Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Joachim@sancon.no

Sider: [1] 2 3 ... 30
1
Model S / Pris for oppgradering fra EAP til FSD?
« på: fredag 21. februar 2020, klokken 20:45 »
Vurderer en tidlig 2019 model S med EAP og selger sendte over et screenshot på oppgradering hvor det sto at det kostet 50.000 for oppgraderingen. Noen som vet om dette er prisen som gjelder nå for oppgradering fra EAP?

På min tidligere 2018 mod X100d var prisen 25.000. Trodde 50.000 kun gjaldt på biler med nye AP?

2
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: søndag 16. februar 2020, klokken 16:00 »
Når dere sier redusert ladehastighet... Hvor mye snakker vi? Sånn reelt. Såvidt jeg har forstått kan s75 ta imot rundt 117KW...men det er vell bare noen få minutter? Gjennomsnittshastighet fra 0 - 80 er? Og ikke minst hva er hastighet på 85d?peak på 96KW?gjennomsnittshastighet?

Mener på at jeg har lest at det er ca 20kw lavere effekt en på en 75d mellom 10 og 80%..

3
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: lørdag 15. februar 2020, klokken 21:13 »
Så... Hva er status på battery gate? Er alle pre 2016 bilene rammet, eller er det bare et utvalg? Flesteparten? Noen få?

Jeg er i prosess og skal kjøpe brukt model s, og ønsker naturligvis mest mulig rekkevidde... Kan jeg like godt se på 75d istedet for 85d?

Hva er egentlig reell rekkevidde på en 85d hvor Vmax er blitt capped? Under 400km?

Er nok relativt få som er rammet av capping (redusert rekkevidde), men alle 60/70/85 er rammet av redusert ladehastighet, om enn i varierende grad. Til og med de sjeldne 75 som har softwarebegrenset 85 er rammet av det.

De sjeldne 75 som er limited 85. Er de per facelift?

Noen som vet om 90 pakken er berørt? Er 90 samme kjemi som 85 eller er den lik 100?

Etter hva jeg forstår er 75 og 100 ganske like?


4
Model S / Sv: Tesla model S 75d 2015 model?
« på: torsdag 13. februar 2020, klokken 08:36 »
Er det slik å forstå at alle biler med facelift har ny type batterier som ikke har fått redusert ladefart?

5
Model S / Sv: Tesla model S 75d 2015 model?
« på: onsdag 12. februar 2020, klokken 18:14 »
Virker som om at de har endret litt på kriteriene på hvilke biler som får 4år. Har nå sett flere biler med km over 50000 som har 4 år. Men enig ang garanti, hadde ikke kjøpt en 2015-16 model med kun 2år. Og heller ikke en uten garanti.

6
Model S / Tesla model S 75d 2015 model?
« på: onsdag 12. februar 2020, klokken 18:02 »
Så inne på Tesla sine sider i dag at de hadde en 2015 Model 75d med 4års garanti og pris rundt 360. Var selv ikke klar over at 75 fantes så tidlig som i 2015 og ble litt overrasket. Hvordan er det med batteri på de tidlige 75 pakkene er det samme kjemi som på litt nyere  75?

Etter hva jeg forstår er det kun 85 pakken som er særlig rammet at redusert ladehastighet? Noen som vet om det er annen type batteri/kjemi?

Her er link til en lignende bil. Den jeg så før i dag er nå borte..

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E25FF113641?redirect=no


7
Model X / Sv: Rentekampanje
« på: lørdag 08. februar 2020, klokken 22:33 »
Fikk en melding fra min selger for litt siden om at det var 0.99% på SR X.

Kan være at det er det ennå.

8
Model S / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
« på: tirsdag 04. februar 2020, klokken 23:30 »
Her er en loaded S75D med FSD fra 2018 som ble solgt for 555 000 i november-ish, sannsynligvis MCU1:
https://www.finn.no/158854599

Joachim: Den S75D-en i mailen hadde gammelt interiør, eller var det feil bilder? Jeg så også noen inventory 75D-er ned mot 600000 i 2019, men de hadde kjip AP uten filskift.

Vin nummer med KF betyr vel produksjon i 2019. Mest sannsynlig hadde den kun AP og ikke EAP. Ang interiør vet jeg ikke. Linken i mailen funker ikke lenger, er kun de animerte bildene som ligger der. Ikke alltids så lett å se.

Med tanke på de volumene som Tesla spydde ut i markedet i mai/juni i fjor så måtte vel prisene dumpes en del. Men bilene ble fort solgt og det så ut som om markedet ble litt tregt en stund med tok seg inn igjen på sen høsten.

Siden det nå bare selges 10-20 model S i mnd, så burde prisene på nyere Model S holde seg greit skulle en tro. Spesielt siden de nå bare leveres med premium og «alt utstyr».


9
Model S / Sv: Bruktmarked kollaps etter model Y?
« på: tirsdag 04. februar 2020, klokken 18:07 »
Det kommer an på tidspunktet man starter fra. Jeg hadde topputstyrt 2018 75D som kunne blitt omsatt for 625 i mai i fjor. Ikke mer. Markedet var tungt gjennom sommeren og ut på høsten da jeg solgte. En konsekvens av M3 salg og dumpingen av biler fra Tesla for å få solgt inventory før Raven. Det gikk ut noen svært billige både 75 og 100. Så snudde det, og min gamle bil har holdt seg svært godt siden da.

Tesla solgte inventory TMS 75d med premium pakke for 592.000 i juni 2019. Ser at enkelte av de bilene nå forsøkes solgt for høyere priser. Jeg søker ofte i min Mail på VIN som står på Finn annonsene og finner av og til de gamle bilene.

10
Model X / Sv: Hjemmelader til Tesla X, 2020 modell
« på: lørdag 25. januar 2020, klokken 18:34 »
Ikke helt enig der. I 9 av 10 tilfeller så ladet jeg hjemme og noen av det siste gjorde før jeg gikk ut var å ta på meg skoa og ta FOB som lå i skuffa på kommoden i gangen.

Så ihvertfall for min del så mener jeg at en investering i TWC slik at jeg kan bruke knappen fremfor FOB ikke er verdt pengene.




11
Model X / Sv: Hjemmelader til Tesla X, 2020 modell
« på: lørdag 25. januar 2020, klokken 17:46 »
Er vel enklere å bare holde inn knapp på FOB når du er på vei bort til laderen?

Da er den allerede ladekabel låst opp og du henger kabel opp direkte på veggen.

Har gjort det slik på alle mine Tesla siden 2015. Funker som fjell.. :)

Men bevares, det går å knote med knappen på en TWC også.

12
Model Y / Sv: Hengerfeste
« på: onsdag 22. januar 2020, klokken 20:44 »
Mitt råtips et at de første Model Y som leveres i Norge vil være made in germany.

Tipper Etterspørselen etter Y i USA vil være såpass stor at de ikke leverer noe særlig til Europa.

Jeg skal ihvertfall se og prøvekjøre bilen før jeg bestiller. Etter å ha kjørt S og X noen år så ble Model 3 Plutselig veldig liten og trang de gangene jeg har prøvesittet bilen.

13
Lading av Tesla / Sv: 75, går lading fra 0% raskere nå?
« på: tirsdag 21. januar 2020, klokken 18:52 »
Min har aldri hatt det problemet, så dette gjaldt ikke alle biler. Ut fra den begrensede støyen som ble vil jeg kanskje gjette på at det kun gjaldt et fåtall?

Jeg Hadde en 2018 mod s75d frem til Jan 2019. På den merket jeg ikke treg lading på under 10%. I april 2019 fikk jeg en Model X 100d. Og på den så var det merkbart lavere hastighet under 10%.  Så kan være at dette var noe firmware som kom etter min siste langtur.

Så på langtur med s85 og s75 så planla jeg ofte å komme inn med 5ish % batteri for å få full pupp ganske tidlig. På 100d fant jeg fort ut at det ikke var hensiktsmessig.

14
Model S / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« på: lørdag 11. januar 2020, klokken 18:09 »
Her kommer forbrukstall for Raven Long Range 100d på "vintertest" motorvei. Siden temperaturen ikke ble lavere enn 5 ͦ C i dag, med bare og tørre veier, bør testen kanskje heller kategoriseres som "høsttest".

90 km/t testrunde gav]161 wh/km

Variabler:
Utetemp:5 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 1-2 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full arbeidstemp.
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg

120 km/t testrunde gav forbruk på 214 wh/km.
Variabler:
Utetemp:6 ͦ C
HVAC: 19 ͦ C uten AC. Vifte på 1. Ingen sete- eller rattvarme.
Føre: Bart og tørt
Tak: Ingen takstativ eller boks montert under test
Vind: 0-1 ms (som neppe påvirker noe av betydning, siden testrunden kjører både mot og med vinden)
Dekk: Viking Contact 7 piggfrie
Dekktrykk: 45 psi (justert rett før test)
Felger : PH Turbin
Batteri: Varmet opp til full kjøretemp
Bilens vekt inkl. fører og bagasje: Ca 2300 kg
 
Testene er gjort mellom Eidsvoll Verk og Kolomoen (Tangen) i Innlandet (som Hedmark heter nå.), samme sted som forrige test i august.

Vil gjerne høre hva dere andre Raven eller ikke Raven-bilister, får på samme testrunde.

Syntes jeg tippet bra med 208 jeg da. :) er vel 110 der?

15
Model S / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
« på: lørdag 04. januar 2020, klokken 10:29 »
Har et arbeidsoppdrag på Hamar neste uke. Jeg kan prøve å få til en test med 100d long range neste uke, der jeg testet forbruk under 90 km/t og 120 km/t i sommer. Snakker naturligvis om den kjente strekningen fra Nebbenes mot Espa, Kolomoen og tilbake.
 
Vil dere ha med eller uten takstativ og takboks?
Noen som tør gjette forbruket?

208wh/km Om det er våt vei og 22 i kupeen. Og fartsgrense +10. :)

Sider: [1] 2 3 ... 30