Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - tornaldo

#21
Model Y / Sikring av last i Model Y
lørdag 14. mars 2020, klokken 08:18
Ser ut til at Model Y mangler hattehylle, nett etc. Dvs ikke mulig å sikre lasten i bagasjerommet. Etter noen år i gamet, burde det vært mulig å få til for Tesla. Hjelper lite at den takler en frontkollisjon bra, når man blir drept av en flyvende appelsin fra bagasjen.

Ser ut som et brukbart stort bagasjerom, men det blir mye mer komplisert å utnytte det, uten noe som skiller av kupé og bagasjerom.

#22
Model S 2013 - 2022 / Gps antenna disconnected - årsak?
søndag 01. mars 2020, klokken 13:07
2017 S75, 19000 km. Fikk lagt på solfilm b-stolpe og bakover på fredag av et firma som har gjort dette i flere å på Tesla. Biltur på 35 mil uten problemer i går, men når jeg kommer til bilen i dag, står det «gps antenna disconnected». Altså kommet over natta.

Kan det ha noe med solfilm på bakruta fredag? Jeg vet at GPS sitter ved bakruta på Model S, men ellers ikke noe begrep om arbeid med å legge på solfilm vil kunne skade GPS antenna, eventuelt gjort et eller annet med ledning/kontakt til denne.
#23
Kia Soul EV / Bruktbilpris på Soul
søndag 29. desember 2019, klokken 21:26
Har mulighet til å kjøpe en 30 kWh Soul, 2018 modell registrert første gang sommeren 2018, Exclusive med metallic og panorama.

Hva bør man betale for en slik i dag? Noen som har erfaring eller formening om det?

Ser jo prisene på Finn.no, men det representerer ikke alltid det bilene faktisk er verdt, eller hva folk er villig til å betale. Videre er det kommet ny Soul, dog en del dyrere, men kan likevel ha innvirkning på bruktprisene. Og sist men ikke minst vil det komme flere konkurrenter i 2020.
#24
Har en Model S 2015 70D, 70k km på telleren. På lav soc kommer hastigheten normalt opp i 110-115 på supercharger. Dvs når jeg plugger i, stiger hastigheten jevnt og trutt til nevnte 115, men begynner umiddelbart å falle gradvis til under 100, før den stabiliserer seg. Dette skjer i løpet av få sekunder, så ingen normal reduksjon av hastighet pga økende soc. Den bare toucher topphastigheten i noen sekunder, før den tikker ned.

Noen som har lignende erfaring eller vet hva dette kommer av?
#25
Hjul, dekk og felg. / Noen med erfaring med vinterdekket Roadcruza?
søndag 03. november 2019, klokken 18:50
Har noen 20" felger jeg ønsker å sette vinterdekk på. Kjører 98% av tiden i Oslo området, og har ingen behov for "testvinnere" når det kommer til vinterdekk. Det er relativt lite utvalg i den dimensjonen jeg ser etter.

Det mest aktuelle alternativet er nå Roadcruza RW777 piggfritt vinterdekk fra Megahjul. Det er relativt lite å lese om dette dekket, så spørsmålet er om noen har erfaring med dekket?
#26
Hjul, dekk og felg. / Noen med erfaring med vinterdekket Roadcruza?
søndag 03. november 2019, klokken 18:38
Har noen 20" felger jeg ønsker å sette vinterdekk på. Kjører 98% av tiden i Oslo området, og har ingen behov for "testvinnere" når det kommer til vinterdekk. Det er relativt lite utvalg i den dimensjonen jeg ser etter.

Det mest aktuelle alternativet er nå Roadcruza RW777 piggfritt vinterdekk fra Megahjul. Det er relativt lite å lese om dette dekket, så spørsmålet er om noen har erfaring med dekket?
#27
Jeg forsøker å lage en egen tråd om dette. Lurer på hvilke erfaringer folk har på dette. Virker som noen får det dekket nye bremseskiver av Tesla, mens andre får noen heftige reparasjonskostnader, selv innenfor garantitiden.

Min situasjon er at bremseskivene foran på innsiden har mer enn 25% rust, og har dermed fått feil på EU kontroll. Tesla sier at jeg skal få en time, og at det er opp til servicesenteret om det dekkes av garantien eller ikke.

Har en 2015 Model S, gått 50000 km,  kjøpt av Tesla for 6 mnd siden, vært på 40000 service for noen uker siden, og jeg har kjørt 4000 km fra jeg kjøpte den. Mener selv at dette skal dekkes av garantien, og hadde vært greit å høre om noen har erfaring med det samme.
#28
Model S 2013 - 2022 / Trangt om plassen på supercharger fremover?
onsdag 20. februar 2019, klokken 19:40
Ryktene sier det skal utleveres uhorvelige mengder Model 3 fremover. Vi har et brukbart utbygget nettverk av superladere, og mange bygges stadig ut med større antall ladeplasser.

MEN hvis det blir flere tusen Model 3 i løpet av året, vil det unektelig bli trangere om plassen enn det er i dag. Selv på de store som Rygge og Nebbenes med 40+ plasser er ofte mer enn halvparten opptatt i de travleste tidene på døgnet. Det betyr ofte «halv» fart, eller mindre. Dvs hjelper lite med 120 kW potensiale når naboen bruker 80 av de. Har på følelsen at Tesla ikke bygger ut så mye at kapasiteten opprettholdes på dagens nivå.

Noen som tenker langturer vil ta hakket lenger tid fremover?
#29
Model S 2013 - 2022 / Oslo-Zürich i 70D -> sove i bilen
torsdag 27. desember 2018, klokken 17:39
Har planer om å kjøre Oslo-Zürich til sommeren, kun kjøring-lading/hvile-mere kjøring. Altså så effektivt som mulig. Men må legge inn en natts søvn, antagelig nord i Tyskland. Kommer til å sove i bilen, har kun meg selv å tenke på, så gidder ikke bruke penger på overnatting. Tar med madrass/pute, så komforten skal være helt ok.

Det jeg lurer på er om noen andre har erfaring fra å sove i bilen i Tyskland, f.eks ved en superlader? Det er jo ganske praktisk. Da helst i området Hamburg, eventuelt Busdorf. Sistnevnte har jo bl.a bobilparkering etc, så ved første øyekast burde det være greit å overnatte i bilen her.
#30
Har planer om å foliere nose cone (2015 modell) i tilnærmet samme farge som bilen ellers. Har multi-coat red, og søkt litt rundt, men finner ikke noen som har funnet matchende farge som fortsatt er i produksjon.

Jobben skal gjøres hos Scandinano i Drammen, samtidig som det skal legges på solfilm på vinduene.

Noen som har gjort lignende på sin bil, og vet hvilken farge/folie som kan matche brukbart?
#31
Model S 2013 - 2022 / 70D 0-100 på 4.4s?
fredag 09. november 2018, klokken 23:19
Tesla reklamerer for bruktbil på egne sider, 2015 Model S 70D, med at den skal klare 0-100 på 4.4 sekunder. Etter hva jeg har lest, hadde 70D da den ble levert i 2015 en ytelse som tilsvarte drøye 5 sekunder for 0-100.

Er den noen som vet om ytelsen er forbedret på disse tidlige 70D? Mener at det kun var de som hadde 75 batteri som kunne bli "uncorked"?
#32
Model 3 / Hvordan vil Model 3 påvirke bruktbilprisen til Model S?
tirsdag 09. oktober 2018, klokken 19:57
Hvordan ser folket for seg at virkningen vil være på bruktbilprisene til Model S, når Model 3 leveres i brukbart antall her til lands?

Hvem vil f.eks kjøpe en brukt middels utstyrt Model S 2016 70D for over 500k, når man kan få en flunka ny godt utstyrt Model 3 AWD Long range for under 500k? Og hvem vil kjøpe en ny og ribba Model S til 650k, når man for en toppspekka Model 3 for samme prisen?

Det vil jo selvfølgelig være folk som trenger plassen Model S tilbyr, men tipper veldig mange klarer seg fint med mindre plass, som i dag kjører Model S. Det er jo selvfølgelig en kvalitetsforskjell på bilene også, men er den stor nok?
#33
finn.no kommer jeg over noen rasende billige nye VW,Audi og Skoda gjennom selskapet Tradeselect. I annonsen står det at de formidler nye biler fra Sverige til Norge.

Det lå ikke noen priseksempler på GTE/e-tron, men dette eksempelet viser at det er mye å spare på andre modeller:
http://www.finn.no/finn/car/import/object?finnkode=42542634&searchclickthrough=true

Står svært lite(ingenting) om hvordan kjøpet gjennomføres, om det er snakk om forhåndsbetaling eller lignende.

I den forbindelse lurte jeg på om noen har fått tilbud eller gjort kjøp av GTE eller e-tron gjennom dette firmaet eller lignende aktører?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA