Fullt under panseret er det da i veldig mange fossilbiler også, med V6 motor etc.
Dessuten er det jo uansett fem års nybilgaranti.

Jeg valgte e-tron, på tross av to bekymringer jeg hadde vedr. vedlikehold:
1. e-tron leveres ifølge Møller med registerriem isteden for kjede av en eller annen grunn. Vet ikke om dette også gjelder gte. Imidlertid var skiftintervallet veldig høyt, over 200k km så vidt jeg husker. Da har jeg ikke bilen lenger uansett.
2. Batteripakken utsettes for langt høyere slitasje enn på en el-bil, pga. lavere kapasitet = hyppigere ladning = langt flere ladesykluser.
Jeg kjenner el-bil eiere som kjører det samme som meg, og lader bilen to ganger i uka. Jeg må lade hver dag, og kjører dessuten også ofte batteriet helt tomt.
Imidlertid leveres e-tron med åtte års garanti på batteri, og batteriet er modulbasert og enkelt å skifte ut ifølge Møller.

Serviceintervall og priser på service er ca. tilsvarende en fossil A3, etter min uhøytidelige sammenligning. Med unntak av registerreima.

Jeg er moa. ikke så veldig bekymret ;)
#199
Plugg-inn hybrider / VCDS (vag com) tweaks for A3 e-tron
torsdag 30. juli 2015, klokken 14:42
Det finnes en tråd for dette på forumet for e-golf, men ikke for e-tron. So here goes :)
Kodingen forutsetter en original kabel fra Ross Tech http://www.ross-tech.com/
Samt kunnskap om hvordan denne virker! Bruker du dette feil, kan det gå utover både bilen og nybilgarantien. Dessuten er mange tweaks ulovlige med tanke på EU-kontroll osv. og kan være direkte trafikkfarlige. Undertegnede holder seg derfor til de "trygge" og relativt små og uskyldige endringene.

DRL = Daytime Running Lights dvs. det hvite LED lyset som går "rundt" hovedlyktene.

Dette er de jeg har gjort så langt, som jeg trygt kan anbefale:

LED DRL sammen med blinklys
Dette anbefales dersom du har LED hovedlys/kjørelys. Det fungerer sannsynligvis også på xenon, men da kan blinklyset bli mindre synlig for møtende trafikk. Det samme gjelder også dersom styrken settes over 35% (10% er standard fra fabrikk). Det gir heller ikke like god effekt på xenon, som ikke har blinklyset på samme sted som DRL(?)

Denne tweaken gir etter min mening en svært stilig effekt, og tar bort inntrykket av at du har en defekt/død DRL hver gang blinklyset er på. Det vil nå veksle mellom gult og hvitt (DRL) lys, i samme LED stripe. Samtidig er blinklyset mye sterkere enn det hvite, og fortsatt meget godt synlig for møtende trafikk. Det er også lagt inn en meget kort mørk "overgang" mellom gult og hvitt. Overgangen kan visstnok kodes bort også, men bør etter min mening være der, fordi den bidrar til å gjøre blinklyset godt synlig.

[09] Cent. Elect
Access code 31347
Adaptation - 10
(18)-Leuchte2SL VLB10-Dimmwert GH 2
(Default: 10%) Sett til: 35%.
Do it!
(18)-Leuchte3SL VRB21-Dimmwert GH 3
(Default: 10%) Sett til: 35%.
Do it!

​"Skandinavisk" kjørelys
Denne gjør at også baklyset, skiltlyset og delvis instrumentlys (speedometeret) er på også når lysbryteren står i "0", og også i "Auto" når det er dagslys. Uten denne, lyser bare DRL foran alene.
Tidligere var baklys i dagslys som dette påbudt i Norge, men jeg tror ett eller annet EU-direktiv har fjernet påbudet og nå gjort det valgfritt.

[09] Cent. Elect
Access code 31347
Adaptation - 10
(6) - Daytime running lights - Tagfahrlicht - Dauerfahrlicht aktiviert zusaetzlich Standlicht
Sett til: Active (default = not active)
Do it!

Ta bort (fryktelig irriterende) "pling plong" når man åpner førerdøren mens bilen er på
​Denne fungerer kun når bilen er i "P". Står bilen i gir, plinger det fortsatt (grenseløst). Uansett eliminerer du minst halvparten av alle potensielle "pling plongene".

[17] Instruments
Adaptations - 10
Ignition active message; Trigger
Endre til "No display" (default: driver's door)
Do it!

DRL på eller av valgfritt i MMI
Denne gir bl.a. muligheten til å slå av alle lys (DRL) på bilen via MMI når lysbryteren står i "0".

[09] Cent. Elect
Access code 31347
Adaptation - 10
(2) - Daytime running lights - Tagfahrlicht - Aktivierung durch BAP oder Bedienfolge moeglich
Sett til: Active (default = not active)
Do it!

Akustisk låsesignal - valgfritt i MMI
Denne gir et lite diskret "pip" hver gang bilen låses. Funksjonen kan aktiveres / deaktiveres under "Central locking" i MMI. Må aktiveres (velges) i MMI første gangen for å virke.

[09] Cent. Elect
Access code 31347
Adaptation - 10
​(2) - Acknowledgement Signals - Akustische Rueckmeldung verriegeln
Sett til: Yes (default = No)
Do it!
(7) - Acknowledgement Signals - Menuesteuerung akustische Rueckmeldung
Sett til: Active (default = not active)
Do it!

Vindusviskere i serviceposisjon - via MMI
Setter vindusviskere foran i serviceposisjon via "menu - car- systems - servicing & checks", slik at de enkelt kan byttes, fjerne is og snø m.m.

[09] Cent. Elect
Access code 31347
Adaptation - 10
​(13) - Windshield wiper - Menuesteuerung Frontwischer
Sett til: Active (default = Not Active)
Do it!
#200
Plugg-inn hybrider / Sv: Ladbar hybrid og elbilparkering
fredag 24. juli 2015, klokken 16:18
Jeg tror den beste løsningen ville vært å kun tillate biler som faktisk lader å parkere på ladeplasser. Pluss f.eks. en time eller to i margin.
Mye av problemet i dag, er el-bil eiere som ikke engang gidder å plugge i kabelen, men allikevel parkerer på ladeplass over natten. Det er jo helt meningsløst, da de uansett parkerer gratis på vanlige plasser.

En hybrid tar tre timer å lade, en el-bil opptil tyve. Da spiller det mindre rolle om det er mange hybrider, siden de kun parkerer noen timer om gangen på ladeplassen.

Plug-in hybrid burde dessuten også få samme rettigheter som el-bil til gratis parkering på ikke el-bil plasser. Da vil helt sikkert mange flere velge dette, når de kan.

Jeg bor selv utenfor byen, og lader til daglig i min egen garasje. Men ser det som en stor fordel å kunne kjøre utslippsfritt også de gangene jeg besøker Oslo, og andre byer med bilen. Det er vel det som er hele poenget med å velge miljøvennlig.
#201
Plugg-inn hybrider / Sv: Ladbar hybrid og elbilparkering
fredag 24. juli 2015, klokken 12:19
Uten lademuligheter er det vel uansett strengt tatt veldig liten vits i å investere i en plug-in hybrid. Da går man vel heller for en ren bensin eller dieselbil.
En plug-in hybrid er nøyaktig like miljøvennlig som en el-bil, under den ene forutsetningen at den faktisk får lade.
Det å påstå at det er bilene som er problemet når det finnes for få ladeplasser, blir alt for enkelt. Løsningen må vel være å etablere NOK ladeplasser til ALLE biler som trenger å lade.

Om bilen er en Fiat, KIA, Porsche eller BMW har da overhodet ingen ting med saken å gjøre. Det er vel en mer en generell diskusjon om misunnelse, som ikke hører hjemme i denne tråden.
Jeg har en plug-in hybrid og vet at jeg kjører mer på el-drift enn det mange gjør med el-bil. Forutsetningen er selvfølgelig at jeg kan lade den opp.....

El-bil eiere har også typisk ofte TO biler, og opptar dermed TO p-plasser totalt. P-plasser er vel generelt en mangelvare i byene, ladning eller ikke.

Det at el-biler MÅ lade, burde vel være ganske åpenbart for de som velger å kjøpe en slik bil. Det er ulempen, og bor man i en by, er det risikosport. Fordelene er imidlertid fri bom, mva fritak, vesentlig lavere årsavgift, kjøring i kollektivfeltet m.m. som vi med hybrid IKKE får.

Og la oss heller ikke glemme alle el-bilene som parkerer på elbilplasser uten engang å lade! Det har plug-in hybrider ikke lov til.
#202
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
onsdag 08. juli 2015, klokken 13:33
Sitat fra: Osnes på onsdag 08. juli 2015, klokken 11:25
Tusen takk for svar. Så langt veldig fornøyd, men blir ikke helt klok på forbruket.

Motorveien til jobb måler 70 km. I dag testet jeg ut navigasjonen, men den hadde fortsatt 30 km i ren el å gå på i det jeg var under 10 km fra målet. I tillegg hadde bilen regnet ut at jeg hadde brukt 0,6l/mil på vei til jobb i dag. Synes det var voldsomt mye. Kjørte med cruise control i 110/115 km og hybrid auto hele veien. Lå vel også på "efficient" nesten hele veien.

Det var veldig mye motorvei. Da bør du nok enten redusere hastigheten litt, og/eller låse bilen på el i "ev" mode for å være sikker på å bruke opp batteriet før neste ladning. På de 10km(?) uten motorvei, bør du i alle fall sette bilen i "ev" mode. Personlig ville jeg valgt "ev" og (maks) 100km/t på cruise så lenge du har batteri.

Sånn som du kjører nå, kjører du jo nesten bare på bensin. Da høres 0.6l/mil i 115km/h relativt normalt ut. Jeg var på feire i Danmark for to uker siden og lå i 130-140km/h med full bil. Lå da på ca. 0.68l/mil, og i de hastighetene funker jo ikke el i det hele tatt. Uten el-drift mister vi fordelene, og har i realiteten bare en ekstra tung bensinbil, uten COD (cylinder on demand) eller noe annet besparende på bensinsiden.

På ferie en gang i året gir jeg blaffen, men daglig kjøring er noe helt annet. Da vil du over tid merke stor forskjell på forbruket (og lommeboken).
#203
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
onsdag 08. juli 2015, klokken 10:05
Sitat fra: Osnes på tirsdag 07. juli 2015, klokken 14:20
Har akkurat fått min splitter nye e-tron på plass.  ;D

Jeg har 80 km til jobb, og jeg lader alltid natten før og på jobb. Kjører vanligvis bilen på Hybrid Auto. Er det slik at hvis jeg setter opp navigasjonen så beregner bilen avstanden og maksimerer strømforbruket på den gitte avstanden, så lenge stoppestedet er lagt inn? Skulle gjerne sjekket nøyaktig forbruk på avstanden.

Gi meg også gjerne tips til hvordan jeg skal få ned forbruket til det minimale.

Gratulerer så mye med flott bil :D 8) Du vil ikke angre på kjøpet!

Dette med at driftsmodus beregnes ut i fra navigasjonen, er det veldig mange "rykter" om. Jeg har imidlertid til gode å se det dokumentert noe sted. Min erfaring er også at det er helt likegyldig om man bruker navigasjonen, eller ikke. Men idéen er jo veldig god!
Umiddelbart høres det for meg ut som om "hybrid auto" er et bra valg for deg. Da sørger bilen også for å alltid beholde 3-5 km på batteriet til kø, røde lys etc.
Med mindre du f.eks. har motorvei utenfor døra på jobb, og kjerrevei utenfor døra hjemme. Da kan du veksle mellom "hybrid hold" og "ev" manuelt, siden du vet hva som venter deg.

For å få ned forbruket, gjelder det klassiske;
-Ved "ekstreme" temperaturer, bruk alltid forvarming / kjøling når bilen står i laderen før du skal kjøre, så slipper du å bruke batteriet til dette.
-Slå av a/c når du ikke trenger det.
-Kjør økonomisk, følg med på visningen, og ligg mest mulig på "efficient"
-Lær deg å bremse i god tid, slik at du får maksimalt utbytte av regenereringen isteden for å bruke bremsene (dette krever litt tilvenning)
-Velg 16" isteden for 18" hjul. Men det får da tross alt være grenser for effektivitet!! ;)
-Optimal hastighet tror jeg er ca. 70-80 km/h
#204
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
mandag 06. juli 2015, klokken 09:31
Sitat fra: geldevik på mandag 06. juli 2015, klokken 08:17
Enig!

Appen er ustabil, både mhp pålogging og kvaliteten på data.

En annen ting er er ladekabelen (EVSE). Den fungerer rimelig greit for lading med 10A hjemme, men på jobb fikke jeg kun feilmeldin E480, som antyder problem med jording. Har investert i alternativ EVSE, "Mennekes 13A Mode2". Den funker helt utmerket. Antagelig er EVSE levert av Audi for følsom for norske forhold når det gjelder støy/dårlig jording.
Det har blitt meg fortalt at Tesla-utstyret hadde tilsvarende problemer og at de måtte foreta justeringer.

Problemet med innloggingen til appen denne gangen viste seg ifølge Møller å være en server i Tyskland som hadde tatt kvelden, det er nå rettet.

Når det gjelder originalladeren og ladeproblemer i Norge, har Møller sagt at dette er et kjent problem og at det nå jobbes med en firmware oppdatering på fabrikken i Tyskland som skal rette dette (dette var i slutten av mai).
Jeg lader også kun hjemme med originalladeren, rett og slett fordi jeg synes den er alt for stor (les gigantisk) å drasse med ut. Pluss at pga. løsningen med utskiftbare kabler gjør at den er helt umulig å sikre skikkelig mot tyveri, og ny komplett lader med kabler koster ca. 14000,-(!) hos Møller. Hjemme på 10A har jeg heller aldri hatt noen ladeproblemer med den.
Jeg har også kjøpt en mennekes 13A (justerbar) mode2 (fra Siemens) som alltid ligger i bilen. Denne fungerer glimrende, og kostet 4000,-

#205
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
torsdag 02. juli 2015, klokken 21:50
Noen flere enn meg som plutselig ikke får brukt appen for tiden?

Jeg har iPhone og får bare "Login:an error has occurred" etter å ha tastet PIN-koden. Slik har det vært hele uka.
Nettsiden a3etron.audi.com fungerer fint, med samme bruker/PIN ???
Har prøvd både iPad, iPhone, reinstallere appen etc.

Jeg jobber med IT til daglig og er ikke videre imponert over appen og connect tjenestene til Audi/VAG. Konseptet er kjempebra, men det virker dessverre uferdig og fullt av bugs. Har vel f.eks. nesten aldri opplevd å få riktig ladestatus i appen enda, får alltid en eller annen vilkårlig feilmelding på lading (har sett ALLE), selv om laderen i praksis virker akkurat som den skal. Appen kom november i fjor, og har fortsatt versjon 1.0.1, der eneste oppdatering siden lansering har vært å legge til noen språk. Skjerpings Audi >:(
#206
Min A3 e-tron er bruktimport fra Tyskland. Jeg betalte 409 000,- ferdig på veien med norske skilter. Men dette var via en forhandler, så prisen inn til Norge må ha vært en god del lavere enn det.
Nøyaktig lik utstyrt bil koster 500 000,- ifølge Møller sin nybil konfigurator. (begge prisene er eksl. vinterdekk og årsavgift). Bilen min er levert med 5 års nybilgaranti (tilsvarende "norgesgaranti"), men dette blir solgt som "ekstrautstyr" i Tyskland - så det BØR alltid sjekkes ved bruktimport!

Nå skal det sies at min bil var førstegangsregistrert november 2014 og hadde gått hele 15 000km så den var jo ikke akkurat helt ny.
Men det ligger nok helt klart muligheter og gode marginer i import av GTE / e-tron fra f.eks. Tyskland, siden min forhandler m.fl. gjør dette. Bruktmarkedet og utvalget av biler er vel foreløpig også større i Tyskland.
#207
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
fredag 12. juni 2015, klokken 12:25
Er det noen som vet hvor lang garantitid det er på selve batteripakken i A3 e-tron? Er det 5 år som på bilen, eller 8 år som på f.eks. e-golf/e-up?
Finner ikke noe om dette i garantivilkårene.

Disse batteriene vil jo typisk utsettes for flere fulle ladesykluser enn i en ren elbil, da kapasiteten er lavere. Ergo vil vel levetiden også bli tilsvarende redusert.
#208
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
fredag 12. juni 2015, klokken 10:55
Sitat fra: Puffen på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Erlingni på torsdag 11. juni 2015, klokken 09:42
Sitat fra: Puffen på mandag 08. juni 2015, klokken 20:12
Noen som vet om laderen "stjeler" strøm når den er plugget i veggen og ikke i bilen ?
Originalladeren min bruker 7-8w i "standby" uavhengig om den er plugget i bilen eller ikke.

Da er det vel lurt å trekke den ut på dagtid ?

Tja, hos meg er det litt styr siden selve kontakten sitter et stykke unna. Trekker den derfor bare ut når jeg skal på ferie etc. ikke ellers. Da er det vel uansett lurt, med tanke på lyn og torden.
Med en strømpris på 1kr pr. kwh, utgjør dette kun ca. 65,- kr ekstra pr. år dersom laderen alltid er plugget i kontakten 24/7/365.
#209
Plugg-inn hybrider / Sv: Ladbar hybrid og elbilparkering
torsdag 11. juni 2015, klokken 10:44
Det er vel typisk at kommunene og det offentlige legger mer til rette for miljøvennlig transport, da de private selskapenes primære mål selvfølgelig er å tjene mest mulig penger (og ladepunkt krever investering).

Jeg har sjekket dette med Time park (selskap i Olav Thon gruppen som bl.a. finnes på en rekke storsentere, hoteller etc.), og da fikk jeg muntlig svar på kundeservice om at hybridbiler fint kunne parkere på ladeplasser dersom de ladet (ala Oslo kommune). Når jeg så sendte de en epost for å ha dette skriftlig svart på hvitt, trakk de selvfølgelig påstanden 100%. Og svarte da plutselig at deres el-bil plasser KUN var for rene el-biler.

Men kom gjerne med tips i denne tråden om steder der det ER lov (utenom Oslo kommune) :)

For øvrig er lærdommen at hos de private, der det ikke er skiltet "ladbar motorvogn" etc, bør man alltid ha slike påstander skriftlig. Blir det bot, og ord mot ord, er det vel liten tvil om hvem som sitter med "svarteper".... ;)
#210
Plugg-inn hybrider / Sv: Audi A3 e-tron
torsdag 11. juni 2015, klokken 09:42
Sitat fra: Puffen på mandag 08. juni 2015, klokken 20:12
Noen som vet om laderen "stjeler" strøm når den er plugget i veggen og ikke i bilen ?
Originalladeren min bruker 7-8w i "standby" uavhengig om den er plugget i bilen eller ikke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA