Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - o.b.lix

#2356
Model S 2013 - 2022 / Sv: Crowdsourcing: Test av nettleseren i TMS
onsdag 23. desember 2015, klokken 19:34
Enig at dette er en elendig ytelsetest

SitatThe HTML5 test score is an indication of how well your browser supports the HTML5 standard and related specifications.
#2358
Planen til Tesla var fra starten slik:

1 - bygg liten sportsbil for å teste ut teknologi
2 - bygg dyr "luksusbil" for å finansiere superchargernettverk
3 - bygg superchargernettverk parallelt med dyr luksusbil
4 - bygg dyr suv for å finansiere utvikling av billigbil og batterifabrikk
5 - bygg egen stor batterifabrikk for å få prisen ned på batteri
6 - bygg og selg billig elbil med lang rekkevidde med ladenettverk til massene

Denne planen la han vel for 8 eller 10 år siden, i følge gamle artikler. Ser ut som han er i rute.

VW, Nissan og alle de andre tenker i hovedsak bare bybil eller bil nr to når de satser på elbil. Derfor kan det se ut som de sover. Nissan er vel den som er lengst framme i praksis av denne gjengen, de har allerede solgt mange elbiler, og ser at de kan tjene penger på disse, og er snart klar med 2. generasjon som er spennende.
#2359
Ser ut for meg på skjermbilde at oppsettet er som Rdio, der man kan spille spillelister ("radio"), men ikke velge egne album?
#2360
Hyundai er først og fremst konkurrent til prius og andre hybrider, selv om de kan leveres med ren elmotor.

Hybrider er panikkløsning for å late som om man er miljøvennlig, men bilen er tyngre og mer komplisert enn om den kun har bensinmotor eller kun elmotor. Den passer greit inn i laboratorietestene til fossilverdenen, fordi man regner ikke med lading av elmotor med i forbruket, og kan derfor se tilsynelatende gunstig ut.

Hydrogenbiler mangler nettverk til å fylle på. Andre elbiler mangler standard på lading, det er et mylder av ulike betalingsordninger og lademuligheter. Tesla har et standardisert nettverk over hele europa som allerede er på plass og virker, uten betaling.

Det er dette som er mitt syn på at konkurrentene sover, "alle" venter på at alle andre skal ordne opp på logistikk, men Tesla har laget sitt eget nettverk...
#2361
Alt det andre / Sv: Gratulerer Elon Musk!
tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:50
Sitat fra: StianSalG på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:50
Gratulerer SpaceX! Som for øvrig ligger temmelig langt unna Model S.

Hvis min hukommelse ikke tuller med meg så delte disse to fabrikklokaler en god stund?
#2362
Hjul, dekk og felg. / Sv: Pigg eller ikke pigg?
mandag 21. desember 2015, klokken 01:18
Nå er ikke reglene for antall pigg i dekket likt i de nordiske landene, så forskning på tvers av landene gir gale resultater...

http://www.tu.no/samferdsel/2015/06/10/ny-forskning-sa-mye-betyr-antall-pigger-i-dekket-for-svevestov?google_editors_picks=true
#2363
Hjul, dekk og felg. / Sv: Pigg eller ikke pigg?
søndag 20. desember 2015, klokken 15:43
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 20. desember 2015, klokken 01:53
Her er en som er både nøytral og fersk fra Teknikens Värld utført av Finlands tekniska forskningscentral som har sett på nesten 1000 dødsulykker: http://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/

*Studien drar slutsatsen att olyckorna skulle vara 83 procent färre om bilar utrustade med friktionsdäck (dubbfria däck) i stället hade varit utrustade med dubbdäck.
* Skulle dubbdäcken bytas ut mot dubbfritt skulle i stället antalet olyckor med dödlig utgång öka med i genomsnitt nio olyckor varje år.

Går man litt inn i materien - så sies det:
SitatExempelvis var förare av dubbfria däck mer benägna att köra för fort, ofta 20 km/h eller mer över rådande hastighetsbegränsning. En annan iakttagelse var att förare av bilar med dubbfria däck oftare körde berusade än förare av bilar med dubbdäck. Dessutom visade det sig att de som kör med dubbfritt oftare hade mer slitna däck än de som kör dubbat.

klart det er det piggfrie dekket sin feil ved ulykke når statistisk sett bilførere i Finland med piggfrie dekk kjører i fylla!

Statitikk kan misbrukes - poenget er at norsk forskning viser at piggdekk gir falsk trygghet, men finsk forskning viser det motsatte.

Når vi er inne på Finland, så forgår vel NAF sine vinterdekktester på islagte vann i dette landet, så hvis du vanligvis kjører på islagte vann i Finland, er piggdekk beste valget.
#2364
Hjul, dekk og felg. / Sv: Pigg eller ikke pigg?
søndag 20. desember 2015, klokken 01:00
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 20. desember 2015, klokken 00:26
"Amundsen viser til en undersøkelse Transportøkonomisk institutt har gjort for Vegdirektoratet

Den rapporten er grei å lese, sier "Ikke flere ulykker med piggfrie vinterdekk" og videre "Man kan imidlertid ikke statistisk påvise at de som kjører piggfritt bulker eller forårsaker flere ulykker enn dem som kjører med piggdekk."

https://samferdsel.toi.no/nr-10-desember-2005/ikke-flere-ulykker-med-piggfrie-vinterdekk-article18830-938.html


Og ja, det finnes 1 dag i året piggdekk hadde vært bedre valg, men det er 170 dager der piggfritt er bedre.
Den ene dagen står uansett trafikken i stampe, fordi det er alltid en eller annen som kjører med avpiggede piggdekk de har brukt som helårsdekk, eller rett og slett sommerdekk.
#2365
Model S 2013 - 2022 / Sv: Når kommer facelift og større rekkevidde
søndag 20. desember 2015, klokken 00:26
Rekkevidde - ca 5-10% forbedring hvert 2. år er hva Tesla-pappa sier.

Facelift - Tilnærmet hele staben jobber med utvikling av modell 3 nå, så der skjer det ikke noe før denne er klar for markedet.
#2366
Til alle dere som er misfornøyd med navigasjon og autopilot, så vil biler med autopilot sende inn kartdata til Tesla i samme stil som Waze, bare mye mye mer presise data. Disse kartene vil gjøre neste generasjon Tesla enda bedre, og bli en viktig bestanddel for autonom kjøring i fremtiden. Vil kanskje også forbedre dagens Tesla med AP, dette er blitt antydet skal være mer tilstede i 7.1.

#2367
Hjul, dekk og felg. / Sv: Pigg eller ikke pigg?
søndag 20. desember 2015, klokken 00:19
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 19. desember 2015, klokken 17:55
"Sagt motsatt vei" betyr vel i dette tilfellet mot bedre vitende  :P  Eller slapp du opp for argumenter og måtte konstruere noe som ingen faktisk har sagt?  ;D

Det er flere biler med piggdekk som kondemneres enn piggfrie. Dette er pga falsk trygghet. Ikke konstruert av meg.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=27951
#2368
Hjul, dekk og felg. / Sv: Pigg eller ikke pigg?
lørdag 19. desember 2015, klokken 11:44
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 19. desember 2015, klokken 08:09
Det virker som forskjellen mellom fansen for henholdsvis pigg og piggfritt, er at sistnevnte lever i en villfarelse om at man som fører har 100% kontroll over hvilke situasjoner som oppstår i trafikken og at tilpasset hastighet eliminerer enhver fare.

Eller sagt motsatt vei, de med piggdekk har så god sikkerhet i piggene at de kan kjøre som om det sommer... ::)
#2370
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøp av brukt Tesla S
fredag 18. desember 2015, klokken 07:32
Må skille mellom assisted cruise control (ACC) og autopilot (AP). AP svinger for deg, mens ACC holder farten i forhold til trafikken ellers.

I praksis så bruker AP kun til saaakte køkjøring, mens ACC brukes hele tiden, den stopper, starter justerer om det er kø eller du henter inn igjen biler. Denne delen er veldig vanedannende. Veldig.

Så har du aldri hatt bil med ACC, kan du la være, fordi du ikke vet hva du går glipp av. Men det er den ene biten jeg aldri vil unnvære ved et fremtidig bytte.

Panorama trenger du kun om du skal ha takboks, eneste med feste til slikt.

s60 har ikke garanti til lenger enn 200.000 km på batteri og drivverk. Alle andre har ubegrenset km, derfor valgte jeg 85, jeg kjørte 40.000 til/fra arbeid i året. Men siden denne også kan erstatte familiebilen, ender den opp på 50.000 pr år - minst. Men i daglig bruk er s60 helt topp, så om du kjører lite, er denne helt grei.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA