Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - o.b.lix

#2491
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:45
Sitat fra: kaiat på lørdag 31. oktober 2015, klokken 22:38
Har sett på amerikanske forum at det rapporteres om feil på DU på Toyota Rav4EV som jeg tror har det samme Tesla-drivverket som Mercedes'en. Usikker på hvor hyppig det forekommer, men det skjer i alle fall.

Har vel mer til felles med  Roadster mener jeg. Ble produsert 2012-2014, lenge før 85D/Mercedesmotor ble produsert.
#2492
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
lørdag 31. oktober 2015, klokken 15:09
Sitat fra: lunitiks på lørdag 31. oktober 2015, klokken 13:50
Noen som vet om det er rapportert om lignende problemer hos Mercedes B-Electric eiere?

Nei, egentlig ikke, for MB sin har den lille motoren som 70D og 85D har, og disse er forskånet for slike problemer, ser det ut til.
Imidlertid har de tilbakekallinger, men det skyldes at de trenger software-oppdatering, og det kan ikke skje OTA. http://wp.me/p3P83g-1PF
#2493
Model S 2013 - 2022 / Sv: Autopiloten muligheter og luner
lørdag 31. oktober 2015, klokken 13:00
AP er en variant av cruisekontroll - den kan holde seg i mellom to striper i veien, og regulere hastigheten.

Autonom kjøring er en annen greie - der alle andre forhold også må taes hensyn til, som å forutse hva andre sjåfører og biler vil gjøre. Mange forsker på dette, div skoler, men også Google og Volvo. Men er milevis fra AP i Tesla. De fleste ender opp med å bruke LIDAR til dette, også Elon Musk mener det kan være den riktige teknologien. https://no.wikipedia.org/wiki/LIDAR
#2494
Model S 2013 - 2022 / Sv: Årsmodell..
lørdag 31. oktober 2015, klokken 12:53
Modellår for Tesla er når den er produsert, ikke når den selges.

Som det burde vært for alle biler.
#2495
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mulig å ettermontere DAB radio?
lørdag 31. oktober 2015, klokken 12:51
Sitat fra: elektro på lørdag 31. oktober 2015, klokken 08:21
Skjønner. Fungerer internettradio i tunellene da, eller bruker du FM? Er vel i så fall ikke mange kanaler å velge mellom..

I de største tunnelene i sentrum virker P1 og Kanal24, i noen også P4 og andre rare lokalradioer. I de fleste virker internettradio, men ikke alle. Men internettradio har ekstremt bedre utvalg og bedre lyd.

Problemet er at utbygging av 3G er i praksis lagt død, og det satses bare på 4G, som begynner å bli bra.

Tenk om pengene som ble brukt på DAB hadde blitt brukt på mobilnettutbygging...

#2496
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mulig å ettermontere DAB radio?
lørdag 31. oktober 2015, klokken 00:15
Sitat fra: elektro på lørdag 31. oktober 2015, klokken 00:03
God trøkk i lyden og mye bedre dekning enn med FM, bla. i tuneller her i Oslo i alle fall.
Lyden er nok bedre enn FM, men ikke så bra som internettradio.

Men her i Bergen er det ikke dekning i noen tuneller, og de har vi virkelig mange av. I følge konsesjonsvillkårene skulle dette være på plass for to år siden.
#2497
Turer i Skandinavia. / Sv: TMS Erfaring Oslo til København t/r?
fredag 30. oktober 2015, klokken 20:57
Hvilke hoteller anbefales i København - med tanke på parkering og lading?
#2498
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…
torsdag 29. oktober 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:51
Nissan har valgt en annen strategi. I stedet for dyre biler, har de valgt billigere biler.

Alle elbilene som er tilgjengelig i dag har en ca-rekkevidde på 200 teoretisk (130-150 i praksis) - unntatt Tesla. Den har rekkevidde 2,5x dette OG er proppet med teknologi OG har laget eget superladernettverk OG er dermed gamechanger.
#2499
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…
torsdag 29. oktober 2015, klokken 10:31
Hvis noen av dere tror at ikke bilindustrien prøver og også har prøvd å sabotere elbiler - kan dere bare se dokumentaren "Who killed the electric car", om dere vil lese om filmen, se her: https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F

Forøvrig var chevrolet allerede gift med oljeindustrien i 1921 - da blytilsetning ble tilsatt bensin i stedet for etanol for å forhindre selvantenning ("banking" i motoren) - og chevrolet påstod at dette var nødvendig for å smøre ventilenehttp://www.history.com/this-day-in-history/gm-engineers-discover-that-leaded-gas-reduces-knock-in-auto-engines.
Grunnen var nok at alkohol kunne alle lage, mens blytilsetning kunne bare de med mye penger, dvs oljeindustrien.

Og i vår tid - de fleste har vel fått med seg at Tesla er forbudt å selge i en god del stater i USA - og det er kun for å hindre konkurranse http://www.engadget.com/2014/07/17/tesla-motors-us-sales/

Og til tross for alle disse hindringene - Tesla endrer faktisk verden - elbil er plutselig mye mer pop - i stedet for å tidligere snakke om å lage "porsche-killer", snakker nå porsche om å lage "tesla-killer" https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2015/09/14/porsches-tesla-killer-a-superfast-electric-sports-car-that-can-read-your-emotions/
Riktignok er dette konseptbil som kanskje aldri blir laget - men det viser at konkurrentene er svært våkne og sannsynligvis livredde.

For når "fuskwagen" ble tatt med buksene nede, kunne de sagt "diesel er ikke mulig å forbedre nox på, vi satser på bensinbiler, der er nox lik null" - som er riktig nok, men i stedet sier de "nå skal vi satse masse på elbil istedet"!
#2501
Model S 2013 - 2022 / Sv: High milage Teslaer?
onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:29
Nytt batteri til Roadster ble i dag lansert til ca 250.000 ferdig montert. Det ble også nevnt at dett batteriet var svært dyrt fordi det var håndlaget, mot model S sitt som er mye billigere.

Så det lover godt om man om noen år vil ha et nytt 100-batteri, blir "ny" bil for 200.000?
#2502
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 07:17
Sitat fra: Rio på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:29
Ja, Tesla er større og går lengre, men det betyr ikke at f. eks. Nissan er en dårligere kostruert bil, fordi man får 3 Leaf til prisen for 1 Tesla. Da forventer man jo også at den skal yte bedre.

Jeg må bare svare på denne, siden vi har både leaf og tesla:
Jo Leaf er dårligere konstruert bil - bl.a. utnytter den ikke at motor er liten, og mangler dermed frunk.

Den har  mer støy - alle sier tesla ikke er isolert, men da har de ikke kjørt leaf.
I tillegg mangler den el-seter med minne, stor skjerm til ryggekamera, TACC, autopilot, skiltgjenkjenning, 4-hjulstrekk osv.

Men til sitt bruk er leaf naturligvis helt grei, og er imponerende komfortabel. Men vil alltid bli nr 2...
#2503
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…
mandag 26. oktober 2015, klokken 22:13
Mercedes ML - defekt dynamo - ventetid før time hos forhandler: 6 uker (og bilen kunne ikke brukes da)...
#2504
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software 7.0 på eldre modeller
mandag 26. oktober 2015, klokken 15:51
Prøvd å slå av auto på varmen, hjelper det?
#2505
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…
mandag 26. oktober 2015, klokken 15:50
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. oktober 2015, klokken 08:41
En av de tingene jeg påpekte overfor faren min når han kjøpte Tesla nå var at han må påregne flere verkstedsbesøk enn om han hadde kjøpt en tysker.

Verken Audi, VW, Opel eller BMW har verdens beste rykte for å unngå tull da.
Mercedes og Porsche er nok bedre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA