Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - .Andre

#16
e-Golf / Sv: e-Golf i maskinvask - uten underspyling
mandag 23. november 2015, klokken 21:09
Jeg spurte Møller Drotningsvik (Bergen) om dette, også de bekreftet at den kan underspyles.
#17
e-Golf / Sv: egolf vs golf
lørdag 14. november 2015, klokken 01:35
Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2015, klokken 12:46
Jepp. Statistisk sett ca 1%.

Utenom gjettingen din så blir det spennende å se hvor mange markedsandeler hydrogen- og hybridbiler vil ta fra rene elbiler etterhvert. Når godene på elbiler forsvinner etterhvert så vil nok mange gå over til disse eller fossilbiler som før.

Er mangen som glemmer at hydrogenbiler har nøyaktig de samme fordelene som elbiler.
Hva skjer med prisen på en Hyunday hydrogenbil som idag koser 500000 uten avgifter når avgiftene kommer?

Jeg holder en knapp på Tesla model 3. Det blir med stor sansynlighet min neste bil :).

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til eksosbil eller annen bil som krever at man må fylle dyrt drivstoff på fyllestasjon. Er utrolig deilig å slippe å fylle diesel. Er bare å plugge bilen i veggen og spise middag, se film eller hva du gjør når du er hjemme. Når du skal kjøre er bilen ladet opp. Har aldri hatt mindre mas med bilhold.

Mitt råd til trådstarter er å gå for eGolf. Jeg var selv skeptisk til elbil før jeg bestemte meg får å kjøpe elbil. Jeg kjørte Volvo V50 diesel med god rekkevidde før vi gikk til innkjøp av eGolf. Vi har nå kun eGolf. Min erfaring er at rekkeviddeangsten er størst blant de som ikke kjører elbil selv. Jeg ser ikke det som et problem lenger. Lengste turen jeg har hatt til nå er 350km, det var ikke noe problem. Det er bare å legge ruten innom hurtigladere.

Servicekostnadene er veldig lave på en elbil kontra eksosbil. Dette er pga få deler i forbindelse med driften som kan gå i stykker. Man har en motor som er tilnærmet vedlikeholdsfri med en bevegelig del, ingen olje som må byttes, ingen gearboks, ikke noe eksosanlegg osv. Det er et mye enklere system som driver bilen framover. Det er en grunn til at det er elektromotorer som brukes i industrien og ikke bensinmotorer. Typisk går en elektromotor kontinuerlig i 30-50 år uten stans før den eventuelt byttes ut.
#18
Elbiler i media / Sv: GM Bolt i salg (lenge) før TM Model 3
onsdag 21. oktober 2015, klokken 23:03
SC nettverket til Tesla er et stort konkurransefortrinn i forhold til andre modeller. Jeg mener det alene er verd ekstra ventetid. Jeg har planer om å kjøpe model 3 når den tid kommer. E-Golfen blir da bil nummer 2 ;)

Når jeg skal ha en bil med rekkevidde 300km+ blir valget den som lar deg kjøre problemfritt til f.eks. Italia på ladenettverket. Blir mye bilturer i Europa når model 3 er i hus. Gleder meg til den blir presentert i mars.

Model S er for stor og dyr desverre :(
#19
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer kjøp av e-golf
søndag 11. oktober 2015, klokken 15:57
Kjørte Bergen - Sogndal via Gulen sist helg. 340Km og hurtigladet tre ganger på turen.
Langtur i eGolf er ikke noe problem. Det er mange som tar eGolf f.eks. Bergen - Oslo uten noe problem, da snakker vi 4-5 hurtigladinger på turen.

Det er anbefalt gjenomsnittlig en hurtiglading for dagen, dvs at du kan lade 365 ganger på et år og få et snitt på en lading pr. dag. Det er avanserte systemer som overvåker batteriet slik at det ikke tar skade ved f.eks. lading.

Vurderer tur til Danmark via Sverige neste år med eGolf ;)
#20
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Trengereid
lørdag 10. oktober 2015, klokken 12:36
Ladet der for et par uker siden, fungerte perfekt. Fikk full effekt.
Det morsomme var at det stoppet et busslass med kinesere på plassen. Pluttselig var bilen min og laderen en tursitatraksjon :P
#21
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
lørdag 10. oktober 2015, klokken 09:22
Sitat fra: Arctic Roads på fredag 09. oktober 2015, klokken 14:52
Sitat fra: .Andre på torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:01
Artic Roads: Hvorfor kan dere ikke ta minuttpris slik som flere av konkurentene gjør?

Det må jo faktisk være bedre med mange kunder som betaler 50-100kr enn noen få som betaler 240?
Det skjer ikke at jeg betaler 240kr for å lade i 15-20 minutter. Det skjer rett og slett ikke.

Når de andre klarer det, må jo dere kunne klare det også.

Hei,

Ved første øyenkast er det naturlig nok å konkludere med at det måtte være tilfellet, men svaret er faktisk noe forenklet nei. Arctic Roads sin konklusjon er at minuttprising ikke er bærekraftig for den type ladenettverk vi planlegger å bygge. Et nasjonalt nettverk bestående av 388 lokasjoner med opptil 8 ladere pr lokasjon som kan lade 16 biler samtidig.
   
I en slik situasjon, hvor effektavgifter og selve annleggskostnadene er drivende for utgiftsbildet og ikke bruken  i seg selv, har vi landet på en medlemskapsmodell. Litt som en forsikring hvor alle som er potensielle brukere er med å betale, og hvor bruken ikke koster noe dersom behovet oppstår for den enkelte.

Sist helg kjørte jeg fra Sogndal til Bergen. Hadde dere hatt minuttpris på lading hadde jeg sikkert stoppet i noen minutter i Aurland på veien til Voss bare for sikkerhets skyld. Istedenfor å få en 50-lapp av meg kjørte jeg rett forbi, ladet i 20 minutter for 60kr på Voss. Det må da vel være bedre å få 50-lappen min enn ingenting?
I Bergen har en utbygger klart å bygge 14 ladere på samme sted med minuttbetaling, får dere ikke Enova-støtte?

Skal jeg østover blir det over en overgang med normalt prisete ladere.

Forslaget over med klippekort høres egentlig ut som en bedre løsning. Er det noe dere har vurdert?
#22
Model S 2013 - 2022 / Prisutvikling Model S
lørdag 10. oktober 2015, klokken 09:09
Jeg venter i spenning på Model 3 som skal lanseres i mars 2016. Har kjøpt meg en eGolf i mellomtiden. Kjøre fossil er ikke aktuelt.
Når Gigafactory er ferdig er det sakt at batteripisene vi falle. Batteriet i Model S koster ca 300K (rett meg hvis jeg tar feil), noe som ca halve prisen på bilen.

Tror dere at prisene på ny Model S vil falle i takt med at batteriprisene faller?
Eller er tanken at Model S skal være i øvre prisklasse og Model 3 skal være for massemarkedet?

Kan godt hende det blir en brukt Model S istedenfor Model 3 når den tid kommer.
#23
e-Golf / Sv: Hva er greia med å unngå 100%lading??
torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:05
Det er jo derfor man ikke kan lade til 100%. Man får bare bruke 21 av 24kWh.
Hvorfor kan man ikke lade til 100% når 100% i displayet er 90%?
#24
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
torsdag 08. oktober 2015, klokken 17:01
Artic Roads: Hvorfor kan dere ikke ta minuttpris slik som flere av konkurentene gjør?

Det må jo faktisk være bedre med mange kunder som betaler 50-100kr enn noen få som betaler 240?
Det skjer ikke at jeg betaler 240kr for å lade i 15-20 minutter. Det skjer rett og slett ikke.

Når de andre klarer det, må jo dere kunne klare det også.
#25
Elbilen i Samfunnet / Sv: Poll: Årlig kjørelengde med elbil.
søndag 04. oktober 2015, klokken 21:44
Jeg merker at terskelen for å kjøre er mindre nå som vi har eGolf enn når vi hadde Volvo V50 diesel.
Nesten gratis drivstoff har mye å si, elbil er også gøy å kjøre. 
Dieselen var seig og kostet 4kr pr. km å kjøre, var ikke spennede å kjøre for å si det slik. Det var betydelig større tiltak å ta bilen ut på tur.
Forskjellen er at vi er mere ute å besøker bekjente. Har kamerater som bor 3 timers reise unna, det er ikke lenger noe problem å besøke dem en helg fordi det nesten ikke koster noe å kjøre nedover.

Ellers bruker vi eGolfen på nøyaktig samme måte som Volvoen. 
#26
Elbilen i Samfunnet / Sv: Årleg køyrelengde for elbilar.
søndag 04. oktober 2015, klokken 21:28
Nærmer meg 7000km i eGolfen etter 3 måneder. Det er eneste bilen vi har.
7800km i året er jo ingenting.
#27
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilforeningen roper et lite varsko
fredag 04. september 2015, klokken 21:06
Nå er jo Norge mer enn Oslo og omegn...
Det er ikke mye kollektivfelt utenfor Oslo. I Bergen er det nesten ikke noe i det hele tatt. Tror ikke det er kollektivbegrensningene som er det største problemet. Det er nok heller et begrenset utvalg av modeller som gjør at salget falter ut.

Det er betydelig stor andel elbiler som selges utenfor Oslogryten:
http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3589-elbil-sprer-seg-over-hele-norge

På Askøy utenfor Bergen er det 28000 innbyggere og over 1000 elbiler. Er ikke gale det ;) Her er det ingen kollektivfelt med unntak av 200m før en rundkjøring. Det er nesten farlig å bruke fordi du kommer uventet på venstre side av annen trafikk etter rundkjøringen. Jeg bruker det aldri for å si det slik.
#28
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Trengereid
lørdag 29. august 2015, klokken 09:22
Har ikke noe problem med BKK sin betalingsløsning. Starter lading med et trykk i Bilkraftappen :)
#29
Viktigste fordelene for meg:

1. Lave driftsutgifter
2. Slippe å kjøre til en stasjon for å fylle drivstoff, kan lade hjemme
3. Bompenger

Resten er bonus jeg ikke får brukt noe særlig daglig.
#30
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
tirsdag 11. august 2015, klokken 20:31
Jeg skal ut på langtur om en måneds tid, da kan jeg velge to ruter, en på 250km som går via Artics Road lader, eller jeg kan kjøre en annen rute som er 310km og lade med Grønn kontakt sine ladere.
Det sier seg vel selv hvilken rute jeg velger. Jeg bruker en time lenger tid på å kjøre via Grønn Kontakt, men bruker maks 150kr på lading tur/retur.

240+240-150= 330kr spart på å kjøre omveien. Jeg sparer altså 165kr pr time omvei på å ikke kjøre via Artic Roads sin lader.

Jeg er sikkert ikke eneste som gjør det slik. Har hørt om folk som heller står i ladekø enn å bruke AR sin lader rett over veien.

Dette burde være et hint på at det er valgt feil pristaktikk...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA