Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Softblue

#556
B-Electric / B Electric Drive vs e-Golf
søndag 15. februar 2015, klokken 16:46
Jeg ser e-Golf som den nærmeste konkurrenten til B Electric Drive.
Begge er solide tyske biler, med 5 dører og 5 seter med bagasjerom og tilnærmet like ytelser og rekkvidde.
Jeg har foreløpig ikke sett noen test mellom dem?

Er det noen andre som har vurdert begge?
Hva er fordelene og ulempene?
Hva avgjorde ditt valg?
#557
B-Electric / Sv: Hente bil på fabrikk i Stuttgart
søndag 15. februar 2015, klokken 16:32
Hei. Jeg ser ikke at "IMBAS-Hent din bil på fabrikken" står oppført i prislisten for B Electric Drive, som det gjør i de andre prislistene? Det står som regel øverst i liten over tilleggsutstyr over "Farger/Lakk".
Men jeg må innrømme det hadde vært kult.
#558
B-Electric / Sv: Lading
søndag 15. februar 2015, klokken 16:25
Tusen takk for svar Griffel.  :)
Da ser det ut som om det mest fornuftige er å investere i en 22KW ladestasjon i garasjen, hvis det er mulig i forhold til resten av det elektriske anlegget.
#559
B-Electric / Sv: Utstyr til bestilling - Opsjoner
søndag 15. februar 2015, klokken 16:19
Hei alle sammen.
Jeg vurderer å bestille en B Electric Drive.
Listen over tilleggsutstyr er lang og dyr, og "fully loaded" så nærmer man seg Tesla S60 territorium.
Jeg har derfor prøvd å sette opp en nøktern men nødvendig utstyrliste.
P58 Range Plus utelukker DAB radio og gir bare 3 mil ekstra rekkevidde, samtidig som kan må være forsiktig med å bruke det for å ikke redusere batteriets rekkevidde. Siden DAB er nødvendig, så faller Range Plus ut. 614 Bi xenon burde vært standard sammen med DAB og navigasjon. Bi xenon faller ut for å holde kostnaden nede, da jeg stor sett kjører på dagtid. Bruktverdi ser jeg bort i fra, da jeg antar at en 3 år gammel elektrisk bil, vil være like aktuell som en 3 år gammel PC med den rivende tekniske utviklingen. Jeg regner derfor med å måtte beholde bilen. Etter å ha solgt x-antall bruktbiler, virker det som om det er langt viktigere for bruktbilkjøperne hvor billig de kan få bilen, enn hvilket utstyr det er på den. Jeg har derfor lagt til utstyr for min egen del.
Kommentarer og innspill mottas med takk.

Jeg har kommet til følgende spesifikasjon: (prisliste pr. 1 januar 2015)
Mercedes B Electric Drive Basic Line, kr. 277.500
894 Universe Blue, kr. 6.400
01X Stoff 031 - Sort, kr. 0
30P Oppevaringspakke, kr. 1.736
U62 Lys- og siktpakke, kr. 3.200
357 Garmin Map Pilot, kr. 4.560
518 Media interface, kr. 456
537 Digital radio (DAB), kr. 3.872
857 Større skjerm 8" TFT Display, kr. 1.368
218 Ryggekamera, kr. 3.920
235 Aktiv parkeringsassistent (pga. parkeringssensorene), kr. 7.920
280 Skinntrukket ratt, kr. 1.600
400 Armlene i baksetet, kr. 1.504
440 Cruise control, kr. 2.280
875 Oppvarmede vindusspylerdyser, kr. 1.048
893 Keyless-Go Start funksjon, kr. 1.368
B53 Akustis kjøretøy indikasjon, kr. 912
U12 Velurmatter, kr. 736
U22 4-veis korsryggstøtte, kr. 1.416
U40 Nett for personbeskyllese og bagasje, kr. 1.784
B50 Radarbasert rekupertivt bremsesystem, kr. 3.192
25R 17" 10-Eike lettmetall
Til sammen kr. 330.476

Jeg lurer også hvordan bilen fungerer uten B50 Radarbasert rekuperativt bremsesystem. Mener jeg har vært bort i dette på en Tesla jeg prøvekjørte? Siden dette er tilleggsutstyr, så må den jo kunne fungere normalt uten? Har noen bestilt bil uten B50?
Vil en bil uten B50 også rekupere energi gjennom de normale kjøreprogramene E og S? Eventuelt hvor mye mer effektiv rekuperer man energi ved bruk av B50? Og, hva er sammenhengen mellom det rekuperative bremsesystemet og kjøreprogramene?
#560
B-Electric / Nytt spørsmål om lading Mercedes B Electric Drive
søndag 15. februar 2015, klokken 14:58
Hei alle sammen.
Jeg vurderer å bestille en B Electric Drive, og har en noen spørsmål om ladning.

Vi har 400v TN nett i borettslaget, og jeg vurderer hvilken ladestasjon jeg skal gå for.

B Electric Drive leveres pr. i dag med en 11 KW ombordlader med type 2 fase 3 tilkoblingskabel. (Burde selvfølgelig vært 22KW!). Den samme kabelen brukes etter det jeg skjønner både for 11KW, 22KW og 43KW AC ladning.

Ladeboksen fra Mercedes (KEBA) oppgis å være Trefase 16A/3fase med 11 KW (3 timers ladning).

Jeg regner med at det vil være kurrant å sette opp en 16A/3. 11 KW ladeboks. Jeg har ca 40-50 meter fra stømmåleren til parkeringsplassen i felles garasjeanlegg. Styret i borettslaget er positive til motering av ladestasjon, så lenge det gjøres av autorisert elektrikker.
Det er mulig jeg må ha større inntak om jeg skal montere en 32A/3 22KW ladeboks, da jeg kun har 40A/3 i dag.

Etter det jeg har forstått kan man bruke 5x2,5mm kabel på KEBA 16A/3 11KW ladestasjoner, mens det på 32A/3 22KW må brukes en vesentlig tykkere (og dyrere) 5x6mm kabel (kreves også på Amtron 16A/3 11KW ladestasjoner).

1. Prisen på ladeboksen står ikke oppført i prislisten til B Electric Drive.
Er 11KW ladeboksen inkludert i prisen på bilen?

2. Eventuelt, hva koster ladeboksen fra KEBA i gjennom Mercedes forhandleren?

3. Hva koster ca installasjon av ladeboksen med 3 fase sikring med jordfeilbryter og installasjonskostnader totalt?

4. På ladekartene, så står det at de fleste nye offentlige ladestasjonene er 22KW, vil disse kunne brukes på Mercedes B Electric Drive, selv om bilen bare vil lade 11KW?

5. Vil B electric Drive nekte å motta 22KW ladestrøm, selv om laderen bare vil lade batteriet med 11KW? Altså vil jeg kunne bruke 22KW laderene? (Nesten samme spørsmål som ovenfor).

6. Det virker som om prisen på å montere en 32A/3 22KW ladestasjon er tilnærmet lik som å montere en 16A/3 11 KW ladestasjon. Om jeg monterer 22KW så vil jeg kunne oppgradere til en bil med kraftigere ladning uten ektra kostnad siden, eller om 22KW kommer som tilleggsutstyr. Vil B Electric drive kunne lades med 22KW selv om den bare vil motta og lade 11KW? Eller risikerer jeg at sikringen ikke slår ut ved feil?

7. Jeg vurderer KEBA eller Mennekes/Amtron 16A/3 ladestansjon. Noen formeninger om forskjeller på ladestasjoner? Det viktigste for meg er enkel bruk og driftssikkerhet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA