Sitat fra: Sense på fredag 31. juli 2015, klokken 00:21
Den lille forskjellen mellom 0,47 og 0,56 kan ikke forsvarer de økte kostnadene med lading, den ekstra vekten på ca 300 kg i GTE versjon, som gir litt dårligere kjøreegenskaper, mindre lastekapasitet i bagasjerommet og høyere vedlikeholdskostnader.
Dårligere kjøreegenskaper er jeg ikke nødvendigvis enig i. Batteripakken gir en mye bedre vektfordeling mellom foran og bak på bilen, mindre sjanse for understyring samt at bilen føles som en større bil å kjøre (stødig og komfortabel på veien). Uavhengige biltester bekrefter disse påstandene. Når det er sagt ville jeg selvfølgelig foretrukket en lettere bil. Men det føles ikke som noe offer i det hele tatt. Nye generasjon A3 og Golf er i utgangspunktet også ca. 100kg lettere enn forrige, som gir en mervekt på ca. 200kg (to feite voksne).
Det er heller ikke nevneverdig høyere vedlikeholdskostnader. Se egen tråd om dette.
Mindre bagasjerom er jeg derimot enig i at er dumt, men det merkes også kun på langtur. Og mye av plassen er tatt fra reservehjulet.
Sitat fra: Sense på fredag 31. juli 2015, klokken 00:21
For meg må det reelle forbruket betydelig lenger ned hvis hybrid skal være interessant. Golf GTE blir litt "wannabe" aktig i mine øyer. Men den ser veldig kul ut.
Som olekvi skriver er dette selvfølgelig helt avhengig av kjøremønster og lademuligheter. Jeg kjører til daglig korte distanser med gode lademuligheter. Det betyr at i det daglige kjører jeg 99%på el. Så har jeg en langtur (300-600km) ca. tre-fire ganger årlig, der jeg bruker rundt 0.5l/mil, men hvor jeg også lader når jeg kan (i byer eller på hotell f.eks.) samt regenerering under bremsing.
Men for all del, det er veldig mange en plugg-inn hybrid ikke passer for. Høres ikke ut som det er riktig for deg med ditt kjøremønster.