Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MEM76

#121
@Argi: Hvordan får du ut naglene uten å ødelegge dem?
#122
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. august 2015, klokken 21:36
"Problemet" er minimalt da de aller fleste kladder med schuko kommer med tempsensor i støpselet.

Varmtvannsberedere kan kobles til schuko, dersom de ikke trekker mere enn 6,5A, og de har ikke noen temperatursensor.

Argumentet som enkelte elektrikere bruker mot lading med schuko er at i gamle hus er det mange koblingsbokser mellom sikringsboksen og kontakten, og at det kan komme varmegang i disse boksene.

Spørsmål, er det ikke slik at de nye laderne nekter å lede hvis det ikke er jording? I såfall så vil det si at eksemplet for en stund siden i VG var med en gammel elbil som ikke tester.
#123
Jeg er litt bekymret for denne unyanserte dekningen. Det jeg er bekymret for er de som leier hus/leilighet blir neket og lade av huseier (selv under oppsyn). Dvs at i praksis så blir de som leier kan ikke ha elbil.

Min mening er at schuko-kablene burde som standard være så lav at det blir trygt. Dersom schuko er så farlig at den ikke engang kan lade på 6A, (den laveste innstillingen på type1 og type 2 kontakter), så burde den være ulovlig å installere i nye garasjer.

Jeg så en tidlige artikkel i VG, hvor de hadde et bilde av en svidd kontakt, som var brukt til elbil. Kontakten var en ujordet kontakt. Det kom ikke frem i artikkelen at dette var en 10A ujordet kurs.

Jeg tror at slike artikkler muligens er en bjørnetjeneste. Som jeg ser det så er beste løsningen at alle biler lader maks 6A gjennom schuko, og skal du ha høyere, så installerer du noe annet.

Ettersom alle har schuko, kommer den til å vedvare lenge som ladepunkt.

Samtidig dersom artikler faktisk forklarer forskjell på å lade på 6/8A kontra 14A, så hadde dette økt sikkerheten mere enn slike artikler som NRK hadde i dag.
#124
Det står i bruksanvisningen at bilen stopper ladingen på 80%, og dersom du starter den igjen så går den til 100%.

Ladingen etter 40 % går gradvis tregere og tregere. Når du har kommet til 80%, så er den nede i CA 10kW,....

Årsaken at det går gradvis nedover fra 40%, er at den går over fra lading med konstant amper (ca 3C ) til konstant volt (4.1V per celle). Dersom klimaanlegget ikke klarer å holde batteriet innforbi et bestemt temperaturområde,  så reduserer også ladingen. Men tviler at det blir så varmt i Norge (men det kan bli så kaldt).

Jeg forsøkte det en gang starte den på nytt, og laderen estimerte 59 minutter fra 80% til 100%.

Fra bruksanvisningen:

"Fast charging stops automatically when the battery is around 80 % charged.
It is possible to attain a level of 100 % charged by restarting the procedure.
However, the time taken by this additional charge will be relatively long,
as the charging rate is reduced."
#125
Lade hjemme / NRK: Elbil + schuko = garantert husbrann
tirsdag 25. august 2015, klokken 19:50
http://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

Nok en artikkel om at schuko er farlig.

I følge artikkelen så vil det "Lader du elbilen fra et eldre hus med gamle elektriske løsninger, vil det før eller siden ta fyr, advarer Håvard Hjelde."

I følge elektriske normer så kan ny-installerte varmtvannsberedere trekke opp til 6,5A gjennom en schuko.

Samtidig som det advares mye om schuko, leveres flere nye hus med schuko, og ikke CCE kontakt i garasjen.

Det jeg er bekymret for er de som leier hus/leilighet blir neket og lade av huseier (selv under oppsyn). Dvs at i praksis så blir de som leier kan ikke ha elbil.

Min mening er at schuko-kablene burde som standard være så lav at det blir trygt. Dersom schuko er så farlig at den ikke engang kan lade på 6A (den laveste innstillingen på type1 og type 2 kontakter), så burde den være ulovlig å installere i nye garasjer.

Jeg så en tidlige artikkel i VG, hvor de hadde et bilde av en svidd kontakt, som var brukt til elbil. Kontakten var en ujordet kontakt. Det kom ikke frem i artikkelen at dette var en 10A ujordet kurs.

Jeg tror at slike artikkler muligens er en bjørnetjeneste. Som jeg ser det så er beste løsningen at alle biler lader maks 6A gjennom schuko, og skal du ha høyere, så installerer du noe annet.

Ettersom alle har schuko, kommer den til å vedvare lenge som ladepunkt.

Samtidig dersom artikler faktisk forklarer forskjell på å lade på 6/8A kontra 14A, så hadde dette økt sikkerheten mere enn slike artikler som NRK hadde i dag.
#126
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ladefart 110A vs 125A CHAdeMO
tirsdag 28. juli 2015, klokken 00:20
Batteriene klarer opptil 3C (1C = batteriets kapasitet i Ah) under ca 40%, etter det så går det sakte nedover.

Her er en eksempel på lading med C-zero (14.5 kWh batteri) på GK lader på Helleland

Legger også ved SOC/km graf for Bergen-Mandal (Olee sa jo at han skulle til Sørlandet).

La merke til at Statoil sin lader var TREIG...

PS: Laderen i Mandal er veldig barnevennlig, med en ny lekeplass vegg i vegg,
#127
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:17
emil:

Ja, jeg vet at det står i deres nettsted 2 forskjellige priser. (3kr/minuttet et sted og 2.5 kr/minuttet et annet sted). Var klar over det når jeg laget grafen.

Når det har tvetydig priser, velg den dyreste, særlig når den dyreste er i systemet hvor du får info om hvordan å starte ladingen, og den rimeligste er i en blogg-artikkel.

SitatHva koster det å lade på Fortum Charge & Drives nettverk?

Kostnaden for SMS og RFID lading er:

Hurtiglading: 3 kr/minutt

3kr/min er Fortums egen påstand på deres pris.

Dersom de ikke er fornøyd at det står 3kr i grafen min, så kan de fikse prislistene sine, så oppdaterer jeg grafen.. ;)
#128
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
tirsdag 24. mars 2015, klokken 17:59
Sitat fra: Leon på tirsdag 24. mars 2015, klokken 16:44
Fin oversikt, men prisen hos Fortum er vel fremdeles 2,50 kr per minutt, og ikke 3 kr.
De har imidlertid varslet en økning fra 1.juni 2015, men har ikke hørt noe om den eventuelt nye prisen:
http://fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Priser-for-lading-av-elbil/

Prisene finner du i menyen på deres kart (http://map.chargedrive.no/)

Avhengig av hvilket språk du etterspør i http-forespørselen, så får du enten de norske eller svenske prisene.

Norge:
Sitat
Hva koster det å lade på Fortum Charge & Drives nettverk?

Kostnaden for SMS og RFID lading er:

Hurtiglading: 3 kr/minutt
Fleksilading: 0,6 kr/minutt for 11kW, 1 kr/minutt for 22kW
Normallading: fra 10 kr /påbegynte time

Sverige
Sitat
Vad kostar det att ladda på Charge & Drives laddstolpar?

Kostnaden för SMS och RFID-laddning är:

Snabbladdning: 3 kr/minut
Semisnabbladdning: 1,5 kr/minut
Normalladdning: 5 kr/timme
#129
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Statoil Ladestasjoner
mandag 23. mars 2015, klokken 23:40
Syntes det er veldig bra at det er kontant/kort betaling i kassa.

Men det er bekymringsfullt på alle de stedene hvor det kun er en DC-hurtig-lader, særlig for bilder med treg AC-lader. Det er veldig sårbar for kø og nedetid på laderene. Forstår problemet med at enn (f.eks. Statoil) ikke ønsker å bli en parkeringsplass med trege ladere, særlig i press-områder...

Har laget en pris-sammenlikning med DC-50kw lading.
http://folk.uib.no/mme045/elbil/hurtiglading-pris.png

Gleder meg å se at 15-min lading til ligger bra ann, men beskymret at 15/30 minutt kan lage unødig kø.

Ang kø, så så jeg en løsning i USA, hvor enn hadde to lade-kabler per lader, slik at den som stod i kø, var ferdig tilkoblet, og laderen begynte å lade den i kø umiddelbart etter den første var ferdig....
#130
Lade hjemme / Sv: Sette opp en 16A ladeuttak hjemme
søndag 22. mars 2015, klokken 12:04
Sitat fra: Erik182 på lørdag 21. mars 2015, klokken 21:23
Ble fortalt at selvom kursen er på 16A så er det kun lovlig å lade en elbil med 10A.
Og hvis han skulle montere på et CEE uttak så måtte han kutte ladekabelen som følger med bilen og montere på et CEE støpsel. Han anbefalte ikke overgang fra schuko til CEE av en eller annen grunn...

Det er en temperatursensor i stikkontakten i de portable "laderene", denne sikkerhets-bryteren mister du med en overgang (overgangen har ikke temp-sensor).
#131
Lade hjemme / Sv: Sette opp en 16A ladeuttak hjemme
søndag 22. mars 2015, klokken 11:33
Sitat fra: Erik182 på søndag 22. mars 2015, klokken 10:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 22. mars 2015, klokken 08:59
Jeg ville lagt ut 3x4mm og satt opp et kombistikk sikret med 16A for bruk til høytrykkspyler / Motorvarmer / Sveising.

Siden kan du lovlig lade med original 10A kladd via Schuko, eller koble til 16A ladestasjon / Ladekabel via Cee.

Det er nok den løsningen jeg vil gå for. Men spørsmålet er da om dette blir godkjent for elbil? Og pris da.

Spørsmålet er hvorfor CEE kontakt skulle være mindre godkjent for elbil-lading enn Schuko? Man får kjøpt portable EVSE med CEE  som kan styres fra 6 til 16A [1].

16A CEE kontakt blir brukt av mange f.eks. campingvogner og  vifteovner over 2kw. Sikkerheten på den er bedre en Schuko...

Personlig syntes jeg at en CEE kontakten burde være standard i en ny garasje, kan tross alt brukes av neste eier av huset (kontra type 1 eller type 2 ladepunkt). Virker som Norge har glemt at CEE kontakten ekisterer. :-(

[1] http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product
#132
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lade to biler på Fortumlader
onsdag 18. mars 2015, klokken 16:45
Sitat fra: emil på søndag 15. mars 2015, klokken 18:08
Men alle Kiwi-ladere jeg har vært borti kan kun lade en bil om gangen uavhengig av DC eller AC mens enkelte ABB-ladere jeg har brukt klarer AC og en DC samtitig

Muligheten for å lade AC og DC sammtidig på ABB-laderene er en innstilling, slik at du kan skru det av dersom det ikke er tilstrekkelig strømnett/tilkobling. [1]

Det er også mulighet å begrense total strømbruk, men det kompliserer pris-modellen som blir brukt i Norge (minutt-pris vs. kWh-pris).

Det kunne vært greit med tydelig merking på ladestasjonene om det er mulig eller ikke, så bilene parkerer slik at det er plass til 2 biler.

Kilde: [1] ABBs info-brosjyre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA