Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - OlaM

#21
Skoda ENYAQ / Ventilerte seter tilgjengelig? (fra offisielt bilde)
mandag 07. september 2020, klokken 20:34

Denne videoen har satt sammen Skodas pressemateriale, i en av klippene ser noen av menyene:



Legg merke til setene i nedre hjørner, med røde og blå indikatorer og viftesymbol. Har ikke hørt noe som ventilerte seter i pressemateriale eller prislister, så kanskje de ble droppet etter at grafikken var laget? Eventuelt noe som ble plukket ut til å være eksklusivt til ID.4?
#22
Skoda ENYAQ / Spionbilder av Skoda Enyaq "GT Coupé"
mandag 07. september 2020, klokken 20:02
#23
Skoda ENYAQ / Videoer med gjennomgang av interiør
onsdag 02. september 2020, klokken 21:30
Sikkert linket i andre tråder, men verdt en egen uansett synes jeg.


https://www.youtube.com/watch?v=29VYHzmqcZ4


https://www.youtube.com/watch?v=29VYHzmqcZ4

Jeg kommer nesten ikke over hvor mye smarte løsninger den har. Mye er sikkert standard Skoda, men jeg har ikke fullt så godt med. Bordene med iPad-posisjon, elefantsnablene til soving, 12V bak men også 230V uttak så kjøleboksen kan gå på maks, justeringen på bagasjeromgulvet slik at det flukter med nedlagte seter, den digre brønnen bak til tross for bakhjulsdrift, vipp ned seter bakfra eller forfra, egen pose og vaskedings til ladekabelen osv osv osv. Ørlite spørsmålstegn ved den oppbevaringsdingsen som sitter der en kardangtunnel skulle vært, kanskje den ikke sitter helt fast?

Dette er en utrolig god bil.
#24
Model 3 / Advarsel, amerikansk Model 3 til salgs på Finn
fredag 24. juli 2020, klokken 10:13
Reagerte på fargen, sølv var jo bare tilgjengelig en veldig kort stund. Ser også at det er flate bakseter. Med regdato 27.02.2018 er det vel ingen tvil om at dette er den amerikanske versjonen som ble importert.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185538554

Visse ting kan tyde på at bruktbilselgeren ikke har komplett kompetanse på elbil:

SitatDet følger med en helt ny lader som kan monteres hjemme. 32V!

Og et viktig forbehold er sneket inn mellom blide vittigheter:

SitatKjøper oppfordres til å selv sette seg inn i fabrikantens vedlikeholdsplan. Servicehefte ligger i bilen.
Skulle du finne en ripe eller to følger dette med uten ytterligere vederlag :)
Omregistrering er inkludert i prisen.

Hvis denne er amerikansk så har man naturligvis ingen superlading. Det går vel ikke å bygge om til CCS? Man kan jo eventuelt få tak i en amerikansk CHAdeMO adapter. Tipper Tesla vil gjøre seg ekstra vrang hva gjelder garanti også.

Her gjelder altså caveat emptor, ikke kjøp med mindre du vet at du klarer deg uten hurtiglading og har strammet opp prutemuskulaturen.
#25
EQC / Hva er egentlig greia med Mercedes sin konfigurator?
fredag 08. mai 2020, klokken 22:45
De har forbedret selve siden litt, den er veldig bra. Men det er fremdeles disse helt absurde og uventede overraskelsene der et valg er inkompatibelt med et tidligere valg. Muligens greit nok at ikke alle setetrekk er kompatibel med alle setetyper (eller?), men hvorfor ikke presentere slike valg som f.eks. et tre der en gren utelukker en annen gren, istedenfor å velge ting fra en lang liste med masse skjulte sammenhenger?

Det som utløste dette behovet for å grine på internett var den mest komiske varianten jeg har oppdaget så langt:



Hmmm, nett, ja det er kjekt å ha...




Achtung!  :police: Kan jo selvsagt ikke ha nett sammen med HUD og Burmester, er du wahnsinnig?! Billig nett da, -24 150 kr...
#26
Ladeplasser og ladekabler / Lading på bevegelige parkeringsplasser?
søndag 05. januar 2020, klokken 10:35
Mange nyere bygg har fått parkeringssystem som er bevegelige hyller der bilene skyfles rundt for å maksimere antall plasser i et gitt kjellervolum. Men går det an å lade på slike plasser?

Behovet for slike system har sikkert kommet med fortetting, nye prosjekter på tidligere industritomter o.l. Men det kan hende at det er dårlig timing på denne trenden her som gjør at antall plasser blir maksimert på bekostning av lademuligheter. Og det er jo naturligvis store tregheter i slike ting som gjør at bygg som ferdigstilles i dag kan være basert på 5-10 år gamle oppfatninger. Det passer dårlig med en nær framtid med færre urbane husholdninger med bil og høyere andel elektrisk. Og jeg tror mange her er enig med meg i at den største hjelpen i en overgang til elbil er alltid tilgjengelig lading på parkeringsplassen.

På den annen side, dette anlegget går jo på strøm så kanskje det er mulig med uttak på hver platform? Men jeg har ikke hørt noe om det før. Tanker, erfaringer, innspill? Bør man som elbilist unngå bygg med parkeringsmaskiner?
#27
Model 3 / Brannsikkerhet etter skadet batteri i Model 3
torsdag 01. august 2019, klokken 12:27
Dette er et tema mange lurer på. Her er et datapunkt i en post fra Reddit jeg så delt på et annet forum. En veldig kraftig ulykke der deler av pakken ble knust og noen celler visstnok begynte å brenne men det ble ingen kjedereaksjon. 3-pakken er vel bedre isolert enn S og X. Ville de klart seg like bra?



Flere bilder av batteriet: https://imgur.com/a/Ni6Hvdr

Bilder av interiøret: https://imgur.com/a/0OADOH7

Frontmotoren endte visst opp inne i kabinen.  :o

OP her: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/ckcoqs/i_would_say_its_safe_to_assume_the_model_3/
#28
e-208 / Pris på adaptiv cruise?
torsdag 18. juli 2019, klokken 12:08
Ser Peugeot sier man trenger Allure-versjonen til 274 900 for at adaptiv cruise er tilvalg, men at den er standard på GT Line til 294 900. Så da kan vi anta den koster mindre enn 20 000.  :) Noen som har hørt med Bertel sjøl hva den vil koste? Ellers noen som har god erfaring med Peugeot sin adaptiv cruise? Gjetter at samme løsningen sitter i andre biler også.
#29
Tesla / En milepæl er nådd på Finn
mandag 24. juni 2019, klokken 22:46
Etter å ha knivet med Honda i lengre tid har Tesla endelig gått forbi i antall annonser og er nå blant bilmerkene som er listet opp under "vis kun vanligste", altså blant Norges 20 mest tallrike biler på bruktmarkedet.



Ingen kommentar fra Elon ennå, mulig det kom litt bardus på'n?
#30
Tesla SW og AP / Mulig årsak til død MCU
tirsdag 07. mai 2019, klokken 19:17
Rich Rebuilds snakker med en flink fyr:


https://www.youtube.com/watch?v=o-7b1waoj9Q

Han sier at MCU skriver unøvendige operativsystemlogger i et forrykende tempo til en chip som så slites ut tidlig og fører til død MCU. Rundt fire år for biler som kjører mye sier han, noe som gjerne havner innenfor reklamasjon her. Her er det jo brukstid som sliter, ikke km.

Så til de som har opplevd død MCU, skjedde det etter lang tid eller ikke? Kan det være noe i dette?
#31
Ikke bekreftet eller offisielt:

SitatThe Tesla community has been expecting an interior design refresh for the Model S and Model X as soon as by the end of this year.

Some are saying that it is long overdue, we've now learned that Tesla is actually not planning to start production on the new design until another full year (Q3 2019), according to sources familiar with the matter.

Tesla is in the middle of its evolution from a small niche automaker into a full-fledged automaker with several high volume vehicle programs.

Just 3 years ago, Tesla had only one vehicle in production, but it now has 3 important vehicle programs in production and it is trying to establish some differentiation and cycles in its lineup.

According to documents reviewed by Electrek, Tesla plans for the interior design refresh to extend the life cycle of the current Model S and Model X programs until 2021.

Tesla wants Model S and Model X to remain its flagship vehicles during that time.

In order to achieve that, the automaker's strategy is to 'harmonize' the interior with a similar look as the new interior introduced with the Model 3, but with some more premium materials and features.

The company expects that this "harmonization" will result in cost reduction and increase its gross margin on the Model S and Model X.

Tesla declined to comment on this report.

https://electrek.co/2018/07/30/tesla-model-s-x-interior-refresh-q3-2019/
#32
Søkte litt etter dette temaet, men fant bare info om lastdeling mellom to biler. Beklager hvis det likevel er beskrevet et annet sted.
Dette er foreløpig bare teoretisk, men kan bli aktuelt senere. La oss si det ikke er ledig effekt i sikringsskapet, men man ønsker å lade elbil. Komfyren har 25A og er stort sett bare i bruk til middag. Hvis man så installerer en ladeboks med støtte for lastdeling, kan man bruke komfyrens trekk som styring til denne lastdelingen? Her ville det ikke vært meningen at de skulle dele, men at bilen brukte det som komfyren ikke brukte. Altså, teoretisk eksempel:

1. Bilen lader med 25A
2. Middagstid, skrur på to plater og stekeovn, komfyr trekker 25A, bil reduseres til 0A
3. Stekeovn holder temp, gryten småputrer, termostatene gjør at komfyren veksler mellom 0A, 6A og 12A, bil veksler mellom 25A, 19A og 13A.
4. Maten er på bordet og komfyren er av, bil lader igjen på 25A.

Går noe slikt an? Vil det kanskje være noen form for demping slik at strømmen ikke varierer så mye når komfyrelementene klikker av og på?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA