Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AJ82

#1
KIA / Sv: Kia EV9
lørdag 06. juli 2024, klokken 13:41
Har sett litt på Exclusive varianten, men det er flere ting der som mangler som jeg vil ha dessverre. Denne er jo også tilsvarende rimeligere i Sverige. Det er dessverre slik at uansett hvordan man snur og vender på det er EV9 veldig overpriset i Norge. Fordelen med Kia er jo også 7 års "verdensgaranti" så da er det heller ikke noen tydelige fordeler med å handle norsk bil.
#2
KIA / Sv: Kia EV9
fredag 05. juli 2024, klokken 14:49
Sitat fra: M3 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:42
Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.

Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.

Men enig i at den er alt for dyr i Norge.

Var 790 komplett bil inkl vinterhjul også?
#3
EX90 / Sv: Volvo EX 90 Recharge
onsdag 03. juli 2024, klokken 12:12
Sitat fra: BHKR på onsdag 03. juli 2024, klokken 09:04Veldig kjedelig, men jeg mener avbestilling er fornuftig nå. Håper Volvo raskt får kontroll på feil og mangler. Jeg ser fortsatt for meg å bestille EX90, men det er nå forutsatt at de kan levere komplett bil.
Aner ikke hva jeg skal kjøpe i mellomtiden. Det er ikke så mye på markedet som frister ( i- landsproblem selvfølgelig) Har kjørt e-tron i noen år så det blir det ikke, BMW IX har for lite bagasjerom. EQE SUV liker jeg ikke designet på. Må faktisk vurdere hybrid som ventepølse. Kanskje en pent brukt X5 eller XC90.

Litt usikker jeg også. Vurderer faktisk EV9. Hatt flere E-Tron og tenkte å sjekke ut nye Q6, men ikke prøvd IX enda. Tror ikke det blir noe kinesisk og har Mercedes nå så da vil jeg ha et "nytt" merke. Ikke all verdens å velge i.
#4
EX90 / Sv: Volvo EX 90 Recharge
onsdag 03. juli 2024, klokken 08:29
Sitat fra: BHKR på mandag 01. juli 2024, klokken 14:46I grunn ikke noe spesielt. Volvo godkjenner alle som ønsker å avbestille. Prisreduksjon var ikke et alternativ, så da var valget enkelt. Må signere på et skjema som bekrefter avbestilling.

Sendte en mail nå og sa ifra at jeg ikke er interessert i å hente ut en uferdig bil etter å allerede ha ventet i over ett og halvt år. Blir det en kompensasjon, som det ikke ser ut som det blir, så er det oppe til vurdering eller så avbestiller jeg også.
#5
KIA / Sv: Kia EV9
tirsdag 02. juli 2024, klokken 22:22
Sitat fra: M3 på tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:42
Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.

Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.

Men enig i at den er alt for dyr i Norge.

Det høres ikke dumt ut. Driver selv og ser på import fra Sverige. Ser det er ganske mye å spare. Veldig greit når man slipper og legge ut for svensk mva også. Var det noe problem å handle mvafritt fra forhandleren? Lov å spørre hvem du handlet av?
#6
EX90 / Sv: Volvo EX 90 Recharge
mandag 01. juli 2024, klokken 20:47
Sitat fra: BHKR på mandag 01. juli 2024, klokken 14:46I grunn ikke noe spesielt. Volvo godkjenner alle som ønsker å avbestille. Prisreduksjon var ikke et alternativ, så da var valget enkelt. Må signere på et skjema som bekrefter avbestilling.

Stemmer. Da går det nok dessverre mot avbestilling her også.
#7
EX90 / Sv: Volvo EX 90 Recharge
mandag 01. juli 2024, klokken 13:37
Sitat fra: BHKR på mandag 01. juli 2024, klokken 13:04Da har jeg avbestilt min EX90. Tror bilen blir vanvittig bra på sikt, så da tenker jeg at jeg bestiller ny EX90 om et år ( 2026 mod)

Sa selger noe spesielt? Min selger dro på ferie idag, så har bare fått sendt han en mail.
#8
EX90 / Sv: Volvo EX 90 Recharge
mandag 01. juli 2024, klokken 08:42
Jeg kontakter selger idag for å høre hva Volvo tenker. Uten noen form for kompensasjon tror jeg det går mot avbestilling.
#10
EX90 / Sv: Volvo EX 90 Recharge
onsdag 05. juni 2024, klokken 19:59
Da håper jeg vi snart får se flere bilder av de andre fargene :+1:
#12
KIA / Sv: Kia EV9 import?
torsdag 07. desember 2023, klokken 22:06
Slik jeg forstår det kan du vel trekke av 25% på hele kjøpesummen, også kommer det på vektavgift og mva på kjøpesum over 500k her i Norge. Kan se ut som man sparer omtrent 150k hvis du kjøper med hengerfeste og vinterhjul i Sverige. Kommer på ca 850k slik jeg regner på det.
Da er det plutselig en bil som kan være aktuell. Til fullpris her i Norge blir det EX90 i steden for min del.
#13
KIA / Kia EV9 import?
mandag 04. desember 2023, klokken 13:57
Hei

Kan se ut som det er ganske mye å hente på import av denne fra Sverige. Er det noen her som har vurdert det?
Ser ut som det nesten er mulig å spare rundt 125k.



#14
KIA / Sv: Kia EV9
mandag 18. september 2023, klokken 19:16
Da ble valget enkelt her. Beholder min EX90 bestilling.
#15
EX90 / Sv: Volvo EX 90 Recharge
mandag 27. februar 2023, klokken 14:29
Regner med at resultatet blir ganske likt... Vet egentlig ikke hva jeg hadde valgt hvis jeg kunne velge hvor den skulle produseres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA