Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - leafnor

Sider: [1] 2 3 ... 176
1
Leaf 2010-2017 / Sv: Bytte kun bremseklosser på Leaf
« på: Torsdag 13. Januar 2022, klokken 18:45 »
Å bare bytte klosser skal gå det. Mottok pakke fra skruvat.no i dag for Leaf på jobben. En 2014. Den har klosser lik de første japanproduserte forran. Kjøpte skiver og klosser, litt over 2000,-.
Bytter skiver fordi rust begynt å spise seg inn på skiven. Spanderte 2000,- nå for 8 nye år.
Men bytt klosser, det holder det også. Min 2012 nulig solgt etter 185000km hadde sine skiver og byttet klosser en gang. Første gang på omtrent 110.000km. 
Og gjør som nevnt over, spander sinkspray på skiver. De neste årene sjekker du at klossene er lose ved hvert hjulskift, og gir de litt "olje" på anlegg så de forblir løse og ikke henger seg.

2
Mekanisk / Sv: [Løst] Leaf C10E0 7709 parking brake
« på: Onsdag 29. Desember 2021, klokken 23:36 »
Godt arbeid. Solgte min 2012 så vil ikke opplede dette. Men var foreberedt. Særdeles korrodert det huset så planen var å bore ut og sette i skrue og mutter. Wire for manuelt å skrue brems av var løsnet, for festet var rett og slett korrodert bort.
Og ja, de klipsene var også svært rustet, men byttet de etter hvert ut med rustfrie kjøpt på Biltema.

3
Leaf 2010-2017 / Sv: Batterioppgradering
« på: Mandag 27. Desember 2021, klokken 21:34 »
Interressant dette.
Så videoen, og det snakkes om at man må lese ut noe filer/ binære verdier og sende til Holland?

Fikk akkurat en 2012 leaf m 8 streker, og 50-60 km rekkevidde på denne årstid, skulle gjerne fått bytta noe batteri ...  :o
For å bytte til annet batteri, har Dala EV i Finland knekt koden. En tenger ikke lengre sende noen data til ham, CAN-bridge du får er bare å lodde rett inn. Så må du selvfølgelig finne batteri, og det er langt "dyrere". https://dalasevrepair.fi/

4
Leaf 2010-2017 / Sv: 2012 Leaf, 200 000km, 8 streker, bytte ceeller etc.
« på: Mandag 27. Desember 2021, klokken 20:40 »
Gratulerer.
Hadde tilsvarende, med 185'km på intill nylig.
Solgte den da varmeapparatet gikk, dvs byttet varmer, men den sikringen som sitter i "hypofysen" langt inne motor/systemet fremme hadde jeg ikke tid å bytte, så solgt.

Men, de data du har der er jo fine i den forstand at det ikke er en celle eller to som er grunn til SOH 60%.
Å åpne opp og bytte celler er ikke noe prosjekt som vil lønne seg. Du finner neppe nye som passer rett i , og med nye mener jeg som er 100% i kapasitet.

Jeg satte i et 40 kWh batteri, etter god hjelp med å finne et brukt batteri. Nå er vell det nesten umulig å få fatt i om en ikke vil betale mye. Regn med rundt 70-80.000 for utstyr + jobb.
En joker er også det med "lovligheten" av å bytte til større batteri. Foreløpig U-land i Norge, mens andre land virker å godta bytte. Men loven i Norge er på feil side forløpig etter hva jeg tolket det.

 

5
Mekanisk / Sv: Leaf C10E0 7709 parking brake
« på: Torsdag 23. Desember 2021, klokken 21:14 »
Forstår jeg deg riktig, at motor gå ut og inn med 12V på ? Da henger det ikke på det hjulet. Du bør se på trege føreinger andre steder, av med tromlene (Skivene bak) og se at mekanisme der inne virker.

6
Leaf 2010-2017 / Sv: Ledbar til Leaf?
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 23:00 »

7
Leaf 2010-2017 / Sv: I dag forsvant SOH strek #2 - i tråd med forventningene?
« på: Onsdag 06. Oktober 2021, klokken 17:56 »
Som forventet vil jeg si.

8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 23:08 »
Kjøpte meg 2019 Leaf i dag, 40kWh. Kjørt 38000 km.
Har og en 2012 Leaf oppgradert med et 2018 40 kWh batteri som er kjørt 49000 km.
Data
2018            2019
Ahr 106,61   108,11
SOH 92,35    93,65
Hx 99,98       107,99
Q1 12            27

9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Isolasjonsfeil på hurtiglader
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 17:35 »
Hei. 120000 km på 3 år er ganske mye, og den er kanskje hurtigladet ofte?
Vet at mye hurtiglading som medfører varme i batteriet på 40kWh Leaf kan lede til slike feil.
Det er da gjerne de battericellene bakerst, i midten av pakken som over tid har opplevd en høyeste varmen, og begynner å feile.
Nå er det langt fra sikkert dette er tilfellet for dere, men siden du spør, så nevner jeg at dette har skjedd for noen som lader mye på hurtiglader. Og med mye mener jeg, får høy temperatur ofte.

10
Leaf 2010-2017 / Sv: Regnerering
« på: ſøndag 26. ſeptember 2021, klokken 22:21 »
Har ingen "padler" på 2016 Leaf, så det hjelper ikke. Får kontakte forhandler i morgen tenker jeg.
Bortkastet tid å dra til forhandler om bilen var godt ladet, og i tillegg kanskje lav temp i batteriet.
For da er det lav regenerering, og da kommer den nok opp når det blir litt lavere ladenivå og varmere batteri.

11
Lading / Sv: Ingen nye triks for å lade US Leaf til 80% bortsett fra manuelt stoppe lading?
« på: Fredag 24. ſeptember 2021, klokken 16:29 »
Fekk svar nå, han selger kun slike for batteriskifte p.t.
Ja, og funksjonene i den må du studere, Kan monteres uten å bytte batteri, og du kan benytte bl.a 83% ladepunkt, eller til og med 108%, samt glide funksjon og styre ladestrømmen ned inne fra bilen om du lader på en kurs med begrenset effekt.

12
Lading / Sv: Ingen nye triks for å lade US Leaf til 80% bortsett fra manuelt stoppe lading?
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 21:40 »
Er dette samme CAN brigde som DALA EV selger?
https://evbatteryrebuilds.com/shop/ev_battery_upgrades/nissan-leaf-and-env200-can-bus-bridge/
Ligner, men kan ikke si det 100%, men side det linkes til youtube video av Dala så er det nok det.
Men ville kjpt av Dala, for da får du SW også, og support fra en som kan lese norsk, og svare på svensk.

13
Lading / Sv: Ingen nye triks for å lade US Leaf til 80% bortsett fra manuelt stoppe lading?
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 21:36 »
Takk for svar, har sendt dei ei melding.
Hei, ikke sett noe melding ankommet vi forumet.

14
Lading / Sv: Ingen nye triks for å lade US Leaf til 80% bortsett fra manuelt stoppe lading?
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 19:43 »
Finnes bare en ordenlig fungerende løsning, og det er å montere inn en CAN-bridge fra DALA EV service, Finland.
https://dalasevrepair.fi/#batterysaver

https://www.youtube.com/watch?v=yJvrB6aw5Ys

Med den følger flere funksjoner. I bilen kan du programmere (Begrense) ladeeffekt om du lader på en kurs som ikke tåler 10A. Du kan lade til 83, 93%. Du kan slå av regen (Seile), og du kan til og med få den til å lade til maks spenning 4,2V så du får 8% mer rekkevidde (Om du vil makse startpunkt før en tur). I tillegg vil du kunne bytte batteri i bilen til et ny (større eller likt) uten å tenke på koding)


15
Leaf 2010-2017 / Sv: 12V batteri dødt etter 14 dager
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 22:21 »
Dette stemmer bare for facelift versjonen. For den eldre versjonen omtales det ingenting om dette i manuelene, og erfaringene tilsier at dette ikke er riktig ifølge forumene.
Ingen stor case, men side 74 i 2011 LEAF OWNER'S MANUAL, står det at lampe tre blinker når 12V lades. Slik jeg har en sjelden gang har sett det på min 2012.

Sider: [1] 2 3 ... 176